چند روش آسان برای صاف کردن تاب چوب

خرید وسایل و کالاهای چوبی همیشه بهترین تجربه و لذت را از خرید برای ما به ارمغان می‌آورد. زیبایی طبیعی چوب و القای حس آرامش از جمله دلایل خرید آن است. همین دلیلی است که ما سراغ محصولات چوبی همچون پارکت چوبی می‌رویم.

اما ممکن است که وسایل چوبی منزلتان در طول زمان تاب برداشته و این مسئله ذهن و فکر شما را به خود مشغول کرده باشد. خوشبختانه راهکارهایی برای صاف کردن تاب چوب وجود دارد. البته خرید محصولات چوبی باکیفیت می‌تواند تا حد زیادی از بروز چنین مشکلاتی بکاهد. در این مقاله قصد داریم چند روش آسان برای صاف کردن تاب چوب را به شما عزیزان معرفی کنیم.

دلیل تاب خوردن چوب چیست؟

عوامل متعددی برای تغییر شکل و به‌اصطلاح تاب خوردن چوب وجود دارد. در این قسمت قصد داریم این دلایل را با هم بررسی و سپس چند روش آسان برای صاف کردن تاب چوب را بیان کنیم.

"</p

شرایط نامناسب آب‌وهوایی

یکی از دلایلی که باعث می‌شود چوب تاب بردارد، شرایط نامناسب آب و هوایی است. هنگامی که دما به طور ناگهانی افزایش و یا کاهش می‌یابد، بر چوب طبیعی تأثیر می‌گذارد. در هوای سرد متوجه کوچک‌شدن چوب می‌شویم. در تابستان شاهد متورم شدن آن هستیم. تغییر ناگهانی دما از جمله دلایلی است که می‌تواند منجر به ترک‌خوردن و یا به‌اصطلاح تاب برداشتن محصولات چوبی از جمله پارکت چوبی شود.

نامرغوب بودن چوب

اگر در انتخاب محصولات چوبی از مرغوب‌ترین آن‌ها استفاده نکنید، مطمئن باشید که آسیب‌دیده و تاب برخواهند داشت. آن دسته از چوب‌هایی که از کیفیت بالایی برخوردار نیستند، بسیار سریع‌تر و راحت‌تر تاب برمی‌دارند. از آن جایی که الیاف چوب در محصولات نامرغوب ضعیف هستند، پیشنهاد می‌کنیم هنگام خرید محصولات چوبی به کیفیت و برند توجه خاصی شود.

آسیب ناشی از حشرات

از دیگر عواملی که باعث می‌شود چوب تاب بخورد، به حضور حشرات مربوط می‌شود. از جمله حشراتی که در الیاف چوب زندگی می‌کنند، زنبورهای نجار و مورچه‌ها هستند. حضور حشرات می‌تواند باعث تضعیف اتصال فیبر در چوب گردد.

آشنایی با چند روش آسان برای ازبین‌بردن تاب چوب

راه‌های مختلفی برای تعمیر چوبی که تاب‌خورده، وجود دارد. در این قسمت به چند روش آسان برای صاف کردن تاب چوب می‌پردازیم. در واقع این روش‌ها جزو اثربخش‌ترین روش‌ها برای صاف‌کردن پارکت چوبی هستند.

آشنایی با چند روش آسان برای ازبین‌بردن تاب چوب

گرما برای رفع کردن تاب چوب

یکی از متداول‌ترین روش‌هایی که در ازبین‌بردن تاب چوب، گرما است. چوب به شکل‌های مختلفی همچون فنجانی شدن و یا کمانی شدن تغییر شکل می‌دهد. امکان صاف کردن چوب به شکل اصلی خود همیشه امکان‌پذیر نیست؛ اما با آگاهی و اعمال این روش به شکل صحیح، می‌توانید تا حدی مشکل خود را برطرف کنید.

نور خورشید برای از بین بردن تاب چوب

نور خورشید را می‌توان منبع خوبی از گرما برای صاف کردن تاب محصولات چوبی همچون پارکت چوبی دانست. برای انجام این کار باید چند حوله مرطوب را برداشته و دور چوبی که تاب برداشته است، بپیچانید. انجام این کار با هر پارچه و یا ملحفه‌ای نیز امکان‌پذیر است. پارچه‌ای که برای انجام این کار استفاده می‌شود، باید بتواند دورتادور چوب را به‌خوبی بپوشاند.

حالا باید چوبی که با ملحفه یا پارچه پوشانده شده به شکل مستقیم زیر نور خورشید قرار گیرد. در این شرایط باید طرف مقعر چوب را روبه‌پایین قرار دهید. اگر در آب‌وهوای خشک این کار را انجام دهید، مسلماً تأثیر بیشتری دریافت خواهید کرد. شاید لازم باشد که چوب را به مدت چهار روز در زیر نور خورشید قرار دهید. در طول این مدت، لازم است که چوب پوشانده شده با ملحفه یا حوله را با آب اسپری کرده تا همچنان مرطوب بماند.

با تابش مستقیم نور خورشید، چوب گرم می‌شود و رطوبت حوله‌ها را به خود جذب می‌کند. در نهایت، چوبی که تاب برداشته است، شکل اولیه خود را به دست خواهد آورد.

"</p

از بین بردن تاب چوب با اتو

اتو از وسایل برطرف‌کردن تاب پارکت چوبی است. برای شروع باید چوب را با ملحفه‌ای مرطوب بپوشانید و اتو را روی قسمت آسیب‌دیده قرار دهید. این کار منجر به تغییر شکل به حالت اولیه خود خواهد شد.

استفاده از فشار برای از بین بردن تاب چوب

اعمال فشار روش دیگری است که به‌منظور صاف‌کردن تاب چوب معرفی می‌شود. این روش نسبت به روش‌های قبلی کارایی بیشتری داشته است. برای انجام این کار، قسمت مقعر چوب را با دستمال و یا حوله‌ای مرطوب بپوشانید. حالا باید دستمال را بر روی سطح مقعر چوب بکشید، در این حالت سمت مقعر چوب رطوبت را جذب می‌کند.

دستمال و یا حوله را باید با چندین لایه پلاستیک در حالت محکمی بپوشانید. این کار باعث کاهش تبخیر و بدین ترتیب چوب چندین ساعت مرطوب می‌ماند. برای صاف کردن ناحیه آسیب‌دیده، چوب را با گیره‌ای در جای خود سفت نمایید. مراقب باشید که فشار باید در حد متوسط باشد، زیرا فشار بیش از حد به چوب آسیب خواهد زد. حداقل زمان لازم برای درگیره شذن چوب، ۷ روز در نظر گرفته شده است.

دمای قراردادن چوب در گیره، ۶۵ درجه سانتیگراد است. بهتر است از نور خورشید نیز به طور مستقیم استفاده کنید. بعد از گذشت ۷ روز می‌توانید گیره را بردارید و اجازه دهید که چوب کامل خشک شود. البته چوب باید همچنان در گیره بماند و به‌مرورزمان و بررسی وضعیت، بعدازاین که چوب کاملاً خشک شد گیره را بردارید.

"</p

خرید پارکت چوبی مرغوب از مجموعه پارس آرای کوهستان

در این مقاله چند روش آسان برای صاف کردن تاب چوب را توضیح دادیم. اما از دلایلی که باعث تاب برداشتن چوب می‌شود، کیفیت نامرغوب آن است. برای جلوگیری از بروز این مشکل در محصولات چوبی از جمله پارکت چوبی باید به فروشگاه و مراکز معتبر مراجعه شود. فروشگاهی که محصولات با کیفیتی را ارائه و از اصالت محصول خود مطمئن هستند.

مجموعه پارس آرای کوهستان را می‌توان یکی از فروشگاه‌های معتبر در زمینه ارائه پارکت‌های چوبی باکیفیت طی سالیان طولانی دانست. با خرید پارکت‌های چوبی باکیفیت تضمین شده از این مجموعه، تا حد زیادی از بروز مشکلات جلوگیری کنید. همچنین، تا سال‌ها از زیبایی محصولی که خریداری کرده‌اید، لذت ببرید.

 

برچسب ها: