جایگاه چوب در تاریخ ایران ؛ یکی از قدیمی ترین مصالحی که انسان توانست با آن شروع به کار کند و به آن شکل دهد چوب می باشد. در واقع شناخت چوب و تغییر آن برای استفاده باعث تحولی عظیم در زندگی انسان ها شده و این تاثیر گذاری همچنین و در زمان حال نیز ادامه دار می باشد.

چوب جزء منابع تجدید پذیری می باشد که حدود نیم قرن است کشور های اروپای شمالی، آمریکا، کانادا، استرلیا بر روی آن ها مشغول به تحقیق هستند و نتیجه این تحقیقات تولید چوب های ترموود و پارکت های چوبی می باشد که در صنعت ساختمان سازی و دیگر صنایع می توان از آن ها استفاده کرد.

استفاده از چوب های فراوری شده در این کشور های توسعه یافته به حدی زیاد شده است که در اکثر ساختمان های این کشور ها که تا 6 طبقه هستند استفاده می شود. دلیل استفاده از این چوب ها این می باشد که رشد جمعیت به شدت در حال افزایش می باشد و برای ساخت سرپناه باید از مصالحی استفاده شود که کمترین میزان ناسازگاری را با محیط زیست داشته باشند. استفاده از چوب های ترموود در این صنعت باعث شده است که کمتر از سوخت های فسیلی استفاده شود و این در حالی است که مقاومت بیشتری نسبت به سازه های دیگر دارند.

استفاده از مصالح باید به گونه ای باشد که بیشترین سازگاری را با محیط اطراف داشته باشد و در صورت پایان عمر آن بتوان راحتی بازیافت کرد.

تاریخچه استفاده چوب در ایران

انسان های اولیه از چوب برای شکل دادن و تهیه کردن ابزار های گوناگون استفاده می کردند. در مناطق مرطوب دنیا چوب یکی از اصلی ترین مصالح ساختمانی بوده است و با تنه های قطور درختان دیوار های خانه ها را درست می کردند و با استفاده از پوست حیوانات و شاخ و برگ سقف ها را می پوشاندند.

پس می توان گفت قبل از انقلاب صنعتی و استفاده از آهن، بتن،آجر و … چوب اصلی ترین ماده برای زندگی انسان ها بوده است.

این استفاده گسترده از چوب در ایران باستان نیز بسیار مرسوم بوده است به گونه ای که شواهد و مدارک به خوبی این موضوع را نشان می دهد. لوحی که در شوش کشف شده است نشان دهنده نردبان های چوبی و خانه های استوانه ای شکلی از جنس چوب می باشد. بعد گل چوب ها را می توان یکی از انعطاف پذیر ترین مصالح ساختمانی آن زمان دانست با خلق و خوی انسان ها بسیار سازگار هستند.

قسمتی دیگر از تاریخ ایران که همیشه با چوب و درختان سر و کار داشته است هخامنشیان بوده اند.

در دوران هخامنشیان درخت کاری از اهمیت بسیار زیادی برخوردا بوده است به گونه که در این دوران بخش های از کشور ایران درخت کاری شده و عامل سر سبزی حال حاضر شده اند. در سند هایی که وجود دارد اکثر تیر هایی که در سقف های تخت جمشید وجود داشته است از جنس چوب بوده اند.

دوران اشکانیان و استفاده های بیشتر از چوب ها

در این دوره استفاده از طاق ها بیشتر شده به همین دلیل استفاده از چوب ها در سقف ها کمتر شده است ولی در قسمت های دیگری از چوب ها استفاده می کردند. به عنوان مثال از چوب ها برای ساخت در ها و پنجره های خانه ها استفاده می کردند. مهار کردن قوس ها و جلوگیری از خراب شده آن ها یکی دیگر از کاربرد های این چوب ها در این دوران بوده است که از جمله آثار معروف می توان به کاخ فیروز آباد و ایوان مدائن اشاره کرد.

در دوره های بعدی نیز به همین روال از چوب ها در این صنعت مورد استفاده قرار می گرفت و برای ساخت انواع داربست ها و ستون های مساجد نیز از چوب ها استفاده می شد. در شهر های مراغه، میاندواب، مهاباد و بناب مساجد بسیار زیاد و زیبایی از آن دوران وجود دارد که ستون های آن ها را چوب ها تشکیل داده اند.

به دوران صفویان میرویم، دورانی که در آن با استفاده از چوب در ها و پنجره های زیبایی را خلق می کردند که می توان آن را در عالی قاپو اصفهان مشاهده کرد. دوران صفویان نوع کاربرد چوب با دیگر زمان ها متفاوت بوده است و از آن برای ساخت و ساز استفاده نمی شده است. چوب در این دوران برای موارد تزئینی استفاده می شده که می توان به مسجد با شکوه یزد، مدرسه چهار باغ اصفهان، پنجره های مشبک کاخ چهل ستون اشاره کرد.

اهمیت چوب در تاریخ ایران
جایگاه چوب در تاریخ ایران

اهمیت چوب در دوران قاجار

در دوران قاجار چوب نیز از اهمیت خیلی زیادی برخوردار بوده است. در این دوران از چوب برای پوشش سقف ها، ساخت ستون های تزئین شده، پنجره های زیبا و انواع در ها استفاده میشده.

به طور کلی می توان نتیجه گرفت در تمام دوران از چوب برای ساخت ساز و تزئین کاخ ها، مدارس و مناطق گوناگون استفاده می شده است و بر روی آن ها فراوری های مخصوصی هم برای جلوگیری از حمله موریانه ها و رطوبت انجام میگرفته است.

ولی این فرایند ها امروزه به کلی تغییر کرده است و به وسیله تحقیق هایی که کشور های اروپایی انجام داده اند به صورت کاملا مطمئن می توان از چوب های ترمو و اشباع شده در محیط های بیرونی و نما ساختمان ها استفاده کرد.

با توجه به کاربردهای بسیاری که چوب در صنعت ساختمان‌سازی دارد و همچنین مسیری که طبیعت در پیش گرفته است، میزان تقاضای آن همواره رو به رشد بوده است. در این بین تنوع محصولات چوبی بسیار بوده و از تنوع فراوانی برخوردار است. پارس آرای کوهستان با گردآوری بهترین مجموعه از محصولات چوبی به مرجعی معتبر برای تأمین چوب ترموود و پارکت های چوبی تبدیل شده و این امکان را به مهندسین و کارفرمایان داده است که در صورت تمایل برای استعلام از محصولات با مشاورین مجرب دفتر مرکزی پارس آرای کوهستان تماس حاصل فرمایند.

تماس با ما

برچسب ها: