نوع چوب پارکت؛ تضمین کننده دوام پارکت و راحتی شما

پارکت کفپوشی ساخته شده از چوب است که به سبب استفاده از مصالحی که مستقیما از دل طبیعت استخراج می‌شوند، هر کجا که اجرا شود، احساسی لطیف و خوشایند برآمده از دل طبیعت را برای افراد ایجاد می‌کند. برای ایجاد محیطی گرم و دلنشین، همواره استفاده از پارکت چوبی در کف خانه توصیه می‌شود. کفپوش پارکت، علاوه بر ایجاد زیبایی در فضا، موجب بازتاب فوق‌العاده نور می‌شود؛ مخصوصا پارکت‌هایی با رنگ روشن، فضا را بازتر نشان می‌دهند. درختان مختلفی جهت ساخت پارکت چوبی و پارکت تمام چوب برش می خورند؛ بنابراین نوع چوب پارکت، در هر پارکت با دیگری متفاوت است. در این مطلب با انواع چوب‌های مورد استفاده برای پارکت‌ها آشنا می‌شویم.

نوع چوب پارکت؛ تضمین کننده دوام پارکت و راحتی شما

تفاوت در مقاومت سطحی؛ معیاری برای انتخاب نوع چوب پارکت

سختی و مقاومت نوع چوب پارکت در برابر فشار و ضربه، معیاری بسیار مهم در انتخاب آن است. انواع چوب‌های پارکت، دارای سختی و مقاومت متفاوتی هستند که میزان این سختی بستگی به محل رشد درخت، نوع خاک، جنس درخت و موارد دیگر دارد. معمولا برای سنجش و مقایسه سختی چوب‌های مختلف، از آزمونی به نام برینل (Brinell)  استفاده می‌کنند. در این آزمون یک توپ فولادی با قطر ۱۰میلی متر در یک بازه زمانی معین و ثابت و با یک فشار ثابت به چوب برخورد می‌کند و درجه سختی آن از این راه، مشخص می‌شود. در نتیجه، هر چه سختی نوع چوب پارکت بیشتر باشد برای قسمت‌های پر رفت و آمدتر خانه، مثل هال و پذیرایی، مناسب‌تر است.

انواع چوب مورد استفاده در ساخت پارکت را بشناسید

چوب درختان مختلفی برای ساخت پارکت به‌کار می‌رود. انتخاب نوع چوب پارکت به سلیقه مشتری، فضایی که می‌خواهد کف آن را با پارکت بپوشاند، محدوده قیمت مورد نظر و موارد دیگر بستگی دارد. با توجه به این موارد، در ادامه رایج‌ترین انواع چوب‌های مورد استفاده برای پارکت، معرفی و بررسی شده‌اند.

پارکت از جنس چوب درخت بلوط
پارکت از جنس چوب درخت بلوط

پارکت از جنس چوب درخت بلوط

چوب درخت بلوط محکم‌ترین نوع چوب پارکت به‌شمار می‌آید که از گذشته‌های دور نیز استفاده می‌شده است. بلوط، درختی قدیمی، با اصالت، سرسخت و مقاوم است. سازه‌های چوبی ساخته شده از چوب بلوط، از نظر استحکام با سازه‌های فولادی رقابت می‌کنند. رنگ قهوه‌ای مایل به طلایی این چوب، مسحورکننده است. کفپوش چوبی ساخته شده از چوب بلوط، در عین زیبایی، بسیار با دوام و مقاوم است و برای مکان‌های پر تردد و شلوغ، گزینه بسیار مناسبی است.

پارکت ساخته شده از درخت افرا؛ دیگر نوع چوب پارکت

چوب افرا، مقاومتی همراه با انعطاف‌پذیری مناسب دارد. پارکت ساخته شده از چوب افرا، دارای رنگ کرم مایل به زرد است و به فرد حس پرواز در فضایی روشن و پر نور را می‌دهد. چون رنگ درخت افرا روشن است؛ پارکت‌های چوبی تولید شده از این درخت نیز رنگ روشنی دارند و برای ایجاد فضایی با عمق زیاد مناسب هستند، چون محیط را بازتر و روشن تر نشان می‌دهند.

در این رابطه خواندن مقاله ” جنس پارکت | با انواع چوب به کار رفته در این نوع کفپوش‌های چوبی آشنا شوید ” میتواند مفید باشد !

پارکت از جنس چوب درخت راش

پارکت‌های ساخته شده از چوب درخت راش، بسیار زیبا و دارای استحکام بالایی هستند. قطعات چوب برش خورده درخت راش را در کارخانه، در دستگاه‌هایی بخارپز کرده و سپس خشک می‌کنند. انجام این مراحل موجب استحکام هر چه بیشتر این نوع چوب می‌شود. چوب راش از لحاظ وزنی بسیار سبک و قابل حمل است. در صورت نگهداری و مراقبت مناسب، پارکت ساخته شده از راش، طول عمر و دوام بالایی دارد. رنگ این چوب، کرم مایل به قرمز است. این چوب به سبب مقاومت بالایی که دارد برای مکان‌های پر رفت و آمد و به سبب رنگ روشنش، برای وسعت‌بخشی به اتاق‌های کوچک، انتخاب مناسبی است. فضایی که کف آن را، کفپوش چوبی ساخته شده از چوب راش، پوشانده است، مملو از آرامش، لطافت و زیبایی است.

پارکت چوبی از جنس چوب درخت گردو
پارکت چوبی از جنس چوب درخت گردو

پارکت چوبی از جنس چوب درخت گردو

این نوع چوب پارکت، مقاومت بالایی دارد. چوب گردو از طیف رنگی شکلاتی تا قرمز سیر را در برمی‌گیرد و گزینه مناسبی برای ساخت پارکت است. بی‌نظمی‌های منحصربه‌فرد روی این چوب در کنار محکم بودن، آن را تبدیل به چوبی گران و باارزش کرده است که در تولید لوازم تزیینی خاص، مثل شطرنج و یا مبلمان نیز استفاده می‌شود.

پارکت چوب درخت گیلاس

یکی از بهترین و مقاوم ترین انواع چوب پارکت، چوب درخت گیلاس است. پارکت چوبی که با چوب این نوع درخت ساخته می‌شود، دارای رنگ طلایی مایل به قهوه‌ای است که موجب زیبایی فضای منزل می‌گردد. در صنعت پارکت‌سازی از چوب درخت گیلاس بیشتر از چوب بقیه درختان استفاده می‌شود.

چوب درخت زبان گنجشک؛ نوع دیگر چوب پارکت

درخت زبان گنجشک به واسطه داشتن چوبی محکم و سخت و در عین حال انعطاف‌پذیر، در مواردی که نیاز به مقاومت زیاد پارکت وجود دارد، برای ساخت آن استفاده می‌شود. طیف رنگی گسترده از سفید تا قهوه‌ای باعث شده تا پارکت ساخته شده از زبان گنجشک، یک پارکت پر طرفدار بوده و محبوبیت زیادی داشته باشد. ظاهر آن شاید بیشتر از بقیه انواع چوب پارکت، حس چوبی بودن و قرار گرفتن در طبیعت را به خانه ببخشد. رنگ تیره این چوب، مناسب فضاهای بزرگ است و گرمای خاصی به محیط خود می‌بخشد. پارکت ساخته شده از نوع چوب زبان گنجشک، دارای ویژگی‌های بسیار مناسبی است:

  • مقاومت بالا
  • سختی مناسب
  • فرم‌پذیری و شکل‌پذیری راحت

سلیقه مشتری و موارد استفاده؛ دو عامل مهم در انتخاب نوع چوب پارکت

در این مطلب با متداول‌ترین انواع چوب پارکت، آشنا شدیم. نوع چوب پارکت ها بسته به جنس درختی که از آن ساخته می‌شوند، قیمت‌ها، رنگ‌ها و مقاومت‌های مختلفی دارند. همچنین هر کدام از آن‌ها جلوه خاصی به محلی که در آن نصب می‌شوند، می‌بخشند. همواره در انتخاب نوع چوب پارکت، سلیقه مشتری و موارد استفاده در محیط‌های مختلف، حرف اول را می‌زنند.

مجموعه پارس آرای کوهستان، مرجع تولید و تامین‌کننده انواع محصولات چوبی مانند پارکت، ترموود و دیگر محصولات چوبی است. کیفیت بالا و قیمت رقابتی محصولات ما، یک خرید عالی و همراه با رضایت را برای شما تضمین می‌کند.

برچسب ها: