تفاوت چوب روسی و ترموود و کاربردهای آن‌ها

همه ما نام چوب روسی را شنیده‌ایم و دست کم نمونه‌هایی از آن را در صنعت مبلمان دیده‌ایم. در مقابل چوب ترمو یا ترموود محصولی جدیدتر و البته ارتقایافته است. از هر دو این چوب‌ها در ساخت آیتم‌های مبلمان و همچنین برخی کاربردهای دکوراسیون داخلی و بیرونی استفاده می‌شود. اما تفاوت چوب روسی و ترموود در چیست و هر کدام دارای چه ویژگی‌ها و مزایایی هستند؟ در این مطلب از پارس آرای کوهستان به سوالات پاسخ داده‌ایم.

چوب روسی چه نوع چوبی است؟

چوب‌های وارداتی روسیه انواع مختلفی از قبیل صنوبر، راش، کاج، بلوط و … دارند و اغلب به رنگ‌های سفید، کرم مایل به قهوه‌ای یا قرمز هستند. این چوب‌ها از انواع درختان نرم یا سخت به دست می‌آیند. این چوب‌ها همچنین در فصولی از سال که آب‌وهوای روسیه مساعد است، بریده شده و به‌صورت چوب خشک یا خشک نشده به کشورهای دیگر صادر می‌شوند. چوب روسی با ویژگی‌های خاص خود نسبت به سایر انواع چوب توانسته است طرف‌داران زیادی در صنعت چوب را به خود جذب کند.

ویژگی‌های چوب روسی

برای آشنایی با تفاوت چوب روسی و ترموود باید با ویژگی‌ها و کاربردهای چوب روسی آشنا باشید. بهترین چوب روسی از کاج‌هایی که در مناطق شمالی روسیه رشد می‌کنند به‌دست می‌آید. این چوب دارای ساختار فیزیکی متراکم، حلقه‌ای باریک با پهنه‌های دیررس زیاد و نیز چوب‌های باریک با 10 تا 14 حلقه در هر سانتی‌متر می‌باشد. چگالی این چوب در حد متوسط است. در ادامه با ویژگی‌های چوب روسی آشنا می‌شویم.

ترکیب ساختاری چوب روسی

تخته چوب روسی معمولاً با چسباندن چندین لایه یا لایه روکش توس ساخته می‌شود. این لایه‌ها در جهت‌های متناوب روی‌هم چیده شده‌اند که استحکام و پایداری تخته چوب را افزایش می‌دهد. یکی از مهم‌ترین عوامل انتخاب چوب روسی ترکیب ساختاری آن است.

شکل ظاهری چوب روسی

چوب روسی ظاهری به رنگ روشن، عموماً زرد کم‌رنگ تا قهوه‌ای روشن دارد. این چوب اغلب دارای یک الگوی صاف و یکنواخت با گره‌ها یا تکه‌های نامنظمی است که به چوب شخصیت می‌بخشند. چوب روسی از درختان مختلفی به دست می‌آید که باعث شده است تنوع رنگی زیادی داشته باشد.

کاربردهای چوب روسی

چوب‌های روسی در ضخامت‌ها، درجه‌ها و اندازه‌های مختلف در دسترس هستند که امکان تطبیق‌پذیری در کاربردهای آن را فراهم می‌کند. می‌توان از آن برای اهداف ساختاری مانند کف‌پوش، پوشش دیوار و سقف و همچنین برای اهداف تزیینی مانند مبلمان، کابینت، قفسه‌ها و… استفاده کرد.

برخی از کاربردهای دیگر این چوب را با هم مرور می‌کنیم:

  • پالت‌سازی و زیرسازی سقف
  • کاربرد در کاغذسازی و الیاف‌سازی
  • ساخت قرنیز، زهوار و نبشی
  • ساختمان‌سازی و نرده‌کشی
  • ساخت انواع دیوارهای کاذب
  • ساخت کمد
  • قایق‌سازی

چوب ترموود چیست و چگونه ساخته می‌شود؟

یکی بهترین نکاتی که تفاوت چوب روسی و ترموود را مشخص می‌کند، روش تولید ترموود است. تنها با استفاده از گرما و بخار، تولیدکنندگان یک روش انحصاری ایجاد کرده‌اند که خواص طبیعی چوب را به میزان بی‌سابقه‌ای افزایش می‌دهد. با حذف رطوبت از سلول‌های چوبی، محصولی به وجود می‌آید که نه‌تنها بادوام و پایدار است، بلکه زیبا و جذاب است. بدون استفاده از مواد شیمیایی در این فناوری با قراردادن چوب خام در دمای بالای 200 درجه سانتی‌گراد، چوب ترموود تولید می‌شود.

ویژگی‌های چوب ترموود

چوب‌های ترموود دارای ویژگی‌های استثنایی هستند که باعث ایجاد تمایز با سایر مصالح ساختمان‌سازی و چوب‌های پرکاربرد در ساخت آیتم‌های مبلمان می‌شود. فرآیند ترمو کردن در واقع بسیاری از ویژگی‌های مثبت ترموود را ارتقا داده و معایب آن را برطرف می‌کند. به همین دلیل نیز این فرایند به فرایند اصلاح حرارتی نیز شهرت دارد. در ادامه برخی از ویژگی‌های ترموود آشنا می‌شویم.

مقاومت در برابر حرارت و آتش

کلاس مقاومت ترموود در برابر آتش از چوب معمولی بیشتر است. در مواردی که درجه بالاتری از مقاومت در برابر آتش موردنیاز است، چوب ترمو را می‌توان با محصولات حفاظتی دیگر در برابر آتش عایق‌بندی کرد. این متریال در برابر آتش و درجه حرارت بالا مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد.

پایداری ابعادی

عملیات اصلاح حرارتی بر روی چندین ویژگی چوب تأثیر می‌گذارد که آن‌ها را برای همیشه تغییر می‌دهد. پایداری ابعادی، مقاومت در برابر پوسیدگی و خواص عایق حرارتی چوب اصلاح شده بهتر از چوب‌های تصفیه نشده است و ترموود می‌تواند سالیان طولانی عمر کند.

تفاوت‌های چوب روسی و ترموود

همان‌طور که اشاره شد چوب روسی و ترموود در ویژگی‌ها و کاربرد تفاوت‌های اساسی با یکدیگر دارند. اما برای درک تفاوت‌های اصلی این دو متریال باید آن‌ها را از منظر معیارهای مختلفی مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه به معرفی و شرح تفاوت چوب روسی و ترموود خواهیم پرداخت.

تفاوت چوب روسی و ترموود از نظر میزان قیمت

عملیات حرارتی چوب، ساختار شیمیایی سلولز چوب را تغییر می‌دهد و سطح رطوبت را به میزان قابل‌توجهی کاهش خواهد داد. این فرایند باعث می‌شود که مقاومت چوب ترموود به میزان قابل‌توجهی افزایش یابد. چوب روسی اما چوبی طبیعی با خواص مختص به چوب خام است و مقاومت کمتری نسبت به ترموود دارد که همین عامل باعث می‌شود قیمت ترموود بیشتر از چوب روسی باشد.

تفاوت چوب روسی و ترموود از نظر پایداری و استحکام

ترموود بیشتر به دلیل پایداری، دوام و استحکام زیاد شناخته شده است. این چوب حتی در چالش‌برانگیزترین شرایط آب‌وهوایی نیازی به افزایش استحکام با اضافه‌کردن پوشش سطحی ندارد. چوب روسی نیز استحکام و پایداری نسبتاً خوبی دارد اما از این چوب بیشتر برای فرم‌دهی و ایجاد اشکال خاص استفاده می‌شود؛ اما چوب ترموود، چوبی است که در ساخت سازه‌های قوی بسیار کاربرد دارد.

تفاوت چوب روسی و ترموود از نظر طول عمر و ماندگاری

چوب ترموود نزدیک به 30 سال عمر می‌کند و در برابر ضربه و سایر عوامل آسیب‌زا بسیار مقاوم است. این چوب را می‌توان فقط با یک رنگ‌آمیزی معمولی بیشتر از سایر چوب‌ها حفظ و نگهداری کرد. چوب روسی نیز از این قابلیت برخوردار است و نگهداری آن نیاز به ابزار خاصی ندارد؛ اما باید توجه داشت که طول عمر چوب روسی بسیار کمتر از ترموود است.

پارس آرای کوهستان؛ واردکننده برتر چوب ترموود

در این مطلب با ویژگی‌ها و تفاوت چوب روسی و ترموود آشنا شدیم. برای کسانی که به ساخت سازه‌های چوبی علاقه دارند انتخاب متریال کاربردی و با طول عمر بالا امری مهم به شمار می‌رود. به همین دلیل نیز ترموود با مزایای مختلف خود به چوبی محبوب برای ساخت انواع آیتم‌های مبلمان و سازه‌های فضاهای داخلی و فضاهای خارجی تبدیل شده است.

شرکت پارس آرای کوهستان با چند دهه سابقه در امر واردات چوب ترموود جزو برترین واردکنندگان این چوب در ایران می‌باشد. ما در این مجموعه با همکاری شرکت‌های تولیدکننده در کشور استونی، مرغوب‌ترین نوع چوب ترموود را به مشتریان خود عرضه می‌کنیم.

سؤالات متداول

چوب روسی چه مزایا و معایبی دارد؟

این چوب خاصیت انعطاف‌پذیری بالا و قیمت ارزانی دارد. از معایب این چوب نیز می‌توان به مقاومت پایین آن در برابر آسیب حشرات اشاره کرد.

مزایای ترموود چیست؟

ترموود محصولی مقاوم در برابر تغییرات دما و افزایش رطوبت است و سازه‌های ساخته شده با آن طول عمر بسیار بالایی دارند.

برچسب ها: