به تماشای جدیدترین طرح های روف گاردن بنشینید

در صورتی که تراس یا حیاط بر روی بام داشته باشید، طبیعتا می‌دانید که چه فرصت شگفت‌انگیزی برای پیاده‌سازی جدیدترین طرح های روف گاردن در دست دارید. به خصوص امروزه داشتن فضایی که در آن بتوانیم روزهای تکراری را پشت سر بگذاریم و در مواقع استراحت از فضای یکنواخت خانه بیرون بیاییم و باغچه‌ای اختصاصی با امکانات دلخواه داشته باشیم. داشتن مکانی دنج روی پشت بام می‌تواند حس خوشبختی را به تمام اعضای خانواده هدیه کند. طرح‌های بسیار زیادی برای اجرای روف گاردن در ساختمان وجود دارد، اما موضوعی که در اولویت است، حس راحتی افراد بعد از یک روزی کاری و یا در تعطیلات آخر هفته به همراه خانواده و جمع دوستان است.

به تماشای جدیدترین طرح های روف گاردن بنشینید
به تماشای جدیدترین طرح های روف گاردن بنشینید

با جدیدترین طرح های روف گاردن آشنا شوید

طراحی سازه‌ای مانند روف گاردن، می‌تواند از گذاشتن چند عدد گلدان سبک و سنگین بر روی پشت بام سازه اصلی شروع شود و در نهایت هم به پوششی سبز و گسترده ختم شود. با این حال که پوشش سبز گسترده در طراحی روف گاردن از مهم‌ترین موضوعات در احداث چنین فضاهایی است، اما همه چیز باید کاملا طبق نقشه پیش برود. حتی یک خطای کوچک می‌تواند باعث تاثیر بد در جلوه فضا و یا نشست زمین شود. بنابراین پیش از هرگونه اقدام در ارتباط با طراحی روف گاردن بهتر است حتما با یک مشاور در این زمینه مشورت کنید تا با انجام برخی محاسبات، ایده‌های جدید را بتوانید پیاده‌سازی کنید.

روف گاردن متمرکز

روف گاردن متمرکز از جدیدترین طرح های روف گاردن به شمار می‌آید که جلوه بسیار زیبایی دارد. در این نوع از روف گاردن‌ها از خاک‌هایی با ارتفاع و حجم بالا استفاده می‌شود. بهتر است بدانید که هزینه طراحی و ساخت این روف گاردن‌ها بسیار بالا است.

به همین دلیل تنها شاید ساختمان‌های معروف بتوانند از پس هزینه ساخت آن بربیایند. در این نوع روف گاردن، شما می‌توانید انواع گیاهان را بکارید. برای این باغ‌بام‌ها، مسیرهایی برای راه رفتن و نیمکت‌هایی نیز برای نشستن و استراحت کردن طراحی شده است. این نوع از روف گاردن‌ها را عمدتا می‌توانید در پشت‌بام‌های ساختمان‌های بسیار بزرگ ببینید.

روف گاردن‌های نیمه متمرکز

یکی دیگر از جدیدترین طرح‌های روف گاردن، روف گاردن‌های نیمه متمرکز هستند که عمق بستر کاشت آن‌ها در حدود 30 سانتی‌متر الی یک متر است. در روف گاردن‌های نیمه متمرکز شما آزادی عمل زیادی برای کاشت گیاهان دارید. در طراحی این باغ‌بام، وزن، مساله بسیار مهمی است که باید در مراحل طراحی، توجه زیادی به آن نشان داده شود.

از جمله گیاهانی که می‌توانید در این نوع روف گاردن‌ها پرورش دهید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • توت فرنگی
  • پونه
  • هندوانه
  • اسطخودوس

روف گاردن‌های گسترده

طراحی و ساخت روف گاردن‌های گسترده اصولا از دو مورد قبلی بسیار ارزان‌تر است. هزینه ساخت این نوع از باغ‌بام‌ها را تقریبا هر ساختمانی می‌تواند تقبل کند. بستر کاشت در این مدل، بسیار کم عمق است و ضخامت خاک در آن به حدود 20 سانتی‌متر می‌رسد. به منظور کاشت گیاهان در روف گاردن گسترده، باید از گیاهانی با ریشه بسیار کم استفاده شود.

 

روف گاردن‌های گسترده
روف گاردن‌های گسترده

پرتابل مدولار؛ از جدیدترین طرح های روف گاردن که نیاز به زیر‌سازی ندارد

در طراحی و اجرای فضای سبز بر روی پشت بام به سبک مدولار، بر خلاف سایر روش‌ها، دیگر نیازی به زیرسازی و تهیه امکانات پیشرفته نداریم. در طراحی مدولار روف گاردن، از گیاهان به شکل باکسی برای زیباسازی نمای پشت‌بام استفاده می‌شود. در این سبک از طراحی، فلاورباکس‌ها یا به شکل ثابت و یا به صورت پرتابل یا همان متحرک بر روی پشت‌بام قرار می‌گیرند.

در این سیستم به دلیل اینکه محیط کشت گیاهان، داخل جعبه‌های از پیش ساخته قرار می‌گیرند، هیچ گونه تماس مستقیمی میان کشت و آبیاری گیاهان با سطح بام وجود نخواهد داشت. در طراحی روف گاردن به سبک مدولار، چون پایه اصلی کار، فلاورباکس‌ها هستند، به منظور زیباسازی فضا، کفپوش بام را با استفاده از چوب‌هایی مانند ترموود یا چوب پلاست، آراسته می‌کنند.

در این رابطه خواندن مقاله ” مهم‌ترین نکات ساخت روف‌ گاردن ” میتواند مفید باشد !

از دیگر مزایای این سبک از طراحی روف گاردن می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • عدم نیاز به سیستم آبیاری پیشرفته
  • دیگر نیازی به عایق‌سازی بام سبز نخواهد بود
  • کاربرد روف گاردن پرتابل مدولار هم در پشت‌بام‌های قدیمی و هم در ساختمان‌های نوساز
  • کاهش احتمال وقوع خطای انسانی در مقایسه با روف گاردن‌هایی مثل متمرکز یا گسترده

هزینه اجرای روف گاردن مدولار

از مهم‌ترین مزایای انتخاب و طراحی پرتابل مدولار به عنوان یکی از جدیدترین طرح های روف گاردن، می‌توانیم به هزینه اجرای این پروژه اشاره کنیم. اساسا هزینه روف گاردن به عواملی مانند ابعاد فضای پروژه، انتخاب نوع نوع تجهیزات و همچنین نوع سیستم آبیاری ارتباط دارد. از آنجایی که در طراحی و ساخت روف گاردن مدولار از فلاورباکس‌ها برای کاشت گل و گیاه استفاده می‌کنند و همچنین نوع سیستم آبیاری آن به صورت قطره‌ای است، هزینه اجرای پروژه‌های روف گاردن پرتابل مدولار در مقایسه با سایر انواع روف گاردن، به مراتب مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

طرح‌های مدرن روف گاردن
طرح‌های مدرن روف گاردن

طرح‌های مدرن روف گاردن؛ رویای بهشت گمشده‌ای که به حقیقت پیوست

روف گاردن دیگر تنها یک مکان لوکس برای شهرهای بزرگ نیست. این روزها شهروندان با آگاهی از مزایای اقتصادی و اجتماعی این سازه‌ها، آن‌ها را به عنوان یک نیاز اساسی برای زندگی مدرن امروز می‌بینند. روف گاردن‌ها به دلیل وجود گیاهان، باعث کاهش آلودگی هوای شهری شده و کربن موجود در هوا را جذب می‌کند و با تولید اکسیژن و ایجاد رطوبت در فضا، هوا را برای ساکنین، تصفیه و مطبوع می‌نماید. روف گاردن‌، محیطی مناسب برای دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه ایجاد می‌کند و سطح کیفی زندگی را به طرز قابل توجهی افزایش می‌دهد.

مجموعه پارس آرای کوهستان به عنوان اولین و معتبرترین مرجع چوب‌های تخصصی صنعت ساختمان، ارائه‌کننده متنوع‌ترین پکیج پروفیل و محصولات چوبی ساختمان اعم از روف گاردن است. پارس آرای کوهستان به عنوان بزرگ‌ترین مجری پروژه‌های ساختمانی در کشور، با رعایت جزئیات نصب، قبل و در حین کار، چشمان هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

برچسب ها: