ترموود به حفاظت از محیط‌زیست و مقابله با تغییرات اقلیمی کمک می‌کند

باتوجه‌به فراوانی پلاستیک‎‌ها و پلیمرها در مقایسه با مواد طبیعی، به مقوله سازگاری با محیط‌زیست بیش از گذشته اهمیت داده می‌شود. با پیشرفت تکنولوژی نوع جدیدی از چوب به نام ترموود معرفی شد؛ محصولی که دارای تعادل اکولوژیکی مثبت است و در آن حداقل مواد شیمیایی وجود دارد. از طرفی ترموود به دلیل ماندگاری بالایی که دارد، یک راهکار هوشمندانه برای مقابله با نگرانی‌های فزاینده بحران تغییرات اقلیمی در جهان به ویژه در صنعت ساخت و ساز است. در این مطلب از سایت پارس آرای کوهستان به بررسی ارتباط چوب ترموود و حفاظت از محیط زیست می‌پردازیم.

چرا از ترموود و انواع آن برای حفاظت از محیط زیست استفاده می‌شود؟

ترموود یک متریال قابل‌بازیافت است که بر خلاف پلاستیک، بتن، سنگ و چوب، تجدیدپذیر است و مشکلات چندانی را از نظر زیست‌محیطی ایجاد نمی‌کند. از طرفی ترموود اثرات زیست‌محیطی کمتری دارد و از نظر تولید کربن به حفاظت از محیط‌زیست کمک می‌کند. درصورتی‌که آجر و فولاد دی‌اکسیدکربن بیشتری را به وجود می‌آورند. مطالعات مختلف نشان داده است که ترموود به لحاظ آلودگی آب‌وهوا، تولید زباله‌های جامد و استفاده از انرژی و منابع زیست‌محیطی تأثیر به‌مراتب کمتری روی اکوسیستم جهانی دارد.

چوب ترموود به علت دوام و زیست‌تخریب‌پذیر بودن باعث حفاظت از محیط‌زیست می‌شود

به‌طورکلی چوب‌هایی مانند ترموود را می‌توان به‌سادگی آسیاب کرده و حتی برای پروژه‌های ساختمانی آینده آن‌ها را مورداستفاده قرارداد. در واقع زمانی که چوب به پایان چرخه حیات خود نزدیک می‌شود، به طبیعی تجزیه شده و مواد مغذی خود را بدون احتیاج به فرایندهای خاصی به سیاره زمین بر می‌گرداند. از طرفی این مسئله برای کمپوست‌سازی هم اهمیت دارد. در طرف مقابل تجزیه پلاستیک ممکن است قرن‌ها طول بکشد و لازم به توضیح است که بازیافت و کاهش چرخه فولاد و بتن به انرژی بسیار بالایی نیاز دارد.

ترموود مورد تأیید استانداردهای زیست‌محیطی بین‌المللی است

یکی از موضوعات مربوط به چوب ترموود و چگونگی حفاظت از محیط‌زیست توسط آن، پشتیبانی از مدیریت پایدار جنگل‌ها و منابع طبیعی است. مدیریت پایدار جنگل‌ها و منابع طبیعی به معنای حفاظت دقیق و استفاده اصولی از جنگل‌ها باهدف حفظ تنوع زیستی، بهره‌وری و ظرفیت احیای آن‌ها در زمان کارکردهای اکولوژیکی، اقتصادی و اجتماعی است. برای نمونه شورای بین‌المللی نظارت بر جنگل (FCS)، PEFC و نشان زیست‌محیطی نوردیک ترموود را از نظر رعایت استانداردهای زیست‌محیطی معتبر می‌دانند.

ترموود به‌قدری پایدار است که می‌تواند در بلندمدت هم استفاده شود

آماده‌سازی ترموود برای استفاده پایدار شامل روش‎‌های مختلف تصفیه است که دوام این محصول و طول عمر آن را افزایش می‌دهند و آن را برای مراحل مختلف ساخت و ساز آماده می‌کنند. روش دیگر در پروسه فرآوری ترموود، روش‌های شیمیایی مانند استیلاسیون یا فورفوریلاسیون شامل آغشته کردن چوب به مواد شیمیایی خاص است که بعضی اوقات مراحل اضافی مانند گرم کردن را دنبال می‌کند.

این در حالی است که چنین فریندهایی می‌توانند مزایایی مانند مقاومت در برابر رطوبت و افزایش دوام را به دنبال داشته باشند و نگرانی‌هایی را در خصوص سلامت و محیط زیست ایجاد کنند. در مقابل اصلاح حرارتی نیاز به مواد شیمیایی را از بین برده و به شما اطمینان می‌دهد که محصولات چوبی ترمو ایمن هستند. از طرفی حمل‌ونقل ضایعات این محصول نیز خطری برای محیط‌زیست ندارد.

ویژگی‌ها و مزایای چوب ترموود که در حفاظت از محیط‌زیست نقش دارند

همان‌طور که گفته شد ترموود در یک فرایند حرارتی خاص تشکیل می‌شود. به همین خاطر این محصول دارای ویژگی‌ها و مزایای خاصی است که در ادامه برخی از مهم‌ترین آن‌ها را بیان می‌کنیم. برای نمونه از آن جایی که در پروسه تولید رطوبت چوب به‌شدت کاهش پیدا می‌کند، ترموود در مقابل رطوبت مقاومت زیادی نسبت به چوب‌های معمولی دارد.

از دیگر ویژگی‌های ترموود می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • به علت ساختار خاص ترموود، حشرات موذی و چوب‌خوار به این نوع چوب علاقه‌ای نشان نمی‌دهند. در نتیجه ترموود از نفوذ آن‌ها در امان است
  • چوب‌های ترموود در برابر نفوذ آب و در نتیجه پوسیدگی کاملاً مقاوم هستند
  • ترموود عایق حرارتی بسیار خوبی است و دقیقاً به همین جهت گزینه مناسبی برای نمای خارجی ساختمان‌های اداری و مسکونی محسوب به شمار می‌رود
  • از آن جایی که رنگ چوب ترموود در اثر حرارت بالا تغییر می‌کند، ثبات رنگ آن در مقایسه با سایر چوب‌ها بیش‌تر است و در آن‌ها از حداقل مواد شیمیایی استفاده شده است
  • ترموودها طول عمر و دوام بسیار بالایی دارند و به‌هیچ‌عنوان دچار آسیب نمی‌شوند
  • چوب ترموود در مقابل تغییر شکل مقاومت بسیار بالایی دارد
  • ترموودها در شرایط جوی مختلف به‌هیچ‌عنوان دچار آسیب نمی‌شوند و می‌توان گفت که تحت‌تأثیر سرمای شدید و گرمای زیاد نیز کاملاً مقاوم هستند و می‌توان در هر شرایط جوی از آن‌ها استفاده کرد
  • ترموود دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر آتش‌سوزی و حریق می‌باشد و فرایند سوختن آن بسیار کند است

خرید ترموودهای سازگار با محیط‌زیست در پارس آرای کوهستان

ترموود یک محصول کاملاً سازگار و دوستدار محیط‌زیست به شمار می‌رود. چرا که محصولی طبیعی است و در پروسه ساخت آن به‌جای استفاده از مواد شیمیایی، از حرارت بالا و بخار آب استفاده می‌کنند. مجموعه پارس آرای کوهستان یکی از بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان چوب‌های ترموود در کشور است. ترموودهای مجموعه تمامی تأییدیه‌های بین‌المللی زیست‌محیطی را دارند. شما با خرید ترموود از پارس آرای کوهستان می‌توانید از یک محصول سازگار با محیط‌زیست در بخش‌های مختلف ساختمان مانند دکوراسیون داخلی و نمای خارجی استفاده کنید.

سؤالات متداول

طول عمر و ماندگاری ترموود چقدر است؟

چوب ترموود می‌تواند تا 30 سال دوام بیاورد.

ترموود چطور به کاهش گازهای گلخانه‌ای در جو زمین کمک می‌کند؟

چوب ترموود می‌تواند به بهترین شکل ممکن ردپای کربن در اتمسفر را با ساختار فیزیکی و شیمیایی خود کاهش می‌دهد.

آیا ترموود موفق به اخذ استانداردهای زیست‌محیطی بین‌المللی شده است؟

بله ترموود موفق به دریافت تأییدیه‌های زیست‌محیطی بین‌المللی مانند PEFC و FCS شده است.

برچسب ها: