جایگاه پارکت‌های پی وی سی در بین کفپوش‌های مختلف دکوراسیون داخلی

شما می‌توانید به راحتی مبلمان منزل خود را تغییر بدهید اما پوشش کف اتاق، اداره و یا محل کار شما چیزی نیست که بتوانید به سادگی آن را تغییر بدهید. به همین دلیل برای داشتن انتخابی دقیق به مقایسه گزینه‌های مختلف کفپوش مانند پارکت پی وی سی و پارکت چوبی نیاز دارید. در واقع انتخاب میان این پارکت‌ها به دلیل تنوع بالای پوشش‌های کف که در بازار وجود دارد به هیچ عنوان کار آسانی نیست. اگر شما هم طرفدار کفپوش‌هایی مدرن، شیک و مقاوم هستید احتمالا به تفاوت میان پارکت چوبی و پی وی سی فکر کرده‌اید. در این مطلب از پارس آرای کوهستان به مقایسه پارکت‌های پی وی سی با پارکت چوبی می‌پردازیم.

پارکت چوبی چیست و چه خصوصیاتی دارد؟

پارکت چوبی (wood flooring) همان‌طور که از نامش پیداست نوعی کفپوش از جنس چوب درختان است که برای کف فضاهای داخلی ساختمان و منازل مسکونی قابل‌استفاده است. جالب است بدانید که در میان سه پوشش‌ کف پارکت، لمینت و کفپوش pvc، پارکت قدیمی‌ترین نوع پوشش کف استفاده شده است.

نکته‌ی جالب‌تر در مورد تاریخچه‌ این پوشش کف است. اولین استفاده‌ی بشر از پارکت چوبی به قرن شانزدهم میلادی یعنی حدود چهارصد سال پیش بازمی‌گردد. زمانی که معماران فرانسوی نهایت بهره را از خواص سبک، تنوع و زیبایی چوب درختان بردند و آن را جایگزین سنگ‌های برجسته‌ی کاخ مجلل ورسای کردند.

پارکت pvc چیست

پارکت pvc چیست و چه خصوصیاتی دارد؟

پارکت pvc همانطور که از نام آن مشخص است یک پوشاننده کف است. این کفپوش، برخلاف لمینت قابلیت ارتجاعی دارد و کاملا انعطاف پذیر است. نام انگلیسی آن Polyvinyl Chloride است و بسته به نوع جنس آن می توان در هر فضایی آن را نصب کرد.

ماده اولیه پارکت‌های pvc چیست؟ نوعی مواد پلیمری و پر کاربرد از مشتقات نفتی در ساخت پی وی سی به کار می‌رود. این ماده شباهت زیادی به پلاستیک دارد و در عین زیبایی، بسیار مقاوم و قابل انعطاف نیز هست. pvc شامل کربن، هیدروژن و کلر است که با فیبر و چند لایه دیگر دکوراتیو، ترکیب شده است. هر کدام از لایه های pvc وظیفه مشخصی دارند و روی محصول نهایی تاثیر می‌گذارند.

پارکت‌های  pvc برای نقاط پرتردد بهترین گزینه است

این نوع کفپوش‌ها برای استفاده در شلوغ ترین مکان‌ها ظاهر بسیار خوبی دارند اما برای تمیز ماندن باید به طور منظم تمیز شوند. برای تمیز کردن این کفپوش‌ها ابتدا با استفاده از جارو برقی مو، گرد و خاک و سایر موارد را تمیز کنید.

سپس با استفاده از طی و یا دستمال مرطوب کفپوش‌ها را تمیز کنید. قیمت کفپوش‌های PVC بسیار متفاوت است و هر چقدر محصول با کیفیت‌تر باشد گران‌تر است. قیمت این نوع کفپوش ها بر اساس عوامل متفاوتی تعیین می شود. مهم ترین عامل تعیین قیمت واردات و تولید آن است. این نوع کفپوش ها نسبت به پارکت‌های چوبی و لمینت‌ها قیمت کمتری دارند.

تفاوت پارکت‌های پی وی سی و پارکت چوبی از نظر متریال ساخت

عمده ترین فرق کفپوش پی وی سی با پارکت در جنس مواد سازنده است. ساختار اصلی کفپوش PVC از نوعی پلاستیک فشرده با نام پی وی سی تشکیل شده که نوعی پلیمر است. در صورتی که پارکت چوبی از جنس الیاف فشرده HDF تهیه می‌شود که این الیاف از مشتقات چوب می‌باشد.

تفاوت پارکت‌های پی وی سی و پارکت چوبی

به بیان ساده‌تر اینکه پارکت‌های پی وی سی از مواد پلیمری ساخته می‌شوند. در صورتی که پارکت چوبی به نوعی از فراورده‌های چوب به شمار می‌آیند. اهمیت این موضوع برای خریداران بسیار زیاد است. جنس مواد به کار رفته در محصول تاثیر مستقیم روی طول عمر، کیفیت و حتی قیمت خرید آن دارد.

به طور معمول چوب طبیعی، قیمت بالاتری دارد ولی پارکت از پوب طبیعی نیست و در ساخت آن فراورده های چوبی استفاده شده است. پارکت نوعی محصول لایه به لایه است که تحت دما و فشار به صورت یک دست دیده می‌شود. از نظر جنس به کار رفته می‌توان گفت که پارکت چوبی به دلیل سپری کردن فرایندهای حرارتی از مقاومت بالاتری در مقایسه با مشتقات پلیمری پارکت‌های پی وی سی برخوردار است.

مقایسه‌ای میان ضخامت پارکت‌های پی وی سی با پارکت‌های چوبی

پارکت‌های pvc به صورت رولی و با ابعاد مشخصی عرضه می‌شوند و به طور معمول دارای ضخامت 2 یا 3 میلی متر هستند. اما پارکت چوبی همیشه به شکل تایل‌های مجزا در ضخامت های 7،8و 12 میلی متری تولید می‌شود .به این ترتیب ضخامت پارکت چوبی به طرز محسوسی بیشتر از کفپوش‌های پی وی سی است. همین امر هم موجب افزایش استحکام و دوام پارکت چوبی در مقایسه با پارکت‌های پی وی سی می‌شود. حتی از شکل ظاهری هم می‌توان گفت که از نظر ضخامت پارکت چوبی چه تفاوتی با پارکت‌های پی وی سی دارد.

تفاوت پارکت‌های پی وی سی و پارکت چوبی از نظر خراشیدگی سطح

در تولید پارکت‌های چوبی از یک لایه محاظتی اکسید آلومینیوم استفاده می‌کنند که همین امر موجب می‌شود پارکت‌های چوبی مقاومت بیشتری در برابر خراشیدگی‌ها و اجسام نوک‌تیز پیدا کنند. از طرفی سایش و فرسایش پارکت چوبی در مقایسه با پارکت‌های پی وی سی بسیار کمتر است. پارکت چوبی همچنین طول عمر بیشتری هم دارد و از نظر زیبایی یکی از بهترین انتخاب‌ها برای تغییر دکوراسیون است.

پارکت چوبی در مقایسه با پارکت PVC

پارکت چوبی در مقایسه با پارکت PVC گزینه بهتری برای دکوراسیون است

کفپوش چوبی در برابر فشار مقاومت بالایی دارد و در صورت قرار گرفتن اجسام سنگین وزن روی آن، فشرده و له نمی‌شود. در صورتی که کفپوش پی وی سی به دلیل استفاده از پلاستیک، از این خاصیت بی‌بهره است. همچنین با وجود گران‌تر بودن پارکت چوبی در مقایسه با پارکت‌های پی وی سی، این پارکت به دلیل مزایای بسیار مانند زیبایی، مقاومت بالا و ماندگاری از نظر اقتصادی توجیه‌پذیرتر است و هزینه‌های تعمیر و نگهداری کمتری هم برای شما به همراه دارد.

مجموعه پارس آرای کوهستان بزرگ‌ترین مرجع تخصصی فروش و اجرای پارکت‌های چوبی در کشور است. تمامی پارکت‌های چوبی مجموعه ما از برندهای وارداتی معتبر تامین می‌شوند و دارای ضمانت اصالت کالا هستند. برای خرید برترین مدل‌های پارکت چوبی می‌توانید به وب‌سایت ما مراجعه کنید.

برچسب ها: