شناخت چوب های مورد استفاده برای ترموود؛ شناخت ساختار این متریال

چوب یکی از متریال‌هایی است که از دیرباز تاکنون در صنعت ساختمان‌سازی کاربردهای مختلفی داشته است. ترموود نیز نوعی از چوب است که از آن هم در نمای داخلی و هم در نمای خارجی ساختمان‌ها استفاده می‌شود. ترموود از چوب درختان مختلفی تولید می‌شود. این متریال یک محصول نوین و طبیعی است که طی فرایندی علمی در چندین مرحله در دماهای گوناگونی قرار می‌گیرد. از طرفی چوب‌ های مورد استفاده برای ترموود نیز هر کدام ویژگی‌های مختلفی دارند که با شناخت آن‌ها می‌توانیم درک بهتری از ساختار این متریال و چگونگی تولید آن داشته باشیم. فرایند تولید ترموود نیز باعث استحکام آن شده و تا حد بسیار زیادی از ترک‌خوردگی آن جلوگیری می‌کند.

شناخت چوب های مورد استفاده برای ترموود
شناخت چوب های مورد استفاده برای ترموود

تعریف کلی از ترموود

پیش از اینکه به بررسی چوب‌های مورد استفاده برای تولید ترموود بپردازیم، لازم است ابتدا نگاهی کلی به این متریال داشته باشیم. حتما شما هم سازه‌های ساختمانی که در آن از چوب استفاده شده است را دیده‌اید. بسیاری از این سازه‌ها، به واسطه استفاده از چوب، جلوه زیبا و چشم‌نوازی دارند. یکی از انواع این چوب‌ها ترمودد است که طی یک فرایند اصلاح حرارتی تولید می‌شود.

ترموود ظرافت خاصی به نمای ساختمان و دکوراسیون داخلی می‌بخشد. در حالت کلی برای تولید این محصول از مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود. همچنین ترموود در برابر کپک، حشرات موذی، موریانه، ساس و قارچ نیز بسیار مقاوم است. ترموود علاوه بر ویژگی‌هایی که گفته شد، رنگ و ثبات شکل بی‌نظیری دارد به گونه‌ای که می‌تواند تا سال‌ها، زیبایی خود را حفظ کند. تمام این ویژگی‌ها باعث شد تا توجه طراحان و مهندسان ساختمان به ترموود جلب شود.

چوب ‌های درختان مورد استفاده برای تولید ترموود را بشناسید

به طور معمول در تولید چوب ترموود به منظور دستیابی به بهترین کیفیت آن باید از روش‌های خاصی استفاده شود. برای تولید چوب ترموود با کیفیت بالا، برخی از کشورها تلاش‌های زیادی در این زمینه انجام دادند و چوب‌های مختلفی را نیز امتحان کردند. در نهایت بعد از انجام تحقیقات بسیار در این زمینه مشخص شد که برای تولید چوب ترمو می‌توان از چوب زبان گنجشک و چوب گونه کاج استفاده کرد.

چوب ‌های درختان مورد استفاده برای تولید ترموود
چوب ‌های درختان مورد استفاده برای تولید ترموود

ترموود را عمدتا به عنوان محصولی از کشور فنلاند می‌شناسند، اما قابل ذکر است که این متریال در کشورهایی مانند کانادا و آلمان نیز به طور گسترده تولید می‌شود. اما آنچه که مسلم است این است که هر چوبی برای تولید ترموود، مناسب نیست. چوب های با کیفیت مورد استفاده برای ترموود تنها در بعضی از قسمت‌های مناطق جنگلی کشور سوئد و فنلاند پیدا می‌شود. این موضوع به این دلیل است که فنلاند از آب و هوای مناسبی برخوردار می‌باشد و کیفیت درختان آن با دیگر نقاط جهان متفاوت است.

درختانی که از آن‌ها برای تولید چوب ترمودد استفاده می‌شوند تنوع بالایی دارند اما برخی از آن‌ها شامل:

  • نوئل (Picea abies)
  • کاج (Pinus sylvestris)
  • صنوبر (Populus tremula)
  • توس (Betula pendula)
  • کاج رادیاتا (Pinus radiata)
  • توسکا (Alnus glutinosa)
  • لاریکس (Larix sibirica)
  • راش (Fagus silvatica)

از گونه‌های کدام چوب‌ها برای تولید ترموود استفاده می‌کنند

اگر بخواهیم از نظر گونه، چوب های مورد استفاده برای تولید ترموود را بررسی کنیم باید بگوییم که این چوب‌ها انواع مختلفی دارند. مثلا می‌توانیم به یک نمونه چوب نرم اشاره کنیم که ضعیف است. چوب‌های نرم از درختان سوزنی برگی مانند سرو، صنوبر و کاج تولید می‌شوند. نرم‌ چوب‌ها در مقایسه با سخت چوب‌ها کمی ضعیف‌تر و شکننده‌تر هستند و دانستیه یا چگالی کمتری نسبت به چوب‌های سخت دارند.

این دسته از چوب های مورد استفاده برای ترموود به دلیل سبکی و ارزان قیمت بودن، در صورت گذراندن فرایند ترمو در نمای ساختمان‌ها قابل استفاده هستند. با وجود اینکه این چوب‌ها در نمای ساختمان قابل استفاده هستند اما در صورتی که به خوبی تقویت نشوند ممکن است دچار مشکلاتی بشوند.

در این رابطه خواندن مقاله ” خرید ترموود برای نما | سبک معماری مدرن و خلاقانه با استفاده از این متریال ” میتواند مفید باشد !

انواع سخت چوب‌ها برای تولید ترموود
انواع سخت چوب‌ها برای تولید ترموود

انواع سخت چوب‌ها برای تولید ترموود

سخت چوب‌ها از درختان پهن برگ بوجود می‌آیند که از پرکاربردترین آن‌ها در صنعت ساختمان می‌توانیم به چوب ون اشاره کنیم. سایر چوب‌ها با استفاده از چوب درختانی مانند گردو، صنوبر، بلوط، افرا، ماهون، گیلاس، راش و زبان گنجشک تولید می‌شوند. در صورتی که به اجرای نمای ساختمان چوبی با طرح‌های ویژه علاقه دارید، ما به شما سخت چوب‌ها را پیشنهاد می‌کنیم. در واقع این مدل برای استفاده در نمای ساختمان بسیار مناسب است و سبب می‌شود دوام بیشتری در مقایسه با مدل نرم خود داشته باشد.

چوب های مورد استفاده برای ترموود، چه قابلیت‌هایی به آن اضافه می‌کنند

چوب های مورد استفاده برای چوب اصلاح شده حرارتی یا همان ترموود، قابلیت‌های متنوعی را به این متریال اضافه می‌کنند. یکی از همین ویژگی‌های برجسته، مقاومت در برابر دماها و شرایط جوی مختلف است. همین ویژگی است که آن را مناسب استفاده در نمای بیرونی ساختمان و فضای باز می‌کند.

طبیعتا ترموود به دلیل شرایط ساخت آن، چوب را در حالتی قرار می‌دهد که تغییرات دما در فصول مختلف تاثیری بر بافت آن نداشته باشد. از طرفی در چوب‌های معمولی ساختار سلولزی در بافت چوب، منبعی غنی برای حشرات و قارچ‌های مولد پوسیدگی است. این حشرات و قارچ‌ها به مرور به چوب آسیب وارد می‌کنند. چوب های مورد استفاده برای ترموود به دلیل فشار و حرارت بالایی که به آن‌ها در فرایند تولید می‌شود، تمامی حشرات و موجودات میکروسکوپی درون ترموود را از بین می‌برند.

از دیگر قابلیت‌هایی که چوب‌ های مورد استفاده برای ترموود به آن اضافه می‌کنند، عبارتند از:

  • خلوص بالا
  • فاقد صمغ
  • تماما سالم و طبیعی و بدون هیچ‌گونه مواد شیمیایی
  • عایق گرما
  • ثبات ابعاد
چوب های مورد استفاده برای ترموود، چه قابلیت‌هایی به آن اضافه می‌کنند
چوب های مورد استفاده برای ترموود، چه قابلیت‌هایی به آن اضافه می‌کنند

تولید یک متریال تخصصی با چوب های مورد استفاده برای ترموود

علاوه بر تمام مواردی که در این مطلب درباره چوب های به کار رفته در تولید ترموود بیان شد، جالب است بدانید به منظور ساخت سازه‌های زیرکار ترموود، به طور معمول از پروفیل‌های فلزی استفاده می‌شود. در شرایط آب و هوایی مختلف هم جنس این فلز می‌تواند تغییر کند. برای مثال، در مناطقی با آب و هوای مرطوب، ما به شما جنس آلومینیوم را پیشنهاد می‌کنیم. اگر شما هم علاقه‌مند به جلوه بی‌نظیر چوب در محیط زندگی خود هستید، ترموود بهترین گزینه برای طراحی داخلی و خارجی است.

مجموعه پارس آرای کوهستان یکی از بنیانگذاران چوب‌های تخصصی صنعت ساختمان مانند ترموود در دوره معاصر کشور است. ما در پارس آرای کوهستان بر این باوریم که اعتماد شما سرمایه ما است. به همین دلیل برای انجام تمامی پروژه‌های طراحی داخلی و خارجی دکوراسیون با متریالی مانند ترموود، می‌توانید از انواع خدمات طراحی، اجرا و مشاوره مجموعه ما بهره‌مند شوید.

برچسب ها: