افزایش زیبایی ساختمان با ترموود رنگی

وقتی حرف از نمای ساختمان به میان می‌آید، همه می‌دانیم که نمای ساختمان باید زیبا و چشمگیر باشد. اما زیبایی در کنار مقاومت و دوام بالا نتیجه مطلوب را در پی دارد. نمای ساختمان همیشه در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار دارد؛ بنابراین باید از متریالی در ساخت آن استفاده کرد که در مقابل تغییرات آب‌وهوایی مقاوم باشد. یکی از زیباترین متریال‌ها چوب است؛ اما چوب معمولی به‌سادگی پوسیده می‌شود و ترک می‌خورد. ترموود متریالی زیبا بر پایه چوب است که به‌عنوان یکی از مقاوم‌ترین و بادوام‌ترین متریال‌ها به شمار می‌رود. این متریال همچنین دارای رنگ‌های مختلفی است. در این مطلب با رنگ های ترموود برای نمای ساختمان آشنا می‌شویم.

ترموود چیست؟

چوب‌ها به‌خاطر طبیعی بودن و و جلای رنگی، زیبایی منحصر به‌فردی در میان متریال‌های گوناگون دارند؛ اما مقاومت کم چوب‌های خام در مقابل حرارت و رطوبت، باعث شده است که به‌عنوان متریال‌های مرغوب مورد استفاده قرار نگیرند. ترموود ایده‌ای نوآورانه است که با فرایندهای ترمودینامیکی روی چوب درخت کاج یا درخت زبان گنجشک، به بهترین متریال از نظر دوام و زیبایی تبدیل می‌شود. ترموود کاربردهای متنوعی دارد و از آن برای ساخت سونا، نمای ساختمان،کابینت، میز و صندلی، دیوارپوش، کفپوش، عایق حرارتی و … استفاده می‌شود.

استفاده از ترموود در نمای ساختمان

در طراحی نمای ساختمان به‌دلیل قرار داشتن در محیطی که آب‌وهوا مدام در حال تغییر است، باید به مرغوب بودن متریال توجه زیادی داشت. نمای ترموود با توجه به چوبی که برای ساخت استفاده می‌شود در جنس و شکل‌های متفاوتی اجرا می‌شود. دسته اول نرم چوب‌ها هستند؛ نرم چوب‌ها دارای چگالی پایینی هستند و این ویژگی در آن‌ها باعث می‌شود که چگالی آن‌ها در برابر رطوبت نسبت به سخت چوب‌ها کمتر باشد. از طرف دیگر سخت‌ چوب‌ها دارای چگالی به مراتب بالاتری هستند و در تنوع بسیار بالایی از رنگ، بافت، جلا و الگوهای رگه چوب به فروش می‌رسند و همان‌طور که گفته شد ترموود به طور کلی نسبت به چوب‌های خام در برابر ضربه، فشار، رطوبت، حرارت، اشعه خورشید، نفوذ حشرات و … مقاوم است و در بسیاری از وسایل و زمینه‌ها کاربرد دارد.

ویژگی‌های ترموود که باعث شده برای طراحی نمای ساختمان مناسب باشد، عبارتند از:

  • نفوذ کمترین سطح رطوبت
  • حداکثر مقاومت در برابر پوسیدگی
  • مقاومت بالا در برابر تمام شرایط آب‌وهوایی
  • بدون هیچ نشانه‌ای از صمغ
  • دور کردن حشرات
  • جلوگیری از پوسته‌پوسته شدن چوب
  • از بین رفتن احتمال خمیدگی و تاب برداشتن چوب
  • کمترین انقباض و انبساط به‌خاطر مقاومت در برابر رطوبت

آیا رنگ کردن ترموود بر افزایش مقاومت آن تاثیری می‌گذارد؟

برای زیبایی و دوام بیشتر ترموود را نیز مانند سایر چوب‌ها رنگ می‌کنند. ترموود پس از مدتی به علت تابش مستقیم اشعه یووی خورشید رنگ خود را از دست می‌دهد و متمایل به رنگ خاکستری می‌شود. همچنین رنگ کردن ترموود باعث می‌شود که بافت‌ها و رگه‌های چوب بیشتر نمایان شوند و این کار زیبایی نمای ساختمان را به‌‌طرز چشمگیری افزایش می‌دهد. بنابراین اولین دلیل استفاده از رنگ ترموود افزایش زیبایی نمای ساختمان است و بعد از آن افزایش مقاومت در برابر اشعه خورشید اهمیت دارد. در ادامه برخی دیگر از ویژگی‌ها و نکات مهم درباره رنگ های ترموود برای نمای ساختمان را بررسی می‌کنیم.

مقاومت بیشتر در برابر رطوبت با رنگ ترموود

اگر رنگ های ترموود برای نمای ساختمان کیفیت قابل قبولی نداشته باشند، رطوبت پس از نفوذ به بافت‌های ترموود، به‌جای جذب، در مرور زمان تبخیر می‌شود و این باعث می‌شود که لایه‌های رنگی تحت فشار قرار بگیرند. این فشار کم‌کم باعث می‌شود که لایه‌های رنگ از ترموود جدا شود و چوب شروع به پوسته‌پوسته شدن کند. این مساله علاوه بر از بین بردن زیبایی و جلای ترموود، عمر مفید متریال نمای ساختمان را نیز کاهش می‌دهد.

جلوگیری از نفوذ گرد و غبار به درون ساختمان

اگر از ترموود رنگ شده برای نمای ساختمان استفاده نشود، با گذشت زمان سطح و بافت سطح محیط مناسبی برای رشد و تکثیر انواع قارج‌ها و باکتری‌ها می‌‌شوند. بنابراین استفاده از این متریال و رنگ های ترموود برای نمای ساختمان برای از بین بردن این مشکل ضروری است. زیرا ایجاد لکه‌های قهوه‌ای یا سفید روی سطح این چوب، مشکلاتی مانند از بین رفتن زیبایی، پوسیدگی و … را در پی دارد.

تجدیدپذیر بودن؛ یکی از بهترین ویژگی‌های رنگ ترموود

باید ذکر کنیم که نیاز است در زمان خرید رنگ های ترموود برای نمای ساختمان، دقت کنیم که این رنگ‌ها حتما تجدیدپذیر باشند. رنگ‌های باکیفیت به‌دلیل بارش و رطوبت، تغییرات جوی و … با توجه به موقعیت جغرافیایی کاربران، باید در بازه 3 تا 5 ساله تمدید شوند. تجدید رنگ یا به اصطلاح Recoat کردن می‌تواند به صورت لایه روی لایه انجام شود و نیازی به پاک کردن رنگ قدیمی نیست تا نمای ساختمان جلای زیبای ترموود را بازیابد.

ضد آب شدن ترموود

رنگ های ترموود باعث می‌شوند که چوب ترموود ضد آب و آب گریز شود و این ویژگی در نمای ساختمان به‌خاطر رطوبت هوا و بارش، عملکرد بسیار خوبی دارد. رنگ‌های مرغوب از جذب و پخش شدن آب در ترموود جلگیری می‌کند. با رنگ‌های باکیفیت، آب روی ترموود سر می‌خورد و رسوب‌های موجود در آب نیز سفیدک‌های ریز در سطح چوب ایجاد نمی‌کنند.

دلایل رنگ کردن ترموود برای استفاده در نمای ساختمان

ترموود را برای افزایش زیبایی و مقاومت، رنگ می‌کنند و رنگ‌آمیزی آن یکی از مراحل آماده‌سازی چوب برای استفاده در نمای ساختمان به شمار می‌آید. رنگ های ترموود برای نمای ساختمان، دراغلب مواقع از نوع روغنی و کندسوز هستند. با استفاده از این رنگ‌ها، مقاومت ترموود در برابر خطرات آتش‌سوزی به‌طرز چشمگیری افزایش پیدا می‌کند.

دشمن اصلی ترموود، اشعه UV خورشید است که باعث تغییر رنگ این متریال می‌شود؛ بنابراین برای استفاده از ترموود در نمای ساختمان باید به چاره‌ای اندیشید. اشعه‌ خورشید این قابلیت را دارد که خواص تاثیرگذار ترموود را از بین می‌برد و این متریال مرغوب دیگر با متریال‌های معمولی تفاوتی نخواهد داشت. به‌خاطر همین مشکل شرکت‌های فنلاندی که تولیدکننده ترموود هستند، در نهایت توانستند رنگ‌های مخصوصی را تولید کنند که حاوی مقادیر زیادی از پیگمنت‌های آنتی UV هستند و این مشکل تقریبا برطرف شد؛ البته پیگمنت‌های ضد اشعه ماورای بنفش، بعد از چند سال خواص خود را از دست می‌دهند و در برخی مواقع به رنگ‌آمیزی مجدد نیاز است.

رنگ‌ ترموود باید ویسکوزیته کمی داشته باشند

باید به این نکته دقت کرد که رنگ های ترموود برای نمای ساختمان ویسکوزیته یا گران‌روی کمتری نسبت به رنگ‌های دیگر چوب‌ها داشته باشند و این به‌دلیل تراکم کم در سطح ترموود است. رنگ‌هایی که ویسکوزیته کمتری دارند به‌‍راحتی در عمق منافذ چوب نفوذ می‌کنند.

خرید انواع ترموود وارداتی و باکیفیت از پارس آرای کوهستان

رنگ‌های ترموود باعث می‌شودند که ویژگی‌های ترموود تقویت شوند. رنگ‌های ترموود علاوه بر افزایش مقاومت در  برابر حرارت و رطوبت، باعث می‌شوند که متریال استفاده شده ضد آب شود و به مقدار قابل توجهی احتمال پوسیدگی کاهش یابد. شرکت پارس آرای کوهستان گردآوردنده بهترین محصولات وارداتی ترموود است و آماده خدمت‌رسانی به مشتریان می‌باشد.

سوالات متداول

چگونه اورجینال بودن و تقلبی بودن رنگ ترموود را تشخیص بدهیم؟

تشخیص رنگ اورجینال و تقلبی به‌علت فراوانی محصولات رنگ های ترموود برای نمای ساختمان دشوار است و بهتر است که این محصولات از مراکز معتبر خریداری کنید.

رنگ‌های ترموود چه انواعی دارند؟

رنگ‌های ترموود در انواع بر پایه روغن و بر پایه آب تولید می‌شوند. رنگ ‌های روغنی برای نمای ساختمان مناسب هستند زیرا که به عمق منافذ چوب نفوذ می‌کنند. رنگ‌های بر پایه آب به‌علت نفوذ کمتر، برای رنگ‌آمیزی سقف، آلاچیق، مبلمان و … مناسب هستند.

برچسب ها: