پارکت به عنوان عایق؛ جایگزین مناسب برای کفپوش‌های قدیمی

شرایط گرمایش هر خانه به عوامل مختلفی از جمله عایق‌کاری وابسته است. معمولا گفته می‌شود که خانه‌هایی که پوشش کف آن‌ها از جنس چوب است در حفظ گرمای محیط عملکرد بهتری دارند. سوالی که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید این است که آیا واقعا می‌توان از پارکت به عنوان عایق استفاده کرد؟ در این مطلب به بررسی مزایای پارکت‌ها و استفاده از آن‌ها به‌عنوان عایق حرارتی می‌پردازیم.

پارکت به عنوان عایق

پارامترهای موثر در گرمایش و سرمایش خانه

بدون شک اصلی‌ترین عامل موثر در گرمایش و سرمایش، نوع کفپوش استفاده‌شده در خانه است. برای ساخت کفپوش معمولا از سنگ و سرامیک یا پوشش‌های چوبی مانند پارکت‌ استفاده می‌شود که هر یک مزایا و معایبی دارند. تجربه نشان داده است که پارکت به عنوان عایق حرارتی عملکرد بهتری نسبت به سایر کفپوش‌ها دارد. سایر پارامترهای موثر در گرمایش و سرمایش خانه عبارتند از:

  • متراژ خانه
  • تعداد درها و پنجره‌های خانه
  • جنس درها و پنجره‌ها
  • نوع سیستم حرارتی مورد استفاده
  • حجم اثاثیه موجود در محیط خانه
  • میزان رفت‌و‌آمد ساکنین‌

انتخاب کفپوش مناسب برای پیشگیری از هدر رفتن انرژی

برای انتخاب کفپوش مناسب باید به مواردی مانند ضخامت پوشش، میزان انبساط و انقباض، آسیب‌پذیری در برابر حرارت و رطوبت و رسانایی متریال مورد استفاده توجه کرد. پارکت به‌خاطر داشتن چگالی بالاتر، در مقایسه با سایر کفپوش‌ها حرارت بیشتری را در خود ذخیره می‌کند و از به هدر رفتن انرژی جلوگیری می‌کند. یکی دیگر از ویژگی‌های پارکت‌های چوبی و لمینت پایین بودن میزان انبساط و انقباض آن‌ها است. همچنین می‌توان این پارکت‌ها را با ضخامت‌های مختلفی تولید کرد و در قسمت‌های مختلف خانه از آن‌ها استفاده کرد. هرچه ضخامت بیشتر باشد، پارکت به عنوان عایق عملکرد بهتری خواهد داشت.

نقش پارکت به عنوان عایق حرارتی

چوب یکی از قدیمی‌ترین و پرکاربردترین ابزارهایی است که در طول تاریخ در اختیار بشر قرار داشته است. قدمت استفاده از چوب برای ساختن خانه و پناهگاه به هزاران سال پیش بازمی‌گردد. چوب در کنار داشتن کاربردهای متنوع، استحکام مناسب و دوام نسبتا بالایی دارد. همچنین می‌تواند در برابر سرما و گرما مانند یک عایق حرارتی عمل کند.

با مدرن شدن زندگی و روی آوردن مردم به آپارتمان‌نشینی، چوب توانست جایگاه خود را حفظ کند و هنوز هم در ساختمان‌سازی کاربردهای گسترده‌ای دارد. امروزه از چوب بیشتر در نمای ساختمان‌ها و برای تولید کفپوش‌هایی مانند پارکت چوبی و پارکت لمینت استفاده می‌شود.

به دلیل آسیب‌پذیر بودن چوب در برابر رطوبت و حرارت بالا، امروزه در اکثر خانه‌ها از پارکت‌های لمینت استفاده می‌شود. پارکت‌های لمینت در برابر رطوبت و حرارت بسیار مقاوم هستند و در کنار سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، از این پارکت به عنوان عایق حرارتی استفاده می‌شود.

انواع پارکت به عنوان عایق

انواع پارکت به عنوان عایق

از پارکت‌های چوبی، مهندسی و لمینت به عنوان عایق در برابر حرارت و صدا استفاده می‌شود. پارکت‌های چوبی و مهندسی می‌توانند از هدررفت گرما و انرژی جلوگیری کنند، اما همان‌طور که اشاره شد ممکن است در برابر رطوبت و حرارت بالا آسیب‌پذیر باشند.

پارکت‌های لمینت ساختاری چند لایه دارند و در هنگام نصب آن‌ها یک لایه فوم نیز در زیر پارکت قرار می‌گیرد. به این ترتیب پارکت لمینت به یک عایق صوتی و همچنین حرارتی با عملکرد بسیار عالی تبدیل می‌شود. پارکت‌های لمینت به‌طور مستقیم از چوب تولید نمی‌شوند و مغزی آن‌ها از جنس HDF است. همین مغزی HDF است که باعث مقاومت بالای آن در برابر حرارت زیاد می‌شود.

مقایسه کفپوش سرامیکی با پارکت از نظر ویژگی عایق بودن

کفپوش‌هایی که از مواد معدنی مانند سنگ و سرامیک ساخته می‌شوند، رسانایی حرارتی بالاتری دارند. بالابودن رسانایی حرارتی به معنای انتقال سریع‌تر گرما است. در نتیجه اگر سیستم‌های گرمایشی خانه خاموش شوند، حرارت ذخیره‌شده به سرعت از طریق کفپوش‌های سنگی و سرامیکی به بیرون از خانه منتقل می‌شود. پس استفاده از این کفپوش‌ها می‌تواند باعث افزایش هزینه‌ها و به هدر رفتن انرژی شود.

امروزه در کشورهای توسعه‌یافته سراسر جهان سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ای برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی وضع شده است. به همین خاطر اکثر مهندسان به‌سراغ استفاده از پارکت به عنوان عایق حرارتی رفته‌اند. به‌طور کلی انواع مختلف پارکت‌ها در مقایسه با مواد معدنی رسانایی حرارتی پایین‌تری دارند و در صورت خاموش شدن سیستم گرمایشی می‌توانند از هدر رفتن گرما جلوگیری کنند.

استفاده از پارکت در خانه‌هایی با سیستم گرمایش از کف

با پیشرفت تکنولوژی و نیاز برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی، سیستم‌های گرمایشی نیز در حال توسعه و تغییر هستند. امروزه در ساخت خانه‌های مدرن از سیستم گرمایش از کف استفاده می‌شود. این سیستم گرمایشی حرارت را به‌طور یکدست و مساوی به تمام نقاط خانه منتقل می‌کند. همان‌طور که می‌دانید، یکی از مزایای اصلی این سیستم گرمایشی مصرف پایین آن است.

معمولا از پارکت به عنوان عایق حرارتی و مکملی برای سیستم‌های گرمایش از کف استفاده می‌شود. پس از نصب سیستم گرمایشی، نوبت به نصب این پارکت‌ها می‌رسد. برای نصب پارکت به بهترین شکل ممکن باید به چند نکته اساسی توجه کنید:

  • برای داشتن بهترین عملکرد بهتر است از پارکت‌های لمینت استفاده کنید
  • پیش از شروع مراحل نصب حتما باید سیستم گرمایش از کف را خاموش کنید
  • حتما اطمینان حاصل کنید که در هنگام نصب دمای پارکت‌ از 27 درجه بالا‌تر نرود
  • توصیه می‌شود تا 24 ساعت پس از نصب پارکت سیستم گرمایشی خود را روشن نکنید
  • برای روشن کردن سیستم گرمایش حتما دما را به‌صورت تدریجی زیاد کنید تا پارکت از شوک حرارتی در امان بماند

خرید بهترین پارکت‌ها

خرید بهترین پارکت‌ها از مجموعه پارس آرای کوهستان

عواملی مانند ضخامت، میزان انبساط و انقباض و میزان مقاومت در برابر حرارت و رطوبت از مهم‌ترین پارامترهایی هستند که در انتخاب کفپوش مناسب باید به آن‌ها دقت کنید. پارکت به عنوان عایق حرارتی عملکرد بسیار مناسبی دارد و در ساخت‌وساز خانه‌های مدرن در کنار سیستم‌های گرمایشی از کف، از این مدل کفپوش‌ استفاده می‌شود. پارکت‌ها در مقایسه با سایر مواد معدنی که برای ساخت کفپوش از آن‌ها استفاده می‌شود، رسانایی حرارتی پایین‌تری دارند. به همین دلیل در زمستان از هدررفت انرژی جلوگیری می‌کنند.

شرکت پارس آرای کوهستان اولین و معتبرترین مرجع خرید انواع چوب‌های مورد استفاده در صنعت ساختمان‌ به شمار می‌رود. شما می‌توانید برای خرید انواع پارکت‌های باکیفیت به وبسایت ما مراجعه کنید و در صورت نیاز به مشاوره، با کارشناسان مجرب ما در مجموعه پارس آرای کوهستان تماس بگیرید.

برچسب ها: