کابینت mdf یا ترموود؛ انتخاب از میان بهترین‌ها

کابینت یکی از پرکاربردترین لوازم خانه است که در آشپزخانه، هال و پذیرایی و فضاهایی مانند انباری یا حمام قابل‌اجرا است. انواع کابینت بسته به اینکه در چه فضایی اجرا و استفاده شود، متریال مختلفی ساخته می‌شود که یکی از آن‌ها چوب است. چوب انواع گوناگونی دارد و بیشتر آن‌ها برای ساخت کابینت هم استفاده می‌شوند. از پرکاربردترین انواع چوب برای ساخت کابینت می‌توان به ام‌دی‌اف و ترموود اشاره کرد. در این مطلب قصد مقایسه این دو نوع چوب و بررسی این موضوع که کابینت mdf یا ترموود برای دکوراسیون داخلی کاربردی‌تر است را داریم.

Mdf چیست؟

ام دی اف یا mdf، مخفف کلمه Medium Density Fibreboard است. این کلمه به معنای تخته فیبر با چگالی متوسط است و یکی از محصولات و فرآورده‌هایی است که از چوب تولید می‌شود. این تخته‌های چوبی برای ساخت سرویس خواب، کابینت آشپزخانه، کمد و… استفاده می‌شوند. ساخت ام دی اف بسیار راحت است و به دلیل تنوع رنگ بالایی که دارد امکان استفاده و اجرای آن در انواع سبک‌های دکوراسیون از مدرن و کلاسیک گرفته تا سبک‌های روستیک و روستایی وجود دارد.

ام دی اف همچنین جزو قدیمی‌ترین متریال دکوراسیون منزل نیز هست و سال‌ها است که برای طراحی داخلی بخش‌های مختلف ساختمان از آن استفاده می‌شود. البته ام دی اف چوب خالص نیست و برای تولید آن از ترکیب 82 درصد خرده چوب و 9 درصد چسب رزین اوره فرمالدئید استفاده می‌شود که شامل 8 درصد آب و 1 درصد پارافین است.

معرفی چوب ترموود

در مقابل ام دی اف که یکی از قدیمی‌ترین متریال چوبی برای ساخت‌وساز و طراحی است، ترموود قرار دارد. این متریال که چند سالی است به‌عنوان متریال ساخت استفاده شده و متریالی نسبت جدید است مانند ام دی اف از چوب تولید می‌شود. البته مکانیسم تولید ترموود کمی متفاوت با mdf است. این متریال چوبی از مقاومت بالایی برخوردار است و رنگ‌بندی متنوعی دارد. ترموود یکی از پرکاربردترین انواع متریال است که ساخت و اجرای کابینت یکی از آن‌ها است. این متریال کاربردهای زیادی دارد و علاوه بر دکوراسیون داخلی در فضای خارجی هم قابل‌استفاده است.

کابینت mdf یا ترموود؟ کدامیک بهتر است؟

همان‌طور که گفتیم، ام‌دی‌اف و ترموود، دو متریال رایج و کاربردی برای ساخت کابینت‌های چوبی هستند. این دو متریال هم از نظر ظاهری و هم از نظر مقاومت برای ساخت کابینت‌های چوبی مناسب هستند و امکان استفاده از آن‌ها در بیشتر سبک‌ها وجود دارد. به‌منظور اجرای کابینت mdf یا ترموود و انتخاب یکی از این چوب‌ها برای ساخت کابینت نیاز است که ابتدا با شباهت‌ها و تفاوت‌های هر کدام از آن‌ها آشنایی داشته باشید. در ادامه با مقایسه ام‌دی‌اف با ترموود خواهیم گفت که کابینت mdf یا ترموود، کدام یک برای دکوراسیون منزل شما مناسب‌تر است.

مقایسه mdf با ترموود از نظر ظاهری

برای اینکه بدانیم کابینت mdf یا ترموود برای طراحی دکوراسیون ما مناسب است یا نه ابتدا باید این دو مدل چوب را از نظر ظاهری بررسی کنیم. در مقایسه ظاهری ترموود با ام‌دی‌اف اولین چیزی که به چشم می‌خورد ظاهر طبیعی‌تر ترموود نسبت به ام‌دی‌اف است. همان‌طور که گفته شد، mdf جزو فرآورده‌های مصنوعی چوب محسوب می‌شود که این موضوع در ظاهر آن هم تأثیرگذار است، در حالیکه ترموود چوب طبیعی است که طی فرایندی خاص حرارت می‌بیند و مقاوم می‌شود و ظاهر آن کاملاً مشابه چوب درختی است که از آن تهیه می‌شود.

مقایسه mdf با ترموود از نظر مقاومت

در ادامه مقایسه و انتخاب کابینت mdf یا ترموود می‌توان به مقاومت آن‌ها پرداخت. ام‌دی‌اف و ترموود هر دو جزو متریال چوبی مقاوم هستند؛ اما مقاومت ترموود نسبت به ام دی اف بالاتر است. ام‌دی‌اف مانند چوب طی نوسانات دما و رطوبت منبسط و منقبض می‌شود؛ اما ترموود به دلیل حرارتی که طی پروسه تولید داده می‌شود، نسبت به این نوسانات مقاوم‌تر است. به‌علاوه مقاومت ترموود نسبت به ضربه و ایجاد فشار نیز بیشتر از چوب ام‌دی‌اف است و احتمال خرابی کمتری دارد.

مقایسه mdf با ترموود از نظر کاربردها

یکی دیگر از مواردی که در مقایسه و انتخاب کابینت mdf یا ترموود می‌توان مطرح کرد، کاربرد آن‌ها است. باتوجه‌به مکانیسم ساخت ترموود، امکان استفاده از این متریال در فضای باز و بیرونی هم وجود دارد؛ اما ام‌دی‌اف به جز نوعی خاص و با تمهیداتی مانند استفاده از رنگ ضد آب و… قابلیت اجرا در فضای بیرونی ندارد. به همین دلیل کاربرد ترموود چه در اجرای کابینت برای انواع فضاها و چه در استفاده برای اجرای دیگر بخش‌های دکوراسیون بیشتر از ترموود است از جمله کاربردهای ترموود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اجرای کابینت در بالکن یا تراس
  • اجرای باربیکیو کابینت دار
  • اجرای آلاچیق
  • طراحی و فضاسازی دور استخر در فضای باز
  • اجرای راه‌پله و نرده
  • و…

مقایسه mdf با ترموود از نظر هزینه‌ها

از دیگر تفاوت‌های ام‌دی‌اف با ترموود می‌توان به هزینه آن‌ها اشاره کرد. هزینه نهایی اجرا و استفاده از ترموود برای طراحی دکوراسیون و ساخت کابینت نسبت به ام‌دی‌اف پایین‌تر است؛ زیرا این چوب طول عمر بیشتری دارد، راحت‌تر شکل‌گرفته و فرایند اجرای آن سریع‌تر است. این در حالی است که میزان چوب دورریز در ساخت کابینت‌های ام‌دی‌اف بیشتر و احتمال خرابی تخته حین ساخت کابینت بیشتر است.

کابینت mdf یا ترموود؛ با پارس آرای کوهستان انتخابی راحت داشته باشید

انتخاب کابینت mdf یا ترموود قبل از هر چیز به سلیقه شما به‌عنوان مصرف‌کننده بستگی دارد؛ اما اگر به دنبال بهترین انتخاب برای طراحی دکوراسیون خود هستید، مطالبی که در این مطلب گفته شد به شما کمک خواهند کرد. همان‌طور که در بررسی و مقایسه این دو متریال مشخص شد، ترموود به دلایل زیادی انتخابی مناسب‌تر نسبت به ام‌دی‌اف است. البته انتخاب بهترین نوع ترموود هم در این میان اهمیت زیادی دارد. بهترین نوع چوب ترموود را می‌توانید از پارس آرای کوهستان خریداری کنید. پارس آرای کوهستان عرضه‌کننده بهترین مدل‌های ترمووداست و این چوب را با ضمانت کیفیت و مناسب‌ترین قیمت عرضه می‌کند.

سؤالات متداول

کابینت mdf یا ترموود چه تفاوت‌هایی دارند؟

کابینت ام‌دی‌اف و ترموود از نظر قیمت و هزینه، کاربرد، شکل ظاهری، بافت و مقاومت نسبت به حرارت و رطوبت با هم تفاوت دارند.

در مقایسه رطوبت‌پذیری کابینت mdf یا ترموود چه تفاوت‌هایی دارند؟

ترموود به دلیل مکانیسم ساختی که طی حرارت دارد، نسبت به رطوبت مقاوم‌تر است و کمتر دچار آسیب می‌شود.

تفاوت ام دی اف و ترموود از نظر کاربرد چیست؟

ترموود چوبی کاربردی‌تر نسبت به ام‌دی‌اف است و علاوه بر دکوراسیون داخلی منزل در فضاسازی خارجی هم استفاده می‌شود.