اشتباهات نصب پارکت چوبی توسط نصاب غیرحرفه‌ای

بعدازاین که پروسه خرید پارکت به‌درستی طی شد، باید نسبت به نصب آن اقدام شود. هر گونه قصور و کوتاهی در نصب اصولی پارکت چوبی به قیمت ازدست‌رفتن کف‌پوش‌هایی تمام می‌شود که هزینه زیادی برای آن صرف شده است.

 اشتباهات نصب پارکت چوبی توسط نصاب غیرحرفه‌ای یکی از مواردی است که باید هنگام نصب کف‌پوش به‌شدت از آن‌ها خودداری کرد. این اشتباهات از طول عمر کف‌پوش‌های چوبی می‌کاهد و ضررهای مالی زیادی به دنبال خواهد داشت. آیا می‌دانید این اشتباهات چه هستند و چگونه می‌توان از بروز آن‌ها جلوگیری کرد؟ در این مقاله قصد داریم به اشتباهاتی که حین نصب پارکت ممکن است توسط نصابان غیرحرفه‌ای رخ دهد، بپردازیم.

رایج‌ترین اشتباهات نصب پارکت چوبی توسط نصاب غیرحرفه‌ای

نصب پارکت چوبی توسط افراد مبتدی و غیرحرفه‌ای که تجربه کافی را در زمینه نصب کف‌پوش ندارند، مشکلات بسیار زیادی را به وجود می‌آورد. باتوجه‌به مزایای نهفته در پارکت‌های چوبی، افراد زیادی دوست دارند که برای پوشاندن کف ساختمان و یا خانه خود از پارکت استفاده کنند.

پارکت‌های چوبی در رنگ و الگوهای مختلفی موجود هستند و به گزینه‌ای مناسب و اید‌ه‌آل برای دکوراسیون داخلی منازل تبدیل شدند. به‌خاطر داشته باشید که حتی اگر پارکت خریداری شده از قیمت و کیفیت بالایی برخوردار باشد، اما به دلیل اشتباهاتی که نصابان غیرحرفه‌ای مرتکب می‌شوند، زیبایی آن‌ از بین خواهد رفت و حتی می‌توان گفت که پول شما دور ریخته می‌شود. در این قسمت از مقاله، سعی داریم تا به اشتباهاتی که توسط نصابان غیرحرفه‌ای در حین نصب پارکت رخ می‌دهد بپردازیم.

رایج‌ترین اشتباهات نصب پارکت چوبی توسط نصاب غیرحرفه‌ای

بی‌توجهی به درز انبساط پارکت

بی‌توجهی به درز انبساط از اشتباهات نصب پارکت چوبی توسط نصاب غیرحرفه‌ای به شمار می‌رود. درز انبساط فاصله چندمیلی‌متری بین دیوار و پارکت است. دلیل درنظرگرفتن این فاصله به‌وجودآوردن فضای لازم و کافی برای انبساط پارکت‌های چوبی است.

از آن جایی که پارکت‌ها جزو فرآورده‌های چوبی به شمار می‌روند، در مواجهه با گرما ممکن است منبسط شوند. به همین علت، باید فاصله کافی وجود داشته باشد تا از ایجاد موج‌های سطحی و ازبین‌بردن زیبایی در سطح پارکت جلوگیری شود. نصاب می‌تواند این فاصله را با در اختیار داشتن ابزاری که لقمه نام دارد، ایجاد کند.

نادیده‌گرفتن سیستم گرمایشی از کف حین نصب پارکت چوبی

از دیگر اشتباهاتی که توسط نصابان غیرحرفه‌ای رخ می‌دهد، این است که سیستم گرمایش از کف را در نظر نمی‌گیرند. کف‌پوش‌های چوبی با سرامیک و سنگ بسیار متفاوت هستند. در حقیقت، طبیعی بودن پارکت باعث شده تا با قرارگرفتن در معرض شرایط محیطی، از خود واکنش نشان دهد.

در حقیقت، حرارت بالا باعث می‌شود که پارکت دچار تغییر شکل دائمی شود. منظور ما این نیست که اگر محیط شما مجهز به سیستم گرمایش از کف است، استفاده از پارکت چوبی ممنوع است. بلکه باید نکاتی را برای نصب در نظر بگیرید تا از آسیب به پارکت جلوگیری شود.

یک نصاب ماهر و حرفه‌ای به‌خوبی می‌داند که برای نصب پارکت در فضاهایی که به سیستم گرمایش از کف مجهز هستند باید از فوم‌های آلومینیوم‌دار استفاده کند، دمای محیط را به‌تدریج افزایش دهد و در چنین محیط‌هایی پارکت‌های درجه یک و مناسب را بکار بگیرد.

عدم زیرسازی مناسب قبل از نصب پارکت

از دیگر اشتباهاتی که به طور مکرر توسط نصابان غیرحرفه‌ای در حین فرایند نصب پارکت صورت می‌گیرد، بی‌توجهی به زیرسازی است. همان‌طور که بارها در مقالات اشاره کردیم، سطح زیرین پارکت می‌بایست به طور کامل صاف و تراز شده باشد. مطمئن باشید که حتی ناچیزترین ناصافی می‌تواند باعث ایجاد درز بین تایل‌ها شود. یک نصاب حرفه‌ای می‌داند که باید هر گونه ایراد، ناصافی و کوچک‌ترین شکستگی‌ها را قبل از شروع به نصب پارکت برطرف کند.

مکان نصب کف‌پوش چوبی

از دیگر اشتباهاتی که توسط نصاب حرفه‌ای حین نصب پارکت چوبی ممکن است رخ دهد، این است که مکانی که کفپوش در آن نصب می‌شود را در نظر نمی‌گیرد. مسلماً نصب اصولی پارکت در مناطق شرجی همچون گیلان و مازندران با مناطق سردسیری مانند کردستان و تبریز متفاوت خواهد بود. اگرچه ممکن است کلیت نصب پارکت مشابه باشد، اما در نکاتی مانند درز انبساط و هم دما کردن محیط و پارکت، نصاب باید به نکاتی توجه کند.

مکان نصب کف‌پوش چوبی

به کار نگرفتن فوم‌های درجه یک و باکیفیت برای نصب پارکت چوبی

در بسیاری از منازل، صدای جیرجیر حین راه‌رفتن باعث ایجاد سروصداهای آزاردهنده برای ساکنین می‌شود. یکی از اشتباهات نصب پارکت چوبی توسط نصاب غیرحرفه‌ای ، عدم استفاده از فوم‌های باکیفیت و مرغوب است. به طور مثال، برای جلوگیری از بروز صدای جیرجیر، نصاب باید بداند که نیاز است از فوم‌های سایلنت استفاده نماید.

واردشدن ضربه حین نصب به پارکت

در برخی از پارکت‌ها که با استفاده از سیستم کلیکی نصب می‌شوند، مسلماً هیچ ماده دیگری برای اجرا استفاده نخواهد شد. در حقیقت، شیار و زبانه‌ای که در اطراف پارکت طراحی شده، باعث می‌شود که کف‌پوش‌ها در کنار هم قرار گیرند.

ممکن است نصاب غیر حرفه‌ای حین نصب پارکت‌های کلیکی فشار زیادی را اعمال کرده و کلیک‌ها را بشکند. چنانچه کلیک بشکند، علاوه بر نفوذ گردوغبار منجر به ایجاد سروصدا نیز خواهد شد. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی، باید هنگام نصب پارکت‌ چوبی از نوع کلیکی نصاب با آرامش و با اعمال فشار کم این کار را به اتمام برساند.

عدم توجه به استاندارد مقاومت سایشی پارکت

میزان مقاومت این دست از کف‌پوش‌ها با استاندارد مقاومت سایشی شناخته می‌شود. هر چه این استاندارد بالاتر باشد، کف پوش مقاومت بیشتری را در مقابل سایش از خود نشان خواهد داد. عدم توجه به این استاندارد باعث خواهد شد تا پارکت با سرعت بیشتری فرسوده شود. همچنین، خط و خش‌های زیادی نیز روی آن مشاهده گردد.

خودداری از استفاده از قرنیز و دیگر ابزارآلات در نصب پارکت چوبی

‌عدم استفاده از ابزارهای کارآمد و مناسب حین نصب پارکت علاوه بر این که باعث می‌شود زیبایی این محصول به خطر بیفتد، باعث بروز مشکلاتی نیز خواهد شد. به طور مثال، خودداری از پوشاندن درز انبساط با استفاده از قرنیز باعث می‌شود که آلودگی در محل جمع شده و زیبایی کار نیز به خطر بیفتد.

خودداری از استفاده از قرنیز و دیگر ابزارآلات در نصب پارکت چوبی 

نصب اصولی و حرفه‌ای پارکت در مجموعه پارس آرای کوهستان

استفاده از پارکت‌های چوبی می‌تواند ظاهر و جلوه زیبایی برای طراحی داخلی فضا به ارمغان بیاورد، اما در این میان نصب اصولی پارکت چوبی نیز بسیار حائز اهمیت است. چه‌بسا ناچیز‌ترین کوچک‌ترین خطا حین نصب منجر به ازبین‌رفتن جلوه پارکت خواهد شد.

یکی از شرکت‌های معتبری که بر صفر تا صد امور مربوط به پارکت مسلط است و بیش از ۱۰۰۰ پروژه را در شهرها و مناطق مختلف در این زمینه به اتمام رسانده، مجموعه پارس آرای کوهستان است. چنانچه قصد دارید نصب اصولی پارکت را تحت‌نظر متخصصان و طراحان داخلی خبره انجام دهید، با استفاده از راه‌های ارتباطی موجود در سایت می‌توانید با همکاران ما تماس بگیرید.

برچسب ها: