این آغاز عصر چوب است
۷ نمای چوب منحصربهفرد در جهان؛ اندرو واگ، رئیس شرکت بریتانیایی Waugh Thistleton، این اظهارات را در سال ۲۰۱۵ و با افتتاح توسعه مسکن دالستون لاین، که هنوز بزرگترین ساختمان چوب چندلایه متقاطع جهان است، بیان کرد: طی چندین سال گذشته شاهد انفجار ساختوسازهای نوآورانه چوب بودیم که بخشی از پیشرفتهای فناوریهای مهندسی چوب را شامل میشود.
چیزی در مورد چوب باعث میشود افراد حس گرما و در خانه بودن را احساس کنند. استفاده از چوب در نما برخلاف بتن یا آجر مادهای ارگانیک است که ساختمانها را به دنیای طبیعی پیوند میدهد. همچنین چوب قدمتی باستانی دارد. باستان شناسان در Northumberland شواهدی از ساختمانهای چوب با قدمت ۸۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح پیداکردهاند.
اما جذابیت چوب فقط زیباییشناختی یا احساسی نیست. چوب یک ماده پایدار و قابل تجدید پذیر است و به لطف تکنولوژی مدرن همچون ترموود ، ساختمانهای چوبی در حال افزایش هستند و ماندگاری بیشتری نسبت به گذشته دارند. آنچه در زیر میآید نکات برجسته است که نشان میدهد چگونه معماران از نماهای چوبی برای اضافه کردن بافت و شخصیت به پروژههای خود استفاده میکنند
چوب کاج مخلوط گرهدار
کلیسای جامعه Knarvik توسط Reiulf Ramstad Arkitekter ، Knarvik ، نروژ، ۲۰۱۴
کلیسای جامعه جدید در نارویک، واقع در ساحل غربی نروژ در شمال برگن، در یک منطقه ممتاز مشرفبه چشمانداز فرهنگی و مرکز شهر محلی ساختهشده است. طراحی متمایز و ابتکاری این بنا و موقعیت مرکزی آن باعث شده تا آن را به نقطه عطفی در جامعه تبدیل کند، برای همه مردم جذاب باشد تا به این مکان برای عبادت جذب شوند. این ساختمان با الهام از سنت محلی کلیساهای نروژ، از هندسه، مواد و ساختوسازهای روشن و ابتدایی استفاده میکند. چوب ماده اصلی این پروژه است و در ساخت آن از چوب کاج استفادهشده است و با صیقل دادن کاج به رنگ روشن در تمام سطوح داخلی منعکسشده است. در صورت ساختن این سازه با بتن یا فلز یک ناهماهنگی با محیط اطراف آن ایجاد میشد. این ساختمان دارای پنجرههای بلند و باریک است. در شب، درخشش گرم داخلی فعالیتهای رویدادهای مذهبی و فرهنگی آن را آشکار میکند.
این کلیسا امیدوار است تا بستری برای تربیت کودکان و نوجوانان فراهم کند و به محلی برای اجتماعات تبدیل شود و هنر، موسیقی و پیشرفت فرهنگی را تسهیل کند. کلیسای Knarvik یک تجلی معماری است.
پانل های حصیری بافتهشده
غرفه اسپانیا در نمایشگاه شانگهای توسط Miralles Tagliabue (EMBT) ، شانگهای، چین، ۲۰۱۰
قطعات این غرفه برای نمایشگاه جهانی شانگهای ۲۰۱۰ در اسپانیا توسط معمار بنتتا تاگلیابو طراحیشده است، این سازه سعی در تأمل در مورد وضعیت آبوهوای اسپانیا و همچنین بازیابی کارایی خارقالعاده کارهای حصیری داشت تا بتواند دوباره این هنر را به عرصه حیات بازگرداند و آن را بهعنوان یک تکنیک جدید ساخت معرفی کند.
این ساختمان به دنبال بازی با پتانسیل باورنکردنی حصیربافی بود. علاوه بر این، درصدد بود تا حصیر را بهعنوان یک مفهوم پایدار از مواد که در سراسر ساختمان وجود دارد، معرفی کند. تکنیکهای حصیربافی، صنایعدستی با الیاف طبیعی، یک سنت جهانی است که توسط فرهنگها در همه سنین به اشتراک گذاشتهشده است. اگرچه آنها از منطقهای به منطقه دیگر متفاوت هستند، اما به روشهای مشابه در جهان نمایش داده میشوند. طراح این مجموعه با انتخاب این ماده برای ساخت غرفه سعی در ایجاد ارتباط بین دو فرهنگ، اسپانیایی (بازدیدکننده) و چینی (میزبان) داشت.
پاویون اسپانیایی مساحت قابلاستفاده ۷۵۰۰ مترمربع دارد. گذشته از فضاهایی که برای برپایی نمایشگاههای اصلی تعیینشده است، غرفه برای میزبانی پذیرشهای رسمی با سالن اجتماعات، سالن کنفرانس، اتاق مطبوعات فضای مناسب را تدارک دیده است.
در این رابطه خواندن مقاله “چگونه از پارکت چوبی و ترموود در طراحی های خود استفاده کنیم؟” میتواند مفید باشد !
داربست بدنسازی جنگل
دفتر خاموش توسط هرری و سالی، بورگن لند، اتریش، ۲۰۱۳
این ساختار جالب، دفتر مرکزی یک شرکت پوشاک است. داربست خارجی بهگونهای خاص ساختهشده است که به کارکنان امکان صعود و بازی را میدهد. این میتواند یک نوع طراحی در معماری چوبی موردعلاقه هر کودک باشد: خانه درختی.
صفحهنمایش بافتهشده
موزه هنری آسپن توسط Shigeru Ban ، Aspen ، CO ، ۲۰۱۴
صفحه بافتهشده در اطراف موزه هنر Aspen هیچ هدف ساختاری ندارد، اما حضور ساختمان را چه در خیابان و چه از داخل کاملاً مشخص میکند. بنا به تمایل شیگرو بان برای “باز کردن ساختمان به بیرون، بنا به همان اندازه ممکن باز و درخشان ساخته شد، بنابراین بازدیدکنندگان میتوانند زیبایی آسپن را از داخل ساختمان تجربه کنند.” بهطورکلی، صفحه چوب نیمه شفاف حس لازم را به محوطه میدهد و به آن گرما میبخشد.
آبشار چوب
ساختمان تحقیقاتی رایانه Daiwa Ubiquitous توسط Kengo Kuma & Associates ، توکیو، ژاپن، ۲۰۱۴
برای ساخت، ساختمان دانشگاه، Kengo Kuma & Associates تصمیم گرفتند نمای ساختمان را با استفاده از “آبشار چوبی” که همه طرف ساختمان را پوشانده و از سقف یک زیرگذر عمومی که منتهی به باغ ژاپنی است آویزان کند. این طرح با نماهای لایهبندی شده آن، پوشیده از یک سری تابلوها که از تختههای چوبی جداگانه تشکیلشده است، مشخص میشود. ارتفاعات ریتمیک در نقاط مختلفی قطع میشوند. در طبقه همکف یک گذرگاه عمومی امکان ارتباط بین خیابان عبوری و باغ ژاپنی در قسمت عقب مهمانخانه رئیس دانشگاه را فراهم میکند. در این بازه نیز جریان ملایمی از نور و باد در محوطه دانشگاه ایجاد میشود.
بلوکهای ساختمان
خانه نهایی چوبی توسط Sou Fujimoto Architects ، کوماموتو، ژاپن، ۲۰۰۶
طراحی این خانه جالب بهگونهای است که فضاها و سطوح ایجادشده توسط تختههای چوبی درهمتنیده تعریفشده است. چوب بسیار متنوع است. الوار بهطور مؤثر با توجه به اینکه در مناطق مختلف وجود دارد، بسیار متنوع و متفاوت است. بااینحال، معمار این مجموعه با این تفکر که اگر الوار واقعاً انعطافپذیر است، پس بهتر است از آن برای طراحی ستونها، تیرها، پایهها، دیوارهای بیرونی، دیوارهای داخلی، سقفها، کف، عایقها، مبلمان، پلهها، قابهای پنجرهای استفاده کرد، بنابراین “در ساخت این سازه هیچگونه تفاوتی بین مبلمان، کف، دیوار و سقف
مشاهده نمیشود، و به کلیت وحدت میبخشد.”
پاویون مارپیچ توسط پیتر زومتور، لندن، انگلستان، ۲۰۱۱
مشارکت پیتر زومتور در مجموعه سالانه غرفههای تابستانی گالری مار، منجر به طراحی مجموعهای شد که دارای یک باغ محصور است، که از خارج، مانند یک جعبه مستطیلی سیاه بود. و در داخل غرفه تصویری از آرامش دارد، بهظاهر جهانی دور از محله اطراف است. این غرفه نشاندهنده ارتباط بین معماری چوب و آرامش است، رابطهای که برای هر یک از طرفداران خانههای چای ژاپنی مشهور است.