ضوابط و قوانین کاربرد چوب ترموود در ساختمان ؛ در این بخش با توجه به آن‌که چوب‌های به کار رفته می‌توانند از چوب ترموود، چوب اشباع ، چوب KD و چوب استیله شده باشند، پیش‌بینی‌ها و اقدامات لازم در خصوص نظارت بر متریال، طراحی ، ساخت، کیفیت چوب و اتصالات به کار رفته در انواع سازه‌های چوبی و ضوابط و قوانین کاربرد چوب ترموود بررسی خواهد شد.

لازمه‌های ضروری در اجرای هر عملیات و یا ساخت هر چیزی طراحی کلی آن می‌باشد. طراحی المان‌های سازه‌ای یا سیستمی، ساخت سازه‌هایی که تنها بخشی از آنها چوب می‌باشد، ساخت سازه‌های تمام چوب می‌تواند مطابق با یکی از متودهای زیر باشد:

  1. طراحی بر اساس تنش مجاز
  2. طراحی به روش ضرایب بار و مقاومت
  3. ساخت فریم‌های سبک قدیمی و مرسوم

استثناء: ساختمان‌هایی که مطابق با الزامات AF&PA  WFCM می‌باشند، می‌بایست با مقررات بخش 2308 مطابقت داشته باشند.

  1. طراحی و ساخت الوارهای چوب سازه‌ای می‌بایست مطابق با قوانین و الزامات ICC 400 انجام شوند.

در راستای اهداف این بخش، در موقعیت‌هایی که  ابعاد الوارها ذکر می‌شوند می‌بایست فرض بر این باشد که ابعاد اسمی هستند مگر اینکه به طور خاص ابعاد واقعی مشخص شوند.

قوانین کاربرد چوب ترموود
ضوابط و قوانین کاربرد چوب ترموود در ساختمان

افراد معتبر می‌بایست آژانس‌های بازرسی که منطبق با برنامه ی استاندارد اصلاح چوب American Lumber و ضوابط و قوانین کاربرد چوب ترموود است را مشخص کنند. علامت کیفیت می‌بایست بر روی چوب اصلاح شده و یا فرآوری شده مهر شود ویا با برچسب مشخص شود که این علامت  شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. مشخص نمودن تولیدکننده‌ی فرآوری
  2. نوع فرآوری
  3. حداقل مدت زمان برخورداری از فرآوری (pcf)
  4. مصرف نهایی برای محصولاتی که مورد فرآوری و اصلاح قرار می‌گیرند
  5. برخورداری از استاندارد AWPA برای محصولاتی که تحت پروسه‌ی اصلاح و فرآوری قرار می‌گیرند
  6. شناسایی آژانس بازرسی مجاز

چوب ترمو و میزان رطوبت و فشار

قبل از عایق‌بندی شدن، اجرا به عنوان دیوارهای داخلی، پوشش کف و یا کاربردهای دیگر، در هنگام اصلاح حرارتی چوب که در آن مواد اولیه در کوره‌های بخصوصی قرار می‌گیرند (پروسه‌ی خشک کردن چوب در هوای محیط کاری بسیار دشوار است) و پروسه‌ی خشک شدنشان در آن‌جا آغاز می‌شود، باید میزان رطوبت در آن‌ها 19 درصد و یا کمتر باشد. این در حالی است که برای محصولات چوبی که با مواد شیمیایی و فشار اشباع می‌شوند، فرآوری می‌بایست در لوله‌های سربسته تحت فشاری حداقل 50 پوند در اینچ مربع (psig) که معادل 345 کیلو پاسکال است انجام پذیرد.

پروسه‌ی تولید و انجام آزمایش

پروسه تولید، بخش اصلی و لازم برای تمامی محصولات چوبی و یا فرآوری آن‌ها می‌باشد. چوب پس از طی کردن فرآیند ترمو باید از ویژگی دوام و ثبات در برابر تغییرات محیطی برخوردار باشد و به زبان دیگر فرآوری چوب می‌بایست حفاظتی دائمی از تمام سطوح چوب به عمل آورد. برای محصولات چوبی که با روش‌های دیگری به غیر از پروسه‌ی فشار تولید می‌شوند، تمامی سطوح چوب می‌بایست مطابق با بخش 2303.2 مورد آزمایش قرار بگیرد (رجوع شود به آیین نامه 2012). چوب‌های سازه باید تنها سطوح جلو و پشت آنها مورد آزمایش قرار بگیرد. (فرآوری‌هایی از قبیل چوب ترمو)، این یکی از ضوابط و قوانین کاربرد چوب ترموود است.

انجام آزمایش چوب نما
پروسه‌ی تولید و انجام آزمایش چوب نما

علامت گذاری کردن

یکی دیگر از ضوابط و قوانین کاربرد چوب ترموود علامت و نشانه‌ای که می‌تواند محصولات اصلاح شده را از دیگر محصولات جدا کند برچسبی است که باید بر الوارهای اصلاح شده و چوب‌های سازه‌ای چسبانده شده باشد و برچسب‌ها باید حاوی اطلاعات ذیل باشند:

  1. علامت شناسایی از یک آژانس تایید شده
  2. شناسایی تولید کننده ی فرآوری
  3. نام اصلاح تاخیر در حریق
  4. شاخص گسترش شعله و دود
  5. متودهای خشک کردن چوب بعد از اعمال فرآوری
  6. هماهنگی با استانداردهای مناسب

قرارگیری در معرض هوا، رطوبت و یا مکان‌های خیس

لازم بذکر است که هنگام قرارگیری محصولات با خاصیت تاخیر در حریق در معرض هوا یا رطوبت باید با عنوان “Exterior” جدا سازی شوند تا از این روی، از دیگر محصولات که در این شرایط قرار نداشته‌اند تشخیص داده شوند. چوب اصلاح شده (از قبیل چوب ترمو) با ویژگی تاخیر در حریق می‌بایست دارای رطوبت کمتر از 19 درصد برای الوارها و کمتر از 15 درصد برای پنل‌های سازه‌ای قبل از استفاده باشد.

پارس آرای کوهستان

پس از مطالعات و بررسی‌های فراوانی که در زمینه‌ی تامین بهترین متریال در صنعت ساختمان‌سازی شکل گرفته شد، پارس آرای کوهستان با تکیه به تجارب بسیار درخشان خود توانسته مجموعه‌ای گسترده از محصولات را در اختیار مهندسین و کارفرمایان گرامی قرار دهد و به مرجعی معتبر در زمینه‌ی خرید و فروش چوب ترموود تبدیل شود. شما عزیزان جهت کسب اطلاعاتی اعم از مشخصات محصولات و یا قیمت چوب ترموود می‌توانید با مجموعه تماس گرفته و یا به صورت حضوری در دفتر مرکزی پارس آرای کوهستان از محصولات بازدید نمایید .

برچسب ها: