با تعمیر و نگهداری طول عمر آلاچیق را افزایش دهید

چنانچه اهل تفریحات خارج از خانه هستید و به گذراندن اوقات فراغت خود در فضای باز علاقه دارید، حتما بارها در آلاچیق ‎های فضای باز از دورهمی ‎های خود لذت برده ‎اید. آلاچیق ‎های چوبی طرفداران زیادی دارند و بسیاری از افراد در فکر ساخت این نوع آلاچیق ها برای محیط باغ و ویلای خود هستند. در این صورت باید توجه داشته باشید که آلاچیق هم مانند برخی از سازه‎های چوبی به تعمیر و نگهداری اصولی نیاز دارد.

آلاچیق های چوبی با توجه به اینکه یه سازه مجزا هستند، در ویلاها و یا حیاط خانه های بزرگ ساخته می‎شوند. هر چقدر که شما نکات نگهداری و تعمیر آلاچیق ترموود را جدی‏‎ تر بگیرید، مطمئنا طول عمر این سازه افزایش می‎یابد و تماشایی‌تر باقی می‌مانند. در این مطلب به بررسی نکات مهم و اساسی مراقبت از آلاچیق چوبی می‎پردازیم.

آلاچیق چیست؟

آلاچیق یک سازه زیبا و سقف ‎دار است. ساخت آلاچیق چوبی تفاوت زیادی با آلاچیق ‎های دیگر ندارد. البته برخی از آلاچیق‎ ها دارای زیرسازی هستند، اما آلاچیق ترموود یک سازه آماده است. هرچند امکان ساخت آن در محیط مورد نظر نیز وجود دارد.

آلاچیق ‎های ترموود با توجه به نوع ساخت آن‎ها، در برابر عوامل محیطی زیادی مقاوم هستند. با این حال عوامل محیطی و جوی می‌توانند در طول زمان، بر روی چوب این سازه تاثیر بگذارند. از نکات دیگر درباره آلاچیق ترموود، می‎توان به طرح ‎های مختلف آن اشاره کرد.

چرا از ترموود برای ساخت آلاچیق استفاده می‎کنند؟

چوب ترموود یک نوع چوب طبیعی است، که بعد از فرآیند ترمو کردن یا همان روش‏ های حرارتی مدرن، استحکام و طول عمر بیشتری نسبت به دیگر چوب‎ ها پیدا می‌کند. ترموود ابتدا یک چوب خام به شمار می‎رود که در زمان تولید، ترمو می‎شود و پس از این فرآیند، بسیاری از معایب چوب‎ های طبیعی مثل تغییر رنگ، تورم و پوسیدگی سریع در آن از بین می‎رود. یکی از بهترین چوب‎ ها برای طراحی و ساخت آلاچیق بدون تردید چوب ترموود است. از آنجایی که ترموود از مقاومت زیادی برخوردار است، پس استفاده از آن برای ساخت آلاچیق می‎تواند بهترین نتایج را داشته باشد.

مهم‎ترین دلایل استفاده از ترموود برای ساخت آلاچیق به شرح زیر هستند:

  • شستشو و نگهداری ساده
  • مقاومت بالا در برابر عوامل محیطی
  • استفاده نکردن از مواد شیمیایی برای ساخت ترموود
  • از بین رفتن حشراتی که در داخل چوب هستند
  • ثابت بودن ابعاد ترموود و شکل این نوع از چوب
  • زیبا بودن رنگ و طرح ترموود

چه عواملی باعث خرابی و نیاز به تعمیر آلاچیق ترموود می‎شوند؟

عوامل متنوعی هستند که منجر به خرابی آلاچیق ترموود می‏شوند. به عنوان مثال آب و رطوبت از مهم ‎ترین عوامل کاهش عمر ترموود هستند. رطوبت بیشترین تاثیر را بر روی دیوارهای آلاچیق دارد. شود. بارش باران و برف باعث ایجاد رطوبت شدید و نفوذ آب به چوب ترموود می‏شوند. البته در بخشی از مطلب هم گفته شد که با توجه به فرآیند حرارتی که روی این نوع از چوب‎ ها صورت می‎گیرد، آلاچیق‌های ترموود از مقاومت بسیار در برابر نفوذ آب یا رطوبت برخوردار هستند. اما بهتر است با رعایت نکات نگهداری و تعمیر آلاچیق ترموود طول عمر آلاچیق را بیشتر کنید.

یکی دیگر از عواملی که باعث صدمه به آلاچیق ترموود می‎شود، تابیدن اشعه ماورای بنفش بر بدنه آلاچیق است. اگر اشعه ماورای بنفش نور خورشید به شکل مستقیم بر روی سقف و بدنه آلاچیق ترموود بتابد، به مرور زمان موجب تجزیه شدن سلول‎ های سطح ترموود می‏شود. همین موضوع به مرور زمان می‎تواند رنگ و بافت چوب را ضعیف کند. اگر فکری برای حل این مشکل نکنید، رنگ چوب آلاچیق خاکستری می‎شود. برای جلوگیری از این اتفاق، از ترموود باید به ‎وسیله لاک و یا رنگ‌های مخصوص که خاصیت پوششی دارند، محافظت شود.

یکی دیگر از نکاتی که ممکن است باعث آسیب ‏رسانی به آلاچیق شود، نفوذ جلبک و یا قارچ به ترموود است. ممکن است شما آلاچیق ترموود خود را در نزدیکی استخر و آب‎نما قرار داشته باشید. در این صورت ممکن است، این اتفاق بیفتد.

نکات نگهداری و تعمیر آلاچیق ترموود

یکی از دلایلی که بسیاری از خانواده‎ ها برای خرید آلاچیق ترموود دچار شک می‏شوند، تعمیرات و نگهداری از آن است. اما نگهداری از آلاچیق به هیچ عنوان کار دشواری نیست. برای این کار باید برخی از نکات نگهداری و تعمیر آلاچیق ترموود را به خاطر بسپارید.

هر چیزی که با استفاده از الوار تولید شود، باید مقاومت بالایی در برابر عناصر گوناگون داشته باشد. به عنوان مثال اگر فکر می‎کنید، ممکن است آب به ترموود نفوذ کند و یا رطوبت بر روی آلاچیق شما تاثیر بگذارد، بهتر است آلاچیق ترموود خود را تا حد امکان از آب‎نما، حوض، لوله آب و استخر دور کنید.

چوب با گذشت دارای منافذی است که امکان دارد آلودگی و رطوبت به آن‌ها نفوذ کنند و در نتیجه باعث پوسیده شدن آلاچیق ترموود شوند. برای حل این مشکل باید هر چند وقت یک بار، روی سطح آلاچیق ترموود را به روش صحیح درزگیری کرده و با نوعی پوشش محافظ آن را تقویت کنید.

برای اینکه به بهترین شکل از آلاچیق خود مراقبت کنید، باید هر چند ماه یک بار، کلیه بخش ‎های آن را از بابت رشد حشرات مختلف و تخم‎ گذاری آن‎ها بررسی کنید و امکان بروز این نوع مشکلات را کاهش دهید. در غیر این صورت حشرات به راحتی در داخل آلاچیق ترموود شما لانه ساخته و باعث خراب شدن سریع آن می‎شوند.

برخی دیگر از نکات نگهداری و تعمیر آلاچیق ترموود عبارت‎اند از:

  • استفاده از نوعی چادر یا کاور برای محافظت از آلاچیق
  • ساب زدن چوب ترموود
  • استفاده از روغن تراس
  • شستشو با مواد شوینده مخصوص

خرید آلاچیق ترموود از پارس آرای کوهستان

در این مطلب نگاهی به مهم‎ترین نکات نگهداری و تعمیر آلاچیق ترموود انداختیم و با عواملی که ممکن است باعث خرابی آلاچیق ترموود بشوند آشنا شدیم. اگر تصمیم به خرید آلاچیق ترموود ‎دارید، در انتخاب مجموعه مورد نظر برای خرید این سازه دقت کنید. مجموعه پارس آرای کوهستان با خدمات باکیفیت و قیمت‎ های مقرون‏‎ به‎ صرفه آماده خدمات‎ رسانی به شما است.

 سوالات متداول

چه عاملی موجب ترک خوردن آلاچیق ترموود می‎شوند؟

واردشدن رطوبت به بافت ترموود و تغییراتی که در سایز سلولی چوب رخ می‎دهند، ممکن است باعث ترک خوردن ترموود شوند. اشعه ماورابنفش خورشید نیز می‌تواند رنگ ترموود را تحت تأثیر قرار دهد.

برای حفظ رنگ آلاچیق ترموود چه باید کرد؟

برای اینکه به بهترین شکل رنگ آلاچیق ترموود را حفظ کنید، می‎توانید با پردازش تخته‎ ها، لکه ‎گیری، محافظ مخصوص اشعه ماورای بنفش یا روغن چوب رنگ‎دانه ‎ها و زیبایی آلاچیق را حفظ کنید.

برچسب ها: