نگه‌داری و مراقبت از چوب پارکت در انبار

اگر تصمیم دارید پارکت چوبی خود را در انبار نگه دارید و نمی‌دانید چطور این کار را انجام دهید. این مقاله برای شماست. در این مقاله تلاش می‌کنیم به طور کامل و مفصل به این موضوع بپردازیم. قبل از هر چیزی ما باید از اهمیت نگه‌داری چوب مطلع شویم.

مثل هر حرفه دیگری ایجاد و طراحی انبار برای پارکت‌های چوبی نیاز به اطلاعات تخصصی و جامع دارد تا بتوانیم قبل از بروز مشکلات، آن‌ها را پیش‌بینی و برطرف کنیم. در ادامه به مهم‌ترین جزئیاتی که در طراحی انبار باید به آن‌ها توجه کنید اشاره می‌کنیم. همچنین به نگه‌داری و مراقبت از چوب پارکت در انبار می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

چرا نگه‌داری و مراقبت از چوب پارکت در انبار اهمیت دارد؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که چوب، جنسی بادوام با طول عمر بالاست. اما این جمله زمانی درست است که از چوب به‌خوبی نگه‌داری و مراقبت شود. در غیر این صورت حتی بادوام‌ترین چوب‌ها هم ممکن است دچار آسیب، خراشیدگی و یا ساییدگی شوند. مراقبت از چوب پارکت در انبار باعث می‌شود چوب‌ها دوام بیشتری داشته باشند.

در طی انبارکردن پارکت چوبی ممکن است سطح این پارکت‌ها دچار خراش و یا آسیب شود و یا فرورفتگی و سایر عیب‌ها در آن ایجاد شود و باعث ضرر شود. از جمله مشکلات دیگری که ممکن است حین نگه‌داری از پارکت چوبی برای شما ایجاد شود، جمع‌شدن گردوغبار در روی سطح پارکت و کدرشدن آن است. به همین خاطر برای حفظ دوام و کیفیت پارکت مهم است که ما از آن‌ها به‌صورت درست حفاظت کنیم.

چرا نگه‌داری و مراقبت از چوب پارکت در انبار اهمیت دارد؟

نحوه طراحی و یا انتخاب انبار مناسب برای پارکت چوبی

اولین موردی که در نگه‌داری و مراقبت از چوب پارکت‌ها در انبار باید به آن دقت کرد، فضایی است که برای این کار انتخاب می‌کنید. این فضا باید دارای ویژگی‌هایی باشد که حفظ دوام و کیفیت پارکت‌های شما را تضمین کند.

ویژگی‌های انبار مناسب:

1_ سطح کف انبار بهتر است شیب ملایم داشته باشد تا هنگام شست و شو و تمیز کردن انبار آب با سرعت بیشتری خارج شود.

2_جنس کف انبار باید استحکام کافی برای وزن چوب‌ها را داشته باشد. پیشنهاد ما به شما سطوحی از جنس بتن است.

3_ مورد بسیار پراهمیت در طراحی انبار جنس دیوار و سقف آن است که باید از مواد غیر اشتعال تشکیل شده باشد.

4_ وجود سیستم اطفا حریق از دیگر موارد مهم است که سلامت شما و سرمایه‌تان را تضمین می‌کند.

5_ از موارد دیگری که در نگه‌داری و مراقبت از چوب پارکت‌ها در انبار اهمیت دارد وجود سیستم تهویه و هواکش مطابق با وسعت انبار است.

6_ وجود دوربین‌های مداربسته و چک کردن منظم آن باعث می‌شود تا از کوچک‌ترین اتفاق‌ها به خصوص آتش‌سوزی با خبر شوید.

7_ در نظر گرفتن ارتفاع انبار از موارد دیگری است که باید با توجه به حجم پارکتی که می‌خواهید انبار کنید، بررسی و به صورت استاندارد مشخص کنید.

8_ درب انبار باید ارتفاع مناسبی داشته باشد تا هنگام بار زدن جنس‌ها با چالش روبرو نشوید.

9_ بهتر است جنس پنجره‌های انبار فلزی باشد.

10_ قبل از انبار کردن پارکت چوبی بهتر است نحوه بسته‌بندی و فضای مورد نیاز برای بسته‌بندی را درنظر داشته باشید.

11_ باید هنگام نگه‌داری و مراقبت از چوب پارکت در انبار به سیستم بایگانی و ثبت اجناس موجود دقت کرد. با این کار می‌توان در زمان لازم اطلاعات کامل از میزان جنس خروجی و ورودی را داشته باشید.

نحوه طراحی و یا انتخاب انبار مناسب برای پارکت چوبی

چگونگی انبارکردن پارکت چوبی

انبارکردن پارکت‌های چوبی شرایطی دارد که بهتر است قبل از شروع کار به آن توجه کنید. این شرایط عبارت‌اند از:

  • بهتر است پارکت‌های با طول یکسان را در کنار همدیگر انبار کنید.
  • هر کدام از انواع پارکت‌ها با جنس‌های مختلف بهتر است برکنار یکدیگر قرار گیرند.
  • پارکت‌ها باید با فاصلهٔ حداقلی 150 میلی‌متر از سطح زمین روی بلوک‌هایی که سطح آن‌ها صاف است قرارگیرند.
  • بین هر لایه از پارکت‌ها موانعی در نظر بگیرید برای جداسازی چوب‌ها از هم تا در طولانی‌مدت باعث سایش یکدیگر نشوند.
  • پارکت‌ها باید در فضایی باشد که رطوبت بالا نداشته باشد و نور خورشید به طور مستقیم به آن‌ها نتابد تا کیفیت آن‌ها حفظ شود.
  • میزان رطوبت انبار نباید زیاد و کم شود و باید با کمک‌گرفتن از دستگاه رطوبت‌سنج رطوبت انبار را کنترل کرد.
  • یکی از عواملی که ممکن است در نگه‎داری و مراقبت از چوب پارکت‌ها در انبار برای شما دردسرساز شود وجود حشراتی مثل موریانه است که می‌توانند به پارکت‎های چوبی ضرر زیادی بزنند.
  • استفاده‌کردن از روغن‌های جلادهنده می‌تواند باعث افزایش طول عمر پارکت‌ها شود. همچنین این روغن‌ها از ترک‌خوردن و پوسیدگی پارکت چوبی جلوگیری می‌کنند.

چگونگی انبارکردن پارکت چوبی

نحوه محافظت از پارکت‌های چوبی در برابر موریانه

درست است که پارکت چوبی عموماً از چوب‌هایی مثل چوب درختان بلوط، سرو، گردو و… ساخته می‌شود که خیلی کم توسط موریانه مورد آسیب قرار می‌گیرند؛ اما باید همه جوانب را در نظر بگیریم. به همین خاطر بهتر به این نکته توجه کنیم که موریانه‌ها عموماً به بخش‌های مرکزی و وسط چوب که مواد مغذی کمتری دارد آسیب نمی‌زنند؛ پس بهتر است که هرازچندگاهی فواصل بین پارکت‌ها را با کمک‌گرفتن از متخصص، سم‌پاشی کنید.

چه چوب‌هایی را می‌توان بیشتر در انبار نگه داشت؟

مناسب‌ترین چوب‌ها برای پارکت، چوب درختان افرا، گردو، راش و بلوط هستند که استحکام بالایی دارند. این استحکام بالا، باعث دوام و طول عمر بیشتر پارکت‌های چوبی می‌شود و طبیعتاً نگه‌داری و مراقبت از چوب پارکت در انبار را آسان‌تر می‌کند. این چوب‌ها همچنین از آسیب حشرات و آسیب‌های احتمالی دیگری که در معرض دیگر چوب‌ها قرار دارد مصون هستند.

چه چوب‌هایی را می‌توان بیشتر در انبار نگه داشت؟

پارس آرای کوهستان ارائه‌دهنده بهترین پارکت‌های چوبی

با اینکه نگه‌داری و مراقبت از چوب پارکت در انبار کار آسانی نیست؛ اما با رعایت‌کردن نکاتی که ذکر شد می‌توان از مشکلات احتمالی جلوگیری کرد. به‌طورکلی قبل از شروع هر کاری بهتر است که با روش‌ها، مزایا و معایب آن حوزه آشنایی پیدا کنید تا بتوانید قبل از بروز مشکلات چاره‌اندیشی کنید.

پارس آرای کوهستان یکی از شرکت‌های معتبر ارائه‌دهنده بهترین پارکت‌های چوبی باکیفیت فوق‌العاده و متشکل از کارشناسان باتجربه و با اطلاعات کافی در زمینه پارکت‌های چوبی است. شما می‌توانید به‌راحتی با کارشناسان ما در تماس باشید تا اطلاعات کافی و راهنمایی‌های لازم را در زمینه تهیه بهترین پارکت‌های چوبی کسب کنید.

 

برچسب ها: