ضرورت رعایت ایمنی ورزشکاران در ساخت پارکت سالن‌های ورزشی

پارکت‏ها قطعات چوبی یا فومی هستند که در طرح‌ها و اشکال مختلف تولید می‌شوند. پارکت‎های مخصوص سالن‎های ورزشی پوشش‌هایی از جنس چوب و یا از مشتقات آن هستند که به روش‌های مختلف روی کف سالن‏ها نصب می‎شوند. این پارکت‏ها باید مطابق با استانداردهای جهانی ساخته شوند. همچنین آن‎ها باید از ویژگی‏هایی همچون یکپارچگی سطح، قابلیت ارتجاعی، برگشت‎پذیری سریع، نیروی جذب ضربه بسیار بالا و جلوگیری از لغزش برخوردار باشند. قبل از اجرای این پارکت‏ها ابتدا باید زیرسازی‌ مناسب انجام شود. همواره باید در ساخت این کفپوش‌ها به ایمنی ورزشکاران نیز توجه داشته باشید. در این مطلب به بررسی ویژگی‏های انواع پارکت در سالن های ورزشی می‌پردازیم.

ویژگی‌های ضروری پارکت مورد استفاده در سالن های ورزشی

پارکت در سالن های ورزشی یکی از عوامل مهمی است که به شکل قابل توجهی بر کیفیت تمرینات و مسابقات ورزشی تاثیرگذار خواهد بود. کیفیت این نوع از کفپوش‌های ورزشی که از ارکان اصلی در سالن‌های ورزشی باز و سرپوشیده هستند، تاثیر مستقیمی در محافظت از کمر، زانوها و مچ پای ورزشکاران دارد.

ویژگی‌های ضروری پارکت
ویژگی‌های ضروری پارکت

یکی از راه‌های جلوگیری از سانحه و آسیب در ورزشکاران، نصب پارکت مخصوص سالن‌های ورزشی است. این کفپوش‌ها سالن می‌توانند میزان شوک ناشی از ضربه خوردن بدن را کاهش دهند. کفپوش ورزشی باید با نوع ورزش و معماری سالن تناسب داشته باشد. بنابراین، پارکت در سالن های ورزشی باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد که برخی از این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • حفظ ایمنی ورزشکاران در هنگام فعالیت بدنی در سالن
  • ضد لغزش و سر نبودن سطح
  • قیمت مناسب و مقرون‌به‌صرفه
  • رنگ‌بندی زیبا و جذاب متناسب با نوع سالن ورزشی
  • طول عمر و دوام بالا و مقاومت مناسب در مقابل ضربات مختلف و خط و خش

در ادامه دو نوع از پارکت‎های مناسب برای سالن‌های ورزشی بررسی شده‎اند.

پارکت چوب بامبو برای سالن‎های ورزشی

پارکت کفپوش بامبو در بیشتر سالن‎های ورزشی کاربرد دارد و با قیمت‌های متفاوتی عرضه می‎شود. هر چند این پارکت نسبت به چوب سخت در برابر آب مقاوم‎تر است، اما ضد آب نیست. از این رو، احتمال ایجاد کپک و سفیدک در آن بسیار پایین است. بنابراین بهتر است در سالن‎هایی از آن استفاده شود که احتمال خیس شدن آن کمتر باشد. چرا که خیس شدن با مقدار زیادی از آب، باعث می‎شود تا لکه‌های ناخوشایندی بر روی آن ایجاد شده و این نوع پارکت کدر ‌شود. همچنین خیس شدن زیاد پارکت بامبو را نرم‌تر کرده و آن را مستعد خراشیدن می‌کند.

استحکام چوب بامبو از بلوط بیشتر است و همین موضوع باعث دوام بیشتر آن می‎شود. همچنین این نوع پارکت ضد حساسیت است چرا که گرد و غبار را دفع می‌کند. چوب بامبو یکی از بهترین گزینه‎ها پارکت در سالن های ورزشی است.

پارکت لمینت

پارکت لمینت نوعی تخته از جنس فیبر فشرده بوده که با استفاده از یک پوشش محافظ پوشانده شده است. ویژگی این نوع پارکت لبه‌های مخروطی، برجستگی‏های متنوع مانند گره‌ها و بافت طبیعی آن است. اما هزینه این نوع پارکت نسبت به سایر انواع پارکت در سالن‎های ورزشی بیشتر است. این نوع پارکت برای سالن‎های ورزشی پرتردد که به نظافت مکرر نیاز دارند، مناسب است. پارکت لمینت ضد آب است و به راحتی در صورت خیس شدن می‎توان آن را خشک کرد. البته این نوع پارکت در اثر قرار گرفتن در معرض رطوبت مداوم متورم می‌شود. بررسی ضمانت این نوع پارکت قبل از خرید آن ضروری است.

کفپوش لمینت به سادگی نصب می‎شود و همین مساله، مزیت اصلی آن به شمار می‎آید. هر تخته پارکت لمینت از سه یا چهار لایه چوب تشکیل شده است و حدود 14 میلی متر ضخامت دارد. یکی دیگر از مزایای استفاده از این پارکت در سالن‎های ورزشی این است که روکش آن از جنس چوب به ضخامت حدود 4 میلی متر است که در صورتی که در اثر ضربه یا سایش خراب یا فرسوده شود و یا آسیب ببیند، می‌توان آن را با استفاده از سنباده به حالت اول برگرداند.

مراحل آماده‌سازی و نصب پارکت
مراحل آماده‌سازی و نصب پارکت

مراحل آماده‌سازی و نصب پارکت در سالن‌های ورزشی

آماده‎سازی محل نصب پارکت در سالن های ورزشی به این صورت است که این محل باید کاملا تخلیه شده و هر گونه انسداد یا موانع داخل آن برطرف شوند. همچنین محل نصب باید عاری از هر گونه گرد و غبار باشد. از سوی دیگر، قبل از نصب باید درجه رطوبت بتن زمین بررسی شود و میزان رطوبت زمین نیز باید از دو درصد کمتر باشد.

پارکت‎ها باید روی لایه بتنی نصب شوند تا انعطاف‌پذیری آن‏ها به کف بتنی برای جذب نیروهای وارد بر زمین بازی کمک کند. در صورتی که مساحت زمین سالن ورزشی بیشتر از هشتصد متر مربع باشد، بهتر است از موانع رطوبتی استفاده شود. همچنین در صورتی که لایه‌های زیرین کف پارکت نیز رطوبتی بالاتر از پنج درصد داشته باشند، بهتر است موانع جاذب رطوبت به کار بروند. از سوی دیگر، لایه‌های زیرین پارکت، باید عاری از گرد و غبار بوده و کاملا صاف باشند. برای انتخاب بهترین روش برای نصب پارکت‌ در سالن‏های ورزشی ابتدا باید مساحت مکان بر حسب متر مربع محاسبه شده و سپس بر اساس این مساحت، فاصله بین دیوار و تخته‏های پارکت تعیین ‌شود.

مزایای استفاده از پارکت در سالن‎های ورزشی

استفاده از پارکت در سالن های ورزشی مزایای مختلفی در پی دارد. این پارکت‌ها مقاومت بالایی در برابر بارها و ضربات وارده توسط ورزشکاران را دارند. همچنین در همه سالن‌های ورزشی مانند سالن‌های والیبال، فوتسال و بسکتبال می‌توان از این نوع پارکت‎ها استفاده کرد. این پارکت‎ها طول عمر بالایی دارند و در انواع رنگ‌های مختلف اجرا می‎شوند. همچنین این کفپوش‎ها به‎راحتی قابل خط‎کشی برای انواع رشته‌های ورزشی هستند. در مجموع استفاده از پارکت در سالن‎های ورزشی علاوه بر ایجاد زیبایی و آراستگی در محیط، کارایی بسیاری دارد و هزینه آن نیز مقرون‎به‌صرفه است.

<yoastmark class=

اجرای پارکت در سالن‎های ورزشی؛ نوعی سرمایه گذاری بلندمدت

پارکت در سالن‌های ورزشی، تاثیر مستقیمی بر عملکرد ورزشکاران دارد و مانع ایجاد آسیب‎های جدی به بدن آن‎ها می‎شود. از این رو، صرف هزینه برای استفاده از این محصول، نوعی سرمایه‌گذاری بلندمدت به‎شمار می‎آید. نکته مهم در استفاده از پارکت در سالن های ورزشی این است که برای حفظ دوام بالای آن‎ها باید مرتبا تمیز شوند. چرا که در صورت تمیز نبودن، ممکن است باعث لغزش ورزشکاران شده که باعث افزایش احتمال آسیب‎دیدگی در آن‌ها می‎شود. با انجام مراقبت‌های روزانه و تمیز کردن مرتب به روش اصولی، می‌توان بافت و یکپارچگی این پارکت‎ها را تا مدت زمان طولانی حفظ کرد.

برچسب ها: