از اهمیت زیرساخت ترموود در نمای ساختمان‌ها نباید به‌راحتی عبور کرد

ترموود در صنعت ساخت‌وساز یکی از پرکاربردترین متریال‌ها است. یکی از جنبه‌های کاربرد ترموود، نمای ساختمان‌های مدرن هستند. در ساخت نمای ترموود نیز یکی از مراحل کلیدی، زیرسازی است. در واقع برای اینکه ترموود در جای خود محکم باشد، نیاز به زیرساخت ترموود در نمای ساختمان‌ها داریم. با این کار ایمنی ساکنین نیز تأمین خواهد شد. در این مطلب از سایت پارس آرای کوهستان قصد داریم هرآنچه که باید در خصوص زیرسازی ترموود برای نمای ساختمان‌ها بدانید را به شما ارائه کنیم.

هدف از داشتن زیرساخت اصولی برای ترموودها در نمای ساختمان چیست؟

یکی از اهداف توجه جدی معماران و کارفرمایان به زیرساخت ترموود در نمای ساختمان‌ها، ایجاد سطحی هم‌تراز و یکدست است که دارای استحکام کافی برای تحمل وزن سازه موردنظر باشد. به این خاطر که عدم وجود تقارن در سطح زیرین ترموود، باعث بروز ایراد در ظاهر نهایی پروژه خواهد شد و می‌تواند عمر نمای ساختمان را به طرز چشمگیری کاهش دهد.

توجه داشته باشید که به‌منظور زیرسازی برای نصب نمای ترموود، باید به سراغ ترموودهای محکم و مقاوم رفت. در اصل خود مقوله زیرسازی باید به دیوار، زمین یا سقف محکم شود و به‌گونه‌ای باشد که جداسازی آن از سطح زیرین به‌سادگی صورت نگیرد.

از جمله اهداف زیرساخت ترموود در نمای ساختمان‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش ایمنی نما
  • پیشگیری از نفوذ رطوبت محیط به سازه ترموود
  • حفظ بافت اصلی
  • جلوگیری از نفوذ حشرات موذی به درون ساختمان
  • امکان نصب و جداسازی آسان
  • ایجاد عایقی در برابر صدا و حرارت موجود در محیط

انواع زیرساخت ترموود در نمای ساختمان‌ها

در ساخت زیرسازی برای نصب ترموود عمدتاً از متریال‌هایی مثل فلز، سیمان و چوب استفاده می‌کنند. این نوع زیرسازی‌ها دوام بالایی داشته و به‌وفور در بازار یافت می‌شوند. قیمت این زیرسازی‌ها نیز بسیار مناسب می‌باشد. به همین دلیل شما می‌توانید با صرف هزینه مناسب، زیرساختی مقاوم و اصولی برای نما داشته باشید. لازم به ذکر است که کیفیت مواد اولیه موجود و چگونگی زیرسازی ترموود برای نما، امری حیاتی است. در ادامه انواع زیرسازی برای نصب ترموود را بررسی می‌کنیم.

زیرسازی سیمانی؛ رایج‌ترین نوع زیرساخت ترموود در نمای ساختمان‌ها

زیرسازی بیشتر برای مناطقی از نما مناسب است که در آن‌ها انحنا یا برآمدگی وجود داشته باشد. در این روش به کمک آجر یا متریال‌های مشابه، سطحی صیقلی ایجاد می‌شود. این سطح صیقلی باید کاملاً صاف باشد و تراز بودن آن با ابزاری مناسب سنجیده شود.

قطر زیرسازی سیمانی برای نصب ترموود باتوجه‌به فاکتورهایی مانند وزن سازه و شرایط محیطی تنظیم می‌شود. اما متداول‌ترین حالت برای زیرسازی سیمانی ترموود، قطر 4 تا 6 سانتی‌متری است. به‌خاطر داشته باشید که برای این زیرساخت ترموود در نمای ساختمان‌ها می‌توان از قطری بیشتر از 6 سانتی‌متر نیز استفاده کرد. اما به‌کارگیری زیرسازی سیمانی با قطر کمتر از 4 سانتی‌متر از نظر ایمنی دارای ایراداتی است.

زیرسازی فلزی

از زیرسازی فلزی در شرایطی استفاده می‌شود که سطح دارای انحنا یا برآمدگی باشد. برای نمونه در ساخت نمای ساختمان و آیتم‌های دکوری می‌توان از زیباسازی فلزی استفاده کرد. برای زیرساخت فلزی ترموود در نمای ساختمان به طور معمول از قوطی‌های فلزی سبکی در ابعاد 40 در 40 میلی‌متر استفاده می‌شود. قوطی‌های فلزی نیز توسط دستگاه جوشکاری به یکدیگر متصل می‌شوند.

چگونگی اتصال قوطی‌های فلز با درنظرگرفتن ظاهر سازه ترموود طراحی و نصب می‌شود. به این منظور بهتر است که از قوطی‌های فلزی توخالی استفاده کنید. از سویی دیگر تراز بودن پروفیل‌ها یا قوطی‌های فلزی نیز اهمیت فراوانی دارد. نکته مهمی که دراین‌خصوص باید به‌خاطر داشته باشید این است که به‌منظور اتصال ترموود به زیرسازی فلزی باید از پیچ‌های سرمته با جنس گالوانیزه و همچنین به طول 6 سانتی‌متر استفاده کنید. گفتنی است که زیرسازی فلزی ترموود در هر مترمربع حدوداً به 54 متر قوطی فلزی نیاز دارد.

زیرسازی چوبی چه ویژگی‌هایی دارد؟

یکی از انواع زیرساخت ترموود در نمای ساختمان‌ها که کمتر مورداستفاده قرار می‌گیرد، زیرسازی چوبی است. برای اینکه زیرسازی چوبی شما استحکام و دوام کافی داشته باشد بهتر است به سراغ چوب روسی بروید. چوب‌های روسی رطوبتی کاسته شده دارند و می‌توانند برای سال‌ها دوام و ماندگاری خود را حفظ کنند.

به‌منظور نصب ترموود در نما باید به سراغ چوب‌های روسی در ابعاد 25 در 45 و 25 در 25 بروید تا بتوانید از استحکام سازه اطمینان حاصل کنید. اما به‌خاطر داشته باشید که برای نصب ترموود در کف به یک زیرسازی چوبی با ابعاد 40 در 50 میلی‌متر و فاصله‌ای 40 سانتی‌متری نیاز دارید. در زمان زیرسازی چوبی ترموود باید به چند نکته توجه داشته باشید.

از جمله این نکات می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تاحدامکان نباید بر روی گره‌های ورقه چوب پیچ یا میخ نصب شود
  • لزوم رعایت فاصله استاندارد 50 میلی‌متری میان لبه کار و محل نصب میخ یا پیچ
  • پیچ‌ها و میخ‌ها باید تاحدامکان سفت شوند. زیرا چوب برعکس سیمان و فلز انعطاف‌پذیر است و ممکن است که پس از گذشت مدتی شل شود

پارس آرای کوهستان؛ مرجع تخصصی نصب ترموود در نمای ساختمان

توجه داشته باشید که در زمان نصب ترموود پیش از استفاده از پیچ باید روی ترموود سوراخ شود تا از بروز آسیب در چوب جلوگیری شود. چرا که استفاده مستقیم از پیچ بر روی ترموود بدون سوراخ‌کاری باعث ترک‌خوردن این متریال می‌شود.

پارس آرای کوهستان یکی از بزرگ‌ترین مراکز عرضه چوب‌های صنعت ساختمان در کشور است. شما می‌توانید بدون هیچ‌گونه نگرانی سفارشات نصب نمای ترموود خود را به مجموعه ما بسپارید. از ویژگی‌های نمای ترموود پارس آرای کوهستان تنوع بالا، قیمت مناسب و خدمات پس از فروش عالی هستند.

سؤالات متداول

هزینه زیرساخت ترموود در نمای ساختمان به چه عواملی بستگی دارد؟

از جمله عوامل تأثیرگذار بر زیرساخت ترموود در نما می‌توانیم به نوع چوب، پانل‌های چوبی، متراژ سطح مورداستفاده برای پیاده‌سازی، متریال و همچنین مدت‌زمان اجرای پروژه اشاره کنیم.

ترموودهای ایرانی و فنلاندی چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

تفاوت اصلی این دو چوب در کیفیت آن‌ها است. به‌طورکلی می‌توان گفت که چوب فنلاندی کیفیت بهتر و رنگ تیره‌تری در مقایسه با نوع ایرانی دارد.

نقاشی پایه ترموود در زمان زیرسازی چه مزیتی دارد؟

به‌طورکلی در زمان نصب ترموود، رنگ‌آمیزی سطوح زیرسازی ضرورتی ندارد. اما به شما پیشنهاد می‌کنیم که این کار را حتماً انجام دهید. چرا که رنگ‌آمیزی سطح زیرسازی می‌تواند به دوام آن کمک کند.

برچسب ها: