جلادهنده پارکت چوبی

اگر کف خانه شما در حال حاضر با پارکت چوبی پوشانده شده و یا به‌تازگی تصمیم گرفته‌اید که آن را پارکت کنید، بهتر از نحوه نگه‌داری و تمیزکردن آن آگاه باشید. براق‌کننده پارکت نوعی روغن است که شفافیت پارکت شما را افزایش می‌دهد.

جلادادن پارکت باعث می‌شود بافت چوب آن به‌خوبی نمایان شود و زیبایی چوب مشخص شود. سؤالی که ممکن است برای شما پیش بیاید، این است که روغن جلادهنده پارکت چوبی چه کاربردی دارد؟ از بین انواع این روغن‌ها چه روغنی مناسب است؟ با ما تا انتهای مقاله همراه باشید تا به جواب تمامی این سؤال‌ها برسید.

کاربرد جلادهنده پارکت چوبی

جلادهنده در واقع روغنی است به رنگ قهوه‌ای متمایل به قرمز که بر روی سطح پارکت‌ها زده می‌شود. این روغن باعث براق شدن سطح چوب پارکت خواهد شد. این روغن ممکن است با موادی مثل (سیلر، کیلر، لاک، الکل و یا به‌تنهایی) مورداستفاده قرار گیرد. مدت‌زمان خشک‌شدن این روغن روی پارکت معمولاً 30 دقیقه است و نیاز به زمان زیادی ندارد.

این جلادهنده‌ها علاوه بر زیباتر کردن ظاهر پارکت چوبی، باعث می‌شوند تا این محصولات در برابر آلودگی، گردوغبار و رطوبت مقاوم‌تر شوند. از دیگر مزیت‌هایی که این روغن‌ها دارند صیقل‌دادن خراش‌های کوچک، بدون استفاده از سنباده است.

نکته مهم دیگر در جلادادن پارکت چوبی، زمان انجام این کار است. اگر پارکت‌ها را تازه نصب‌کرده و هنوز هم سالم هستند، می‌توانید سالی یکبار از روغن جلادهنده استفاده کنید. اما اگر پارکت‌ها دچار فرسودگی متوسط هستند، بهتر است سالی دو بار این کار را انجام دهید تا ظاهر پارکت‌ها به‌خوبی حفظ شوند.

کاربرد جلادهنده پارکت چوبی

اگر پارکت‌ها را در محیط‌های خارج از خانه نصب کرده‌اید، بهتر است قبل از زمستان روی آن‌ها روغن جلادهنده بزنید تا در برابر رطوبت و کفش‌های خیس و کثیف مقاوم باشند. به‌طورکلی، زمان استفاده از جلادهنده بستگی به محیطی که پارکت در آن نصب شده، نوع چوب و میزان فرسودگی وارده خواهد داشت.

 توجه داشته باشید که نظافت منظم پارکت‌ها باعث افزایش طول عمر آن‌ها خواهد شد و دیگر نیازی نیست که در فواصل زمانی کم از جلادهنده پارکت استفاده کنید. جلادادن یکی از بهترین روش‌ها برای ایجاد ظاهر نو در پارکت چوبی است. اگر از ظاهر و رنگ پارکت‌هایتان راضی نیستید، وقتش رسیده که با استفاده از جلادهنده پارکت رنگ و لعاب تازه‌ای به آن ببخشید.

انواع جلادهنده پارکت کدام‌اند؟

روغن جلادهنده را می‌توان برای همه پارکت‌های چوبی استفاده کرد، اما مدت‌زمان ماندگاری این روغن‌ها به نحوه نگه‌داری شما بستگی دارد. مسلماً اگر سطح پارکت چوبی شما کمتر در معرض آسیب، گردوغبار باشد ماندگاری بیشتری خواهد داشت. جلادهنده‌های پارکت در ترکیب‌های مختلفی در بازار موجودند و هرکدام برای مصارف خاصی استفاده می‌شوند. ازاین‌جهت شناخت انواع آن‌ها و اینکه هرکدام در چه شرایطی کاربرد دارند، ضروری است.

جلادهنده پارکت چوبی روغنی

از جلادهنده‌های روغنی بیشتر برای پرداخت چوب استفاده می‌شود. این نوع جلادهنده را می‌توانید به‌راحتی در بازار پیدا کنید. نحوه استفاده از این روغن به این صورت است که آن را با استفاده از قلم و یا پارچه روی سطح چوب می‌زنید و این کار باعث براق شدن پارکت چوبی خواهد شد. باتوجه‌به جنسی که جلادهنده روغنی دارد، می‌توانید در صورت نیاز با استفاده از بنزین و تینر آن را رقیق‌تر کنید.

جلادهنده پارکت چوبی روغنی

جلادهنده پارکت چوبی با پایه آب

از آب در ساخت مواد تشکیل‌دهنده این جلادهنده استفاده شده است. آب باعث می‌شود بوی کمتری نسبت به دیگر انواع آن داشته باشد. همین امر باعث شده تا از این جلادهنده بیشتر در فضاهای بسته استفاده شود. اما مشکلی که این نوع جلادهنده‌ها دارند، خشک‌شدن سریع آن‌هاست.

اگر اولین‌بارتان است که می‌خواهید از جلادهنده استفاده کنید، کارکردن با آن‌ها برای شما سخت خواهد بود. این محصول بافت پارکت چوبی را به‌خوبی نمایان می‌کند. اگر کف پارکت‌ها خراش برداشته، بهتر است قبل از استفاده از جلادهنده کف را سمباده بزنید تا جلوه بهتری به پارکت‌ها بدهد. نحوه استفاده از این محصول ساده است؛ برای استفاده از این جلادهنده کافی است پارچه‌ای را به این روغن آغشته کنید و روی کف بزنید.

جلادهنده پارکت چوبی ژله‌ای

این نوع جلادهنده معمولاً کمتر از دیگر انواع آن مورداستفاده قرار می‌گیرد. زیرا کارکردن با آن کمی سخت است و کثیف‌کاری بیشتری دارد. با اینکه این نوع جلادهنده تفاوت زیادی با جلادهنده روغنی ندارد، اما پس از استفاده سطحی بسیار صاف و یکدست به شما تحویل می‌دهد.

برای استفاده از جلادهنده ژله‌ای هم نیاز به پارچه دارید و پس از آغشته کردن پارچه با جلادهنده آن را روی پارکت‌های چوبی می‌زنید. این نوع جلادهنده حتی روی چوب کاج هم سطحی صاف ایجاد می‌کند و اصلاً تکه‌تکه نمی‌شود.

نحوه استفاده از جلادهنده پارکت

نحوه استفاده از جلادهنده پارکت چوبی به شرح زیر است:

  • اولین قدم، جاروزدن کف است. پارکت را به‌خوبی جارو بکشید و زباله‌های روی سطح را به طور کامل جمع کنید.
  • در این مرحله، کار شما شست‌وشوی سطح است. بهتر است برای انجام این کار از یک‌پارچه تمیز، اسفنج و صابون چوب استفاده کنید.
  • این مرحله، مهم‌ترین قسمت از کار شماست. پس از خشک‌شدن کامل سطح، نوبت به پولیش می‌رسد و شما برای انجام این مرحله نیاز به یک دستگاه پولیش برقی دارید. این کار باعث می‌شود شکاف‌هایی که به‌مرور در سطح ایجاد شده‌اند، از بین بروند.

اگر دستگاه پولیش برقی ندارید، می‌توانید خودتان با دستتان کار پولیش را انجام دهید. اما باید به این موضوع توجه کنید که پولیش با دست‌کاری بسیار طولانی و سخت است.

  • در این مرحله، ممکن است سطح برای بار دوم نیاز به جارو و تمیزکردن داشته باشد.
  • زدن یک‌لایه رنگ به‌عنوان آستر روی چوب قبل از زدن جلادهنده الزامی است. این کار باعث می‌شود سطح انواع چوب حالت یکدست داشته باشد و رنگ‌پذیری بهتر صورت بگیرد.
  • در این مرحله، جلادهنده مناسب سطح را روی پارکت‌ها می‌زنیم و اجازه می‌دهیم به طور کامل خشک شود.

نحوه استفاده از جلادهنده پارکت

مزایای خرید پارکت چوبی از شرکت پارس آرای کوهستان

خرید و استفاده از جلادهنده پارکت چوبی کاری دشوار است و نیاز به تجربه دارد و همان‌طور که در این مقاله ذکر شد انجام این کار شامل مراحل و ابزار مختلف است. همچنین وجود انواع مختلف جلادهنده با جنس‌های نامرغوب در بازار و کارایی مختلف هرکدام از آن‌ها کار شما را سخت‌تر می‌کند.

اگر می‌خواهید پارکت چوبی خود را شفاف و مثل روز اول کنید، کارشناسان باتجربه پارس آرای کوهستان آماده ارائه بهترین خدمات به شما هستند. کارشناسان متخصص ما، از اولین مرحله یعنی انتخاب روغن جلادهنده مناسب با پارکت شما تا آخرین مرحله که پیاده‌سازی جلادهنده روی پارکت است در کنار شما هستند. با خرید از پارس آرای کوهستان می‌توانید از بهترین و باکیفیت‌ترین پارکت‌های چوبی با جلوه‌ای بی‌نظیر از برندهای بوئن آلمان و باورک سوئیس بهره‌مند شوید.

برچسب ها: