ساخت و استفاده از پارکت؛ نقطه عطفی در تاریخ طراحی داخلی

کلمه پارکت ریشه در زبان و فرهنگ کشور فرانسه دارد و به معنای قطعات کوچک و هندسی از جنس چوب است. تاریخچه استفاده از پارکت به قرن 17 میلادی باز می‌گردد. تا پیش از این دوران از سنگ مرمر و سنگ‌های دیگر برای پوشش کف استفاده می‌شد. یکی از مشهورترین موارد استفاده اولیه از پارکت مربوط به سال 1684 در کاخ ورسای فرانسه و دوران لویی شانزدهم است که در آن زمان از قطعات چوبی به منظور مقابله با سرما استفاده شد. این آیتم دکوراسیون داخلی امروز هم نقش مهمی به عنوان عایق سرما و گرما در محیط‌های داخلی دارد.

ساخت و استفاده از پارکت؛ نقطه عطفی در تاریخ طراحی داخلی
ساخت و استفاده از پارکت؛ نقطه عطفی در تاریخ طراحی داخلی

تاریخچه استفاده از پارکت؛ روزهای آغازین

جالب است بدانید آنچه که ما امروزه به عنوان پارکت می‌شناسیم در قرن شانزدهم و در قصرهای کشور فرانسه مورد استفاده قرار می‌گرفته است. دو دیدگاه عمده درباره خاستگاه پارکت در جهان وجود دارد. بعضی تاریخ‌نگاران بر این باورند که پارکت یک اختراع فرانسوی است. بعضی دیگر هم بر این باورند که کاترین دو مدیچی، از اعضای دودمان اشرافی مدیچی در ایتالیای دوران رنسانس به واسطه نفوذ فرهنگی خود در آن زمان، این آیتم را وارد فرهنگ اروپا کرد.

مدتی بعد یکی دیگر از اعضای خانواده مدیچی در دهه 1620 از پارکت چوبی در کاخ خود در پاریس استفاده کرد. اما تاریخچه استفاده از پارکت که بیشتر مورخان درباره آن اتفاق نظر دارند، به سال‌های 1680 تا 1789 باز می‌گردد. در آن زمان کاخ ورسای در دوران حکمرانی لویی چهاردهم میزبان این آیتم زیبای دکوراسیون بود. در کاخ ورسای از این پارکت در سرتاسر کاخ به ویژه تالارها و سالن‌های بزرگ استفاده می‌شد.

در آن دوران دو نوع الگوی پارکت چوبی در کاخ ورسای مورد استفاده قرار می‌گرفت. یکی الگوی شورون و دیگری هم الگویی که ما امروزه آن را به عنوان پانل دو ورسای می‌شناسیم. این اشکال پارکت در ورسای و دیگر کاخ‌های سلطنتی کشور فرانسه در پایان قرن هفدهم مورد استفاده قرار می‌گرفت.

تاریخچه استفاده از کفپوش پارکت در بریتانیا

نخستین استفاده از کفپوش پارکت در بریتانیا در خانه دانمارک در شهر لندن بود. جایی که بعدا به سامرست هاوس تغییر کرد. در آن دوران بیشتر خانواده‌ سلطنتی و طبقه مرفه از پارکت چوبی در کاخ‌های مجلل خود استفاده می‌کردند. برای مثال در سال 1673 در اتاق خواب ملکه در هام هاوس از این کفپوش استفاده شد. در نقاشی‌ به دست آمده از کتابخانه لندن یعنی ساموئل پیپس اطلاعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد در حدود سال 1692 در اتاقی از این کفپوش‌ها استفاده می‌شده است. با در نظر گرفتن این موارد می‌توان گفت که این رویه استفاده از کفپوش پارکت در آن زمان برای قشر مرفه، مساله‌ای پذیرفته شده بوده است.

در این رابطه خواندن مقاله ” جایگاه چوب در تاریخ ایران ” میتواند مفید باشد !

تاریخچه استفاده از کفپوش پارکت در قرن نوزدهم

به باور مورخان نیمه اول قرن نوزدهم از نظر طراحی داخلی به عنوان نبرد سبک‌های مختلف معماری شناخته می‌شود. از انواع سبک‌های معماری و دکوراسیون کفپوش پارکت آن زمان می‌توانیم به نئوگوتیک، نئویونانی، نئو روکوکو، مصری و همچنین پمپئی اشاره کنیم. تولیدکنندگان صنعتی آن دوران که با افزایش مکانیسم تولید، قدرت بیشتری پیدا کرده بودند، علاقه زیادی به عرضه کفپوش‌ها داشتند.

تاریخچه استفاده از پارکت
تاریخچه استفاده از پارکت

تاریخچه استفاده از پارکت لمینت

پارکت لمینت در سال 1955 در کشور اتریش تولید شد. لمینت کف در واقع نوعی پارکت است که از یک ورقه فیبر متراکم با تصویر رگه چوب با وضوح بالا به منظور شبیه‌سازی تخته‌های چوب واقعی طراحی و ساخته شده است. این نوع از کفپوش‌ها به طور معمول از مواد اچ دی اف و با روکشی از جنس لمینت ساخته می‌شوند.

ضخامت پارکت‌های لمینت بسیار مهم است، زیر به هر میزان که کفپوش ضخیم‌تر باشد، بیشتر شبیه به چوب معمولی به نظر می‌رسد. پارکت لمینت در ابتدا وارد برخی از ساختمان‌های بزرگ کشور شد و سپس به تدریج راه خود را به خانه‌های اشرافی و در نهایت منازل مردم عادی باز کرد.

موزه سعدآباد، کاخ مرمر، کاخ گلستان، شرکت نفت آبادان و هتل رامسر اولین مکان‌هایی بودند که از پارکت لمینت برای پوشش کف‌ استفاده می‌کردند. نخستین دسته از پارکت‌هایی که وارد ایران شدند، دارای 2 سانتی‌متر عرض، 10 سانتی‌متر طول و همچنین یک سانتی‌متر ارتفاع بودند. اکنون نیز در ایران شرکت‌های بسیار زیادی مشغول تولید این نوع از کفپوش‌ها هستند.

تاریخچه استفاده از پارکت‌های PVC یا همان وینیل

در سال 1912میلادی یک مخترع آمریکایی به نام والدو سیمون موفق به تولید محصولی به نام pvc شد. PVC، ماده‌ای حاوی عناصری مانند کربن، هیدورژن و همچنین کلر است. تمامی این موارد در فرایند مربوط به پلیمریزاسیون تولید می‌شوند. منابع دیگر تاریخی، ریشه‌های استفاده از کفپوش پی وی سی را در قرن نوزدهم میلادی می‌دانند. در قرن نوزدهم یک پزشک فرانسوی این ماده را کشف کرد. نخستین آزمایش‌ها در رابطه با وینیل پی وی سی در دهه 30 میلادی انجام شد و این محصول برایب اولین بار در نمایشگاه “قرن پیشرفت” شهر شیکاگو در سال 1933 در معرض نمایش عمومی قرار گرفت.

یکی از برهای زمانی تاثیرگذار در تاریخچه استفاده از پارکت، دوران جنگ جهانی دوم است. زیرا طبق تحقیقاتی که در آن دوران صورت گرفت، کشورها به دلیل مشکلات ناشی از یافتن منابع نفت خام، تمرکز خود را بر روی استخراج وینیل به عنوان جایگزینی برای پلاستیک قرار دادند.

استفاده از پارکت تاریخچه پر فراز و نشیبی دارد
استفاده از پارکت تاریخچه پر فراز و نشیبی دارد

استفاده از پارکت تاریخچه پر فراز و نشیبی دارد

از دورانی که چوب به عنوان نوعی کفپوش در منازل مورد استفاده قرار گرفت، ثروتمندان طرفداران اصلی این مدل کفپوش‌ها شدند. البته مدتی بعد که تولید این مدل کفپوش به شکل صنعتی و عمده با استفاده از ماشین‌آلات انجام شد، عموم مردم هم این امکان را پیدا کردند تا کف خانه خود را با این کفپوش زیبا بپوشانند. چندین سال بعد از پیدایش کفپوش‌هایی از جنس چوب، مهندسان مکانیک نیز به کمک معماران آمدند و ماشین‌آلات پیشرفته‌ای به منظور ساخت پارکت ارزان، طراحی شدند و ما امروزه می‌توانیم از این محصولات برای افزایش زیبایی محیط‌های داخلی استفاده کنیم.

مجموعه پارس آرای کوهستان به عنوان اولین و معتبرترین مرجع چوب‌های تخصصی صنعت ساختمان، تنها نماینده رسمی پارکت کمپانی بوئن آلمان و باورک سوئیس در ایران است. پارس آرای کوهستان به عنوان بزرگترین مجری پروژه‌های پارکت، همواره سعی بر این داشته تا بتواند هم به جهت کیفیت و هم به جهت تنوع رضایت مشتریان خود را جلب نماید.

برچسب ها: