فرایند مدرن تولید چوب ترموود

با پیشرفت علم، فناوری تولید محصولات چوبی توسعه پیدا کرده است. با استفاده از این فناوری‌ها می‌توان از چوب خام، نوعی محصول فرآوری شده و دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد به نام چوب ترموود به‌دست آورد. برای تولید این محصول، یک فرایند مدرن، باکیفیت بالا و کاملاً تحت نظارت طراحی شده است. عملیات حرارتی ترموود، ویژگی‌های طبیعی چوب را با استفاده از دمای بالا از 180 تا 220 درجه سانتی‌گراد و بخار آب ارتقا می‌دهد. علاوه‌برآن در فرایند تولید این محصول از هیچ‌گونه مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود. ما در این مطلب قصد داریم شما را با فرایند ترموود آشنا کنیم.

فرایند مدرن تولید چوب ترموود

فرایند تولید چوب ترموود و مراحل آن

به‌طور‌کلی روش تولید ترموود یکی از کارآمدترین روش‌های تولید یک متریال باکیفیت است که از نظر زیست محیطی هم کاملا ایمن می‌باشد. فرایند تولید ترموود را می‌توان به سه مرحله تقسیم کرد. در مرحله اول دمای چوب خام به‌سرعت بالا برده می‌شود تا چوب خشک و رطوبتش به صفر برسد. درعین‌حال، بخاری که در این پروسه استفاده می‌شود؛ از ترک‌خوردن چوب جلوگیری می‌کند.

عملیات حرارتی واقعی در مرحله دوم فرایند ترموود اتفاق می‌افتد. بخار آب منتشر شده در این محیط، از چوب در برابر اشتعال محافظت می‌کند و بر روی تغییرات شیمیایی آن تاثیر می‌گذارد.  در مرحله آخر با استفاده از اسپری آب توسط دستگاه‌های پیشرفته، دمای الوارهای چوب کاهش پیدا کرده و رطوبت چوب روی 4 درصد تثبیت می‌شود. در ادامه به صورت جزئی‌تر با فرایند تولید چوب ترموود آشنا می‌شویم.

برش و خشک کردن چوب

در طی این مرحله ابتدا چوب خام را به اندازه‌های دلخواه برش زده و سپس الوارها را برای خشک‌شدن، داخل کوره می‌گذارند و عملیات حرارتی خشک‌کردن چوب در دمای بالا (در دمای 100 تا 130 درجه سانتی‌گراد) انجام می شود. در طی این مرحله میزان رطوبت در چوب تقریبا به صفر می‌رسد. مدت زمان مرحله خشک کردن، به میزان رطوبت اولیه چوب ، گونه‌های چوب و ضخامت چوب بستگی دارد.

خروج رطوبت و مواد مغذی از چوب

برای اینکه موجودات میکروسکوپی موجود روی سطح و درون‌هسته الوارها از بین بروند تا باعث پوسیدگی نشوند.الوارها باید برای مدت طولانی در کوره‌ای که دمای آن بین 180 تا 220 درجه‌سانتی‌گراد است، بمانند. این مرحله عملیات حرارتی 2 تا 3 ساعت طول می‌کشد.

فرایند تولید چوب ترموود و مراحل آن

رطوبت‌دهی و خنک‌کردن

برای خنک کردن الوارها، بعد از طی شدن مراحل بالا، ابتدا دمای کوره کم کم کاهش پیدا کرده و به 100 درجه سانتی‌گراد می‌رسد.از این به بعد محصول تولیدی قادر است انواع شرایط محیطی از قبیل سرما، گرما، حمله حشرات، بارندگی و افزایش رطوبت محیط را تحمل کند.

بررسی انواع ترموود بر اساس فرایند تولید

فرایند تولید چوب ترموود به‌شدت تحت کنترل است و می‌توان با تنظیم دما، میزان بخار و زمان تصفیه، محصولی با ویژگی‌های دلخواه تولید کرد. تجربه کسب شده در پروسه تولید ترموود باعث شده که این فرایند، کم‌کم و طی چند سال اصلاح شده و برای تولید محصول با گونه‌های مختلف چوب مناسب‌سازی شود. ترموود از نظر روش‌های تولید به سه دسته ترمو-اس، ترمو-دی و ترمو- سی اس تقسیم‌بندی می‌شود.

در ادامه با این محصولات آشنا می‌شویم:

  • ترموود اس (Termo S): هدف از تولید ترمو S مقاومت در برابر شرایط محیطی است. این نوع ترموود را تا دمای 180 درجه سانتیگراد حرارت می‌دهند تا مقاومت بالایی پیدا کند. همین امر سبب می‌شود تا محصولات و سازه‌هایی که از این نوع ترموود در ساخت و تولیدشان استفاده می‌شود، دارای 6 تا 8 درصد تغییر در ابعاد داشته باشند و تورم پیدا کنند. از ترموود ترمو–اس بیشتر در ساخت مبلمان شهری، درب و پنجره، کف‌پوش‌ها و… استفاده می‌شود
  • ترموود دی (Termo D): ترمو D نیز نوعی از ترموود است که به معنای استحکام است و هدف اصلی آن دوام بالای آن است. این نوع ترموود را در دمای 220 درجه سانتیگراد حرارت می‌دهند و این امر باعث مقاومت بالای آن در برابر شرایط محیطی می‌شود. میزان رطوبت و شرایط دمایی این نوع ترموود بین 5 تا 6 درصد است. به دلیل دوام بسیار بالا و شرایط خاص این نوع ترموود، می‌توان از آن در محیط‌های باز مانند ساخت آلاچیق و نمای ساختمان استفاده کرد
  • ترموود سی اس (Termo CS): چوب ترموود با کلاس CS یک متریال ویژه است. از این چوب برای بدنه و عرشه کشتی استفاده می‌شود. محدوده دمایی که در آن حرارت می‌بیند بین 215 تا 230 درجه سانتیگراد است و رطوبتی بین 4 تا 7 درصد دارد

پارس آرای کوهستان؛ مجموعه‌ای معتبر در زمینه فروش و واردات ترموود

مجموعه پارس آرای کوهستان با سابقه طولانی در زمینه‌ فروش و واردات ترموودهای باکیفیت و درجه یک در کشور، در سال 1384 تاسیس شده است. شرکت ما یکی از بنیانگذاران استفاده از چوب‌های تخصصی صنعت ساختمان است. ما این محصول را از برترین کشورهای اسکاندیناوی و تولیدکنندگان اروپایی ترموود تامین کرده‌ایم و آن‌ها را با ضمانت اصالت و کیفیت در اختیار شما قرار می‌دهیم. برای خرید محصولات و یا اجرای پروژه‌های مختلف می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

فروش و واردات ترموود

سؤالات متداول

انواع ترموودهای تولید شده از نظر روش تولید به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

به‌طورکلی ترموود از نظر روش‌های تولید به سه دسته ترمو-اس، ترمو-دی و ترمو-سی اس تقسیم‌بندی می‌شود. تفاوت این سه نوع ترموود در میزان رطوبت و دمای حرارت‌دهی آن‌ها است.

فرایند تولید ترموود شامل چه مراحلی می‌شود؟

فرایند تولید ترموود به 3 مرحله برش و خشک کردن چوب، خروج رطوبت و مواد مغذی از چوب و رطوبت‌دهی و خنک کردن تقسیم می‌شود.

در فرایند تولید ترموود، در هر مرحله دمای کوره چقدر است؟

در مرحله خشک کردن ترموود دمای کوره در 100 تا 130 درجه سانتیگراد قرار می‌گیرد. مرحله دوم که شامل حرارت‌دهی اصلی و خروج رطوبت می‌باشد، کوره در دمای 180 تا 220 درجه سانتیگراد قرار دارد. در مرحله آخر نیز برای خنک کردن ترموود دمای کوره کاهش پیدا کرده و به 100 درجه سانتیگراد می‌رسد.

برچسب ها: