فنلاند؛ کشوری پیشتاز در صنعت تولید ترموود

اعمال تیمار حرارتی روی چوب یکی از مهم‌ترین روش‌های فراوری است که روی چوب انجام شده و باعث افزایش مقاومت آن در برابر عوامل محیطی مختلف می‌شود و به این نوع چوب، ترموود می‌گویند. چوب ترموود در کشورهای مختلفی در جهان تولید می‌شود که از نظر هزینه ساخت و کیفیت با هم تفاوت دارند. چوب ترموود جزو چوب‌های طبیعی به شمار می‌آید که از درخت کاج و زبان گنجشک ساخته می‌شود. این چوب علاوه بر ظاهر بسیار زیبا، مقاومت بسیار بالایی نیز دارد. یکی از مهم‌ترین کشورهایی که امروزه به‌عنوان پیشتاز در صنعت ساخت ترموود شناخته می‌شود، کشور فنلاند است. در این مطلب از پارس‌ آرای کوهستان با کشورهای سازنده ترموود آشنا می‌شویم.

عملیات ترمو کردن چوب
عملیات ترمو کردن چوب  

عملیات ترمو کردن چوب و کشورهای دارای صنعت ترموود

در طی اعمال تیمار حرارتی یا ترموود کردن، چوب طبیعی را تا دمای ۲۲۰ درجه حرارت می‌دهند. پس از رسیدن دمای چوب به این محدوده، برای جلوگیری از سوختن چوب، دمای آن را به‌تدریج کاهش می‌دهند. در نتیجه اعمال این فرایند حرارتی روی چوب، ترکیبات و ساختار شیمیایی آن دگرگون می‌شود و خاصیت‌ها و قابلیت‌های آن تغییر می‌کند. در پایان این فرایند حرارتی، چوب فراوری شده، محصولی بسیار مقاوم و محکم خواهد بود که اکنون قابلیت عایق بودن را نیز دارد. همچنین در اثر اعمال فرایند ترموود روی چوب طبیعی، رنگ آن به قهوه‌ای تیره تغییر خواهد کرد.

کشورهایی که از این صنعت برای ساخت چوب‌های ترمو برخوردار هستند، عبارت‌اند از:

  • کشورهای حوزه اسکاندیناوی مانند فنلاند، دانمارک و سوئد
  • ترکیه
  • ایران
  • استونی
  • آمریکا
  • کانادا
  • هلند

کشور فنلاند، پیشتاز در صنعت ترمو کردن چوب

کشور فنلاند به‌عنوان یکی از کشورهای سازنده ترموود و پیشتاز در این صنعت شناخته می‌شود. کارشناسان فنلاندی طی سالیان طولانی روش‌های گوناگونی را برای یافتن بهترین راه برای ترموود کردن چوب مورد بررسی قرار دادند. صنعت ترموود در اواسط دهه سی میلادی در کشور فنلاند آغاز به کارکرد و در واقع اولین چوب ترموود به شکل امروزی در این زمان تولید شد.

در ابتدای راه این کار تنها به‌صورت یک کار آزمایشگاهی بود و مدت زیادی طول  کشید تا به شکل یک کار تجاری و در غالب یک صنعت مستقل معرفی شود. اولین‌بار در سال ۲۰۰۰ دانشمندان فنلاندی فنلاند را جزو اولین کشورهای سازنده ترموود و کشوری پیشتاز در این صنعت به جهان معرفی کرده و پس از آن، سایر کشور‌ها نیز اقدام به تولید چوب ترموود کردند.

کشورهای سازنده ترموود در حوزه اسکاندیناوی
کشورهای سازنده ترموود در حوزه اسکاندیناوی

کشورهای سازنده ترموود در حوزه اسکاندیناوی

یکی از دلایلی که موجب شناخته‌شدن کشورهای حوزه اسکاندیناوی در زمره بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین کشورهای سازنده ترموود شده، این است که این کشورها پوشیده از جنگل‌های سرسبز و متراکمی هستند و صنعت چوب در آن‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد. این کشورها برای پیشبرد اهداف خود در صنعت ترموود اقدام به تأسیس مراکزی برای انجام تحقیقات در این زمینه با عنوان مراکز تکنولوژی‌های زیست‌محیطی کرده‌اند. کشور‌های حوزه اسکاندیناوی مانند سوئد و دانمارک، بلژیک و هلند همه در زمره این کشور‌ها قرار می‌گیرند.

کشور استونی

ساخت و تولید چوب‌های ترموود در کشور استونی که یکی از کشورهای شمال اروپا است بسیار رونق دارد و به نظر می‌رسد کشور استونی مرکز تولید چوب ترمو در این قاره باشد. البته کشورهای اروپایی دیگری مانند لیتوانی و لتونی و حتی لهستان و آلمان هم هستند که در زمینه ساخت چوب ترمو ادعا دارند. اما چوب ترمو ساخته شده در کشور استونی، از لحاظ کیفیت و قیمت در موقعیت خوبی در بازار جهانی قرار دارد.

ایران؛ یکی دیگر از کشورهای سازنده ترموود

در ایران، کارشناسان صنعت چوب به دلیل مزیت‌های زیاد ترموود به فکر تولید این نوع چوب در داخل کشور افتادند. اما در تولید چوب ترمو از درخت‌های کاج و درخت‌های زبان گنجشک استفاده می‌شود که در ایران امکان کاشت این نوع درخت‌ها وجود ندارد. ازاین‌رو، ایران به فکر واردات چوب از خارج کشور افتاد. در ابتدا برای تولید ترموود از چوب‌های کاج روسی استفاده می‌شد. ولی این چوب‌ها کیفیت چوب‌های فنلاندی را نداشتند؛ به همین دلیل چوب‌های فنلاندی جایگزین چوب‌های وارداتی از روسیه شدند.

ایران؛ یکی دیگر از کشورهای سازنده ترموود
ایران؛ یکی دیگر از کشورهای سازنده ترموود

ایران چوب موردنیاز صنعت ترموود را از کشورهای اروپایی وارد می‌کند و عملیات حرارتی خاص آن را در داخل کشور انجام می‌دهد. چوب ترموود ایرانی نیز در کلاس جهانی قرار دارد و می‌توان آن‌ها را با چوب‌های ترمو اروپایی مقایسه کرد. قیمت ترموود ایرانی ارزان‌تر است و به همین دلیل بسیاری از افراد خرید آن را ترجیح می‌دهند.

آمریکا و کانادا

پس از کشورهای نامبرده، می‌توان شمال آمریکا و کانادا را نیز به‌عنوان کشورهایی قوی در صنعت ساخت ترموود معرفی کرد. امروزه صنعت ترموود کردن چوب، در بسیاری از کشور‌های جهان درحال‌توسعه است. کشورهای کانادا و آمریکا به دلیل وجود جنگل‌های انبوه کاج به‌خصوص در شمال کانادا، صنعت تولید چوب ترمو را راه‌اندازی کرده‌اند و جزو کشورهای سازنده ترموود شناخته می‌شوند.

راه‌های تشخیص ترموود اصل از تقلبی

با رایج شدن استفاده از ترموود و افزایش روزافزون استفاده از این فراورده در صنعت ساخت‌وساز فروشندگان بسیاری در این زمینه فعالیت می‌کنند. برخی از این افراد در راستای سودجویی خود محصولات نامرغوب و بدون کیفیت را با عنوان محصول اصلی و با برندهای معتبر و ساخته کشورهای خارجی عرضه می‌کنند و سود کلانی به جیب می‌زنند.

گواهی انجام فرایند حرارتی ترموود باید روی آن الصاق شده باشد و مشتری می‌تواند این گواهی را از فروشنده بخواهد. تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان خارجی ترموود غالباً گواهی فرایند حرارتی را به خریداران ارائه می‌دهند. در این گواهی، اطلاعات مربوط به دمای حرارتی اعمال شده و مدت‌زمان فراوری چوب درج شده‌اند. این گواهی‌ها باید توسط اتاق بازرگانی کشورهای سازنده ترموود تأیید شده باشد. همچنین می‌توان هولوگرام محصول را با طراحی اصلی محصول تطبیق داد و به کیفیت و اصل بودن آن پی برد.

خرید ترموود اصل
خرید ترموود اصل

خرید ترموود اصل از مجموعه پارس آرای کوهستان

بسیاری از افراد کشور فنلاند را به دلیل داشتن جنگل‌های انبوه و غنی، جزو اصلی‌ترین کشورهای سازنده ترموود می‌شناسند. این افراد کیفیت چوب ترمو ساخته شده در فنلاند را از سایر کشورها بالاتر می‌دانند. در کل می‌توان کشور استونی و کشور فنلاند را از بهترین تولیدکننده‌های چوب ترمو دانست. در سالیان قبل، بسیاری از کشورها تلاش‌هایی در زمینه تولید ترموود داشته‌اند؛ اما به هر صورت کشور فنلاند همچنان جایگاهی بالاتر از سایر کشور‌ها در این زمینه دارد.

مجموعه پارس آرای کوهستان، اولین و معتبرترین مرجع چوب‌های تخصصی صنعت ساختمان در ایران است. مجموعه ما باسابقه

طولانی فعالیت خود، واردکننده ترموود اصل از فنلاند و سایر کشورهای پیشتاز در این زمینه و اجراکننده طرح‌های مختلفی مانند نماهای چوبی ساختمانی، با استفاده از مرغوب‌ترین انواع ترموود است. برای اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش با کارشناسان مجموعه ما تماس بگیرید.

 

برچسب ها: