بررسی کاربردهای ترموود در سازه روف گاردن

از گذشته تا به امروز از روش‌های مختلفی برای استحکام بخشیدن به چوب مانند مواد نفتی، پوشش‌های سلولزی و انواع روغن‌ها استفاده شده است. اگر به زبان ساده بخواهیم تعریفی از ترموود ارائه دهیم باید بگوییم که ترموود جدیدترین و مقاوم‌ترین روش ساختن چوب برای استفاده در فضاهای باز و به ویژه سازه‌هایی مانند روف گاردن است. اما شناخت کاربردهای ترموود در روف گاردن چه اهمیتی دارد؟ روف گاردن در واقع یک فضای سرسبز بسیار زیبا است که بر روی پشت‌بام‌های ساختمان‌های مسکونی، تجاری و اداری ساخته می‌شود. هدف از طراحی و ساخت چنین فضایی با چوب ترموود، ایجاد فضایی برای تفریح و لذت بردن از محیطی سرسبز در میان تمام شلوغی‌های شهری و همچنین آلودگی هوا است.

بررسی کاربردهای ترموود در سازه روف گاردن
بررسی کاربردهای ترموود در سازه روف گاردن

مراحل اجرای سازه روف گاردن با استفاده از ترموود

همانطور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین کاربردهای چوب ترموود، طراحی و ساخت روف گاردن است. زمانی که می‌خواهیم از ترموود به عنوان کفپوش در روف گاردن استفاده کنیم باید تمامی زیرساخت‌های آن را به دقت مورد بررسی و ارزیابی قرار بدهیم تا عایق‌کاری به خوبی انجام شود. روف گاردن‌ها به طور معمول بر روی فونداسیون و ستون‌هایی که وزن مجاز برای اجرای روف گاردن را داشته باشند، اجرا می‌شوند. سپس شیب‌بندی‌های برای سقف انجام می‌شود و در نهایت هم سقف را به صورت کامل نصب می‌کنند.

مرحله دوم؛ تاسیسات

برای اینکه کار به صورت مرتب انجام شود ابتدا یک شبکه‌بندی به منظور انجام لوله‌کشی انجام می‌شود تا آب حاصل از آبیاری تخلیه شود. برای زیبایی بیشتر محیط هم تمامی لوله‌ها و شلنگ‌های آبیاری زیر شبکه‌هایی از جنس آهن ایجاد می‌شود. سپس به مرحله روشنایی و نورپردازی محیط می‌رسیم که با استفاده از سیم‌کشی‌های کابل انجام می‌شود. در صورتی که نیاز به لوله‌کشی گاز هم باشد برای تامین سرما و گرما، لوله‌کشی می‌کنند.

سومین مرحله؛ اجرای فلاورباکس‌‌ها

در این مرحله از اجرای روف گاردن به کمک ترموود، از آهن و تعدادی قوطی برای گیاهان استفاده می‌شود که به آن‌ها فلاورباکس می‌گویند. فلاورباکس‌ها باید با زد زنگ به طور کامل پوشانده شوند. بعد باید سوراخ‌هایی را در زیر جعبه ایجاد کنیم تا زمانی که آبیاری انجام می‌شود، تخلیه شود. سپس آن دسته از پارچه‌هایی که قابلیت نفوذپذیری و فیلتر کردن دارند در درون جعبه قرار می‌گیرند و در نهایت هم خاک و گیاه مورد نظر را داخل جعبه قرار می‌دهند.

کاربردهای ترموود در ساخت روف گاردن
کاربردهای ترموود در ساخت روف گاردن

آخرین مرحله؛ بهره‌مندی از کاربردهای ترموود در ساخت روف گاردن

در صورتی که می‌خواهید مراحل طراحی و ساخت روف گاردن را با استفاده از چوب ترموود انجام دهید، باید بگوییم که انتخاب درستی دارید. این متریال در برابر عوامل مختلف محیطی مانند دما و رطوبت بسیار مقاوم است. در چند سال اخیر از این متریال علاوه بر روف گاردن در ساخت آلاچیق، نیمکت، سایبان و استخر استفاده می‌کنند.

ویژگی‌هایی که باعث به‌کارگیری ترموود در روف گاردن می‌شوند

یکی از جنبه‌های مهم کاربردهای ترموود در ساخت روف گاردن، مزایای این متریال در طول مراحل طراحی این سازه است. همانطور که می‌دانید ساخت روف گاردن زیبایی منحصر‌به‌فردی به بام شما می‌دهد که این زیبایی نیز یکی از کاربردهای ترموود در ساخت روف گاردن است. روف گاردنی که در آن از ترموود استفاده شده است این امکان را به شما می‌دهد تا به دور از هرگونه سر و صدای ماشین‌ها، ترافیک و یا آلودگی هوا، در فضایی سرسبز اوقات خود را سپری کنید.

کاهش آلودگی هوا در محیط‌های شهری

از دیگر کاربردهای ترموود در روف گاردن می‌توانیم به نقش آن در کاهش آلودگی هوا در محیط‌های شهری اشاره کنیم. زیرا روف گاردنی که با ترموود ساخته می‌شود علاوه بر وجود این متریال دوستدار محیط زیست، پوشش گیاهی دارد که به وسیله آن‌ها اکسیژن تولید می‌شود. اکسیژن نیز سبب از بین رفتن دی اکسید کربن موجود در هوا می‌شود.

عایقی در برابر گرما و سرما

از دیگر جنبه‌های کاربرد ترموود در روف گاردن می‌توانیم به عایق بودن اشاره کنیم. بام سبز با ترموود عایق بسیار خوبی در برابر گرما و سرما است. به همین دلیل در مصرف انرژی هم به بهترین شکل ممکن صرفه‌جویی می‌شود. چرا که دیگر در فصل تابستان مجبور نیستید از سیستم سرمایشی به میزان زیاد استفاده کنید و یا اینکه در فصل زمستان از سیستم گرمایشی برای گرم نگه داشتن منزل کمک بگیرید.

بررسی کاربردهای ترموود در سازه روف گاردن
بررسی کاربردهای ترموود در سازه روف گاردن

دلایل برتری ترموود در مقایسه با دیگر متریال‌ها برای ساخت روف گاردن

یکی از جنبه‌های مهم بررسی کاربردهای ترموود در روف گاردن، شناخت دلایل برتری متریال ترموود در مقایسه با سایر متریال‌ها است. آزمایشاتی که در طول ساخت ترموود انجام می‌شود، موجب کاهش 20 الی 25 درصدی دریافت حرارت، در مقایسه با چوب‌های معمولی می‌شود.

در چوب‌های ترموود هیچ‌گونه ماده سمی و یا شیمیایی وجود ندارد

از دیگر مزایای چوب ترموود می‌توانیم به روش ساخت طبیعی آن اشاره کنیم. در این متریال‌ها هیچ‌گونه ماده شیمیایی افزوده نمی‌شود. این چوب در فرایندی به همراه بخار و حرارت تولید می‌شود. همین بخار هم به عنوان گازی محافظ عمل می‌کند و همین ویژگی نیز مانع از جدا شدن بافت‌های ترموود و آسیب رسیدن به آن در طول زمان می‌شود.

عدم واکنش در مقابل رطوبت؛ از کاربردهای مهم متریال ترموود در روف گاردن

پس از اینکه ترموود در مراحل تولید با دمای بالا فرآوری می‌شود، رطوبت آن به کمترین حد ممکن یعنی چیزی در حدود 4 تا 6 درصد کاهش پیدا می‌کند. رطوبتی که در چوب ترموود وجود دارد، تقریبا نصف یک چوب در حالت طبیعی است. همین ویژگی نیز باعث می‌شود تا ترموود مورد استفاده در روف گاردن، شکل ظاهری خود را از دست ندهد و در حفظ ظاهر، به مراتب بسیار بهتر از چوب‌های معمولی عمل کند.

انجام تمامی مراحل ساخت روف گاردن با ترموود
انجام تمامی مراحل ساخت روف گاردن با ترموود

انجام تمامی مراحل ساخت روف گاردن با ترموود در پارس آرای کوهستان

با در نظر گرفتن گسترش روزافزون معماری مدرن شهری، کاربرد ترموود در نماهای سازه‌هایی مانند روف گاردن اهمیت دوچندان پیدا کرده است. ترموود، جلوه‌ای طبیعی به روف گاردن می‌بخشد و با توجه به استفاده از مواد دوستدار با محیط زیست، می‌تواند طراحی روف گاردن را با طبیعت پیوند دهد.

مجموعه پارس آرای کوهستان اولین و معتبرترین مرجع تخصصی چوب‌های صنعت ساختمان در کشور است. گروه پارس آرای کوهستان به عنوان یکی از باسابقه‌ترین مجموعه‌های فعال در زمینه تولید چوب ترموود، در طراحی و ساخت بام سبز نیز فعالیت می‌کند. از همین رو می‌توانید طراحی و ساخت روف گاردن خود که می‌تواند شامل آلاچیق و پرگولا نیز باشد را به تیم کارشناسان مجرب و با سابقه ما بسپارید.

برچسب ها: