راهنمای جامع خرید چوب نما با بهترین نوع چوب

نما یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک ساختمان است و باید بادقت بسیار بالایی ساخته شود. در ساخت نمای ساختمان از متریال‌های متعددی مانند آجر، سیمان‌سفید، سنگ، فایبر سمنت، کامپوزیت آلومینیوم، استیل گالوانیزه و چوب استفاده می‌شود. در ساختمان‌سازی مدرن استفاده از چوب در ساخت نما بسیار رایج شده است. البته هر نوع چوبی برای ساخت نما قابل‌استفاده نیست؛ چرا که بسیاری از چوب‌ها در برابر شرایط محیطی مانند آب‌وهوای مختلف، رطوبت و حرارت مقاومت ندارند؛ بنابراین باید چوبی را برای نما انتخاب کنید که مقاوم و بادوام باشد؛ چوب‌های فراوری شده؛ مانند ترموود، چنین ویژگی‌هایی را دارند. با ما همراه باشید تا به بررسی نکات خرید چوب نما با بالاترین کیفیت بپردازیم.

چوب نما چیست و چه کاربردهایی دارد؟

قبل از بررسی نکات خرید چوب نما، باید با این متریال ساخت نمای ساختمان آشنا شویم. چوب نما برای در ساخت و طراحی نمای ساختمان‌ها به کار برده می‌شود. این نوع چوب باید ظاهری زیبا و بافتی بسیار مقاوم داشته باشد. چرا که نمای ساختمان همیشه در معرض تابش نور خورشید، بارش برف‌وباران و حمله حشرات قرار دارد. حتی در صورت بی‌کیفیت بودن چوب نما ممکن است با حمله قارچ‌ها و کپک‌ها مواجه شود؛ بنابراین چوب مورداستفاده برای ساخت نما باید مقاومت بسیار بالایی در باربر عوامل محیطی داشته باشد.

باید بدانید که تنها چوب‌های فراوری شده مقاومت بالاتری نسبت به سایر چوب‌ها دارند؛ چرا که چوب‌ها برای فراوری‌شدن در فرایندهای مختلفی مانندی حرارت دادن، برخی از ویژگی‌های خود را ازدست‌داده و ویژگی‌های جدیدی به دست می‌آورند. به عبارتی دیگر مقاومت این نوع چوب‌ها طی فرایندهای مختلف به میزان زیادی افزایش پیدا می‌کند.

بهترین نوع چوب برای ساخت نمای ساختمان

اکنون که با چوب نما آشنا شدیم، این سؤال پیش می‌آید که بهترین نوع چوب برای خرید چوب نما کدام است؟ در پاسخ به این سؤال می‌توان گفت که ترموود یا همان چوب ترمو یکی از بهترین متریال‌ها برای ساخت نمای ساختمان به شمار می‌رود. باید بدانید که چوب ترمو در طی یک فرایند اصلاح حرارتی چوب برخی از درختان تولید می‌شود. به طور معمول ترموود را از چوب درختان کاج، زبان‌گنجشک یا همان ون، توسکا، راش، اوکالیپتوس، لاریکس و موارد دیگر تولید می‌کنند. اما باید بدانید که مرغوب‌ترین چوب‌های ترمو در دنیا از چوب درخت کاج و زبان‌گنجشک ساخته می‌شوند.

طی فرایند ترمو شدن، چوب درخت کاج یا زبان‌گنجشک، در معرض حرارت بالای بخار آب قرار می‌گیرد. در طول این فرایند، چوب رطوبت داخلی خود را کاملاً از دست می‌دهد و به‌این‌ترتیب مقاومت آن در برابر رطوبت و حرارت افزایش پیدا می‌کند. باید بدانید که تمام مواد مغذی داخل چوب نیز از بین می‌رود؛ از همین رو با حمله حشرات موذی، قارچ‌ها و کپک‌ها مواجه نمی‌شود. نمای ساختمان در فضای باز است و عوامل محیطی مانند تابش نور خورشید و بارش برف‌وباران می‌تواند روی کیفیت آن تأثیر بگذارد؛ بنابراین در هنگام خرید چوب نما باید به این نکته توجه داشته باشید که متریالی مقاوم در برابر عوامل محیطی را خریداری کنید.

باید بدانید که تابش نور خورشید به دلیل وجود اشعه فرابنفش در پرتوهای نور، باعث پوسیده و فرسوده‌شدن چوب می‌شود. از سوی دیگربارش برف‌وباران، رطوبت زیادی در محیط و روی نمای ساختمان ایجاد می‌کند و رطوبت زیاد باعث تغییر ابعاد و حجم چوب می‌شود. حشرات موذی باعث خوردگی و قارچ یا کپک باعث پوسیدگی چوب خواهند شد. باید بدانید که ترموود به دلیل قرارگرفتن در فرایند اصلاح حرارتی در برابر تمام این عوامل مقاومت بسیار بالایی دارد و خراب نمی‌شود.

نکات مهمی که در هنگام خرید چوب نما باید بدانید

در هنگام خرید چوب نما باید چند نکته مهم را مدنظر داشته باشید. اولین نکته این است که چوب ترمو به‌صورت کاملاً مهندسی شده ساخته می‌شود؛ از همین رو حتماً باید از یک شرکت معتبر این نوع چوب نما را تهیه کنید. برای تشخیص مرغوبیت ترموود یک راه بسیار ساده وجود دارد.

باید بدانید که مرغوب‌ترین نوع چوب ترمو، از درختان کاج در شبه‌جزیره اسکاندیناوی و مخصوصاً کشور سوئد تولید می‌شوند. ترموودهای ساخته شده از درختان کاج مناطق اسکاندیناوی گره‌هایی منظم و به شکل پروانه دارند. اگر این پروانه‌ها را روی چوب ترمو مشاهده کردید، این را بدانید که آن ترموود مرغوب است.

یک نکته بسیار مهم دیگر در هنگام خرید چوب نما به ضخامت پروفیل ترموود مربوط می‌شود. باید بدانید که ضخامت استاندارد پروفیل چوب ترمو حدوداً بین 18 تا 21 سانتی‌متر است. حتماً دقت کنید که سطح چوب نما نباید هیچ‌گونه ترکی داشته باشد. به طور معمول ترموود ساخته شده از مغز درخت، کیفیت بالاتری نسبت به سایر ترموودها دارد. شما می‌توانید با مشاهده ابتدا و انتهای الوار چوب ترمو این ویژگی بسیار مهم را تشخیص دهید.

چه عواملی بر میزان قیمت چوب نما تأثیر می‌گذارند؟

چوب نما در واقع نوعی چوب فراوری شده است که در برابر عوامل محیطی مقاومت بالایی دارد. قبل از خرید چوب نما حتماً باید با عوامل مؤثر بر قیمت آن آشنایی داشته باشید. یکی از این عوامل نوع و سن درختی است که از چوب آن ترموود تولید می‌شود. باید بدانید که سن درخت مورداستفاده برای تولید ترموود، به طور استاندارد باید بین 40 تا 70 سال باشد. لازم به ذکر است که قیمت چوب هر نوع درختی متفاوت است و روی قیمت ترموود تولید شده نیز تأثیر می‌گذارد. ترموود معمولاً به دو روش ترمو دی و ترمو اس تولید می‌شود؛ هر یک از این روش‌ها میزان هزینه خود را دارد؛ بنابراین روش تولید ترموود می‌تواند تأثیر مستقیم روی قیمت چوب نما داشته باشد.

خرید باکیفیت‌ترین و با‌دوام‌ترین چوب نما از مجموعه کوهستان

با آگاهی از عوامل مؤثر بر قیمت و نکات خرید چوب نما، شما می‌توانید باکیفیت‌ترین چوب نما را با قیمت مناسب خریداری کنید و یک نمای بسیار شیک برای ساختمان خود بسازید. برای مطمئن شدن از کیفیت چوب نمای خریداری شده، حتماً باید به یک عرضه‌کننده معتبر مراجعه کنید. مجموعه کوهستان یکی از برترین مراجع عرضه‌کننده چوب‌های ساختمانی و چوب نما است. شما می‌توانید به وب‌سایت مجموعه ما مراجعه کنید و به مقایسه انواع چوب‌های نما بپردازید. سپس چوب نمای موردنظر خود را خریداری کنید و در ساخت نمای ساختمان به کار ببرید.

برچسب ها: