با انواع طراحی برای آلاچیق آشنا شوید

آلاچیق، سازه‌ای است که به طور معمول به عنوان استراحتگاه و یا سرپناه در محوطه ویلا، باغ و یا روف گاردن ساخته می‌شود. برای طراحی آلاچیق امروزه از متریال‌های مختلفی استفاده می‌شود. انواع طراحی آلاچیق مانند شیشه‌ای، فلزی و چوبی از جمله طرح‌های محبوب در این زمینه هستند. سازه آلاچیق را می‌توان در شکل‌های هندسی مختلف طراحی و اجرا کرد. شیوه طراحی نیز می‌تواند مطابق با هر یک از سبک‌های مدرن یا سنتی طراحی آلاچیق باشد. در این مطلب با انواع طراحی آلاچیق متناسب با متریال مورد استفاده آشنا می‌شویم.

با انواع طراحی برای آلاچیق آشنا شوید
با انواع طراحی برای آلاچیق آشنا شوید

با طراحی و ساخت آلاچیق چوبی، جلوه زیبایی به باغ یا ویلای خود بدهید

یکی از انواع طراحی برای آلاچیق، نوع چوبی آن است. ساخت یک آلاچیق چوبی زیبا می‌تواند جلوه بسیار زیبایی برای باغ و یا ویلای شما به همراه داشته باشد. به طور معمول آلاچیق چوبی شکلی شش ضلعی دارد و گزینه مناسبی برای باغ‌ها و محیط‌های مملو از درختان سرسبز به شمار می‌آید. به منظور طراحی و ساخت آلاچیق چوبی می‌توان از انواع چوب‌های سخت استفاده کرد. اما این نکته مهم را به یاد داشته باشید چوب‌هایی که رنگ و نقوش جذاب‌تری دارند، طبیعتا ظاهر بهتری نیز به آلاچیق شما می‌بخشند.

آلاچیق فلزی؛ از انواع طراحی آلاچیق با عملیات نصب آسان‌تر

آلاچیق‌های فلزی به طور معمول با استفاده از سیم‌های منحنی شکل طراحی می‌شوند. قاب‌هایی که در آلاچیق فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ارزان‌قیمت‌تر از قاب‌های چوب و وینیل هستند. سقف و کناره‌های این نوع از آلاچیق باز است و از متریال کمتری نیز در ساخت آن استفاده شده است.

یکی از مزیت‌های بزرگ آلاچیق فلزی در مقایسه با سایر انواع آلاچیق، نصب آسان‌تر آن است. شما می‌توانید این نوع از آلاچیق‌ها را به صورت مستقیم بر روی چمن و یا دال بتنی نصب کنید. دیده شده که گاهی اوقات آلاچیق فلزی به اشتباه آلاچیق آهنی نیز نامیده می‌شود. اما به خاطر داشته باشید که آهن، فلز مناسبی برای ساخت آلاچیق نیست، زیرا در فضای باز زنگ می‌زند. به همین دلیل هم بهتر است از فلزاتی نظیر چدن، فولاد ضد زنگ و آلومینیوم برای ساخت آلاچیق استفاده شود.

آلاچیق فلزی؛ از انواع طراحی آلاچیق با عملیات نصب آسان‌تر
آلاچیق فلزی؛ از انواع طراحی آلاچیق با عملیات نصب آسان‌تر

آلاچیق سیمانی؛ از انواع طرح‌های آلاچیق با اتمسفری کلاسیک

یکی از انواع طراحی آلاچیق که طرفداران زیادی در بین مردم به دلیل ظاهر زیبا و آرامش‌بخش خود دارد، آلاچیق سیمانی است. برای ساخت آلاچیق سیمانی از آهن، ملات و یا سایر مصالح ساختمانی استفاده می‌شود. هزینه ساخت این آلاچیق‌ها نسبت به آلاچیق چوبی بیشتر است. در طراحی بعضی از آلاچیق‌های سیمانی نیز از ستون‌هایی استفاده می‌شود که باعث می‌شود این سازه‌ها، حال و هوایی کلاسیک پیدا کنند.

آلاچیق سنگی؛ یک انتخاب ایده‌آل برای طراحی شاه‌نشین باغ

یکی از جذاب‌ترین انواع طراحی سازه آلاچیق، آلاچیق سنگی است. به باور بسیاری از طراحان، آلاچیق سنگی، بهترین انتخاب برای ساخت شاه‌نشین باغ است. اما بهتر است به چند نکته مهم توجه داشته باشید. باید ابتدا با در نظر گرفتن سبک کلی باغ خود، اقدام به انتخاب نوع طرح آلاچیق سنگی طبیعی خود کنید. به عنوان مثال برای باغ‌های کلاسیک باید به سراغ آلاچیق‌های سنگی سنتی بروید تا بتوانید منظره‌ای آرام‌بخش و طبیعی را برای خود و اعضای خانواده ایجاد کنید. از دیگر عوامل تاثیرگدذار در انتخاب آلاچیق سنگی مناسب، می‌توان به مساحت باغ و فضای اختصاص یافته به آلاچیق اشاره کرد.

آلاچیق شیشه‌ای؛ لذتی متفاوت از تماشای محیط اطراف
آلاچیق شیشه‌ای؛ لذتی متفاوت از تماشای محیط اطراف

آلاچیق شیشه‌ای؛ لذتی متفاوت از تماشای محیط اطراف

یکی از جذا‌ب‌ترین انواع طراحی‌های آلاچیق، آلاچیق شیشه‌ای است. با آلاچیق شیشه‌ای می‌توانید محیط اطراف خود را به راحتی مشاهده کنید. در طول روز می‌توانید روی صندلی گهواره‌ای به راحتی بنشینید و پرواز پرندگان را تماشا کرده و با فرا رسیدن شب نیز درخشش ستارگان را رصد کنید. مهم‌تر از همه اینکه آلاچیق شیشه‌ای به دلیل نورگیری عالی، در طول فصول سرد سال شما را گرم نگه می‌دارد و از شما در برابر باران‌های غیرمنتظره و بادهای شدید محافظت می‌کند. حتی می‌توانید از این آلاچیق‌ها به عنوان گلخانه نیز استفاده کنید و به کاشت گیاهانی مانند گوجه گیلاسی و فلفل در آن مشغول شوید.

آلاچیق پرگولا؛ امکان استفاده بیشتر از فضای باز

یکی از انواع طراحی آلاچیق، آلاچیق از نوع پرگولا است. ممکن است که در نگاه اول، آلاچیق و پرگولا مشابه یکدیگر باشند. اما پرگولا از نظر سقف، نسبت میان سایه به آفتاب، معماری و همینطور هدف از طراحی با آلاچیق تفاوت دارد. سقف پرگولا باز و مشبک بوده اما سقف آلاچیق، گرد، محکم و بسته است. پرگولا اصولا نور بیشتری را از خود عبور می‌دهد اما آلاچیق، یک سایبان کامل برای شما ایجاد می‌کند.

در این رابطه خواندن مقاله ” بررسی آلاچیق و ویژگی‌های آلاچیق چوبی ” میتواند مفید باشد !

همچنین پرگولاها را می‌توان به سازه‌های دیگری نیز متصل کرد اما آلاچیق‌ها ساختاری مستقل دارند. در آلاچیق شما تنها می‌توانید مناظر اطرافتان را تماشا کنید اما در پرگولا بالای سرتان نیز قابل مشاهده است. مهم‌تر از همه اینکه می‌توان با ترکیب آلاچیق و پرگولا، از مزیت‌های هر دو سازه استفاده کرد. ترکیب آلاچیق و پرگولا به شما امکان استفاده از فضای باز را می‌دهد و در عین حال از شما در مقابل بارندگی و شرایط نامساعد آب و هوایی محافظت می‌کند.

طراحی و ساخت آلاچیق به سبک پارس آرای کوهستان
طراحی و ساخت آلاچیق به سبک پارس آرای کوهستان

طراحی و ساخت آلاچیق به سبک پارس آرای کوهستان

آلاچیق‌ها در هر فضایی که باشند، می‌توانند زیبایی را به آن محیط هدیه کنند. انتخاب طرحی که با فضای پیرامون خود همخوانی داشته باشد، در نظر گرفتن تعداد افرادی که از آلاچیق استفاده می‌کنند، به‌کارگیری مصالح مناسب و بسیاری از موارد دیگر، باید پیش از ساخت آلاچیق مورد ارزیابی قرار بگیرند. از دیگر موارد مهم در ساخت آلاچیق، محل احداث آن است. مناطق ساحلی، کنار آبشار، حیاط ویلا و به صورت کلی تمام مناظر دیدنی، فضاهای ایده‌آلی برای ساخت آلاچیق هستند.

مجموعه پارس آرای کوهستان اولین و معتبرترین مرجع تخصصی چوب‌های صنعت ساختمان در کشور است. با پارس آرای کوهستان به عنوان بزرگ‌ترین مجری پروژه‌های طراحی و ساخت سازه‌های مدرن مانند آلاچیق می‌توانید بدون هیچ‌گونه نگرانی، بهشتی رویایی را برای خود و اعضای خانواده ایجاد کنید.

برچسب ها: