نگاهی کلی به بهترین متریال ساخت آلاچیق

یکی از محبوب‌ترین سازه‌هایی که با استفاده از چوب ترموود ساخته می‌شود، آلاچیق است. آلاچیق‌ها بر اساس موقعیت قرارگیری در یک محوطه در ابعاد و طرح‌های سفارشی مختلفی ساخته می‌شوند. موقعیت، اولین عامل در طراحی و ساخت سازه آلاچیق است. دومین مورد مهم، طراحی و در نهایت سومین موردی که در این مطلب به آن می‌پردازیم، انتخاب متریال مناسب است. ترموود از متریال‌های مدرنی است که به دلیل طی کردن پروسه ترمو، بهترین متریال ساخت آلاچیق به شمار می‌آید. ترموود با حفظ ظاهر و بافت طبیعی خود در برابر آب باران، رطوبت هوا و نور آفتاب تغییر رنگ و اندازه نمی‌دهد و در مقایسه با چوب معمولی نیز از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است.

نگاهی کلی به بهترین متریال ساخت آلاچیق
نگاهی کلی به بهترین متریال ساخت آلاچیق

مقایسه‌ای میان انواع متریال‌هایی که در ساخت آلاچیق استفاده می‌شوند

آلاچیق را می‌توان با استفاده از متریال‌های مختلفی مانند سیمان، وودپلاست و فلز ساخت. اما ترموودها به دلیل داشتن تکنولوژی بسیار پیشرفته، بهترین متریال برای ساخت آلاچیق به شمار می‌آیند. آلاچیق‌هایی که با استفاده از چوب ترموود ساخته می‌شوند، از زیبایی و دوام بیشتری برخوردار می‌باشند. به عنوان مثال آلاچیق سیمانی در گذر زمان ترک می‌خورد و رنگ خودش را از دست می‌دهد.

آلاچیق‌های سیمانی و فلزی

از طرف دیگر آلاچیق سیمانی به هیچ عنوان قابلیت دمونتاژ و انتقال به یک نقطه دیگر را ندارد. آلاچیق‌های فلزی از نظر زیبایی و داشتن جلوه طبیعی هرگز به سطح آلاچیق‌های ترموود نمی‌رسند. آلاچیق‌های فلزی بیشتر برای پارک‌ها و اماکن عمومی کاربرد دارند.

اما برای محیط‌هایی مانند باغ، ویلا و اماکن خصوصی، انتخاب اول بدون تردید، ترموود است. ضمنا باید به این موضوع هم اشاره کنیم که آلاچیق‌های فلزی به مرور زمان دچار فرسایش و زنگ‌زدگی می‌شوند. از نظر هزینه نیز ساخت آلاچیق با ترموود در مقایسه با آلاچیق‌های فلزی و سیمانی، بسیار مقرون‌به‌صرفه است.

متریال‌هایی که در ساخت آلاچیق استفاده می‌شوند
متریال‌هایی که در ساخت آلاچیق استفاده می‌شوند

چرا ترموود بهترین متریال ساخت آلاچیق است

چوب ترموود به راحتی قابلیت ترمیم و تعمیر را دارد و برای حفظ ظاهر زیبای آن می‌توانیم از رنگ‌های چوب ترمو استفاده کنیم. به همین دلیل، چوب ترموود یکی از بهترین متریال‌ها در طراحی و ساخت آلاچیق به شمار می‌آید. در ادامه نگاهی به مهم‌ترین مزایای چوب ترموود در ساخت آلاچیق خواهیم داشت.

در این رابطه خواندن مقاله ” نکات ساخت آلاچیق | برای ساخت آلاچیق باید به چه مواردی توجه کرد ” میتواند مفید باشد !

مقاومت و ثبات ابعاد

یکی از ویژگی‌های اصلی چوب ترموود، ثبات بالای ابعاد آن در درجه حرارت‌های مختلف است. چوب ترموود در اثر سرما و یا گرما دچار هیچ‌گونه تغییری در ابعاد نمی‌شود. از سویی دیگر به دلیل اینکه ترموود نفوذ‌پذیری بسیار کمی نسبت به رطوبت دارد، احتمال ایجاد هرگونه ترک از بین خواهد رفت.

چوب ترموود، ضد آب است

چوب‌های معمولی که در طراحی و ساخت سازه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند، در برابر رطوبت و آب سریعا دچار پوسیدگی شده و از بین می‌روند. یکی از دلایلی که ترموود را بهترین متریال ساخت آلاچیق می‌دانیم به این خاطر است که این چوب‌ها معایب چوب‌های معمولی را ندارند. در نتیجه به حفظ زیبایی و پایداری سازه بسیار کمک می‌کنند. در چوب‌های معمولی در صورتی که چوب با مواد و یا روکش‌ها، خاصیت ضدآب پیدا کند، بافت طبیعی آن به سرعت از بین می‌رود. در نتیجه مانند یک ماده مصنوعی به نظر می‌رسد.

نداشتن صمغ و نقش موثر این متریال در حفظ پاکیزگی

به دلیل اینکه محیط‌هایی مانند آلاچیق، پرگولا و خانه‌های چوبی برای نشستن و استراحت کردن، باید همیشه تمیز باشند، چوب ترموود بهترین انتخاب متریال برای ساخت آلاچیق در نظر گرفته می‌شود. مواد شیمیایی و رنگ بر اثر گرم شدن از خود واکنش نشان داده و برای سلامتی افراد مضر هستند.

چوب ترموود به دلیل برخورداری از رنگ قهوه‌ای طبیعی، هیچ‌گونه پوشش و یا رنگ مصنوعی ندارد. در نتیجه با به‌کارگیری این متریال در مراحل طراحی و ساخت هیچ‌گونه حساسیتی ایجاد نخواهد شد. ترموودها در برابر کپک، حشرات و قارچ‌ها از مقاومت بسیار زیادی برخوردار هستند.

بهترین نوع چوب ترموود در ساخت آلاچیق
بهترین نوع چوب ترموود در ساخت آلاچیق

بهترین نوع چوب ترموود در ساخت آلاچیق

در زمان طراحی و ساخت آلاچیق این پرسش مهم ایجاد می‌شود که بهترین نوع متریال چوب ترموود در ساخت آلاچیق کدام است. در یک تقسیم‌بندی کلی چوب‌های ترموود از نظر گره‌ها، نوع الیاف به کار رفته، عمر درخت و میزان رطوبت درون چوب به دو دسته چوب سخت و چوب نرم تقسیم می‌شوند. چوب‌هایی که نرم هستند، به دلیل اینکه تراکم کمتری دارند، میزان فیبر و سلولز آن‌ها کمتر است.

همین موضوع باعث می‌شود تا این چوب‌ها گرمای کمتری را به خود جذب کنند و در نتیجه خیلی داغ نشوند. به همین دلیل نیز حس سوختگی ناشی از نشستن بسیار کمتر خواهد بود. طرف دیگر ماجرا ترموودهای سخت هستند. این ترموودها به دلیل تراکم بالا، سریعا داغ می‌شوند و به هیچ عنوان برای ساخت سازه‌هایی مانند آلاچیق مناسب نیستند.

طراحی آلاچیق ترموود با روشی مدرن به نام پرتابل مدولار

روش پرتابل مدولار جدیدترین و پرکاربردترین روش در طراحی و ساخت فضاهای اقامتی متحرک و کوچک است. برای مثال امروزه در کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی از متد پرتابل مدولار استفاده می‌کنند. در کنار این روش می‌توانیم از بهترین متریال برای ساخت آلاچیق یعنی ترموود استفاده کنیم. هماهنگی این روش طراحی با به‌کارگیری چوب ترموود، به شما امکان ساخت طرح‌هایی متنوع و زیبا را می‌دهد. به همین دلیل چوب ترموود یکی از بهترین متریال‌ها برای هماهنگی با روش‌های مدرن ساخت و ساز به شمار می‌آید.

از جمله مزایای روش پرتابل مدولار با استفاده از متریال ترموود می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • امکان ساخت طرح‌هایی جدید و زیبا
  • قابلیت تغییر در محل
  • کاور چوب ترموود، خودسوز نیست و درصورتی هم که آتش بگیرد، بسیار دیرسوز است
  • نظافت آسان
  • قابلیت تغییر دیزاین
  • حس گرمی و لطافت
  • سرعت بالا در اجرا
  • ایستایی مناسب
  • برخورداری از وزن مناسب
محبوب‌ترین سازه مستقل یعنی آلاچیق
محبوب‌ترین سازه مستقل یعنی آلاچیق

ترموود؛ بهترین متریال برای ساخت محبوب‌ترین سازه مستقل یعنی آلاچیق

آلاچیق‌ها از محبوب‌ترین سازه‌های مستقل در ساختمان‌ها و ویلاها هستند. آلاچیق‌ها به دلیل باز بودن از همه طرف و موقعیت قرارگیری آن‌ها در فضای سرسبز باغ‌ها و محوطه‌ها طرفداران زیادی دارند. بدون شک بهترین متریال به کار رفته در ساخت آلاچیق، ترموود است. بسیاری از افرادی که در ویلاها و محیط‌های سرسبز سکونت دارند به دلیل خصوصیات متریال ترموود و همخوانی بیشتر آن با طبیعت، از این چوب استفاده می‌کنند.

مجموعه پارس آرای کوهستان مرجعی معتبر و تخصصی در زمینه طراحی و اجرای سازه‌های مختلف مانند آلاچیق با به‌کارگیری چوب ترموود است. پارس آرای کوهستان، ارائه اطلاعات کامل به کارفرما، استفاده از آخرین تکنولوژی‌ها و همچنین ارائه قیمت‌های مناسب را همواره در دستور کار خود قرار داده است.

برچسب ها: