پارکت چوبی یا پارکت پی وی سی؟

هنگامی که قصد تغییر کف‌پوش منزل یا محل کار خود را دارید، با انتخاب‌های زیادی مواجه می‌شوید. اما انتخاب بین پارکت چوبی یا پارکت پی وی سی؟ اینها دو نمونه از گزینه‌های پیش‌ روی شما هستند. انتخاب کفپوش و پارکت چوبی مناسب نه‌تنها شکل ظاهری فضا را تغییر می‌دهد؛ بلکه راحتی و عملکرد فضا آن را تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد.

کف‌پوش پی وی سی (PVC) با طرح‌هایی که به پارکت‌های چوبی شباهت دارد، باعث می‌شود گاهی انتخاب بین این نوع کف‌پوش و پارکت‌های چوبی چالش‌برانگیز شود. به همین دلیل، در این مقاله به بررسی تفاوت‌های اساسی بین این دو گزینه می‌پردازیم. با ما همراه باشید تا در ادامه به این مقایسه این دو پارکت بپردازیم و تصمیم‌گیری را برای شما آسان‌تر کنیم.

تفاوت‌های ساختاری بین پارکت چوبی یا پارکت پی وی سی؟

پارکت پی وی سی از پلی‌وینیل‌کلراید (PVC) ساخته می‌شود که یک نوع پلیمر است. این ماده شیمیایی به‌صورت صنعتی تولید می‌شود و از نفت به‌عنوان منبع اصلی تأمین می‌شود. پارکت‌های پی وی سی از چندین لایه تشکیل شده‌اند و معمولاً با روش قفلی (click-lock) نصب می‌شوند.

در مقابل، پارکت‌های چوبی از لایه‌های چوب طبیعی از جمله بلوط، راش، گیلاس و… ساخته می‌شوند. پارکت‌های چوبی عمدتاً از سه‌لایه تشکیل می‌شوند: لایه فوم برای جلوگیری از نفوذ رطوبت، لایه چوبی که الگو و طراحی را شامل می‌شود و لایه حامی یا لایه اصلی که مقاومت و استحکام پارکت را تضمین می‌کند.

پارکت‌های چوبی ممکن است با روش‌های مختلفی نصب شوند، از جمله نصب با چسب یا به‌صورت قفلی (click-lock).

اگر به دنبال انتخابی می‌گردید که زیبایی چوب طبیعی را با مقاومت و کاربری آسان ترکیب کند، انتخاب بین پارکت چوبی یا پارکت پی وی سی؟ پیشنهاد ما پارکت چوبی است. این گزینه طبیعت چوب را به فضای شما می‌آورد، همچنین دارای عمر طولانی‌تری است.

تفاوت‌های ساختاری بین پارکت چوبی یا پارکت پی وی سی؟

پارکت پی وی سی چه مزایا و معایبی دارد؟

یکی از مزایای پارکت‌های پی وی سی، راحتی در شست‌وشو آن‌ها است. برخلاف لمینت که ممکن است به مواد شوینده خاصی نیاز داشته باشد، پارکت‌های پی‌وی‌سی نیازی به مواد تخصصی ندارند. پی وی سی‌ها از متنوع‌ترین کف‌پوش‌ها هستند. این کف‌پوش‌ها از مدل‌های ساده تا طرح‌های چوب و سنگ را شامل می‌شوند.

 این تنوع به شما این امکان را می‌دهد که بدون هیچ محدودیتی از هر مدلی که دوست دارید انتخاب کنید. اما در کنار این مزایا، با معایبی نیز همراه هستند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • غیرطبیعی بودن پارکت پی‌وی‌سی

از ایراداتی که می‌توان برای انتخاب بین پارکت چوبی یا پارکت پی وی سی؟ نام برد این است که پارکت پی وی سی، غیرطبیعی است. این نوع کف پوش از مواد نفتی و شیمیایی تولید می‌شود که به محیط‌زیست آسیب می‌زند. همچنین، استفاده از این نوع مواد باعث ایجاد مشکلات سلامتی در افراد می‌شود.

  • نرم بودن زیادی پارکت پی‌وی‌سی

یک معضل دیگر از پارکت‌های پی‌وی‌سی، انعطاف بیش از حد برخی مدل‌ها است. در صورت استفاده از این کف‌پوش در فضاهایی همچون سالن نشیمن، نرمی زیاد آن باعث می‌شود که پایه‌های میز و مبل، اثرات فرورفتگی را بر روی سطح آن ایجاد کنند. این ویژگی ممکن است باعث نقض زیبایی دکوراسیون شود.

  • پارکت پی‌وی‌سی و حساسیت به نور خورشید

حساسیت به نور خورشید نیز یک نقطه‌ضعف از پارکت‌های پی وی سی است. این نوع کف‌پوش در برابر تابش مستقیم نور خورشید حساس بوده و ممکن است رنگ آن تحت‌تأثیر قرار گیرد و ظاهر غیرجذابی پیدا کند.

  • ظاهری معمولی پارکت‌های پی وی سی

ظاهر معمولی نیز یک معضل دیگر از پارکت‌های پی وی سی است. هرچند تنوعی از مدل‌ها وجود دارد، اما در کل این نوع کف پوش قابلیت ایجاد ظاهری خارق‌العاده در خانه یا مکان موردنظر را ندارد. این مسئله باعث می‌شود که پارکت پی وی سی به‌جای استفاده در محیط‌های مسکونی، بیشتر در بیمارستان‌ها، کارخانه‌ها و فضاهای فروشگاهی استفاده شود.

بنابراین، اگر به دنبال یک انتخاب خاص برای خانه یا فضاهای لوکس هستید، پیشنهاد می‌کنیم پارکت‌های چوبی باکیفیت را تهیه کنید. پارکت‌های چوبی با مزایای بی‌نظیر و جلوه‌ای شیک و زیبا، بهترین انتخاب برای شرایطی است که هم به دنبال زیبایی و هم کارایی پارکت هستید.

پارکت پی وی سی چه مزایا و معایبی دارد؟

چرا خرید پارکت چوبی انتخاب خوبی است؟

بسیاری از افراد به دلیل معایبی که در بخش قبل به آن‌ها اشاره کردیم، برای انتخاب بین پارکت چوبی یا پارکت پی وی سی؟ از پارکت‌های پی وی سی استقبال نمی‌کنند. در مقابل، پارکت چوبی با امتیازاتی که به دلیل استفاده از چوب طبیعی و یک‌تکه بودن دارد، گزینه بی‌نظیری برای تزیین فضاهای مسکونی است. بر خلاف لمینت و پی وی سی که تولید صنعتی دارند، پارکت‌های چوبی از طبیعت الهام می‌گیرند و بازتابی از زیبایی و گرمای چوب را ارائه می‌دهند.

به‌عنوان یک انتخاب هوشمندانه، پارکت چوبی به دلیل استفاده از چوب طبیعی و ساختار یک‌تکه، با مزایای زیادی همراه است. حتی مدل‌های مهندسی این پارکت، با استفاده از تکنولوژی پیشرفته، از استحکام بیشتری برخوردارند که آن را به یک انتخاب مناسب برای هر فضایی تبدیل می‌کند.

  • راحتی در نصب پارکت چوبی

پارکت‌های چوبی نصب آسان و راحتی دارند. این کف‌پوش‌ها از پیچیدگی‌های گذشته جلوگیری کرده و با پیشرفت در تکنولوژی، به‌راحتی روی زمین چسبانده می‌شوند.

  • کاهش هزینه‌های پارکت چوبی در درازمدت

ممکن است در نگاه اول به نظر برسد که بین انتخاب و خرید پارکت چوبی یا پارکت پی وی سی؟ پارکت‌های چوبی هزینه بیشتری برایتان دارد، اما باید توجه داشته باشید که به دلیل دوام زیاد و کیفیت فوق‌العاده باعث کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری در آینده می‌شود.

  • نظافت آسان پارکت چوبی

 با ویژگی‌هایی همچون ساختار یک‌تکه و پوشش سطحی مناسب، پارکت‌های چوبی به‌راحتی نظافت می‌شوند.

  • عمر طولانی پارکت های چوبی

یکی از مهم‌ترین مزایای پارکت‌های چوبی عمر طولانی و دوام بالای آن‌ها است. این نوع پارکت‌ها مقاومت زیادی در برابر خط‌وخش دارند.

  • تعمیر راحت پارکت چوبی

 در صورت نیاز به تعمیر، پارکت‌‌های چوبی به‌راحتی قابل‌بازسازی هستند و این امکان را به شما می‌دهند که از هزینه‌های تعویض و تعمیر جلوگیری کنید.

  • ضد آلرژی بودن پارکت چوبی

 چوب به‌صورت طبیعی آلرژی است و می‌تواند به بهبود کیفیت هوا در داخل فضا کمک کند.

با تمام مزایایی که ذکر شد پارکت‌های چوبی می‌توانند بهترین انتخاب برای فضاهایی که نیاز به ظاهری زیبا و مقاومت بالا دارند باشند. البته توجه داشته باشید که شما تنها با خرید پارکت‌های چوبی باکیفیت و مرغوب می‌توانید از این مزایا بهره‌مند شوید؛ چراکه پارکت‌های ساخته شده با چوب بی‌کیفیت نمی‌توانند تا این حد کارایی داشته باشند.

چرا خرید پارکت چوبی انتخاب خوبی است؟

پارس آرای کوهستان؛ مرجع تخصصی انواع پارکت چوبی

در انتهای این مقاله تمام نکاتی که برای انتخاب بین پارکت چوبی یا پارکت پی وی سی؟ لازم بود را ارائه دادیم. پارس آرای کوهستان به‌عنوان یکی از برترین واردکنندگان پارکت‌های چوبی باکیفیت در بازار شناخته می‌شود. تعهد به ارائه محصولات با استانداردهای بالا، ظاهر جذاب و زیبا و کیفیتی که در طولانی‌مدت به آن پی خواهید برد، از مزایای انتخاب و خرید پارکت از پارس آرای کوهستان است.

پارکت‌های چوبی باکیفیت می‌توانند جلوه بی‌نظیری به فضای شما ببخشند. با تکنولوژی برتر و استفاده از چوب باکیفیت، پارکت‌های ارائه شده در پارس آرای کوهستان به شما تجربه‌ای استثنایی از زیبایی و کارایی بالا را ارائه خواهند کرد.

 

برچسب ها: