نصب چوب دکینگ؛ فرآیندی با نکات اجرایی فراوان

در دنیای امروز معماری استفاده از متریال‌های طبیعی مانند چوب برای طراحی انواع دکوراسیون رواج پیدا کرده است. یکی از پرطرف‌دارترین روش‌های استفاده از چوب برای طراحی محیط، اجرای دکینگ است. معماران با استفاده از تکنیک دکینگ، کف‌پوش‌هایی زیبای را طراحی می‌کنند که می‌توان از آن‌ها در کنار استخر و نیز به‌عنوان پوشش سطح کف تراس استفاده کرد. باتوجه‌به این‌که نصب چوب دکینگ نکات اجرایی فراوانی دارد، در این مطلب از پارس آرای کوهستان نکات قابل توجه در اجرا و نصب چوب دکینگ را بررسی می‌کنیم.

دکینگ چیست؟

دک (Deck) در حقیقت یک کلمه انگلیسی به معنی عرشه کشتی است و در دنیای معماری از آن برای اشاره به سطح هموار فضای بیرونی ساختمان استفاده می‌شود. از تکنیک دکینگ می‌توان برای ایجاد فضای رفت‌وآمد و استراحت استفاده کرد. چوب مورداستفاده در دکینگ در برابر شرایط جوی مقاوم است و می‌تواند زیبایی و کارایی را به فضاهای خارجی اضافه کند.

برخی از مکان‌هایی که می‌توان در آن‌ها از تکنیک دکینگ استفاده کرد عبارت‌اند از:

  • کنار استخر
  • کف ایوان ویلا
  • کف سونای خشک
  • کف آلاچیق
  • ورودی ساختمان‌ها
  • کف حیاط‌خلوت
نصب چوب دکینگ؛ فرآیندی با نکات اجرایی فراوان
اجرای دکینگ در حیاط

نکات قابل‌توجه در نصب چوب دکینگ

برای استفاده از محصولات چوبی پوشش‌دهنده کف محیط بیرونی ساختمان‌ها از جمله کناره‌های استخر و ورودی ایوان، افراد باید با نکات اجرای تکنیک دکینگ آشنا باشند. دانستن این نکات به افراد کمک می‌کند تا با صرف حداقل انرژی، بهترین نتیجه را از کار خود دریافت کنند. در ادامه این نکات را بررسی می‌کنیم.

انتخاب متریال مناسب

قبل از این که برای نصب چوب دکینگ اقدام کنید باید نوع متریال مورداستفاده در چوب دکینگ را انتخاب کنید. چوب سخت و چوب ترموود از جمله بهترین متریال‌های موجود در بازار برای پیاده‌سازی تکنیک دکینگ هستند؛ زیرا این چوب‌ها در فرآیند صنعتی خاصی تولید می‌شوند که مقاومت آن‌ها را در برابر تحمل فشار و وزن بالا می‌برد. این متریال‌ها همچنین جذب رطوبت بسیار پایینی دارند.

زیرسازی مناسب

ایجاد زیرسازی محکم، یکی از نکات قابل‌توجه در اجرا و نصب چوب دکینگ است. زیرسازی باید به‌گونه‌ای باشد که آب به‌راحتی از آن عبور کند تا احتمال پوسیدگی و خرابی چوب به حداقل برسد. بستر زیرسازی چوب دکینگ همچنین باید مقاومت بالایی در برابر تحمل فشار داشته باشد و بتوان از آن برای اتصال محکم قطعات استفاده کرد.

فاصله‌گذاری قطعات

در هنگام نصب تخته‌های دکینگ باید به‌دقت فاصله‌گذاری بین تخته‌ها را رعایت کنید تا از انبساط و انقباض چوب جلوگیری شود. برای انجام این کار معمولاً فاصله‌ای بین 5 تا 10 میلی‌متر توصیه می‌شود؛ زیرا چوب در هنگام تغییر سایز فصلی می‌تواند از این فاصله استفاده کند. ‌

نصب چوب دکینگ

استفاده از اتصالات مستحکم

بهره‌گیری از پیچ و اتصالات مستحکم از جمله نکات قابل‌توجه در اجرا و نصب چوب دکینگ به شمار می‌رود. در هنگام اجرای کینگ باید از پیچ‌ها و اتصالات ضدزنگ استفاده کنید تا عمر مفید دکینگ افزایش پیدا کند و افراد نگرانی از بابت تماس اتصالات چوب با رطوبت نداشته باشند.

محاسبه میزان شیب

باتوجه‌به این که تکنیک دکینگ در فضای باز اجرا می‌شود، شما باید میزان شیب لازم برای خروج آب از زیر تخته‌های چوبی را محاسبه کنید. این کار باعث می‌شود که از تجمع آب زیر تخته‌های چوب دکینگ جلوگیری شود و عمر مفید قطعات بالا برود.

برخی از تجهیزات لازم برای محاسبه میزان شیب عبارت‌اند از:

  • شمشه آلومینیومی
  • تراز دیجیتالی
  • ریسمان مخصوص

استفاده از روغن محافظ

پس از اتمام مراحل زیرسازی و نصب چوب دکینگ باید به قطعات چوبی روغن محافظ زد. روغن محافظ دارای خاصیت پوششی است که مقاومت چوب را در برابر آسیب‌های احتمالی افزایش می‌دهد و موجب جلای رنگ آن می‌شود.

بهترین‌ راهکارهای اجرا چوب دکینگ

در هنگام اجرای پروژه‌های نصب چوب دکینگ، افراد باید به راهکارهای اجرای آن توجه کنند. رعایت‌کردن نکات قابل‌توجه در اجرا و نصب چوب دکینگ موجب آسان‌شدن روند پروژه اجرایی شما می‌شود و کیفیت کار را تضمین می‌کند. در ادامه بهترین راهکارها برای نصب اتصالات چوب دکینگ را بررسی می‌کنیم.

استفاده از پیچ به جای میخ

بهتر است برای اجرای پروژه‌های دکینگ از پیچ‌های مقاوم استفاده کنید. این دسته از پیچ‌ها می‌توانند وزن و فشار را به‌صورت مطلوب مهار کنند. پیچ‌های مناسب این کار همچنین ضدزنگ هستند و رطوبت نمی‌تواند به آن‌ها آسیبی برساند. به‌علاوه پیچ به دلیل ساختار دندانه‌دندانه خود از ایجاد ترک در بافت چوب جلوگیری می‌کند و عملکردی مناسب‌تر نسبت به میخ دارد.

استفاده از تخته شیاردار

تخته‌ چوب‌های مورد استفاده برای دکینگ در مدل‌های مختلفی تولید می‌شوند که یکی از بهترین آن‌ها تخته‌های شیاردار هستند. در طراحی این تخته‌ها از دو شیار طولی استفاده شده است که می‌تواند به صورت کشویی درون گیره‌ کف سطح قرار بگیرد. مخفی شدن جای پیچ‌ها با استفاده از تخته‌های شیاردار یکی از نکات قابل توجه در اجرا و نصب چوب دکینگ به شمار می‌رود.

افزایش تعداد تخته‌ها

بهتر است در هنگام نصب چوب دکینگ از تعداد تخته‌های بیشتر با ابعاد کوچک‌تر استفاده کنید؛ زیرا جابه‌جایی تخته‌های کوچک‌تر به مراتب آسان‌تر است و نیازی برای صرف انرژی بیش‌ازحد برای انجام این کار نخواهید داشت. به علاوه تخته‌های کوچک به راحتی قابل تعویض هستند و در صورت بروز آسیب به آن‌ها می‌توان با صرف هزینه کم‌تری قطعات جایگزین را نصب کرد.

بهترین‌ راهکارهای اجرا چوب دکینگ
اجرای دکینگ

پارس‌ آرای کوهستان؛ برترین توزیع‌کننده قطعات چوب دکینگ در ایران

شرکت پارس آرای کوهستان یکی از قدیمی‌ترین تامین‌کنندگان تخته‌های چوب دکینگ در ایران به شمار می‌رود. ما در این مجموعه انواع چوب‌های تخصصی مورد استفاده در صنعت ساختمان‌ از جمله ترموود را به مشتریان خود ارائه می‌کنیم. محصولات موجود در مجموعه ما همگی دارای گواهینامه‌های استاندارد اروپا هستند و می‌توان از آن‌ها برای اجرای انواع پروژه‌های دکینگ و ساخت مبلمان شهری استفاده کرد. شما می‌توانید برای دریافت مشاوره تخصصی در زمینه خرید ترموود و اجرای پروژه‌های دکینگ با متخصصان ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

از تکنیک دکینگ در چه محیط‌هایی می‌توان استفاده کرد؟

شما می‌توانید از دکینگ برای اجرای کف‌پوش در آلاچیق، ایوان، استخر و سایر محیط‌های ساختمان استفاده کنید.

چوب دکینگ چه ویژگی‌هایی دارد؟

مقاومت در برابر رطبت، تحمل وزن و فشار و عدم تغییر شکل از جمله ویژگی‌های چوب دکینگ هستند.

زیرسازی چوب دکینگ چقدر اهمیت دارد؟

بستر نصب چوب دکینگ باید عایق‌سازی شده باشد تا از نفوذ آب به زمین جلوگیری کنید. این بستر هم‌چنین باید مستحکم باشد تا قطعات چوب دکینگ روی آن دچار لغزش نشوند؛ بنابراین می‌توان گفت زیرسازی چوب دکینگ اهمیت بسیار بالایی دارد.