هنگام انتخاب کف‌پوش مناسب برای اینکه به گزینه درستی برسید باید ضررهای لمینت در مقایسه با پارکت را بررسی کنید. در این مقایسه متوجه تمام تفاوت‌ها می‌شوید و در نهایت می‌توانید انتخاب درستی داشته باشید. زمانی که به دنبال یک کف‌پوش خوب برای محل مورد نظر خود هستید، احتمالاً اولین چیزی که مورد توجه شما قرار می‌گیرد، قیمت محصول مورد نظر است. کف‌پوش لمینت نسبت به پارکت قیمت مناسب‌تر و مقرون به‌صرفه‌تری دارد. اما قیمت تنها مسئله حائز اهمیت نیست. لذا باید به موارد دیگری مثل کیفیت، دوام، تنوع  و … نیز توجه کرد.

اگر مشغول ساخت یا تعمیر یک بنا هستید، باید نهایت دقت و حوصله خود را برای انتخاب محصولات مورد نظرتان به کار ببرید. پس از بررسی ضررهای لمینت در مقایسه با پارکت و انتخاب محصول نهایی، باید به دنبال یک شرکت واردکننده خوب باشید. شرکت انتخابی شما باید سابقه درخشانی در واردات محصولات چوبی ساختمان داشته باشد. در ادامه این مقاله به بررسی کف‌پوش‌های لمینت و پارکت و مقایسه آن‌ها با یکدیگر می‌پردازیم.

ضررهای لمینت در مقایسه با پارکت
ضررهای لمینت در مقایسه با پارکت

معرفی لمینت و پارکت

لمینت یک نوع کف‌پوش از جنس HDF است که ظاهری مصنوعی با طرح چوب دارد. این کف‌پوش از چندین لایه چوب فشرده ساخته شده است؛ اما به طور مستقیم از چوب تهیه نمی‌شود. اما در مقابل آن کف‌پوش پارکت قرار دارد که از چوب طبیعی ساخته می‌شود. برای ساختن پارکت، ابتدا چوب درختان را به الوار تبدیل می‌کنند و سپس به قطعات کوچک‌تر برش می‌زنند. به همین دلیل است که پارکت‌ها ظاهر طبیعی‌تر و دلنشین‌تری دارند.

مقایسه لمینت و پارکت

برای اینکه متوجه ضررهای لمینت در مقایسه با پارکت شویم باید این دو را از جهات مختلف با یکدیگر مقایسه کنیم. در نهایت باتوجه‌به ویژگی‌های مثبت و منفی هرکدام از آن‌ها و نیاز خود می‌توانید انتخابی درست داشته باشید.

در این رابطه خواندن مقاله ” پارکت در دکوراسیون | نقش این آیتم دکوراسیون در زیبا‌سازی فضاهای داخلی ” میتواند مفید باشد !

تفاوت ظاهری

یکی از ضررهای لمینت در مقایسه با پارکت، ظاهر مصنوعی آن است. پارکت به دلیل جنسی که دارد کاملاً طبیعی بوده و ظاهری جذاب از چوب در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف دارد. اما لمینت با وجود سعی زیادی که در راستای شباهت به چوب می‌کند، باز هم ظاهری مصنوعی دارد. اما نکته قابل‌توجهی که در این میان وجود دارد این است که تنوع طرح و رنگ در لمینت بیشتر از پارکت است. تنوع پارکت‌ها محدود به تنوع چوب‌ها است. اما لمینت باتوجه‌به ظاهر مصنوعی خود می‌تواند در تعدادی بی‌شمار از طرح و رنگ‌های مختلف تولید شود.

مقایسه لمینت و پارکت
مقایسه لمینت و پارکت

تفاوت در مقاومت و دوام

مقاومت لمینت و پارکت در مصارف گوناگون متفاوت است. اما به‌طورکلی دوام و ماندگاری کف‌پوش پارکت بسیار زیاد است. اما باکیفیت‌ترین لمینت در نهایت حدود ۱۰ سال ماندگاری خواهد داشت. مقاومت پارکت در برابر اجسام سنگین با وزن بالا بیشتر از لمینت است. به همین دلیل است که یکی از ضررهای لمینت در مقایسه با پارکت، احتمال سوراخ شدن آن در برابر وزن‌های زیاد است.

اگر کف‌پوش انتخابی شما به‌منظور نصب در آشپزخانه است، بهتر است کف‌پوش لمینت را انتخاب کنید. زیرا مقاومت لمینت در برابر آب زیاد است و برای استفاده در مکان‌هایی که امکان وجود رطوبت دارد انتخاب مناسبی خواهد بود. همچنین افرادی که حیوان خانگی دارند نیز بهتر است از لمینت برای کف‌پوش خانه خود استفاده کنند. زیرا مقاومت لمینت در برابر اجسام تیز و برنده بیشتر از پارکت است.

تفاوت در نگهداری و نصب

یکی از ضررهای لمینت در مقایسه با پارکت این است که امکان بازسازی ندارد. در واقع در شرایطی که کف‌پوش لمینت شما دچار آسیب شده باشد، تنها راه موجود تعویض آن است. درصورتی‌که با ایجاد خط‌وخش روی پارکت، امکان تعمیر و بازسازی آن با سمباده کشی و پولیش وجود دارد. فراموش نکنید که برای نگهداری و نظافت این کف‌پوش‌ها بهتر است از جاروبرقی و پارچه‌ای مرطوب استفاده کنید.

دررابطه‌با نحوه نصب کف‌پوش لمینت و پارکت، خوب است به این نکته اشاره کنیم که کف‌پوش لمینت نصب بسیار ساده و آسانی دارد. در واقع این کف‌پوش را بدون استفاده از چسب روی هر محلی می‌توان نصب کرد. ضمن اینکه هنگام نصب آن آسیبی به کف اتاق وارد نمی‌شود. اما کف‌پوش پارکت تنها با استفاده از چسب‌هایی مخصوص و ابزار و تجهیزاتی خاص نصب می‌شود. ضمن اینکه در نهایت یک روز زمان برای خشک‌شدن چسب‌های آن لازم است.

تفاوت در پشتیبانی از سیستم گرمایش از کف
تفاوت در پشتیبانی از سیستم گرمایش از کف

تفاوت قیمتی

تا این قسمت از این مقاله احتمالاً تا حد زیادی از ضررهای لمینت در مقایسه با پارکت آگاه شده‌اید. در این میان نکته مهمی که وجود دارد، اختلاف قیمت این دو محصول است. لیمنت و پارکت از نظر قیمت و هزینه تفاوت بسیاری زیادی با یکدیگر دارند. به این صورت که لمینت کف‌پوشی ارزان‌تر از پارکت خواهد بود. قیمت کف‌پوش پارکت باتوجه‌به نوع چوبی که دارد تعیین می‌شود. این قیمت در مقایسه با لمینت چندین برابر بیشتر است. ضمن اینکه دستمزد نصب کف‌پوش پارکت نیز بسیار بیشتر از لمینت است.

تفاوت در پشتیبانی از سیستم گرمایش از کف

در راستای بررسی ضررهای لمینت در مقایسه با پارکت خوب است به نیاز این روزهای اکثر ساختمان‌ها نیز توجه کنید. سیستم گرمایش از کف یکی از سیستم‌های گرمایشی نوین در ساختمان‌ها است که توسط هر کف‌پوشی پشتیبانی نمی‌شود. پارکت‌هایی که از چوب‌های مهندسی ساخته شده‌اند از این سیستم پشتیبانی می‌کنند. در مقابل اکثر نمونه‌های کف‌پوش لمینت نیز در زمینه انتقال حرارت و مقاومت در برابر انبساط و انقباض‌های حرارتی خوب ظاهر شده‌اند. فراموش نکنید که لمینت‌هایی که از این سیستم پشتیبانی می‌کنند با علامتی به شکل یک پیکتوگرام استاندارد روی جعبه آن‌ها شناسایی می‌شوند.

انتخاب کف‌پوش مناسب
انتخاب کف‌پوش مناسب

در آخر

یکی از اصلی‌ترین مراحل ساخت یا تعمیر یک ساختمان، انتخاب کف‌پوش مناسب است. هدف اصلی این مقاله بررسی ضررهای لمینت در مقایسه با پارکت و مقایسه این دو کف‌پوش بود. کف‌پوش لمینت نسخه ارزان‌تری از کف‌پوش پارکت است که تنوع و رنگ‌بندی بیشتری دارد. کف‌پوش پارکت نیز کف‌پوشی با ظاهری طبیعی، جذاب و شیک است که به دلیل جنسی که دارد اصلاً لیز نیست. لذا برای افرادی که فرزندان خردسال دارند بسیار مناسب است. در نهایت شما باتوجه‌به نیاز خود، نوع ساختمان، بودجه‌ای که دارید و بررسی کامل ویژگی‌های مثبت و منفی این کف‌پوش‌ها می‌توانید انتخاب نهایی خود را انجام دهید.

برچسب ها: