لمینت؛ یکی از بهترین کفپوش‌ها در طراحی داخلی مدرن

یکی از مهم‌ترین سطوح در طراحی داخلی کف ساختمان است. در سال‌های اخیر محصولی به نام پارکت لمینت به بازار آمده که با استقبال بی‌سابقه‌ای از طرف دکوراتورها مواجه شده است. آیا می‌دانید پارکت لمینت چیست و برای استفاده در چه بخش‌هایی از منزل مناسب است؟

امروزه ده‌ها طرح و مدل از پارکت‌های لمینت در بازار در دسترس هستند که همگی آن‌ها از نظر کیفی در سطح بالایی قرار دارند. پارکت‌های لمینت بعد از ترکیب با چسب و مواد پلمیری تحت فشار و حرارت قرار می‌گیرند. بعضی از افراد تصور می‌کنند که پارکت لمینت و کفپوش pvc مشابه هستند در حالی که جنس مواد اولیه آن‌ها با یکدیگر تفاوت دارد. در این مطلب از پارس آرای کوهستان هر آنچه باید درباره پارکت لمینت بدانید را به شما ارائه کرده‌ایم.

پارکت لمینت دقیقا چیست
پارکت لمینت دقیقا چیست

 

پارکت لمینت دقیقا چیست

پیش از اینکه به بررسی کاربردها، ویژگی‌ها و مزایای پارکت لمینت بپردازیم پرسش مهمی که شاید برای بسیاری از شما وجود داشته باشد این است که پارکت لمینت چیست؟ این محصول در واقع نوعی کفپوش است که می‌تواند بر روی کلیه سطوح افقی و عمودی نصب شود.

معمولا از انواع مدل‌های لمینت برای کف ساختمان استفاده می‌کنند در حالی که دکوراتورها از این محصول برای ایجاد فضاهایی منحصر‌به‌فرد بر روی سطوح عمودی کمک می‌گیرند. اگر بدانید که دقیقا ساختار پارکت لمینت چیست جنبه‌های کاربردی مختلف آن در دکوراسیون داخلی را بهتر درک می‌کنید. این کفپوش زیبا و چشم نواز گرما و صمیمت چوب درختان جنگلی را به فضای بسته خانه می‌آورد. اما در کل نمی‌توانیم آن را در گروه کفپوش های چوبی قرار بدهیم.

لایه‌ پارکت لمینت چیست و از چه موادی تشکیل شده‌ است

واژه لمینت به معنای چندلایه است. بیرونی‌ترین لایه در پارکت لمینت، Wear or overlay layer نام دارد. این لایه با وجود نازک بودن مقاومت زیادی دارد و در واقع لایه پوششی پارکت لمینت به شمار می‌آید. در این لایه شاهد تنوع زیادی در طراحی هستیم. دو نوع مات و براق از جمله این طرح‌ها هستند.

لایه دوم پارکت لمنیت چیست

لایه دوم پارکت لمنیت چیست؟  Decorative paper Layer یا همان لایه دوم غالبا از مواد ملامینه ساخته می‌شود. لایه دکوراتیو در واقع نوعی کاغذ تزئینی است که در میان لایه بیرونی و مرکزی قرار می‌گیرد. از طرفی نباید از نقش این لایه در زیبایی تایل‌ها غافل بشویم. آیا می‌دانید که در پارکت لمینت لایه مرکزی یا همان قلب چیست؟ Core Layer همان لایه مرکزی و یا به اصطلاح قلب کفپوش است. کیفیت موادی که در ساخت این لایه به کار رفته‌اند تاثیر مستقیمی بر استحکام و مقاومت پارکت لمینت می‌گذارند.

بخش زیرین پارکت لمینت
بخش زیرین پارکت لمینت

بخش زیرین یا Backing Stabilizing Layer پارکت لمینت

اما نوبت به بخش زیرین پارکت لمینت می‌رسد. بخش زیرین یا Backing Stabilizing Layer در زمان نصب با کف ساختمان در تماس است و به همین دلیل ضد آب بودن آن می‌تواند مزیتی کلیدی برای این نوع از پارکت‌ها باشد. به همین دلیل از یک نوع رزین به عنوان عایق در این لایه استفاده می‌کنند تا از وارد آمدن هرگونه آسیب به کفپوش جلوگیری شود.

کاربردهای مختلف پارکت لمینت چیست

پارکت‌های لمینت به شکل قطعات همسان در اندازه‌های متفاوت تولید می‌شوند. به هر قطعه هم تایل گفته می‌شود. همه تایل‌ها با همان مکانیسم چند لایه ساخته می‌شوند و در مجموع می‌توانند تمام سطوح را بپوشانند. در پاسخ به این پرسش که کاربردهای لمینت چیست می‌توان گفت که شما تقریبا هیچ محدودیتی برای استفاده از این تایل‌ها ندارید. زیبایی و جلوه ظاهری این پارکت‌ها به قدری زیاد است که می‌توان از آن‌ها در ادارات هم استفاده کرد.

استفاده از پارکت لمینت برای پذیرایی

پارکت لمینت به طور کلی حس و حال فضای خانه شما را عوض می‌کند. طرح چوب لمینت گرمی و صمیمت خاصی به اتاق پذیرایی شما می‌دهد. اگر می‌خواهید آرامش جنگل را در خانه داشته باشید از چوب و طرح چوب در دکوراسیون داخلی استفاده کنید. پارکت لمینت چوب طبیعی نیست ولی ظاهر آن شباهت زیادی به چوب دارد. در محصولات استاندارد و با کیفیت حتی به سختی می‌توانید از فاصله چند متری متوجه این موضوع بشوید.

کاربرد پارکت لمینت برای اتاق خواب چیست

پارکت لمینت عایق حرارتی و صدا است. نصب آن در اتاق خواب کودک این مزیت را دارد که دیگر نگران دویدن های وقت و بی وقت فرزندتان نخواهید بود. پارکت لمینت صدای راه رفتن را به طبقات زیرین انتقال نمی‌دهد. اما مهم تر از آن حس گرمی و نرمی در حین راه رفتن روی پارکت لمینت اتاق خواب است. این حس به هیچ عنوان قابل مقایسه با سرامیک‎های سرد و سخت نیست.

کاربرد پارک لمینت در راه پله

تا اینجا دانستیم که پارکت لمینت چیست و چه کاربردی دارد. برای کف ساختمان می توان از این نوع کفپوش استفاده کرد. اما آیا می دانید که امکان نصب پارکت لمینت برای راه پله هم وجود دارد؟ سطح رویه پارکت لمینت به گونه‌ای است که سر نمی‌خورد و دقیقا به همین دلیل هم برای پله‌های دوبلکس بهترین گزینه است.

تعیین قیمت پارکت لمینت
تعیین قیمت پارکت لمینت

چه عواملی در تعیین قیمت پارکت لمینت نقش دارند

در بخش‌های قبلی به پرسش پارکت لمینت چیست پاسخ دادیم و گفتیم که این پارکت یک کفپوش چند لایه است. به همین دلیل کیفیت و جنس هر کدام از این لایه‌ها می‌تواند در تعیین قیمت نهایی محصول موثر باشد. به هر میزان که از مواد اولیه با کیفیت‌تری استفاده شود پارکت لمینت استحکام بیشتری خواهد داشت.

این موارد به طور قطع در تعیین قیمت پارکت لمینت نقشی کلیدی دارند:

  • ضخامت پارکت لمینت
  • ضد آب بودن
  • جنس مواد اولیه به کار رفته در طول مراحل مختلف ساخت
  • کیفیت قفل، زبانه‌ها و اندازه آن‌ها
برچسب ها: