تفاوت های پارکت و لمینت در چه زمینه‌هایی است

یکی از تغییرات اصلی در فضای داخلی منزل که می‌تواند بر روی دکوراسیون داخلی تاثیر زیادی باشد، تغییر پوشش کف است. کفپوش در صورتی که به درستی انتخاب شود می‌تواند هماهنگی خاصی با مبلمان و نورپردازی منزل شما داشته باشد و محیطی گرم و صمیمی را برای شما و اعضای خانواده به ارمغان بیاورد. اما درست مانند سایر آیتم‌های دکوراسیون برای انتخاب نوع کفپوش گزینه‌های مختلفی پیش روی شما قرار دارد. در این مطلب از پارس آرای کوهستان با تفاوت های پارکت و لمینت به عنوان دو کفپوش محبوب در دکوراسیون آشنا می‌شویم.

نگاهی کلی به کفپوش‌های پارکت و لمینت
نگاهی کلی به کفپوش‌های پارکت و لمینت

نگاهی کلی به کفپوش‌های پارکت و لمینت

پارکت‌ها در واقع نوعی از کفپوش از جنس چوب طبیعی هستند. پارکت‌ها جزو کفپوش‌های لوکس و گران قیمت به شمار می‌آید. استفاده از پارکت از اواخر قرن هفدهم میلادی متداول شد و بیشتر به خانه اشراف و طبقات مرفه جامعه اختصاص داشت. اما لمینت چیست؟ لمینت در واقع نوعی از کفپوش است که از چند لایه چوب فشرده ساخته شده است. لمینت برخلاف پارکت به طور مستقیم از چوب درختان تهیه نمی‌شود. هر چند که سطح خارجی این کفپوش‌ها طرح و نقش چوب را دارد.

تفاوت های ظاهری پارکت و لمینت

یکی از تفاوت های مهم میان پارکت و لمینت ظاهر آن‌ها است. پارکت‌ها از قطعات چوب سخت ساخته شده‌اند و حالتی به هم چسبیده دارند و یک الگوی کاشی را تشکیل می‌دهند. لمینت از هسته‌ای از چوب فشرده تشکیل شده است و سپس تصویر دیجییتالی از چوب یا کاشی را بر رویر آن قرار می‌دهند. به همین دلیل اگر به دنبال کفپوشی با ظاهر واقعی چوب طبیعی هستید، پیشنهاد ما به شما پارکت چوبی است.

تفاوت های پارکت و لمینت با توجه به نوع کاربرد آن‌ها

پارکت لمینت برای اتاق‌های مرطوب مناسب نیست. از جمله این موارد می‌توانیم به حمام یا اتاق خشکشویی اشاره کنیم که منجر به تغییر شکل برگشت‌ناپذیر در ورقه‌ها می‌شود. به طور کلی پارکت لمینت برای املاک تجاری، فروشگاه‌های بزرگ، مغازه‌های کوچک و همچنین هتل‌ها و رستوران‌ها مناسب است.

انتخاب پارکت یا لمینت به فضای پروژه و همچنین انتظارات شما بستگی دارد. به طور کلی پارکت‌های چوبی از کیفیت بالاتری برخوردار هستند. پارکت نه تنها برای اتاق نشیمن، اتاق خواب و اتاق کوکان مناسب است، بلکه برای آشپزخانه هم یک گزینه مناسب به شمار می‌آید.

بهتر است از پارکت چوبی در مناطق زیر استفاده کنید:

  • بوتیک‌های کوچک
  • کافه‌های دنج
  • سالن‌های هتل

تفاوت های پارکت و لمینت در چگونگی نصب

یکی از مهم‌ترین تفاوت های پارکت و لمینت در چگونگی نصب آن‌ها است. معمولا برای نصب پارکت از چسب مخصوصی استفاده می‌شود که کثیف‌کاری‎‌های زیادی را به همراه دارد. بعد از اینکه این چسب خشک شد سطح پارکت چوبی را ساب می‌زننند و سپس یک لایه لاک بر روی آن اجرا می‌کنند. به طور تقریبی 24 ساعت بعد از اجرای پارکت می‌توانید وسایل منزل خود را روی آن بچینید.

این در حالی است که لمینت‌ها برای اجرا نیاز به چسب ندارند. لمینت‌ها در دور تا دور خود شیارهایی موسوم به کلیک دارند که به شکل نر و ماده درون هم قرار می‌گیرند. به همین دلیل می‌توان نتیجه گرفت که با استفاده از لمینت می‌توانیم سطوح وسیع را در سریع‌ترین زمان و ممکن و بدون کوچک‌ترین کثیف‌کاری نصب کرد. از طرفی به دلیل اینکه برای نصب کفپوش لمینت از چسب خاصی استفاده نمی‌شود می‌توانیم به راحتی آن را جمع و سپس در جای دیگری نصب کنیم.

مقاومت پارکت‌ها و لمینت‌ها
مقاومت پارکت‌ها و لمینت‌ها

مقاومت پارکت‌ها و لمینت‌ها در برابر آب

در این بخش از بررسی تفاوت های پارکت و لمینت به مقایسه مقاومت این دو نوع کفپوش در برابر آب می‌پردازیم. پارکت‌ها به علت آنکه جنس آن‌ها از چوب خالص است به شدت به آب واکنش نشان می‌دهند و در صورت خیس شدن متورم می‌شوند. از طرفی استفاده از آن‌ها در محیط‌های مرطوبی مانند آشپزخانه اصلا مناسب نیست. این در حالی است که کفپوش‌های لمینت مقاومت خوبی در برابر جذب آب و رطوبت دارند.

تفاوت های پارکت و لمینت از نظر طول عمر

به طور کلی پارکت‌های چوبی در مقایسه با کفپوش‌های لمینت دوام و طول عمر بیشتری دارند. اگر به خوبی از پارکت جوبی نگهداری کنید، این پارکت بین 40 الی 80 سال عمر می‌کند. این در شرایطی است که عمر مفید پارکت لمینت در حدود 10 سال است. در ضمن به دلیل اینکه پارکت طبیعی است طرح و نقش خود را به راحتی از دست نمی‌دهد.

تفاوت های پارکت و لمینت در چگونگی نگهداری

از تفاوت های ظاهری پارکت و لمینت، قیمت و سایر موارد که عبور کنیم، چگونگی نگهداری از این دو مدل کفپوش یکی از نکات بسیار مهم در بررسی تفاوت‌های این دو نوع کفپوش است. به طور کلی نگهداری از لمینت در مقایسه با پارکت بسیار آسان است. به این شکل که شما حتی می‌توانید با استفاده از یک پارچه مرطوب و یا یک تی سطح لمینت را تعویض کنید. این در شرایطی است که نگهداری از پارکت لمینت بسیار ساده است. شما می‌توانید تنها با استفاده از یک پارچه مرطوب و یا یک تی سطح لمینت را تمیز کنید. در صورتی که برای کفپوش پارکت باید از مواد خاصی استفاده کنید تا به پوشش محافظ آن آسیبی وارد نشود.

سازگاری پارکت‌ها و لمینت‌ها با محیط زیست

یکی از تفاوت های مهم پارکت و لمینت در سازگاری آن‌ها با محیط زیست است. در صورتی که به محیط زیست اهمیت می‌دهید باید بدانید که این کفپوش‌ها در مقایسه با لمینت گزینه به مراتب بهتری هستند. اما دلیل اینکه پارکت در مقایسه با لیمنت سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد چیست؟ به دلیل استفاده از رزین و همچنین فشار در تولید لمینت این کفپوش‌ها به سادگی در طبیعت تجزیه نمی‌شوند. این درحالی است که پارکت به دلیل طبیعی بودن می‌تواند خیلی راحت به طبیعت برگردد.

برترین پارکت های چوبی
برترین پارکت های چوبی

برترین پارکت های چوبی را از پارس آرای کوهستان بخواهید

به طور کلی هر دو نوع کفپوش پارکت و لمینت می‌توانند برای شما مناسب باشند. انتخاب میان پارکت و لمینت به عوامل مختلفی مانند فضایی که می‌خواهید کفپوش را در آن اجرا کنید، مقدار بودجه‌ای که در اختیار دارید و همچنین سلیقه شما بستگی دارد. با وجود اینکه از نظر قیمت پارکت گران‌تر از لمینت است اما به دلیل کیفیت بالا و استفاده از متریال‌هایی مانند ترموود سازگاری بالایی با شرایط مختلف محیطی پیدا می‌کند و به محیط زیست هم آسیبی را وارد نمی‌کند.

مجموعه پارس آرای کوهستان اولین و معتبرترین مرجع چوب‌های تخصصی صنعت ساختمان است. در مجموعه ما می‌توانید برترین مدل‌های پارکت وارداتی در طرح و رنگ‌های مختلف را خریداری کنید. تمامی محصولات پارس آرای کوهستان ضمانت اصالت کالا دارند و بعد از اجرایی شدن هم به صورت دوره‌ای از آن‌ها بازدید می‌شود.

برچسب ها: