جایگزینی متریال سنتی دکینگ استخر یا ترموود

درگذشته از متریال‌های متنوعی برای دکینگ استخر استفاده می‌شد. اما استفاده از این مصالح برای دکینگ استخر‌ها با گذر زمان منسوخ شد. چراکه این مواد در برابر شرایط محیطی مختلف مقاومت کافی را نداشتند. ازاین‌رو امروزه از ترموود به‌عنوان یک متریال مدرن و کارآمد در صنعت دکینگ استفاده می‌شود. این نوع چوب در طی یک فرایند خاص، تحت‌فشار و حرارت شدیدی قرار می‌گیرد که باعث می‌شود مقاومت و کارایی ترموود در شرایط محیطی سخت نیز، افزایش یابد. در این مطلب مقایسه ترموود با متریال سنتی دکینگ را بر اساس ویژگی‌های هرکدام از این مصالح انجام می‌دهیم.

دکینگ استخر

ترموود چیست؟

درگذشته برای استفاده از چوب به‌عنوان یک متریال ساختمانی، آن را توسط مواد شیمیایی خاص اشباع می‌کردند. دلیل اشباع کردن چوب این است که در درون‌چوب خام رشته‌های قندی وجود دارد. این رشته‌ها حشرات را به خود جذب می‌کنند؛ به همین دلیل بسیاری تصمیم گرفتند که بهترین راهکار برای جلوگیری از نفوذ حشرات به درون‌چوب، اشباع کردن آن است.

اما با گذر زمان ثابت شد که این مواد شیمیایی، به‌سلامتی انسان آسیب‌های جدی وارد می‌کنند. به همین دلیل مهندسان و معماران، روشی دیگر را برای فراوری‌کردن چوب پیدا کردند. آن‌ها با فراوری چوب و قراردادن این متریال در برابر فشار و حرارت بالا، محصولی به نام ترموود را تولید کردند. این فرایند باعث تغییر ساختار چوب شده و مقاومت آن در برابر رطوبت و حشرات را نیز، افزایش می‌دهد. همچنین باید اشاره کرد که این متریال مشکلی برای سلامت انسان بوجود نمی‌آورد.

مزایای ترموود برای استفاده به‌عنوان دکینگ استخر

دکینگ استخرها همواره در برابر شرایط محیطی مختلف بی‌دفاع هستند؛ بنابراین برای این بخش باید از متریالی استفاده شود که از مقاومت بالایی در برابر این شرایط برخوردار است. درگذشته برای دکینگ استخرها از متریال‌های متفاوتی استفاده می‌شد. اما امروزه بهترین متریال برای این منظور، چوب ترموود است. این چوب در برابر نور خورشید مقاومت بالایی دارد. اما تنها مزیت این متریال مقاومت بالای آن در برابر نور خورشید نیست. در ادامه دیگر مزایای استفاده از ترموود را در مقایسه با دیگر مصالح سنتی، بررسی می‌کنیم.

زیبایی طبیعی

درگذشته از مصالحی مانند بتن، سرامیک و آلومینیوم برای دکینگ استخرها استفاده می‌شد. این مصالح با اینکه دارای زیبایی خاص خود هستند، اما جلوه هماهنگی با عناصر طبیعی ندارند. ترموود دارای بافت و رنگ طبیعی است که جذابیت خاصی به فضای اطراف استخر می‌بخشد. این زیبایی باعث می‌شود که ترموود به‌عنوان یک انتخاب محبوب در طراحی‌های مدرن و کلاسیک شناخته شود. همچنین باید اشاره کرد که ترموود از منابع پایدار تهیه می‌شود و فرایند تولید آن کمترین آسیب را به محیط‌زیست وارد می‌کند. این ویژگی ترموود را به گزینه‌ای مناسب در راستای حفظ طبیعت تبدیل کرده است.

مقاومت در برابر حشرات

به دلیل تغییرات ساختاری که در فرایند تولید ترموود رخ می‌دهد، مقاومت بالایی را در برابر آفات و حشرات به دست می‌آورد. این ویژگی از آسیب‌دیدن چوب جلوگیری می‌کند و عمر مفید آن را افزایش می‌دهد. همچنین شما می‌توانید با استفاده از رنگ‌های مخصوص ترموود، این محصول را در برابر نفوذ حشرات کاملاً عایق کنید. این‌گونه طول عمر چوب ترموود افزایش‌یافته و کارای مناسبی را برای شما خواهد داشت.

تهیه ترموود باکیفیت از پارس آرای کوهستان

نگهداری آسان

نگهداری از ترموود بسیار ساده است. درگذشته لابه‌لای دکینگ‌های سنتی مانند سرامیک و بتن، همواره پر از گردو‌غبار می‌شدند. این ویژگی متریال سنتی، تمیزکردن آن را دشوار می‌کرد؛ در صورتی که تنها با یک تمیزکاری منظم و استفاده از روغن‌های مخصوص، می‌توان کیفیت و زیبایی ترموود را حفظ کرد.

عدم نیاز به مواد شیمیایی

ترموود معمولاً بدون استفاده از مواد شیمیایی مضر تولید می‌شود. این امر باعث می‌شود که این چوب گزینه‌ای ایمن‌تر برای محیط‌زیست و سلامت انسان باشد. همچنین باید اشاره کرد که چوب ترموود در کنار استخرها با آب واکنش‌های شیمیایی نمی‌دهد. این در صورتی است که برخی مصالح دکینگ سنتی مانند آلومینیوم، دچار زنگ‌زدگی شده و با مواد شویند واکنش می‌دهند.

تنوع در طراحی

ترموود در انواع مختلفی از طرح‌ها و رنگ‌ها موجود است. این تنوع به طراحان و معماران این امکان را می‌دهد که با خیال راحت از آن در پروژه‌های مختلف استفاده کنند. این‌گونه شما می‌توانید این متریال را با تمامی عناصر موجود در محیط اطراف، هماهنگ کنید.

مقاومت در برابر رطوبت

یکی از ویژگی‌های بارزی که در هنگام مقایسه ترموود با متریال سنتی دکینگ به آن پی می‌برید، مقاومت بالای چوب ترموود در برابر رطوبت است. در طی فرایند ترمو، تمام رطوبت چوب ترموود بخار شده و حذف می‌شود. این‌گونه فضاهای خالی چوب ترموود کمتر شده و نفوذ آب و رطوبت به درون آن دشوارتر می‌شود. این ویژگی باعث می‌شود که ترموود گزینه‌ای ایده‌ال برای قسمت‌های مرطوب مانند اطراف استخر باشد. درحالی‌که متریال سنتی فلزی در این شرایط زنگ‌زده و جلوه‌ای نامناسب ایجاد می‌کنند. برخی از بهترین چوب‌های ترموود که در برابر رطوبت مقاومت بالایی دارند، به شرح زیر هستند:

  • ترموود چوب صنوبر
  • ترموود زبان‌گنجشک
  • چوب ترموود درخت کاج
  • ترموود بامبو
  • چوب ترموود بلوط

راحتی نصب

با مقایسه ترموود با متریال سنتی دکینگ متوجه می‌شوید که نصب متریال‌هایی مانند سرامیک و سنگ‌های بزرگ برای دکینگ، به‌صرف زمان زیادی نیاز دارند. در نتیجه هزینه‌های نصب آن‌ها نیز بالاتر خواهد رفت. اما نصب ترموود نسبت به بسیاری از متریال‌های دیگر ساده‌تر است. این ویژگی باعث کاهش هزینه‌های نصب و زمان اجرای پروژه می‌شود.

قیمت مناسب در بلندمدت

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که به علت قیمت بالاتر چوب ترموود در مقایسه با برخی دیگر از متریال‌های موجود در بازار، خرید این محصول مقرون‌به‌صرفه نیست. باید اشاره کرد که اگرچه قیمت اولیه ترموود ممکن است بالاتر باشد، اما باتوجه‌به دوام و ماندگاری آن، این متریال در بلندمدت اقتصادی‌تر خواهد بود. چراکه هزینه‌های تعمیر و نگهداری این محصول بسیار کمتر از دیگر مصالح مشابه است.

تهیه ترموود باکیفیت از پارس آرای کوهستان

تهیه ترموود باکیفیت از پارس آرای کوهستان

درگذشته از متریال‌هایی مانند سرامیک، بتن و سنگ برای دکینگ استخر استفاده می‌شد. اما این متریال‌ها در شرایط مختلف کارایی مناسبی نداشتند. مقایسه ترموود با متریال سنتی دکینگ در زمینه‌های مختلف به ما نشان می‌دهد که این محصول از ویژگی‌های مناسب‌تری برای دکینگ استخر برخوردار است. این متریال با دارا بودن ویژگی‌هایی مانند دوام، زیبایی طبیعی و مقاومت بالا، ترموود انتخابی هوشمندانه برای هر پروژه‌ای است. پارس آرای کوهستان؛ مرجعی معتبر و مناسب برای تهیه باکیفیت‌ترین ترموودها وارداتی برای علاقه‌مندان است. تمامی محصولات مجموعه ما دارای ضمانت اصالت کالا هستند.

سوالات متداول

ویژگی‌های برتر ترموود چه مواردی هستند؟

برخی از بارزترین ویژگی‌های چوب ترموود مواردی مانند مقاومت و دوام بالا در برابر رطوبت و تابش مستقیم نور خورشید، هماهنگی با عناصر طبیعی و طراحی‌های متنوع هستند.

کدام چوب‌های ترموود برای دکینگ استخر مناسب‌تر هستند؟

برخی از بهترین چوب‌های ترموود مناسب برای دکینگ مواردی مانند چوب صنوبر، زبان‌گنجشک، چوب ترموود، درخت کاج و ترموود بامبو هستند.