تاریخچه استفاده از چوب در معماری ایرانی

چوب یکی از قدیمی‌ترین مصالح ساختمانی در تاریخ بشر است. از چوب برای اهداف مختلفی از جمله به‌عنوان سوخت، بسته‌بندی، و ساخت آثار هنری استفاده می‌شد، اما این ماده در روزهای اولیه عمدتاً برای ابزار و ساخت‌وساز استفاده شده است. چوب برای هزاران سال به‌عنوان یک مصالح ساختمانی مهم برای انسان‌ها برای ساختن پناهگاه‌ها، خانه‌ها، قایق‌ها و بسیاری از سازه‌های دیگر خدمت کرده است. در عصر حجر، موادی مانند چوب، استخوان حیوانات و سنگ برای ساختن ابزارهای ساختمانی خرد می‌شدند. چوب‌های گرمادیده باهدف افزایش مقاومت سازه در طول تاریخ کاربرد زیادی داشته‌اند به‌عنوان‌مثال می‌توان از چوب ترمو در معماری ایرانی نام برد.

چوب با افزودن حس گرما، تطبیق‌پذیری و پایداری به ساختمان‌ها، نقش کلیدی در تاریخ معماری ایران داشته است. امروزه، استفاده از آن باتوجه‌به پیشرفت‌های تکنولوژیکی ناشی از استفاده از الوارهای پیشرفته و افزایش آگاهی زیست‌محیطی، موردتوجه مجدد قرار گرفته است. تاریخچه چوب در معماری ایرانیان در طول زمان با استفاده از الوار به‌عنوان مصالح اولیه ساختمانی که بیش از صدها هزار سال پیش آغاز شد، تکامل‌یافته است. در این مطلب به بررسی سازگاری چوب ترموود در معماری ایرانی خواهیم پرداخت.

نقش چوب در معماری سنتی ایرانی

شاید تعجب‌آور نباشد که بدانید چوب به‌عنوان یک ماده از جایگاه بالاتری نسبت به سایر متریال‌ها در معماری ایرانی دارد. با استفاده از چوب بسیاری از تکنیک‌های بسیار پیچیده برای ایجاد بناهای متنوع در معماری سنتی ایرانی انجام می‌گرفته‌است. همچنین کنده‌کاری چوب بر روی بناهای مختلف اغلب دارای جزئیات زیبا و لطیفی هستند. در جهان معماری ایرانی مهارت‌های نجاری و ساخت بنا به طور سنتی با هندسه مرتبط بود. برخی از نمونه‌های باقی‌مانده از چوب‌کاری قرن 6 تا 12 نشان می‌دهد که ژانر طرح‌های هندسی پیچیده و درهم‌تنیده در حالت‌های مختلف در زمان اوج معماری ایرانیان نسبتاً رایج بوده است. چوب در معماری سنتی ایرانیان به دلیل انعطاف‌پذیری این ماده بسیار محبوب بوده است به‌وسیله این ویژگی چوب آن‌ها می‌توانستند بناهایی باشکوه و متفاوت خلق کنند.

نکته جالبی که برای نقش چوب در معماری ایرانی وجود دارد این است که مردمان آن زمان به یک خاصیت چوب پی برده بودند که چوب را برای آن‌ها بسیار محبوب نمود. چوب یک مخزن کربن طبیعی است که در طول عمر خود دی‌اکسیدکربن را جذب و ذخیره می‌کند. با ترکیب چوب در معماری، ایرانیان نه‌تنها انتشار کربن مرتبط با ساخت‌وساز را کاهش دادند، بلکه به طور فعال به کاهش کربن کمک‌کردن و اثرات تغییرات آب‌وهوا مدنظر قرار داده‌بودند.

 

کاربردهای چوب ترمو در معماری ایرانی

همان طور که شرح داده شد چوب یکی از مصالح محبوب و مورداستفاده ایرانیان برای ساخت بنا بوده است. امروزه چوب‌های مدرن توسط یک فرایند جدید دارای تغییرات و خواص ویژه‌ای شده‌اند. چوب در این فرایند علاوه بر افزایش دوام، ثبات ابعادی بیشتری یافته و میزان نفوذپذیری رطوبت نیز در آن کاهش داشته است. چوب ترموود خطر ابتلا به کپک را کاهش می‌دهد و گرما را بهتر تحمل می‌کند. همه این خواص طبیعی با چندین ویژگی بهبودیافته دیگر، حفظ زیبایی و یکنواختی چوب را به همراه دارد. در ادامه به بررسی کاربرد چوب ترمو در معماری ایرانی خواهیم پرداخت.

تلفیق معماری سنتی و مدرن؛ کف‌پوش چوب ترمو در معماری ایرانی

از قدیم ایرانیان به سبک معماری داخلی و خارجی منازل از جمله ساخت آب‌نما و باغچه و حیاط اهمیت زیادی می‌دادند. اما باید در نظر داشت که در کنار این اهمیت، نسبت به تزیین محیط داخلی خانه نیز توجه ویژه‌ای نشان می‌دهند. ترموود از فرایندهای طبیعی برای ایجاد راه‌حل‌های مناسب در معماری ایرانی استفاده می‌کند که کیفیت زندگی ساکنان خانه‌ها را افزایش می‌دهد. علاوه بر دوام بسیار بالا، کف‌پوش ترموودی در طیف وسیعی از رنگ‌ها و طرح‌ها عرضه می‌شود که گزینه مناسبی برای تلفیق سبک معماری ایرانی-مدرن است. این متریال کف‌سازی برای کاربردهای مختلف، از جمله نصب روی کف‌های زیرین چوبی، دال‌های بتنی و حتی مواردی که گرمایش از کف دارند، مناسب هستند.

روف‌گاردن؛ باغی مدرن با استفاده از چوب ترمو در معماری ایرانی

پوشاندن سقف‌ها با خاک و کاشت سبزی طبیعی از سال 1890 در نروژ مرسوم بوده است. این روشی می‌باشد که اسکاندیناوی‌ها به‌کمک آن سازه‌های سقف را از پوسیدگی محافظت می‌کنند. در کشور ما نیز بام‌های سبز در حال افزایش‌اند، اما نه با سرعت و مقیاسی که ما دوست داریم. مفهوم معماری، اکولوژیکی و زیبایی‌شناختی روف گاردن شگفت‌انگیز می‌باشد و با توجه به علایق تاریخی ایرانیان به داشتن باغ‌های مجلل و زیبا ساخت روف گاردن با چوب ترمو در معماری ایرانی، کاربردی اساسی پیدا کرده است.

روف‌گاردن‌ها دما را کنترل می‌کنند، آلودگی هوا و صدا را کاهش می‌دهند، زیرا ترکیب خاک و گیاهان باعث جذب و انحراف امواج صوتی می‌شود. با تبدیل روف‌گاردن به خانه پرندگان نیز از تنوع زیستی شهری حمایت خواهد شد.

ساخت آلاچیق با چوب ترمو

هیچ ایرانی نیست که از داشتن یک آلاچیق راضی نباشد! آلاچیق‌ها در سبک معماری ایرانی تاریخچه‌ای غنی دارند. آلاچیق فضای موجود یا فضای پذیرایی را گسترش می‌دهد، در برابر باد و آب‌وهوا مقاوم است و می‌تواند به طور انعطاف‌پذیر برای اهداف مختلف استفاده شود. در بهترین حالت، آلاچیق باغی مقاوم در برابر زمستان است، فقط یک‌بار باید راه‌اندازی شود تا متوجه شوید که برخلاف آلاچیق تاشو می‌تواند در ماه‌های سرد نیز گرما لازم را تأمین کند.

ساخت پنجره با چوب ترمو؛ دریچه‌ای از سنت به تکنولوژی

تابش نور در خانه همیشه موردتوجه ایرانیان بوده است. به‌منظور ایجاد یک پنجره خوب برای افزایش زیبایی و نورگیر خانه، معماران ایرانی در ساخت پنجره‌های چوبی با شیشه‌های رنگی تبحر خاصی دارند. استفاده از چوب ترمو به دلیل ویژگی رسانایی این چوب باعث شده است که در ساخت پنجره کاربرد داشته باشد. در درازمدت، پنجره‌های ترموودی می‌توانند در هزینه‌های شما نسبت به پنجره‌های آلومینیومی صرفه‌جویی کنند، زیرا این عایق اضافی خانه شما را هم در زمستان گرم‌تر و هم در تابستان خنک‌تر می‌کند.

پارس آرای کوهستان؛ تأمین‌کننده اول چوب ترمو در معماری ایرانی

در این مطلب با انواع سبک معماری ایرانی و تاریخچه آن آشنا شدیم. تلفیق این سبک با مدرنیته باعث خلق آثار بی‌نظیری شده‌است. برای معماران و طراحانی که به دنبال ایجاد آثار استثنائی هستند، داشتن یک متریال باکیفیت شرطی ضروری محسوب می‌شود.

مجموعه پارس آرای کوهستان، برترین واردکننده انواع چوب ترموود در سراسر کشور است. ما در این مجموعه کیفیت را سرلوحه کار خود قرار داده‌ایم. شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت ما اطلاعات لازم در مورد انواع چوب‌های ترموود این مجموعه و پروژه‌های موفق ما را کسب کنید.

برچسب ها: