چرا استفاده از ترموود در نمای چوبی موردتوجه معماران و کارفرمایان است؟

باتوجه‌به محبوبیت بالای طراحی نماها به‌صورت مدرن استفاده از ترموود در نمای چوبی بیش‌ازپیش موردتوجه معماران و کارفرمایان قرار گرفته است. ترموود نوعی چوب است که باتوجه‌به مراحلی که برای فراوری طی می‌کند، خصوصیات منحصر‌به‌فردی پیدا می‌کند که آن را به یکی از کاربردی‌ترین متریال‌های برای استفاده در نمای انواع سازه تبدیل می‌کند. در این مطلب از پارس آرای کوهستان هر آنچه که باید درباره نماهای ترموود بدانید را به شما ارائه کرده‌ایم.

مهم‌ترین مزایای استفاده از ترموود در نمای چوبی

ترموود چوبی حاصل از خشک‌شدن چوب با استفاده از گردش هوا و بخار آب است. این پروسه می‌تواند لایه داخلی چوب را تا دمای 185 تا 220 درجه سانتی‌گراد برساند. همین موضوع نیز باعث به‌وجودآمدن ویژگی‌هایی مثل مقاومت بالای ترموود در مقابل هر نوع رطوبت و شکنندگی می‌شود و احتمال آسیب‌دیدگی آن را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد.

از جمله مزایای استفاده از ترموود در نمای چوبی سازه می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • نصب سریع و آسان
  • قابلیت جداسازی در نمای چوبی که باعث شده تعمیر و نظافت ترموود بسیار ساده‌تر از سایر نماهای ساختمانی باشد
  • ترموود، متریالی تجزیه‌پذیر است و استفاده از آن به طبیعت آسیبی را وارد نمی‌کند
  • درصورتی‌که فرایند ترمو کردن چوب به‌درستی انجام شود، مقاومت نما به طور قابل‌توجهی در شرایط مختلف محیطی افزایش پیدا می‌کند
  • ترموود نما به‌راحتی برش داده می‌شود و در سطوح مختلفی از نما امکان استفاده دارد
  • ترموود یک عایق صوتی و حرارتی بی‌نظیر است

اصول کلی استفاده از ترموود در نمای چوبی

شما با رعایت بعضی نکات ساده و اصول کلی در طراحی نماهای مختلف سازه، نمایی ضد رطوبت و هر نوع پوسیدگی خواهید داشت که در سال‌های آتی می‌توانید علاوه بر حفظ جذابیت بصری ساختمان، نگرانی از بابت هزینه‌های تعمیر و نگهداری نما نداشته باشید. به‌طورکلی در طراحی و استفاده از ترموود در نمای چوبی باید به گیاهان و درختان اطراف توجه ویژه داشته باشید. زیرا درصورتی‌که ترموود در تماس سطحی مستقیم با درخت و گیاه قرار بگیرد، این کار منجر به رشد کپک و قارچ در آن محل خواهد شد.

توجه به زهکشی آب و تهویه هوا

مواردی مانند زهکشی آب و تهویه هوا باید به‌خوبی در نمای ترموود رعایت شوند. در واقع حدفاصل چوب ترموود و سایر متریال‌های استفاده شده در نما یا در پنجره باید به‌خوبی اجازه عبور صحیح آب و تهویه هوا را بدهد. اصولاً در طراحی نمای ترموود، حتماً باید در پایین و بالای نما فضایی برای عبور عمودی هوا به پشت‌نما وجود داشته باشد. اما این فاصله باید به نحوی باشد که آب از به بخش پشتی نما نفوذ نکند.

نکاتی که باعث جلوگیری از رشد قارچ در نمای سازه می‌شوند

همین موضوع هم باعث جلوگیری از رشد قارچ می‌شود و به نما اجازه خشک‌شدن بعد از بارندگی را می‌دهد. توجه داشته باشید که در قسمتی که ترموود (نمای چوبی) به سطح زمین می‌رسد، به‌منظور جلوگیری از فرسایش چوب، ترموود باید حداقل به‌اندازه 20 سانتی‌متر از سطح زمین فاصله داشته باشد.

ایده‌هایی خلاقانه و منحصر‌به‌فرد برای اجرای نمای ترموود

یکی از موارد مهم در بحث استفاده از ترموود در نمای چوبی، آشنایی با ایده‌های اجرایی مختلف این نوع از نماها است. به‌طورکلی ترموودها در طرح‌ها، رنگ‌ها و ابعاد متفاوتی به بازار عرضه می‌شوند. همین تنوع نیز سبب شده است تا طراحان نمای ساختمان گزینه‌های بیشتری برای طراحی و اجرای نما داشته باشند. در ادامه این بخش چند ایده اجرایی برای استفاده از ترموود در نمای چوبی را بررسی می‌کنیم.

استفاده از ترموود در نمای چوبی به همراه سنگ و بتن

چوب‌های ترموود به علت ساختار طبیعی و القای حس خوشایند طبیعت موردتوجه بسیاری از طراحان نما هستند؛ بنابراین می‌توانیم با ترکیب ترموود با سایر عناصر طبیعی مثل سنگ‌های گوناگون، ایده‌های زیبایی را در نما پیاده‌سازی کرد. البته در این زمینه باید به وجود هماهنگی میان رنگ ترموود مورداستفاده و سنگ توجه داشته باشید. به این شکل که رنگ‌های خنثی سنگ مانند طوسی، کرم، سفید و مشکی می‌توانند به همراه رنگ قهوه‌ای چوب به کار برده شوند.

روش‌های مختلف چیدمان چوب‌های ترموود در نما

یکی از ایده‌های استفاده از ترموود در نمای چوبی، سبک چیدمان مختلف ترموودها و شکل هندسی آن‌ها است. بدین ترتیب شما می‌توانید با طراحی هندسی هنرمندانه و زیبایی، نمایی خاص و جذاب در سازه خود داشته باشید. به‌طورکلی طراحانی که با این سبک‌کار می‌کنند باید برای طراحی و پیاده‌سازی این مدل نماهای چوبی ترموود، خلاقیت بسیار بالایی داشته باشند. برای نمونه می‌توان چوب‌های ترموود در نما را به شکل افقی، عمودی، اریب یا ترکیبی استفاده کرد.

استفاده از ترکیب دورنگ مختلف ترموود در نمای چوبی

یکی از آسان‌ترین سبک‌هایی که می‌توان از آن برای طراحی نمای ترموود و اجرای نمایی متفاوت الهام گرفت، ترکیب‌کردن رو رنگ مختلف از چوب ترموود با یکدیگر است. به‌این‌ترتیب طراح می‌تواند نمای ساختمان را از حالت سادگی خارج کرده و جلوه جذاب‌تری به آن ببخشید. در این نوع اجرای نمای ترموود، هماهنگی رنگ چوب‌ها از اهمیت فراوانی برخوردار است.

سؤالات متداول

چه عواملی بر کیفیت نماهای ترموود تأثیر می‌گذارند؟

مواد اولیه باکیفیت، میزان حرارت‌دهی و همچنین انجام عملیات ترمو استاندارد بر روی کیفیت ترموود تأثیر فراوانی دارند.

قیمت نمای ترموود به چه فاکتورهایی بستگی دارد؟

ضخامت، کارکرد ترموود در محیط بر حسب مترمربع، اجرت نصب، رنگ‌کاری ترموود، نوع رنگ مورداستفاده برای رنگ‌کاری و هزینه‌های زیرسازی از فاکتورهای تأثیرگذار بر قیمت نمای ترموود هستند.

برای محافظت از ترموود نما در برابر اشعه فرابنفش خورشیدی چه اقداماتی باید انجام داد؟

برای محافظت از ترموود نما می‌توانید پوشش‌های واکسی با پایه آبی، لاک‌الکل و رنگ یا روغن استفاده کنید.

پارس آرای کوهستان؛ تولیدکننده نماهای ترموود مدرن و باکیفیت

ترموود ویژگی به نام انعطاف برش دارد. این ویژگی به شما اجازه می‌دهد که ترموودها را به شکل شکسته مستقیم و منحنی در طراحی نما استفاده کنید. چوب‌های ترموود مورداستفاده برای نما نیز به دودسته کلاس S و کلاس D تقسیم می‌شوند که هر یک باتوجه‌بویژگی‌هایی که دارند در بخش‌های خاصی از نمای سازه مورداستفاده قرار می‌گیرند.

مجموعه پارس آرای کوهستان قطب اصلی تولید و اجرای نماهای چوبی ترموود در کشور است. مجموعه ما با داشتن بیش از 17 سال سابقه در زمینه طراحی انواع نماهای ترموود، خیال شما را از بابت اجرای بی‌دردسر پروژه‌های نما راحت می‌کند. برای ثبت سفارش و دریافت مشاوره تخصصی رایگان می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

برچسب ها: