ساخت پارکت؛ ساخت یکی از بهترین آیتم‌ها برای دکوراسیون داخلی منازل

از دیرباز تاکنون محصولات و مصنوعات چوبی در سراسر جهان علاقه‌مندان بسیاری را به خود جذب کرده‌اند. به خصوص در صنعت مبلمان و همچنین دکوراسیون داخلی. امروزه اما شاهد استقبال بیشتر مردم، پیشرفت‌های سریع و متعدد تکنولوژیکی در این زمینه هستیم. یکی از همین محصولات که ساخت آن به دلیل زیبایی، دوام، مقاومت مکانیکی و خصوصیاتی مانند مقاومت بسیار در برابر هدایت گرمایی، صوتی و الکتریکی مورد توجه قرار گرفته، ساخت پارکت است.

ساخت پارکت؛ ساخت یکی از بهترین آیتم‌ها برای دکوراسیون داخلی منازل
ساخت پارکت؛ ساخت یکی از بهترین آیتم‌ها برای دکوراسیون داخلی منازل

تفاوت میان پارکت و لمینت؛ کمک به درک بهتر فرایند ساخت پارکت

پارکت‌ها را در واقع می‌توان پازل‌هایی دانست که از جنس چوب خالص درختان هستند که به منظور زیباسازی کف ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. چگونگی ساخت پارکت با محصولات مشابه بسیار متفاوت است. اصلی‌ترین تفاوت میان پارکت و لمینت در این است که لمینت از چندین لایه چوب فشرده شده و MDF ساخته شده است.

مزیت مهم پارکت‌های چوبی

پارکت‌های چوبی به دلیل استفاده از چوب خالص از طول عمر بیشتری برخوردار هستند. ساخت پارکت چوبی باعث می‌شود تا گرما و حس بیشتری در محیط جاری شود. اما در عین حال پارکت چوبی در برابر آب و اجسام نوک‌تیز مقاومت آنچنانی ندارد. لمینت عمر کوتاه‌تری (حدود ده سال) در مقایسه با پارکت چوبی دارد.

تفاوت میان پارکت و لمینت؛ کمک به درک بهتر فرایند ساخت پارکت

مسیر ساخت پارکت

اگر قصد خرید پارکت را دارید ممکن است بخواهید بدانید که پارکت چگونه ساخته می‌شود؟ و یا اینکه بدانید پارکت چگونه باید ساخته شود تا از کیفیت بهتری برخوردار باشد. کیفیت این کفپوش از مهم‌ترین المان‌های قابل بررسی در زمان انتخاب است که تا حد زیادی به نحوه ساخت پارکت شما بستگی دارد.

مرحله اول ساخت پارکت

همانطور که در ابتدا نیز به آن اشاره کردیم، پارکت از چوب خالص درخت یعنی تنه‌های بریده شده درخت ساخته می‌شود. پس می‌توانیم نتیجه بگیریم که عملیات ساخت پارکت از جنگل شروع می‌شود. کارشناسان به این منظور ابتدا درخت‌هایی با کیفیت چوب بسیار مناسب را انتخاب می‌کنند و سپس آن‌ها را برای قطع شدن شماره‌گذاری می‌کنند.

درخت‌هایی که با هدف ساخت پارکت مورد استفاده قرار می‌گیرند، درختانی مانند بلوط قرمز، افرا، چری، راس و همچنین گردو هستند که هر کدام از آن‌ها دارای خصوصیات منحصر‌به‌فرد هستند. تنه‌های بریده شده چوب پس از قطع و سورت شدن به کارخانه فرستاده می‌شود و سپس مراحل برش بر روی آن‌ها انجام می‌شود. چوب‌های برش خورده در مرحله بعد با استفاده از گونیا و دستگاه‌های مخصوصی، سطح صاف و یکنواختی را به خود می‌گیرند. کار برش دادن الوارهای چوب برای ساخت پارکت باید به صورت بسیار دقیق انجام شود.

انجام این کار هم به لحاظ کیفی و هم زیبایی از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر الوارهای چوبی به خوبی برش نخورند، قطعات پارکت به خوبی در کنار هم چفت نخواهند شد. در نتیجه صدای آزار‌دهنده‌ای نیز در زمان راه رفتن بر روی آن‌ها ایجاد می‌شود. اندازه الوارهایی که به منظور ساخت پارکت مورد استفاده قرار می‌گیرند در دنیا یکسان است و از استاندارد مشخصی برخوردار می‌باشد. توجه کنید که میزان انحراف در برش تخته‌های چوبی پارکت باید کمتر از 0.01 باشد.

مسیر ساخت پارکت

مرحله دوم ساخت پارکت؛ قرارگیری چوب‌‌های برش خورده در شرایط خاص

در دومین مرحله از ساخت پارکت چوب‌های برش خورده در شرایط خاصی قرار می‌گیرند تا بتوانند به مقدار لازم خشک شوند. چگونگی خشک شدن این چوب‌ها یکی از مهم‌ترن مراحل در فرایند ساخت پارکت به شمار می‌آید. زیرا در صورت وجود رطوبت بیش از اندازه، این موضوع می‌تواند باعث دفرمه شدن پارکت در حین کار بشود. به صورت کلی خشک شدن طی دو مرحله صورت می‌گیرد که این موضوع با توجه به جنس چوب بین 5 تا 21 روز زمان خواهد برد. طی این مدت باید به صورت مداوم رطوبت چوب را مورد بررسی قرار دهید.

شروع مرحله سوم

در این مرحله به منظور افزایش کیفیت چوب، تخته‌های چوبی با کیفیت و خشک شده را با استفاده از فرمولی خاص به یکدیگر می‌چسبانند و سپس تخته‌ای چند لایه را به وجود می‌آورند. این کار با هدف از جلوگیری از ایجاد شیار در پارکت و بالا بردن تحمل‌پذیری آن است. با در نظر گرفتن تمامی این موارد اما اگر در حین ساخت پارکت شیاری در لایه‌های بالاتر ایجاد شود، با استفاده از سمباده و مواد شیمایی فرایند ترمیم صورت خواهد گرفت. در بحث کیفیت نهایی یک پارکت، مرحله چندلایه‌سازی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

در این رابطه خواندن مطلب ” پارکت در دکوراسیون | نقش این آیتم دکوراسیون در زیبا‌سازی فضاهای داخلی ” میتواند مفید باشد !

نگاهی به دو روش عمده در ساخت پارکت لمینت

به طور معمول کارخانه‌های سازنده برای ساخت پارکت لمینت از دو روش عمده استفاده می‌کنند. روش اول دی پی ال نام دارد که در آن لمینت با فشار مستقیم تولید می‌شود. روش دوم نیز اچ پی ال است که فشار زیادی برای آن در نظر گرفته می‌شود. ساخت پارکت لمینت به روش اچ پی ال به این شکل است که در ابتدا دو لایه بیرونی پارکت با فشار خاصی به یکدیگر متصل می‌شوند. پس از آن نوبت به لایه‌های دیگر می‌رسد که به صورت جداگانه و مرحله‌ای و به واسطه فشار زیاد به لایه اولیه چسبانده می‌شوند.

نگاهی به دو روش عمده در ساخت پارکت لمینت

آگاهی از مراحل ساخت پارکت؛ حق حیاتی شما پیش از خرید

قطعا همه ما پیش از خرید و استفاده از هر محصولی، در مورد چگونگی تولید و ساخت آن بسیار کنجکاو هستیم تا از متریال تشکیل‌دهنده آن و مواردی از این قبیل آگاه شویم.  در زمان خرید اگر از قبل درباره مراحل تولید و متریال به کار رفته در آن اطلاع داشته باشید؛ خریدی مطمئن و بدون دغدغه را تجربه می‌کنید.

در ایران نیز مانند سایر کشورهای تولیدکننده عمده این محصول، کفپوش‌هایی با کیفیت در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف تولید و سپس به بازار مصرف عرضه می‌شوند. یکی از همین شرکت‌های معتبر در ایران، مجموعه پارس آرای کوهستان است که مرجعی تخصصی برای سپردن پروژه‌های دکوراسیون داخلی با انواع پارکت به شمار می‌آید. با پارس آرای کوهستان می‌توانید با خیالی آسوده با کیفیت‌ترین محصولات را خریداری و زیبایی مدرن منازل خود را به ما بسپارید.

برچسب ها: