جایگاه پارکت طرح چوب به عنوان یک کفپوش در دکوراسیون داخلی

داشتن کفپوشی زیبا برای هر مکانی مانند منزل و محل کار یک ضرورت است. پارکت طرح چوب یکی از شیک‌ترین و بادوام‌ترین کفپوش‌ها در زمینه دکوراسیون داخلی است. این پارکت‌ها به گونه‌ای طراحی و ساخته شده‌اند که با هر سلیقه و سبک دکوراسیونی هماهنگی داشته باشند. پارکت‌های طرح چوب همانطور که از نام آن‌ها کاملا مشخص است از جنس طبیعت هستند و همین ویژگی باعث می‌شود تا حس مثبتی به فضای اطراف منتقل شود.

ابتدا با پارکت چوبی آشنا شوید

پارکت چوبی یکی از پرکاربردترین نوع کفپوش‌ها است که از چندین تکه با لایه‌های چوبی ساخته می‌شود. استفاده از پارکت‌های چوبی به دلیل خالص بودن متریال آن از چوب، باعث می‌شود که جلوه طبیعی و زیبایی را به محیط ببخشد.

پارکت‌های چوبی از انواع مختلف چوب درختانی مانند گردو، کاج، افرا و بلوط ساخته می‌شوند. استفاده از کفپوش پارکت چوبی به جای سرامیک، تاثیر بسزایی در جذابیت دکوراسیون و طراحی داخلی محیط مورد نظر شما خواهد داشت. این کفپوش‌ها در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع و شیک به بازار عرضه شده‌اند که شما با توجه به سلیقه، محیط مورد نظر و بودجه برای خرید می‌توانید هر یک از این مدل‌ها را تهیه کنید.

تفاوت پارکت‌های طرح چوب با لمینت
تفاوت پارکت‌های طرح چوب با لمینت

 

تفاوت پارکت‌های طرح چوب با لمینت چیست؟

تفاوت اصلی میان پارکت طرح چوب و لمینت در نوع متریالی است که برای ساخت آن‌ها استفاده می شود. در واقع پارکت‌های چوبی  به طور کامل از چوب طبیعی ساخته شده‌اند و در مقابل لمینت از موادی غیر از چوب تشکیل شده است. لمینت از ام دی اف با اچ دی اف با روکش‌های کاغذی طرح چوب ساخته شده است که متاسفانه بسیاری از فروشندگان و خریداران این تفاوت بین دو محصول را نمی‌دانند و در مواقعی مشاهده می‌شود که فروشندگان به صورت عمدی یا سهوی، لمینت را با قیمت‌های غیر واقعی به جای پارکت چوبی به مشتری ارائه می‌دهند.

علاوه بر تفاوت در طبیعی بودن متریال پارکت‌های چوبی با لمینت می توان به نکات متمایز‌کننده دیگر مانند دوام کم و کیفیت پایین لمینت، صدای ناخوشایند در زمان راه رفتن روی لمینت، عدم ترمیم پذیری لمینت‌ها، لیز خوردن روی لمینت و سایر موارد نیز اشاره کرد. به همین دلیل اگر قصد خرید پارکت طرح چوبی را دارید به طبیعی بودن متریال آن و صد در صد چوب بودن آن توجه داشته باشید.

جدیدترین مدل‌های پارکت طرح چوب

امروزه شاهد انواع پارکت‌های چوبی در طرح‌های متنوع و جذاب هستیم که به بازار عرضه شده‌اند. شما می‌توانید با توجه به سلیقه، مکان مورد نظر و بودجه خود هر یک از این پارکت‌های چوبی را انتخاب نمایید. در ادامه برخی از انواع جدیدترین پارکت‌های چوبی را معرفی خواهیم کرد.

پارکت‌های چوبی با طرح نقاشی

این نوع پارکت‌ها با جنس و ظاهر چوب طبیعی بوده است که برای زیبایی بیشتر این کفپوش‌ها از اشکال هندسی و نقاشی‌های مختلف بر روی آن استفاده شده است. همچنین طرح‌های زیبا از نقاشی کودکانه نیز وجود دارند که می‌توانید برای اتاق کودکان و یا مهد‌های کودک از این پارکت چوبی طرح‌دار استفاده کنید.

پارکت چوبی با طرح تنه درخت

این نوع پارکت‌ها را با الهام از شیارهای درختان، ترک‌ها و گره‌های موجود در چوب ساخته اند. این نوع پارکت چوبی به خوبی طبیعی بودن این کفپوش‌ها را به نمایش در می آورد، گویی که طبیعت را به خانه راه داده‌ایم. استفاده از این پارکت چوبی باعث ایجاد فضای گرم و صمیمی در محیط خانه خواهد شد.

پارکت‌های چوبی همبند
پارکت‌های چوبی همبند

پارکت‌های چوبی همبند

این نوع پارکت‌ها که به پارکت‌های کلیکی نیز شناخته می‌شوند را می‌توانید به صورت یک پازل در کنار یکدیگر قرار دهید و نصب کنید. این پارکت‌ها از قطعات چوبی استاندارد ساخته شده‌اند که دارای طرح‌های متنوع و گوناگونی هستند. استفاده از این پارکت‌های چوبی همبند به شکل طرح گیاهی به افرادی که به طرح‌های ترنجی و گیاهی عادت دارند، پیشنهاد می‌شود. استفاده از این پارکت چوبی در کنار فرش و موکت، علاوه بر زیبایی باعث گرمی خاصی در محیط زندگی خواهد شد.

چگونگی نصب و اجرای پارکت‌های طرح چوب

برای نصب پارکت طرح چوب به عنوان کفپوش باید ابتدا سطح زیر کار را در نظر گرفت که چه متریال و چه کیفیتی دارد و با توجه به آن اقدام به نصب پارکت نمود. از دیگر اقدامات در نصب پارکت چوبی توجه به نوع و ضخامت کفپوش چوبی است که در هنگام نصب باید به ضخامت آن همراه با چسب و فوم صداگیر زیرین آن توجه داشته باشید تا از سایز برش چارچوب درب‌های ساختمان کوچکتر باشند و زیر چارچوب قرار بگیرند.

از طرفی بهتر است پارکت‌های طرح چوب را با فاصله از دیوارها نصب کنید. به گونه‌ای که این فاصله از ضخامت قرنیز بیشتر نباشد. برای نصب پارکت چوبی روی راه پله ساختمان، باید کف و پیشانی پله‌ها توسط نبشی به یکدیگر متصل شوند و سپس پارکت با چسب مخصوص نصب شود.

درجه AC در پارکت‌های طرح چوب به چه معنا است؟

یکی از نکات بسیار مهم در زمان خرید پارکت طرح چوب، درجه AC است. در ادامه ضمن تعریف این مفهوم، مثال‌هایی از انواع آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم. درجه AC در واقع ملاکی برای تعیین مقاومت پارکت‌ها در برابر سایش است که به 5 دسته زیر تقسیم بندی می‌شود.

این دسته‌بندی‌ها عبارتند از:

  • درجه AC1: کمترین درجه پارکت چوبی است که مقاومت بسیار کمی در برابر سایش دارد
  • درجه AC2: این نوع درجه هم مقاومت کمی در برابر سایش دارد و بهتر است که برای مکان‌های خلوت استفاده نشود
  • درجه AC3: این درجه جزو رایج ترین درجه‌ها است. این پارکت‌های طرح چوب مقاومت مناسبی دارد. به طوری که می‌تواند در مکان‌های کم ازدحام مانند خانه‌های مسکونی، هتل‌ها و مغازه‌ها مورد استفاده قرار گیرد
  • درجه AC4: این درجه از محصولات کیفیت خوبی دارد و جزء بهترین کیفیت‌های پارکت‌های طرح چوب می باشد. این محصول از لحاظ مقاومت در برابر سایش بسیار خوب عمل می‌کند و می تواند در مکان‌های پرتردد و شلوغ مانند کافه‌ها، فروشگاه‌ها، محل‌های کار، شرکت‌ها و ادارجات مورد استفاده قرار گیرد.
  • درجه AC5: آخرین درجه از پارکت‌ها، درجه 5 است که بهترین درجه آن به شمار می‌آید. در واقع، در این درجه بهترین مقاومت سایشی وجود دارد. به همین خاطر می توان از این نوع محصول برای مکان‌های بسیار شلوغ مانند پاساژهای خرید استفاده کرد. درجه AC5 و درجه AC4 برای خانه‌های مسکونی و محل‌های کم رفت و آمد پیشنهاد نمی‌شوند.
نقش پارکت‌های طرح چوب
نقش پارکت‌های طرح چوب

نقش پارکت‌های طرح چوب در جذابیت دکوراسیون منزل را دست کم نگیرید

در انتخاب رنگ پارکت طرح چوب باید به فضای ساختمان دقت کرد. با توجه به رنگ دیوار و مقدار فضایی که قرار است کفپوش شود رنگ این پارکت‌های چوبی انتخاب می‌شود. اگر فضای طراحی کوچک است معمولا از رنگ روشن‌تر برای طراحی کف استفاده می‌کنند. در صورتی هم که فضای طراحی بزرگ باشد معمولا از رنگ تیره استفاده می‌کنند. رنگ روشن باعث بزرگ جلوه‌دادن فضای کوچک طراحی می‌شود و رنگ‌های تیره هم فضای طراحی را کوچک‌تر نشان می‌دهند.

مجموعه پارس آرای کوهستان اولین و معتبرترین مرجع چوب‌های تخصصی صنعت ساختمان است. با پارکت‌های طرح چوب مجموعه ما می‌توانید دکوراسیون داخلی مدرنی در محل زندگی و یا کار خود داشته باشید. در ضمن مشاوران مجموعه هم در تمام مراحل طراحی و ساخت پروژه پاسخگوی ابهامات شما هستند.

برچسب ها: