مزایا و معایب چوب‌های مختلف برای ساخت پله‌های چوبی

علاوه بر پارکت چوبی که می‌تواند یک انتخاب هوشمندانه برای منازل باشد، پله‌های چوبی نیز می‌توانند تأثیر بسزایی در زیباسازی و افزایش ایمنی راه‌پله‌ها داشته باشند. راه‌پله‌ها، نقاط پرترددی در خانه هستند. به همین دلیل در معرض آسیب‌های زیادی هم قرار دارند. انتخاب یک جنس مناسب برای پله، یکی از نکات مهمی است که باید در هنگام خرید به آن توجه کنید.

به‌خصوص اگر انتخاب شما پله چوبی است. همان‌طور که می‌دانید چوب‌ها، انواع مختلفی دارند و هر کدام از آن‌ها، دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند. بر همین اساس در این مطلب در ارتباط با مزایا و معایب چوب‌های مختلف برای ساخت پله‌های چوبی نکاتی را بیان خواهیم کرد. اگر نیازمند اطلاعاتی در این زمینه هستید، با ما همراه باشید.

نکات مهم در انتخاب بهترین چوب برای پله چوبی

در ابتدا باید بدانید که از هر چوبی نمی‌توان برای ساخت پله‌های چوبی، استفاده کرد؛ زیرا چوب مناسب برای پله، باید یک‌سری ویژگی‌ها را دارا باشد. پارکت چوبی دارای این ویژگی‌ها است. در ادامه برخی از این ویژگی‌ها را بیان می‌کنیم:

  • انعطاف‌پذیری بالای چوب پله، بسیار مهم است. دلیل این امر این است که پله‌ها معمولاً در معرض تردد بسیار زیاد و ضربه‌های سنگین قرار دارند. اگر چوب انعطاف‌پذیری بالایی داشته باشد، می‌تواند در برابر این ضربه‌ها و ترددها از خود مقاومت نشان دهد و زود شکسته نشود.
  • چوب طبیعی مناسب برای پله، باید دارای چگالی بالایی باشد. به‌این‌ترتیب دچار ساییدگی زودهنگام نخواهد شد.
  • چوبی که در راه‌پله استفاده می‌شود، نباید زیاد سخت و سنگین باشد.

نکات مهم در انتخاب بهترین چوب برای پله چوبی

انواع چوب مناسب برای پله

در ادامه به معرفی انواع چوب‌ها که هم در ساخت پارکت چوبی مناسب بوده و هم برای پله‌های چوبی استفاده می‌شوند، می‌پردازیم و مزایا و معایب چوب‌های مختلف برای ساخت پله‌های چوبی را نیز بیان می‌کنیم.

پارکت چوب گردو برای پله

مزایا و معایب چوب‌های مختلف برای ساخت پله‌های چوبی بستگی به مواردی دارد. اما بهترین چوب برای ساخت و اجرای پله چوبی، چوب گردو است. پارکت چوبی ساخته شده از چوب گردو نیز بسیار محبوب و مقاوم است. رنگ بسیار زیبای چوب گردو آن را برای استفاده در محیط خانه بسیار مناسب می‌کند. از طرفی خود چوب قابلیت رنگ‌پذیری هم دارد و می‌توان انواع تکنیک‌های رنگی را برای هماهنگ‌شدن با دکوراسیون خانه روی آن پیاده کرد.

بافت این نوع چوب، متراکم و قوی است. گونه‌هایی از آن هم در بافت خود رگه‌های ریزی دارد. این ویژگی زیبایی چوب گردو را هم دوچندان می‌کند. چوب گردو به‌هیچ‌عنوان پوسیده نخواهد شد. به‌این‌ترتیب می‌توانید به‌عنوان یک چوب مادام‌العمر روی آن حساب کنید؛ چون علاوه بر عدم پوسیدگی، شکسته هم نمی‌شود. به همین دلیل شاید بتوان گفت چوب گردو یکی از بهترین انواع چوب‌ها برای ساخت پله‌های چوبی است.

چوب گردو، بسیار سخت است. این ویژگی می‌تواند یک نکته منفی برای چوب گردو، در هنگام استفاده برای پله‌های چوبی باشد. از طرفی قیمت آن هم بسیار زیاد است. این قیمت زیاد به سبب طرح‌های منحصربه‌فردی است که چوب گردو دارد. این طرح‌ها، پله‌های ساخته شده از چوب گردو را به نمایی مجلل تبدیل می‌کنند. پس اگر به دنبال یک راه‌پله لوکس هستید، چوب گردو بهترین انتخاب برای شماست.

به یاد داشته باشید که از چوب گردو نمی‌توان در فضای بیرونی استفاده کرد. دلیل این امر هم حساسیت چوب گردو به رطوبت و حرارت است. پس اگر راه‌پله شما در فضای بیرونی خانه قرار دارد، انتخاب چوب گردو، یک انتخاب اشتباه است. در مقابل، چوب گردو می‌تواند بهترین انتخاب برای پله‌های فضای داخلی خانه باشد.

پارکت چوب گردو برای پله

پارکت چوب راش برای پله

یکی از بهترین انواع چوب‌ها برای ساخت پله و پارکت چوبی، چوب راش است. این چوب بافت نرم‌تری نسبت به دیگر جنس‌ها مانند بلوط دارد. به همین دلیل امکان ساییدگی آن هم کمتر است. این خاصیت قابلیت انعطاف‌پذیری آن را هم افزایش می‌دهد. استحکام بالای چوب راش هم از ویژگی‌های بسیار خوب آن محسوب می‌شود. افراد زیادی به دلیل همین ویژگی چوب راش را انتخاب می‌کنند.

بر همین اساس می‌توان چوب راش را یکی از بهترین انواع چوب‌ها برای پله‌ها دانست. از معایب چوب راش، باید به عدم مقاومت آن در برابر حشرات و البته رطوبت اشاره کرد. پله‌ها، زیاد در معرض رطوبت قرار ندارند، می‌توان از این ویژگی منفی چوب راش چشم‌پوشی کرد و به سبب استحکام بالا، آن را انتخاب کرد. در این صورت اما چوب راش نگهداری و مراقبت بسیار زیادی را طلب می‌کند. هجوم حشرات به پله چوبی را شاید نتوان به‌آسانی از بین برد؛ پس از همان ابتدا استفاده از سموم مخصوص و محافظت‌کننده‌ها را باید در اولویت قرارداد.

پارکت چوب راش برای پله

پارکت چوب روسی برای پله

یکی از انواع چوب‌ها که در حال حاضر در ساخت پله‌های چوبی و البته پارکت چوبی مناسب برای پله‌های چوبی کاربرد دارد، چوب روسی است. این نام‌گذاری تنها به این دلیل است که این چوب‌ها از کشور روسیه به ایران وارد می‌شود. معمولاً چوب‌های روسی از جنس درختانی مانند بلوط و کاج هستند. این جنس‌ها مقاومت بالایی دارند.

یکی از ویژگی‌های مطلوب چوب بلوط، امکان به‌کاربردن آن در فضای بیرونی است. زیرا این نوع چوب در برابر رطوبت، حرارت و حشرات مقاومت بالایی دارد. به همین دلیل در هنگام انتخاب یک جنس چوب برای پله چوبی فضای بیرون، چوب بلوط در اولویت قرار دارد.

یک ویژگی مثبت چوب کاج در مقایسه با چوب بلوط، قیمت مناسب آن است. این ویژگی چوب کاج، آن را برای افرادی که به دنبال یک چوب ارزان‌قیمت هستند، مناسب می‌کند. چوب کاج، دارای رگه‌های نامنظمی است. این رگه‌ها می‌تواند طراحی زیبا را برای راه‌پله چوبی به ارمغان بیاورد.

از جمله معایبی که می‌توان برای چوب درختانی نظیر بلوط کاج و یا به‌صورت کلی چوب‌های روسی بیان کرد، چگالی پایین این نوع چوب‌ها است. به دلیل همین چگالی پایین، چوب‌های روسی در مدت‌زمان کمتری دچار ساییدگی می‌شوند. یک عیب دیگر این چوب‌ها قیمت بالای آن‌ها است. این ویژگی‌ها برخی افراد را از انتخاب چوب‌های روسی منصرفی می‌کند.

پارکت چوب روسی برای پله

خرید بهترین چوب برای پله‌های چوبی از پارس آرای کوهستان

در بالا مزایا و معایب چوب‌های مختلف برای ساخت پله‌های چوبی را بیان کردیم. مانند پارکت چوبی، در ساخت پله‌های چوبی نیز توجه به جنس و کیفیت اهمیت زیادی دارد. انتخاب یک جنس مناسب برای پله‌های چوبی ضامن دوام و ایمنی آن است. پیشنهاد می‌کنیم هرگز کیفیت را فدای قیمت نکنید و به دنبال مرغوب‌ترین چوب‌ها برای پله خود باشید.

اگر کیفیت محصولات چوبی برای شما مهم است، پارس آرای کوهستان گزینه مناسبی برای شماست. شرکت پارس آرای کوهستان یکی از شرکت‌های پیش‌گام در زمینه ارائه محصولات چوبی، از برندهای بوئن آلمان و باورک سوئیس است. در طی 19 سال فعالیت این شرکت، پارس آرای کوهستان بهترین تجارب را از پروژه‌های مختلف کسب کرده است. پروژه‌های پایان یافته همگی در سایت قابل مشاهده است. شما می‌توانید پیش از تصمیم‌گیری با کارشناسان مجموعه در ارتباط باشید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

برچسب ها: