چوب ترموود یا چوب بامبو؛ انتخاب شما کدام است؟

یکی از متریال‌هایی که همواره در ساخت‌ آیتم‌های مختلف نقش مهمی دارد، چوب است. با گذر زمان برای افزایش بازدهی ساخت‌وساز و بالا بردن استحکام ساختمان، انسان به استفاده از مصالح سبک‌تر، با مقاومت و دوام بیشتر روی آورد. چوب ترموود و چوب بامبو دو نمونه از مصالحی هستند که با برخورداری از ویژگی‌های منحصربه‌فرد توجه بسیاری از علاقه‌مندان را به خود جلب کرده‌اند. اما استفاده از کدام چوب در ساخت آیتم‌های بزرگ و کوچک بهتر است؟ با ما همراه باشید تا به مقایسه چوب ترموود و چوب بامبو بپردازیم.

ویژگی‌های مختلف چوب ترموود و چوب بامبو

با افزایش آگاهی از ویژگی‌های خاص چوب‌های ترموود و بامبو افراد زیادی به استفاده از این چوب‌ها به‌عنوان مصالح ساختمانی روی آورده‌اند. اگر در اینکه از کدام چوب برای ساخت سازه‌های خود استفاده کنید، دچار تردید شده‌اید و به دنبال راهی برای مقایسه این دو نوع چوب هستید، ابتدا باید با ویژگی‌های هر یک آشنا شوید. در ادامه ویژگی‌های این دو چوب را بررسی می‌کنیم.

تفاوت‌های چوب ترموود و چوب بامبو از نظر قیمت

گیاه بامبو علوفه‌ای خودرو و با رشد سریع است. این گیاه شباهت زیادی به درختان دارد اما تفاوت‌های مهمی را می‌توان در ویژگی‌هایش مشاهده کرد. در مقابل ترموود چوبی است که در طی یک فرایند حرارت‌دهی از چوب درختان مختلفی مانند بلوط، سرو، کاج، صنوبر و… ساخته می‌شود.

در این فرایند صمغ و رطوبت چوب تبخیر شده که باعث بهبود ویژگی‌های آن چوب‌ می‌شود. درواقع ترموود چوبی است که در طبیعت یافت نمی‌شود و برای استفاده از آن باید ابتدا طی یک فرایند پیچیده تولید شود. همانطور که اشاره کردیم چوب بامبو از درختی با رشد سریع به دست آمده که از آن در طبیعت به وفور یافت می‌شود. در نتیجه برای تهیه چوب ترموود باید انتظار قیمت بالاتری را نیز داشته باشید.

مقاومت ترموود بیشتر است یا بامبو؟

یکی از ویژگی‌های مهم و بارز چوب بامبو، مقاومت این چوب در عین وزن پایین آن است. در کشورهایی مانند چین استفاده از این چوب را به‌عنوان داربست، به داربست‌های فلزی ترجیح می‌دهند. اما در این قسمت نباید فراموش کنیم که این ویژگی، یکی از خصوصیت‌های مهم ترموود نیز است. در فرایند ترمو، چوب مورد استفاده مقاومت بسیار بالایی را در برابر فرسایش و فشار‌های شدید به دست می‌آورد. همچنین این چوب به علت کاهش میزان رطوبت، خاصیت استاتیکی بهتری را کسب کرده و در برابر زمین‌لرزه‌ها مقاومت قابل توجهی از خود نشان داده ‌است.

تفاوت‌های چوب ترموود و چوب بامبو در زیبایی

استفاده از چوب بامبو در دکوراسیون داخلی به عنوان تزئینات و در پارتیشن‌های مختلف جذابیت ویژه‌ای به منزل و محل کار می‌دهد. اما باید توجه داشت که چوب بامبو نیز مانند دیگر چوب‌های موجود در بازار از نظر ظاهری معایب مشخصی دارد. خوردگی و پوسیدگی در چوب بامبو به مراتب کمتر از چوب‌های دیگر است. اما در مواردی مانند نفوذ حشرات و موجودات زنده، آسیب‌های ناشی از نور آفتاب و پوسیدگی چوب، هنوز هم دارای معایب خاص خود است. برای حفظ زیبایی بامبو باید به‌صورت مداوم از آن نگهداری کرد.

در مقایسه چوب ترموود و چوب بامبو لازم است توجه داشته باشیم که ماندگاری رنگ مورد استفاده بر روی چوب ترموود باعث می‌شود، جلا و زیبایی این چوب با گذر زمان از دیگر همتا‌های خود بیشتر باشد. همچنین یکی از معضلات استفاده از چوب در ساختمان، عدم یک‌دستی در ظاهر و رنگ است. خوشبختانه این مشکل در مورد چوب‌های ترموود صدق نمی‌کند. در اثر فرایند ترمو، ظاهر چوب درختان از یکپارچگی چشم‌نوازی برخوردار می‌شود که باعث شده بسیاری از مخالفان استفاده از چوب در نماهای ساختمانی نیز به مصرف این چوب به‌عنوان مصالح روی آورند.

بررسی کاربردهای چوب ترموود و بامبو

به علت وزن کم و استحکام بالای چوب بامبو، از این چوب در ساخت تیر و ستون‌های ساختمان، دیوارهای جداکننده که به صورت حصیری بافته می‌شوند، داربست و خرپا استفاده می‌شود. همچنین به دلیل مقاومت کششی بالای بامبو از این چوب برای مسلح کردن قطعات بتنی و به عنوان جایگزینی مناسب برای میلگردهای فولادی استفاده می‌شود.

در نگاه کلی به چوب ترموود می‌توان مقاومت بالای این چوب را در عین حفظ زیبایی نمای ساختمان مشاهده کرد. بنابراین استفاده از این چوب در نمای بیرونی و داخلی ساختمان به وفور قابل مشاهده است. همچنین از این چوب در ساخت قرنیز نیز استفاده می‌شود. چرا که این چوب در برابر رطوبت مقاومت بالایی دارد و با ضربات ناشی از جابه‌جایی لوازم منزل دچار فرورفتگی نمی‌شود. دیگر کاربرد ترموود در فضاهای باز است. زمانی که در آلاچیقی اتراق می‌کنید، دوری از سازه‌های مصنوعی و استراحت در سازه طبیعی به شما حس بهتری می‌دهد. از سایر استفاده‌های چوب ترموود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کف‌پوش فضای باز
  • انواع مبلمان فضای باز
  • روف گاردن
  • سونا و استخر
  • پله چوبی

در نتیجه‌گیری کلی به علت زیبایی بالای ترموود در کنار مقاومت بالای آن، استفاده این چوب در نماهای بیرونی و داخلی ساختمان کاربردهای بسیاری دارد در حالی که استفاده از چوب بامبو بیشتر برای مستحکم کردن سازه‌ها رایج است.

چوب ترموود انتخابی بهتر از چوب بامبو است!

با مقایسه چوب ترموود و چوب بامبو متوجه می‌شویم از آن‌جایی که هنگام تهیه مصالح ساختمانی به دنبال کارایی گسترده آن هستیم، چوب ترموود انتخاب بهتری از چوب بامبو به‌شمار می‌آید. چرا که با حفظ یکپارچگی طرح و رنگ نمای ساختمان در بخش‌های دکوراسیون داخلی و خارجی، جلوه زیبایی به سازه‌ها و آیتم‌ها می‌دهد. برای تهیه چوب ترموود از یک مجموعه معتبر می‌توانید به پارس آرای کوهستان مراجعه کنید. ما در این مجموعه باکیفیت‌ترین چوب ترموود را با رقابتی‌ترین قیمت ممکن در اختیار شما قرار می‌دهیم.

سوالات متداول

مهم‌ترین کاربردهای چوب ترموود چیست؟

از چوب ترموود در ساخت کفپوش فضای باز، انواع مبلمان فضای باز، روف گاردن، سونا و استخر، کف پله چوبی و موارد دیگر استفاده می‌شود.

کاربردهای کدام چوب بیشتر است؟

چوب ترموود به دلیل زیبایی بیشتر در ساختار و رنگ کاربردهای بیشتری دارد.

برچسب ها: