مزایای استفاده از متریال ترمووود  نسبت به چوب‌های سنتی موجود در بازار

یکی از متریال‌های مدرن در صنعت ساختمان ترمووود  است. به‌طورکلی ترمووود ‌ها چوب‌هایی حرارت‌دیده هستند که در مقایسه با سایر چوب‌ها مقاومت بیشتری دارند. از این چوب‌ها به طور گسترده در زمینه‌هایی مانند طراحی روف گاردن، نماسازی ساختمان‌ها، ساخت آلاچیق، دکوراسیون داخلی، سونا، جکوزی، استخر و محوطه‌سازی استفاده می‌شود. اما ترمووود  از چه جنبه‌هایی نسبت به چوب‌‌های معمولی و سنتی برتری دارد؟ در این مطلب از سایت پارس آرای کوهستان قصد داریم مزایای استفاده از ترمووود  نسبت به چوب های سنتی را به شما معرفی کنیم.

منظور از چوب‌های سنتی چیست و انواع آن کدام هستند؟

چوب عبارت است از ریشه، ساقه و تنه درختانی که به‌منظور ساخت انواع لوازم و ابزارآلات مورداستفاده قرار می‌گیرند. این چوب‌ها به شکل مستقیم بعد از قطع درختان به کارگاه چوب‌بری منتقل شده و به ابعاد دلخواه برش داده می‌شوند و پس از سپری‌شدن مراحل پرداخت، در ساخت انواع لوازم چوبی مورداستفاده قرار می‌گیرند. اصولاً چوب‌های طبیعی را می‌توانیم بر اساس نوع درختی که از چوب آن استفاده می‌شود، تقسیم‌بندی کنیم.

از جمله این چوب‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • درخت گردو
  • کاج
  • افرا
  • گیلاس
  • فندق

ترمووود  چیست و انواع آن کدام هستند؟

با شناخت ترمووود  و ویژگی‌هایی که دارد می‌توانید به درک بهتری از مزایای استفاده از ترمووود  نسبت به چوب‌های سنتی برسید. ترمووود  در حقیقت همان چوب طبیعی است که با استفاده از مکانیزم‌های پیشرفته، فراوری شده و برای تولید آن اغلب از چوب درختانی مثل زبان‌گنجشک و گونه‌های کاج استفاده می‌شود. این چوب برای نخستین‌بار در کشور فنلاند ساخته شد. اما در حال حاضر این متریال در کشورهای کانادا و آلمان نیز به شکل عمده و گسترده تولید می‌شود.

پروسه ترمووود  با استفاده از بخار آب و حرارت بالا و بدون استفاده از هیچ نوع مواد شیمیایی و یا رزین انجام می‌شود. به همین دلیل می‌توان گفت که ترمووود  محصولی طبیعی است که در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی در بازار به فروش می‌رسد و مقاومت بسیار بالایی در برابر عواملی موریانه، قارچ، کپک و حشرات موذی پیدا می‌کند.

انواع ترمووود  به شرح زیر هستند:

  • اصولاً ترمووود ها بر اساس جنس چوب به‌کاررفته در مراحل ساخت، به دو نوع ترمو نرم و ترم سخت تقسیم می‌شوند
  • از نظر روش تولید ترمووود ها به دودسته ترمووود های اس و دی تقسیم می‌شود
  • با درنظرگرفتن این مطلب که ضخامت و طول شاخه‌های ترمووود با یکدیگر متفاوت است می‌توانیم این متریال‌‌ها را به لحاظ ابعاد و ضخامت به انواع مختلفی تقسیم‌بندی کنیم

مزایای استفاده از ترمووود  نسبت به چوب‌های سنتی

یکی از مزایای استفاده از ترمووود  نسبت به چوب‌های سنتی، روش نصب آسان و علمی‌تر این چوب نسبت به چوب‌های سنتی است. برای نمونه در نصب ترمووود  ابتدا سطح زیرین کار باهدف جلوگیری از رشد و تولید قارچ‌ها گندزدایی می‌شود. به‌طورکلی عایق‌کاری سطح زیرین و انجام اقداماتی مانند زیرسازی ترمووود  از جذب رطوبت و ایجاد پوسیدگی جلوگیری می‌کند. همین مسئله هم باعث افزایش طول عمر و ماندگاری محصول خواهد شد. این در شرایطی است که چوب‌های طبیعی به‌سادگی و به کمک میخ و پیچ نصب می‌شوند و به علت نداشتن زیرسازی مناسب، معمولاً عمر پایین‌تری در مقایسه با ترمووود ها دارند.

یکی از مزایای استفاده از ترمووود  نسبت به چوب‌های سنتی، ساختار شیمیایی ترمووود  است

همان‌طور که در جریان هستید ترمووود ها تحت‌تأثیر فرایند حرارتی ساخته می‌شوند. در طی این عمل فراوری صمغ و مواد داخلی چوب به دلیل قرارگیری در معرض حرارت خارج شده و وزن آن سبک‌تر می‌شود. همچنین میکروارگانیسم‌ها و عوامل پوسیدگی چوب از بین رفته و حتی اسیدیته چوب نیز به شکل قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه این پروسه منجر به تغییر بافت و ساختار ترمووود  می‌شود و آن را برای استفاده در بخش‌های مختلف داخلی و خارجی ساختمان به گزینه‌ای ایده‌آل تبدیل می‌کند؛ درصورتی‌که چوب معمولی چنین ویژگی‌هایی را ندارد.

ماندگاری و دوام بالای ترمووود  یکی از مهم‌ترین مزایای آن نسبت به چوب‌های سنتی است

به‌طورکلی چوب خام دوام چندانی ندارد و تحت‌تأثیر عواملی مثل حشرات، قارچ‌ها و نور خورشید فرسوده می‌شود. البته شما می‌توانید با استفاده از روش‌هایی مثل حرارت‌دهی به چوب، تراکم و دوام چوب را افزایش بدهید. چوب ترمووود  به علت ماندگاری و مقاومتی که در برابر پوسیدگی دارد می‌تواند حتی در بدترین شرایط آب‌وهوایی هم مقاومت خود را حفظ کند.

ترمووود  در مقایسه با چوب‌های سنتی عایق حرارتی بهتری است

یکی از مزایای استفاده از ترمووود  نسبت به چوب‌های سنتی قابلیت هدایت حرارتی این متریال است. طبق آزمایش‌های صورت‌گرفته می‌توان گفت که هدایت حرارتی متریال نسبت به چوب طبیعی در اغلب موارد بین 20 تا 25 درصد کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه ترمووود  برای کاربردهایی مثل درب‌های بیرونی، نما، ساختمان، پنجره‌ها و سونا بهترین گزینه است.

ترمووود  نسبت به حمله حشرات مقاوم‌تر از چوب معمولی است

همان‌طور که در بخش‌های قبلی این مطلب هم اشاره کردیم، چوب خام با سپری‌کردن فرایند تولید ترمووود  مشکلاتی مانند نفوذ آب و حمله حشرات را ندارد. درصورتی‌که دقت کرده باشید در مکان‌هایی که از ترمووود  استفاده شده نسبت به نمای چوب معمولی هیچ نوع حشره‌ای به درون بافت‌های چوب نفوذ نکرده و پوسیدگی قهوه‌ای‌رنگ معمول در چوب‌ها به‌هیچ‌وجه مشاهده نمی‌شود.

برترین ترمووود ها را تنها از پارس آرای کوهستان بخواهید

یکی دیگر از مزایای استفاده از ترمووود  نسبت به چوب‌های سنتی، مقاومت بالای این متریال در برابر حریق است. آزمایش‌های انجام شده در کشورهای تولیدکننده ترمووود  مثل آمریکا و فنلاند نشان می‌دهد که ترمووود ها به علت قرارگیری در فرایند حرارتی، مقاومت بیشتری در برابر آتش‌سوزی دارند.

در ضمن در زمان احتراق، دود ناشی از چوب طبیعی بسیار بیشتر از ترمووود  است و همین مسئله نیز منجر به مرگ افراد می‌شود. مجموعه پارس آرای کوهستان اولین و معتبرترین مرجع چوب‌های تخصصی صنعت ساختمان در کشور است. شما از طریق مجموعه ما می‌توانید برترین انواع ترمووود  اروپایی را برای پروژه‌های خود انتخاب کنید. در ضمن تمامی محصولات ما دارای گارانتی هستند و شما در صورت بروز هر نوع مشکلی می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

برچسب ها: