ترموود؛ انتخابی بادوام‌ برای ساخت میز و صندلی

چوب ماده‌ا‌ی مهم و محبوب در معماری و طراحی به‌شمار می‌آید. علاوه بر این، چوب یک متریال همه‌کاره و انعطاف‌پذیر متناسب با همه‌ی سبک‌ها از سبک مدرن، کلاسیک و روستایی گرفته تا بسیاری از سبک‌های هنری است. چوب ترموود یکی از متریال‌های چوبی است، که با توجه به قرار گرفتن در فرآیندهای حرارتی مختلف جنس باکیفیت و مستحکمی دارد و در ساخت آیتم‌های گوناگون از جمله میز و صندلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ما در این مطلب به بررسی مزایای استفاده از ترموود برای ساخت میز و صندلی پرداخته‌ایم.

ساخت میز و صندلی چوبی با متریال ترموود چه مزایایی دارد؟

ترموود یا همان چوب ترمو، نوعی چوب طبیعی می‌باشد که بر اثر فرآیندهای حرارتی مختلف تغییر ماهیت پیدا می‌کند. چون این چوب حرارت دیده است با نام ترموود شناخته می‌شود. چوب ترمو به دلیل ویژگی‌های بسیار زیادی که دارد، جایگزین مناسبی برای چوب‌های طبیعی دیگر شده است. این چوب هیچ‌گونه ضرر و زیان شیمیایی و فیزیکی برای محیط زیست و افراد ندارد.

چوب ترموود در اولین مرحله در فرایندی با دمای بسیار بالای 220 درجه سانتی‌گراد حرارت می‌بیند. سپس این چوب تا مرز سوختن می‌رود اما قبل از سوختن، دمای چوب به یک‌باره کاهش پیدا می‌کند و چوب سرد می‌شود. دمای زیاد واردشده به چوب و تغییر دمای ناگهانی، ساختار شیمیایی چوب را تغییر می‌دهد در نتیجه خواص آن اصلاح و بهبود پیدا می‌کند. در ادامه به مزایای استفاده از چوب ترموود در دکوراسیون داخلی و ساخت میز و صندلی می‌پردازیم.

مقاومت در برابر حشرات و آسیب آفات

چوب معمولی ممکن است نیاز به پوشش‌های حفاظتی داشته باشد تا از آن در برابر حملات حشرات و تخریب توسط آفت محافظت شود. اما در چوب ترموود به دلیل فرایندهای حرارتی بالا در ساخت، تمامی حشرات و موجودات میکروسکوپی درون چوب از بین می‌‎روند. همچنین ساختار سلولزی و مواد مغذی درون چوب (زنجیره قندی) نیز تجزیه می‌شود که چوب ترموود را در برابر این پوسیدگی‌ها و حمله آفات مقاوم می‌نماید.

کیفیت رنگ بسیار مناسب

انجام فرآیند رنگ‌آمیزی و پوشش‌دهی در حرارت بالا بر روی ترموود، باعث شده این متریال در برابر عوامل محیطی و اشعه فرابنفش خورشید تغییر رنگ ندهد. این امر باعث شده ترموود، یکی از مصالح مناسب برای استفاده در میز و صندلی‌های فضای باز و روف گاردن باشد. همچنین ترموود به خوبی رنگ‌ها را جذب می‌کند و امکان اعمال رنگ‌های متنوع را فراهم می‌کند.

مقاومت در برابر رطوبت

چوب ترموود رطوبت بسیار کم‌تری جذب می‌کند و در مقابل تغییرات رطوبتی حساسیت کمتری دارد. این ویژگی، ترموود را برای استفاده در محیط‌های با رطوبت نسبتاً بالا مناسب می‌کند. اما سایر چوب‌ها بیشتر به رطوبت حساس هستند و در مقابل تغییر ابعاد و ترکیدگی از خود مقاومتی نشان نمی‌دهند. از رو استفاده از چوب ترموود در دکوراسیون داخلی رواج بیش‌تری دارد.

دوام بالا و ثبات ابعاد

یکی دیگر از مزایای ترموود، دوام و استحکام بالا است. چوب ترمو، با قرارگیری در حرارت بالا، میزان رطوبتش 4 الی 6 درصد کاهش می‌یابد و چوب دارای ویژگی به نام تعادل رطوبتی می‌شود. در نتیجه، جذب رطوبت و تبادل حرارت چوب در محیط به شدت پایین می‎آید. که این امر مهم تاثیر زیادی بر روی ثبات ابعاد، کاهش ترک‌خوردگی و افزایش قابل‌ملاحظه‌ای از خواص عایق بودن ترموود ایجاد خواهد کرد.

ظاهر طبیعی و زیبا

ترموود با ظاهر طبیعی و زیبای چوب محبوبیت زیادی در بین افراد مختلف پیدا کرده است و در ساختار دکوراسیون‌های امروزی و ساخت میز و صندلی چوبی اهمیت زیادی دارد. با تنوع رنگی و ظاهر طبیعی که در آن وجود دارد، چوب ترموود به فضا، جذابیت و گرما خاصی می‌بخشد.

یکنواختی و بدون صمغ بودن

هنگامی که الوارهای چوب تحت فرآیند تولید قرار می‌گیرند، رزین و مواد مضر آن مانند فرمالدیدها حذف می‌شوند. باکتری‌ها از بین می‌روند در نتیجه سبب تولید چوبی می‌شوند که استریل و خالص است برای مصارف داخلی و بیرونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با ایجاد رنگی یکنواخت در سراسر چوب ترموو زیبایی منحصربه‌فردی به خود می‌گیرد.

وزن سبک ترموود

چوب ترموود با توجه به فرایندهای حرارتی که می‌گذراند رطوبتش به شدت کم می‌شود. به همین دلیل در مقایسه با سایر چوب‎ها دارای بافت سبک‌تری است. در نتیجه این ویژگی باعث می‌شود از چوب ترموود برای ساخت اثاثیه داخلی، مانند مبلمان، کابینت، درب، میز و صندلی و… استفاده شود، زیرا وزن سبک آن نصب و استفاده را آسان‌تر می‌کند.

میز و صندلی‌های ترموودی در کدام فضاهای داخلی کاربرد دارد؟

همان‌طور که اشاره شد چوب‌های ترمو متریال محبوب و فوق‌العاده‌ای برای معماری و فضای داخلی دکوراسیون منزل است. برای استفاده از قابلیت‌های بیشتر چوب در دکوراسیون خانگی استفاده از ترموود به جای سایر چوب‌ها پیشنهاد می‌شود. حتما باید به این موضوع توجه کرد که در طی تولید چوب ترموو از هیچ‌گونه‌ مواد شیمیایی استفاده نشده است در نتیجه برای مصارف داخلی خانگی و محیط زندگی افراد به خصوص کودکان و افرادی که به مواد شیمیایی حساسیت دارند بسیار مناسب‌تر از سایر چوب‌ها است.

در ادامه به برخی از فضاهای مناسب میز و صندلی ترموودی در دکوراسیون فضای داخلی می‌پردازیم:

  • میز و صندلی ناهارخوری در آشپزخانه
  • اتاق نشیمن
  • اتاق خواب
  • سالن‌های همایش و جلسه در محیط اداری
  • سالن‌های انتظار در محیط اداری

فروش انواع ترموود در مجموعه پارس آرای کوهستان

امروزه شرکت‌های زیادی در سراسر جهان با استفاده از فرآیندهای مختلف اصلاح حرارتی، به تولید ترموود می‌پردازند. در کشور خودمان ایران هم چند سالی است که شرکت‌ها و کارگاه‌های بزرگ و کوچک شروع به تولید ترموود با استفاده از فناوری اصلاح حرارتی چوب نموده‌اند؛ اما متاسفانه بسیاری از این کارگاه‌ها فاقد دانش فنی کافی در این حوزه هستند. پارس آرای کوهستان از بزرگ‌ترین و معتبرترین واردکنندگان و فروشندگان ترموودهای باکیفیت است. برای خرید محصولات و یا اجرای پروژه‌های مختلف می‌توانید با کارشناسان ما تماس برقرار کنید.

سؤالات متداول

استفاده از متریال ترموود در ساخت میز و صندلی چه مزایایی دارد؟

وزن سبک ترموود، یکنواختی و فاقد صمغ، ظاهر طبیعی و زیبا، دوام بالا و ثبات ابعاد، مقاومت در برابر رطوبت، مقاومت در برابر حشرات و آسیب آفات و کیفیت رنگ بسیار مناسب از مزایای ترموود برای ساخت میز و صندلی هستند.

میز و صندلی‌های ترموودی اغلب در کدام فضاهای داخلی استفاده می‌شوند؟

میز و صندلی‌های ترموودی اغلب در آشپزخانه، اتاق نشیمن، اتاق خواب، سالن‌های همایش و جلسه و سالن‌های انتظار در محیط اداری به کار برده می‌شوند.

برچسب ها: