درک کاربرد رنگ ترموود برای کارفرمایان در اجرای پروژه یک ضرورت است

ترموود به‌عنوان یکی از متریال‌های پرکاربرد در صنعت ساخت‌وساز، طرفداران بی‌شماری در سراسر جهان دارد و آن را به مقاومت بالا می‌شناسند. برای اینکه مقاومت ترموود افزایش پیدا کند، از رنگ مخصوص آن استفاده می‌شود. همچنین از رنگ‌ ترموود برای کاربردهای گوناگونی نظیر نمای ساختمان و کفپوش فضای باز استفاده می‌کنند. در این مطلب به بررسی کاربرد رنگ ترموود در اجرای پروژه می‌پردازیم.

نگاهی به کاربرد رنگ ترموود در اجرای پروژه

حال که فهمیدید منظور از رنگ ترموود چیست، بهتر است درباره کاربرد این رنگ در اجرای پروژه نیز اطلاعاتی را به دست بیاورید. بسیاری از افراد با خود تصور می‌کنند که به علت استحکام بالایی که ترموودها دارند، نیازی به رنگ‌آمیزی آن‌ها وجود ندارد. معمولاً ماندگاری و طول عمر ترموود در شرایط آب‌وهوایی مختلف، بین 2 تا 5 سال متغیر می‌باشد. پس از سپری شدن این بازه زمانی، باید مجدداً ترموود را احیا کرد. به‌منظور ریکاوری کردن و احیای خواص و زیبایی ترموود باید آن رنگ کرد.

کاربرد رنگ ترموود در اجرای پروژه به شرح زیر است:

  • افزایش مقاومت ترموود در مقابل پوسیدگی، ترک، رطوبت و یا نور خورشید
  • ایجاد یک‌لایه محافظتی روی سطح چوب
  • پیشگیری از پوسته پوسته شدن ترموود
  • جلوگیری از بادکردگی چوب
  • ایجاد مقاومت در برابر کپک‌، قارچ و حشرات موذی
  • حفظ طرح و نقش طبیعی چوب
  • افزایش دوام
  • افزایش ارزش اقتصادی ترموود
  • جلوگیری از تغییر رنگ
  • امکان شستشو
  • مقاومت در برابر شکنندگی و خراشیدگی
  • عدم جذب هر نوع آلودگی
  • افزایش مقاومت در برابر اشعه ماورابنفش نور خورشید

کاربرد انواع رنگ ترموود در اجرای پروژه

به طور کلی رنگ‌های ترموود به دو دسته رنگ‌های بر پایه روغن و آب تولید و روانه بازار می‌شوند. هر یک از این رنگ‌ها نیز کاربردها و ویژگی‌های مخصوص به خودشان را دارند. در بخش قبلی شما را با کاربردهای کلی رنگ‌ ترموود در اجرای پروژه آشنا کردیم. اما در این قسمت به شکل جزئی‌تری کاربرد این رنگ‌ها را با توجه به نوع آن‌ها بررسی می‌کنیم.

رنگ‌های بر پایه روغن جلا و زیبایی خاصی به ترموود می‌دهند

کاربرد رنگ ترموود بر پایه روغن در اجرای پروژه چیست؟ این دسته از رنگ‌ها معمولا بدون رنگ بوده و زیبایی و جلای خاصی به سطح چوب ترمو می‌دهند و به هیچ عنوان طرح و نقش آن را از بین نمی‌برند. این دسته از رنگ‌ها تا عمق بیشتر از 3 میلی‌متری چوب نفوذ می‌کنند و منجر به افزایش مقاومت و دوام آن می‌شوند. اغلب از این دسته رنگ‌ها برای چوب‌های سخت استفاده می‌کنند. شما می‌توانید از رنگ‌های بر پایه روغن همراه با رنگ‌های بر پایه آب هم استفاده کنید و به این ترتیب طیف رنگی زیبایی را به وجود بیاورید.

رنگ بر پایه آب ترموود چه کاربردی دارد؟

رنگ‌های بر پایه آب رقیق هستند و تا 3 میلی‌متر بیشتر در چوب نفوذ نمی‌کنند. رنگ‌های با پایه آبی 20 طیف رنگی دارند و از نظر سازگاری با محیط زیست هم شرایط خوبی دارند. به طور کلی از این رنگ‌های مخصوص ترموود برای نمای سازه و همینطور دکوراسیون چوبی استفاده می‌شود.

آموزش روش صحیح رنگ زدن چوب ترموود

حال که با کاربرد رنگ ترموود در اجرای پروژه آشنا شدید، باید چگونگی اجرای این رنگ را هم فرا بگیرید. اصولاً رنگ‌های ترموود به‌منظور ایجاد ماندگاری و کیفیتی بالا، نیاز به اجرای اصولی دارند. به این منظور در این بخش مراحل رنگ‌کردن چوب ترموود را مرور می‌کنیم. نخستین مرحله رنگ‌بری ترموود است. در این مرحله با روش‌های مختلفی مثل مواد شیمیایی، سند بلاست یا سمباده، رنگ‌های قدیمی روی سطح چوب ترموود به طور کامل از بین می‌روند.

نظافت سطح ترموود

دومین مرحله از فرایند رنگ‌کردن ترموود، نظافت سطح آن است. این کار باهدف زدودن گردوخاک، براده یا باقی‌مانده رنگ انجام می‌شود تا رنگ ترمو به زیبایی روی آن قرار بگیرد. در این مرحله با استفاده از پارچه، فرچه می‌توان ترموود را تمیز کرد.

بهره‌مندی از کاربرد رنگ ترموود در اجرای پروژه با استفاده از سیلر

رنگ ترموود برای اینکه دوام کافی داشته باشد باید بتواند با ترموود پیوند بین مولکولی برقرار کند. این کار را می‌توان به کمک سیلر، پرایمر یا همان اشباع کننده انجام داد. به‌این‌ترتیب سطح ترموود و رنگ‌های آن دیگر با مشکل پوسته پوسته شدن مواجه نمی‌شوند. توجه داشته باشید که برای کسب نتیجه مطلوب باید 24 ساعت پیش از رنگ کردن، از پرایمر روی سطح ترموود استفاده کرد.

رنگ‌آمیزی ترموود با قلم‌مو یا غلطک‌های مخصوص

اصلی‌ترین و درعین‌حال مهم‌ترین مرحله رنگ‌آمیزی ترمو است که باید با استفاده از قلم‌مو یا غلتک‌های مخصوص روی سطح چوب پرداخته شود تا رنگ‌های اضافی، نا‌همواری روی سطح ترمو ایجاد نکنند. توجه داشته باشید که پیش از رنگ‌آمیزی، حتماً رنگ ترمو را به مدت 10 دقیقه به هم بزنید تا مواد ته نشین شده به خوبی با یکدیگر مخلوط شوند. بعد از گذشت 24 ساعت، باید سطح چوب پولیش زده شود و کاملا تمیز شود. سپس دست دوم رنگ ترمو را نیز روی سطح چوب بزنید تا رنگی یکنواخت و زیبا داشته باشید.

بعد از خشک‌شدن رنگ ترموود باید به سراغ پوشش محافظ بروید

بعد از اینکه مطمئن شدید رنگ چوب ترموود کاملاً خشک شده است باید از پوشش محافظ استفاده کنید تا از ساییدگی و خراشیدگی رنگ ترموود جلوگیری شود. خوب است بدانید که اگر تمامی مراحل اجرای رنگ ترموود به شکل اصولی انجام شود، این رنگ‌ها برای 5 سال نیز ماندگاری خود را حفظ خواهند کرد.

رنگ ترموود راه‌حلی برای افزایش مقاومت ترموود در شرایط سخت است

رنگ‌های ترموود هم شبیه به دیگر رنگ‌ها باید به‌خوبی مخلوط شوند. پس از رسیدن رنگ به غلظت موردنظر، الوارها را در جهت بافت چوب رنگ می‌زنند. به‌خاطر داشته باشید که هیچ‌وقت نباید چوب‌های ترموود را به‌صورت رفت و برگشتی رنگ بزنید. همچنین رنگ‌کردن لایه دوم را هم باید بعد از خشک‌شدن کامل لایه اول آغاز کنید. پارس آرای کوهستان قطب عرضه ترموود در کشور است. شما از طریق بخش رنگ و پوشش چوب قسمت محصولات سایت ما می‌توانید انواع رنگ مخصوص ترموود نما و کف را خریداری کنید.

سؤالات متداول

تشخیص رنگ ترموود باکیفیت چطور امکان‌پذیر است؟

خرید رنگ از یک مرجع قابل‌اطمینان و توجه به گواهی کنترل کیفیت از جمله راهکارهایی هستند که می‌توانید از خرید رنگ ترموود اصل و باکیفیت اطمینان حاصل کنید.

عمر رنگ ترموود به چه فاکتورهایی بستگی دارد؟

نوع رنگ مورداستفاده، شرایط آب‌وهوایی محل اجرای پروژه، چگونگی نگهداری از رنگ ترموود و همین‌طور میزان استفاده از این رنگ‌ها، مدت‌زمان ماندگاری رنگ ترموود را تعیین می‌کنند.

چرا رنگ ترموود پس از گذشت مدتی نیاز به تجدید دارد؟

پیگمنت‌های ضد یو وی رنگ ترمو در طول زمان توانایی خود را ازدست‌داده و همانند روز‌های اول دوام و کارایی ندارند. به همین خاطر نیاز است که چوب‌های ترموود مجدداً رنگ‌آمیزی شوند و با همان رنگ مخصوص ترمو بازسازی شوند.

برچسب ها: