نگاهی کلی به اهمیت چوب نمای ترموود

امروزه استفاده از چوب نمای ترموود در ساختمان‌های مدرن طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است. در حقیقت سازه‌های چوبی حس گرما و صمیمیت را به ساختمان می‌بخشند. در نتیجه هر چقدر که به جلو می‌رویم، معماران و طراحان دکوراسیون کمتر به سراغ نماهای بتنی، سنگی و یا شیشه‌ای می‌روند. زیرا به‌کارگیری متریال‌هایی مانند استیل و آهن در نما، بیشتر برای ساختمان‌هایی با کاربری صنعتی متداول است. استفاده از چوب نمای ترموود به عنوان مثال در ساختمان‌های ویلایی، انتخابی لوکس به شمار می‌آید. در نماهای چوبی ویلایی، استفاده از ترموود باعث هماهنگی هر چه بهتر میان نما با عناصر موجود در محیط اطراف، به ویژه باغ و فضای سبز می‌شود.

نگاهی کلی به اهمیت چوب نمای ترموود
نگاهی کلی به اهمیت چوب نمای ترموود

دسته‌بندی چوب نمای ترموود را بشناسید

تولید چوب ترموود برای نمای ساختمان با استفاده از خواص مختلف گونه‌های این چوب به راحتی امکان‌پذیر است. طبیعتا گونه‌های مختلف، خصوصیات ظاهری و فنی مختلفی نیز دارند. مثلا درخت صنوبر یکی از متداول‌ترین انواع چوب‌ها به منظور تولید ترموود است. صنوبر نقوش زیبایی دارد و از ماندگاری بالایی هم برخوردار است.

کاج‌های شمالی رنگ‌های بسیار جذابی دارند و از کاربردی‌ترین چوب‌ها برای تولید ترموود به شمار می‌آیند. به دلیل اینکه کاج‌های منطقه سیبری عمر طولانی دارند، ترموودهایی که از این چوب تولید می‌شوند، ماندگاری بالایی دارند. سرو قرمز نیز یکی از محبوب‌ترین گونه‌ها برای تولید چوب نمای ترموود به شمار می‌آید. از جمله ویژگی‌های درخت سرو می‌توانیم به مقاومت در برابر سرما و همچنین زیبایی آن اشاره کنیم.

چگونگی طراحی نمای ساختمان‌های امروزی با استفاده از چوب ترموود

از آنجایی که خطوط صاف یکی از ویژگی‌های سبک مدرن به شمار می‌آید، طراحی نما با استفاده از پانل‌های چوبی عمودی و یا افقی متریال ترموود برای این سبک بسیار جذاب است. در حقیقت می‌توان اینطور گفت که چوب نمای ترموود کاملا ساده و عموما به صورت صاف طراحی می‌شود.

آیتم‌هایی مانند پنجره‌های مینیمال نیز زیبایی بیشتری به این نماها می‌دهند. ترکیب چوب‌های ترموود با شیشه امروزه توسط بیشتر طراحان در ایران و جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. طراحی‌ درب‌ها هم با چوب ترموود به سبک و سیاق معماری امروزی، به شکلی انجام می‌شود تا به صورت کامل با نما در هماهنگی باشد.

طراحی نمای ساختمان‌های امروزی با استفاده از چوب ترموود
طراحی نمای ساختمان‌های امروزی با استفاده از چوب ترموود

چوب نمای ترموود چه مزایایی برای ما به همراه دارد

ویژگی‌های چوب نمای ترموود، علت اصلی شهرت این متریال در صنعت ساختمان‌سازی به شمار می‌آیند. در صورتی که فرایند ترمو به درستی انجام شود، این متریال بین 40 تا 60 سال می‌تواند ماندگاری داشته باشد. نمای ساخته شده با این متریال در مقابل سرما، طوفان و باران از خود مقاومت زیادی نشان می‌دهد.

چوب نمای ترمووود، دمای محیط داخل را متعادل می‌کند

چوب ترموود به دلیل خواص طبیعی خود، حرارت را بسیار آهسته در سطح خود پخش می‌کند. این متریال گرما را در تابستان و سرما را در زمستان درون خود نگه داشته و آن را دیرتر به فضای داخلی انتقال می‌دهد. در نتیجه می‌توان گفت چوب نمای ترموود نه تنها جذابیت طبیعی دارد بلکه منجر به کاهش همیشگی هزینه‌های مربوط به گرمایش نیز می‌شود.

چوب نمای ترمووود، دمای محیط داخل را متعادل می‌کند
چوب نمای ترمووود، دمای محیط داخل را متعادل می‌کند

نگهداری و تعمیرات آسان‌تر

اصولا نگهداری از چوب ترموود در مقایسه با چوب‌هایی که مصنوعی هستند، می‌توان گفت نسبتا آسان‌تر است. زیرا از آنجایی که حرارت منجر به مقاوم شدن چوب می‌گردد، به ندرت شاهد پوسیدگی سطحی در آن هستیم. همچنین می‌توان به این نکته هم اشاره کرد که ترموودها رنگی ثابت و ماندگار در سراسر سطح خود دارند و حتی با گذشت سال‌ها استفاده ویژگی‌های خود را حفظ می‌کنند.

چوب نمای ترموود، سازگای بالایی با محیط زیست دارد

متریال چوب ترموود به عنوان یک متریال بازیافت‌پذیر، امکان بازگشت به طبیعت را دارد. علاوه بر این مورد، در ساخت این نما از هیچ ماده شیمیایی استفاده نمی‌شود. به همین دلیل می‌توان گفت که این نما ضرری را برای طبیعت به همراه نخواهد داشت.

چوب نمای ترموود، سازگای بالایی با محیط زیست دارد

انتخاب نوع رنگ چوب نمای ترموود چه شرایطی دارد

نوع رنگ به کار رفته در ترموود، علاوه بر زیبایی، بر طول عمر و ماندگاری نما نیز تاثیر بالایی دارد. انتخاب رنگ یا همان فینیشینگ با توجه به گونه چوب ترمو مورد نظر انجام می‌شود. فرایند فینیشینگ عمدتا رزین بر پایه روغن و یا آب است.

در زمان انتخاب رنگ چوب نمای ترموود، باید شرایط آب و هوایی مناسبی را نیز در نظر بگیرید. بهتر است به یاد داشته باشید، چوب‌هایی که رنگ روشنی دارند به عنوان مثال سرو، رنگ‌پذیری به مراتب بهتری دارند. این موضوع ارتباط مستقیمی با فصل رشد درختان نیز دارد.

زیرا درختانی با رنگ روشن در فصل بهار رشد می‌کنند، در حالی که درختانی با رنگ تیره در پایان تابستان رشد می‌کنند. علاوه بر این، گونه‌هایی با رنگ روشن با تغییر فصل و دما، کمتر تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. با کنار هم قرار دادن تمامی این عوامل می‌توان گفت که همه آن‌ها در شدت رنگ‌پذیری چوب ترموود تاثیرگذاری بالایی دارند.

روش‌های نگهداری از چوب نمای ترموود

همانطور که در قسمت‌های قبلی نیز اشاره کردیم، ترموود نیاز به نگهداری دارد. انتخاب گونه‌ای مناسب برای نمای ساختمان چوبی، می‌تواند تا حد بسیار زیادی دغدغه‌های شما را کاهش بدهد. با این حال برای اینکه بتوانیم به نتیجه مطلوب برسیم، باید از چوب ترموود محافظت کنیم.

در این رابطه خواندن مقاله ” نگهداری از چوب ترموود ” میتواند مفید باشد !

از جمله این اقدامات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از پیش‌آمدگی در قسمت بالای ساختمان با هدف جلوگیری از تماس مستقیم آب باران
  • به‌کارگیری صفحات چوبی با فاصله حداقل 150 تا 250 میلی‌متر از سطح زمین
  • عدم تماس مستقیم صفحات چوبی با متریالی که شدت جذب رطوبت آن بالا است
  • در نظر گرفتن مقداری فضای خالی به منظور گردش جریان هوا و تهویه در پشت این صفحات با فاصله‌ای در حدود 15 میلی‌متر
  • قرار دادن فاصله 5 میلی‌متری بین صفحات چوبی

روش‌های نگهداری از چوب نمای ترموود

برترین خدمات چوب نمای ترموود با پارس آرای کوهستان

نمای ترموود تنها زیبایی یک سازه را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد، بلکه از ساختمان در برابر عوامل خارجی مراقبت می‌کند. تفاوتی نمی‌کند که به دنبال مدرنیسم و سادگی و یا به دنبال نمایی خاص و خیره‌کننده باشید. توجه به نکاتی که در این مطلب گفته شد می‌تواند نقش موثری در تصمیم‌گیری‌های شما برای به‌کارگیری این نوع نماها داشته باشد. مجموعه پارس آرای کوهستان به عنوان بزرگ‌ترین مرجع تخصصی چوب‌های صنعت ساختمان، ارائه‌دهنده برترین خدمات در زمینه مشاوره، طراحی و اجرای انواع نماها با استفاده از متریال مدرن ترموود است.

برچسب ها: