پیشگیری از خرابی پارکت با چند راهکار ساده اما موثر

انتخاب پارکت چوبی به عنوان کفپوش منزل به دلیل دوام بالای این کفپوش و جذابیت ظاهری آن، یک انتخاب مناسب است. اما دوام طولانی‌مدت پارکت به چگونگی نگهداری شما بستگی دارد. یکی از اصلی‌ترین راهکارهای مراقبت از پارکت‌، نظافت اصولی آن است. مواردی از این دست به شما کمک می‌کنند تا پیش از خرابی تایل‌های پارکت بتوانید این کفپوش را برای چند سال آینده به راحتی استفاده کنید. اما چه راهکارهایی برای پیشگیری از خرابی پارکت وجود دارد؟ در این مطلب به بررسی این راهکارها می‌پردازیم.

چگونه خرابی پارکت پیشگیری کنیم
چگونه خرابی پارکت پیشگیری کنیم  

با چه روش‌هایی می‌توانیم از خرابی پارکت پیشگیری کنیم

به منظور مراقبت از پارکت چوبی و افزایش طول عمر آن‌ها باید به برخی از نکات توجه کنید. از جمله روش‌های پیشگیری از خرابی پارکت می‌توانیم به ممنوعیت تمیز کردن آن با آب، پاک کردن سریع مایعات از روی پارکت و همینطور خراش‌های ناشی از چنگال حیوانات اشاره کنیم. در ادامه این قسمت هر کدام از این روش‌ها را به صورت کامل مورد بررسی قرار می‌دهیم.

برای پیشگیری ازخرابی پارکت در زمان نظافت از آب استفاده نکنید

آب و پارکت چوب با یکدیگر سازگاری ندارند. پارکت‌های چوبی طبیعی محصولاتی کاملا ارگانیک هستند که ساختار سلولی آن‌ها بلافاصله در زمان ترکیب با آب پاسخ می‌دهد و باعث ایجاد تورم و ترک در سطح چوب می‌شود. اکثر کارشناسان متخصص در نصب پارکت و کفپوش، پیشنهاد می‌کنند که شما از هیچ گونه آبی به صورت مستقیم برای تمیز کردن پارکت استفاده نکنید. در عوض می‌توانید روزانه پارکت خود را با یک جارو برقی و غبار گیر تمیز کنید. به صورت هفتگی هم باید درزهای موجود اطراف پارکت را با دقت تمیز کنید.

اگر شما تصمیم گرفتید پارکت خود را با محلول مایع تمیز کنید حتما به سراغ تمیزکننده‎‌ای بروید که به طور خاص برای کفپوش و پارکت ساخته شده است و در نهایت رطوبت را کاهش دهید. از آنجا که بخار آب هم از ترکیبات آب است، در نظر داشته باشید که بخار برای تمیز کردن پارکت نیز می تواند مضر باشد.

پارکت چوبی را به سرعت پاک کنید
پارکت چوبی را به سرعت پاک کنید

مایعات ریخته شده بر روی پارکت چوبی را به سرعت پاک کنید

برای پیشگیری از خرابی پارکت باید مایعات ریخته شده بر روی پارکت چوبی را سریعا پاک کنید. زمانی که مایعات (هر چقدر هم کم) روی یک تخته چوبی پارکت ریخته می‌شود باید پارکت را سریعا با استفاده از دستمال‌های آبگیر پاک کنید. با این حال، هنگامی که مایع از سطح پارکت ناپدید می‌شود، در داخل پارکت از طریق درزها و بین تخته‌ها نشت کرده و بافت تخته‌های چوبی را به سرعت از بین می‌برد. منظور از مایعات تنها ریختن آب به صورت مستقیم روی سطح پارکت نیست.

شما باید به این موارد هم توجه داشته باشید:

  • نشت آب ماشین لباسشویی
  • نشت آب ماشین ظرفشویی
  • آب سینک روشویی
  • چکمه‌های خیس افراد

اگر در منزل حیوان خانگی دارید به سراغ پارکت‌هایی با تایل‌های محکم بروید

بعضی از عمیق‌ترین خراش‌ها در سطح پارکت ناشی از پنجه‌های سگ و به میزان کمتر پنجه‌های گربه هستند. اگر حیوان خانگی دارید حتما به سراغ پارکت‌هایی با تخته‌های محکمتر بروید. به عنوان نمونه گونه‌هایی مانند چوب گردوی برزیل (اپی)، افرا و بامبو که مقاومت بیشتری در برابر پنجه های حیوانات دارند. تشک مخصوص حیوانات را برای استراحت روی سطح پارکت قرار دهید. با این حال، کوتاه نگه داشتن ناخن های پنجه بهترین راه برای کاهش آسیب ناخن در کف پارکت است.

در بخش‌هایی از منزل که تردد زیاد است فرش را روی پارکت پهن کنید

یکی از روش‌هایی که می‌تواند در پیشگیری از خرابی پارکت موثر باشد، استفاده از این کفپوش در بخش‌هایی خاص از منزل است. شما می‌خواهید از از درخشش، کیفیت و بافت چوب پارکت گران قیمت خود لذت ببرید.  مواردی مثل پهن کردن فرش، موکت یا هر نوع تشکی روی پارکت، جلوه اصلی پارکت را دچار مشکل می‌کند. در عین حال هر خانه دارای مناطق خاصی است که رفت و آمد در این بخش ها زیادتر از سایر بخش ها می‌باشد. چنین مناطقی باید توسط فرش پوشیده شود. در صورتی که فرش می‌تواند بهترین گزینه برای نگهداری از پارکت خانه باشد.

سنگ‌ریزه و گرد و غبار دشمن پارکت چوبی
سنگ‌ریزه و گرد و غبار دشمن پارکت چوبی

این قسمت‌های منزل عمدتا تردد بیشتری دارند:

  • ورودی‌ها
  • راهروهای داخلی
  • حد فاصل بین آشپزخانه و اتاق نشیمن

سنگ‌ریزه و گرد و غبار دشمن پارکت چوبی هستند

گرد و غبار و سنگ‌ریزه دشمن پارکت طبیعی هستند. به این دلیل که درست مانند یک سمباده زبر باعث خراشیدگی سطح پارکت می‌شوند. برای پیشگیری از خرابی پارکت بر اثر سنگ‌ریزه و گرد و غبار، بیرون در ورودی از پادری‌های مناسب و در داخل راهروهای ورودی از قالیچه استفاده کنید تا از ورود و پخش این شن‌ریزه‌ها در داخل منزل جلوگیری شود.

وسایل سنگین را بر روی پارکت جابه‌جا نکنید

به صورت کلی جابجایی، کشیدن مبلمان، تختخواب و اثاثیه سنگین بر روی پارکت، باعث خط افتادگی بر روی پارکت خواهد شد. به سادگی با چسباندن تکه‌های نمد یا موکت‌های نرم بر روی پایه‌های لوازم سنگین منزل، از این مشکل جلوگیری کنید.

برای پیشگیری از خرابی پارکت اجازه ندهید نور به صورت مستقیم به آن بتابد

رنگ چوب، به طور طبیعی در مقابل تابش مستقیم آفتاب و نور معمولی، به دلیل اکسیداسیون، به مرور زمان اندکی گرایش به تیره تر شدن دارد، از این رو استفاده از پرده‌های مناسب برای کنترل تابش مستقیم آفتاب و جابه‌جایی قالیچه‌ها در برخی مواقع برای جلوگیری از تغییر رنگ سطوح زیر آن‌ها با سایر قسمت‌ها، کارساز و موثر است.

از دیگر روش‌های موثر در پیشگیری از خرابی پارکت چوبی می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • استفاده از پولیش برای جلا دادن پارکت
  • قرار ندادن گلدان به صورت مستقیم بر روی این کفپوش‌ها
  • عدم استفاده از کفش‌های پاشنه بلند
  • نظافت پارکت چوبی با جاربروقی
پیشگیری از خرابی پارکت
پیشگیری از خرابی پارکت

با پیشگیری از خرابی پارکت از این کفپوش لوکس در منزل خود لذت ببرید

سرامیک، سنگ و کاشی از انواع کفپوش‌هایی بودند که در سال های گذشته استفاده زیادی از آن‌ها می‌شد. طی سال‌های اخیر نوع دیگری از کفپوش‌ها که از جنس چوب هستند وارد بازار شده و افراد برای پوشش کف از آنها استفاده می‌کنند. پارکت تمام چوب یکی از انواع کفپوش‌های چوبی است که در ایران و خارج از کشور طرفداران بسیاری دارد.

در بازار پارکت‌های چوبی مختلفی به فروش می‌رسند که ممکن است دوام مورد انتظار شما را نداشته باشند. با این وجود پارس آرای کوهستان به عنوان مجری برترین و بزرگ‌ترین پروژه‌های پارکت چوبی در ایران از بهترین متریال‌های روز دنیا در ساخت پارکت‌های چوبی استفاده می‌کند. در کنار مقاومت بالا، پارکت‌های چوبی ما در این مجموعه زیبایی خیره‌کننده‌ای دارند و در ساخت آن‌ها از هیچ نوع ماده شیمیایی استفاده نشده است.

برچسب ها: