اصلی‌ترین ویژگی و خصوصیت ترموود برای سقف خانه چیست؟

ترموود از چوب‌های درختانی مانند کاج و زبان‌گنجشک ساخته می‌شود که در دمایی بین ۱۸۰ تا ۲۳۰ درجه سانتی‌گراد، در کوره‌های مخصوص و طی یک پروسه چهار روزه اصلاح و تولید می‌شوند. بخار موجود در این فرآیند به عنوان یک گاز محافظ عمل می‌کند. این فرآیند باعث ایجاد تغییرات شیمیایی و فیزیکی در چوب و مقاوم شدن آن در برابر عواملی مانند سرما و گرما، ضربه و فشار، حشرات و موریانه و همچنین رطوبت می‌شود. در ادامه این مطلب به بررسی ویژگی و مشخصات چوب ترموود برای سقف خانه می‌پردازیم.

سقف ترموود چیست؟

سقف ترموود برای کسانی که به دنبال ساخت سقفی زیبا و مقاوم هستند گزینه خوبی است. همچنین این نوع سقف دارای مزایای متعددی نسبت به سایر انواع سقف‌ها است و می‌تواند در انواع ساختمان‌ها، ازجمله ساختمان‌های مسکونی، تجاری و صنعتی، استفاده شود. سقف ترموود یک نوع سقف چوبی است که از چوب ترموود ساخته می‌شود. ماندگاری بالا از جمله موارد ویژگی و مشخصات چوب ترموود برای سقف خانه به‌حساب می‌آید. همچنین فرایند حرارت‌دهی باعث مقاومت فیزیکی این چوب در برابر شرایط جوی و در نتیجه پوسیده نشدن چوب می‌شود. چوب‌های حرارت‌دیده برای استفاده در آب‌وهوا و شرایط مختلف بهینه‌سازی شده‌اند. ازاین‌رو می‌توان گفت که دوام این محصول نسبت به چوب‌های معمولی بیشتر است.

مزایای استفاده از ترموود برای سقف خانه

ویژگی‌های ترموود‌ باعث می‌شوند که این متریال به‌عنوان یک محصول طبیعی، مشکلاتی که سایر متریال‌های مورداستفاده در صنعت ساختمان‌سازی برای کارفرما ایجاد می‌کنند را به وجود نیاورد. ازآنجاکه فرایند حرارتی باعث کاهش میزان رطوبت چوب می‌شود؛ این فرآیند به طور قابل‌توجهی ثبات ابعادی ترموود را بهبود می‌بخشد. ویژگی‌های ترموود رنگ شده نیز به دلیل کاهش واکنش در برابر رطوبت، ارتقا می‌یابند.

ظاهر زیبا و طبیعی

یکی از موارد ویژگی و مشخصات چوب ترموود برای سقف خانه این است که استفاده از ترموود در محل زندگی این فرصت را فراهم می‌کند تا از بهترین ویژگی‌های چوب از جمله زیبایی و حس طبیعی بودن آن لذت ببرید. همچنین ترموود محصولی فوق‌العاده با فرآیند تولیدی است که در آن از هیچ ماده شیمیایی استفاده نمی‌شود و هیچ خطری برای ساکنان ندارد.

امکان بازیافت

برخی از کارفرمایان از تأثیرات زیست‌محیطی محصولاتی که در ساختمان‌سازی استفاده می‌کنند، آگاهی ندارند. در تولید ترموود از هیچ ماده شیمیایی استفاده نمی‌شود و تنها حرارت بالا و بخار آب در این فرآوری نقش دارد. ازاین‌جهت محصول نهایی، حتی پس از پایان عمر مفید، قابل‌بازگشت به طبیعت است. در عصر نوین با توجه به افزایش میزان آلودگی محیط‌زیست، قابلیت بازیافت بودن یکی از بهترین ویژگی‌های متریال‌های جدید مانند ترموود است.

احساس خوشایند ساکنان و بازدیدکنندگان

احساس خوشایندی که در ذهن مصرف‌کننده، با استفاده از یک محصول چوبی ایجاد می‌شود، بخش مهمی از ویژگی‌ها و خصوصیات ترموود است که در زمان خرید به آن توجه می‌شود. فرآیند حرارتی، رسانایی گرمایی چوب را کاهش می‌دهد و به همین دلیل چوب حتی در شرایط آب‌وهوایی بسیار گرم، باعث گرم شدن و انتقال گرما به محیط اطرافش نمی‌شود. از آنجا که در فرآیند تولید این محصول هیچ‌گونه ماده شیمیایی به کار نمی‌رود، فرآورده نهایی نیز کاملاً غیر‌سمی ‌است. همین مساله باعث کاهش نگرانی ساکنان می‌شود.

مقاومت نسبی در برابر اشعه فرابنفش نور خورشید

همانند بسیاری از متریال‌ها، ترموود در مقابل اشعه فرابنفش ضعف دارد. نور مستقیم خورشید در دراز مدت رنگ چوب را از قهوه‌ای به طوسی تغییر می‌دهد. به‌علاوه اشعه ماورا بنفش سبب ایجاد ترک‌های کوچک می‌شود. در ادامه اثر باران و گرما امکان جداشدن چوب از سطح به‌خصوص در صفحات بدون پوشش وجود دارد. بسیار توصیه می‌شود که از یک‌لایه محافظ سطح با پایه رنگ‌دانه برای جلوگیری از تغییر رنگ و اثرات دیگر جوی استفاده شود. با همه این موارد، مقاومت ترموود در برابر این آسیب از چوب خام کمتر است.

مقاومت در برابر ترک‌خوردگی

طبق آزمایشاتی که بر روی چوب ترموود انجام‌گرفته است در اثر حرارت و دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد مقاومت چوب ترموود 30 تا 40 درصد افزایش می‌یابد. هرچه دمای حرارت در این فرآیند بیشتر باشد مقاومت آن در برابر شکاف خوردگی بیشتر می‌شود.

دیگر مزایای استفاده از چوب ترموود برای سقف

ترموود یک گزینه عالی برای پوشش سقف است. این سقف‌ها دارای ویژگی‌های مثبت بسیاری هستند که این متریال کم‌نظیر را نسبت به سایر متریال‌های ساخت‌وساز در میان کارفرمایان و مصرف‌کنندگان محبوب ساخته است.

از مزایای دیگر این متریال برای استفاده در سقف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نصب راحت
  • نگهداری آسان
  • طبیعی بودن و زیبایی
  • تنوع در رنگ و طرح
  • وزن پایین

آیا امکان استفاده از سقف ترموود در هر منطقه‌ای وجود دارد؟

به‌دلیل ویژگی‌های کم‌نظیر سقف ترموود محدودیت جغرافیایی خاصی برای استفاده از آن وجود ندارد، البته در برخی موارد، ممکن است نیاز به بررسی‌های بیشتر برای تعیین مناسب بودن سقف ترموود باشد. به‌عنوان مثال، اگر ساختمان در معرض بارندگی یا باد شدید قرار داشته باشد، ممکن است نیاز به استفاده از سیستم‌های تقویتی برای سقف چوبی ترموود باشد. در مجموع، می‌توان گفت که این سقف یک گزینه مناسب برای استفاده در هر مکانی است.

خرید ترموود برای اجرای سقف ترموود از شرکت پارس آرای کوهستان

شرکت پارس آرای کوهستان برترین واردکننده انواع ترموود باکیفیت از کشورهای اروپایی مانند استونی است. ما ترموود مورد نیاز برای پروژه شما را تامین می‌کنیم. شما همچنین می‌توانید اجرای انواع پروژه‌های ترموودی را به تیم اجرایی پارس آرای کوهستان بسپارید.

سوالات متداول

آیا امکان جابه‌جایی سقف ترموود وجود دارد؟

بله. امکان بازکردن سقف ترموود بدون آسیب رسیدن به زیرساخت سقف و همچنین چوب‌های ترموود و جابه‌جایی آن وجود دارد.

آیا سقف ترموود عایق صدا است؟

بله. به‌دلیل خاصیت چوب ترموود که در فرآیند حرارت دهی رطوبت داخل خود را از دست می‌دهد نه‌تنها در مقابل گرما و الکتریسیته مقاوم است بلکه در مقابل صدا نیز مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد.

برچسب ها: