نمای چوب برای ویلا انتخابی ایده‌آل است

طراحی و ساخت نمای ویلاها نسبت به سایر ساختمان‌ها کمی متفاوت است. به دلیل اینکه ویلاها عموماً در مناطق جنگلی ساخته می‌شوند و بیشتر در معرض رطوبت و پوسیدگی در اثر قارچ و کپک قرار دارند؛ بنابراین در ساخت نمای ویلا باید از متریالی استفاده کرد که در برابر چنین عواملی مقاومت بالایی داشته باشد. بهترین متریال برای ساخت نمای ویلا، چوب است؛ اما هر چوبی مقاومت کافی در برابر عوامل محیطی ندارد. چوب‌های فراوری شده گزینه‌ای عالی برای این کار هستند؛ بهترین نوع چوب فراوری شده، ترموود است که با اصلاح حرارتی تولید می‌شود. با ما همراه باشید تا در این مطلب با نکات مهم ساخت نمای چوب برای ویلا آشنا شویم.

چوب مورداستفاده در ساخت نمای ویلا

اولین قدم در ساخت نمای چوب برای ویلا انتخاب متریال مناسب است. برای ساخت نما باید از ترموود یا همان چوب ترمو به‌عنوان متریال اصلی استفاده کنید؛ چرا که این چوب فراوری شده به‌راحتی می‌تواند در برابر عوامل محیطی مقاومت کند. باید بدانید که ترموود طیف رنگی روشن تا تیره چوب را دارد و شما باید طبق دکوراسیون بیرونی ویلا، چوب ترمو با رنگ مناسب را تهیه کنید.

روشن یا تیره بودن چوب ترمو به میزان حرارت دیدن آن در فرایند ترمو شدن بستگی دارد. در این فرایند که هیچ ماده شیمیایی در آن به کار برده نمی‌شود، چوب در معرض حرارت بالای بخار آب یا روغن داغ قرار می‌گیرد. طی این فرایند، چوب تا دمای حداقل 180 درجه سانتی‌گراد و حداکثر 220 درجه سانتی‌گراد حرارت می‌بیند. هر چه چوب در معرض حرارت بیشتری قرار بگیرد، رنگ آن تیره‌تر می‌شود.

در تولید ترموود از چوب درختان نرم‌چوب و سخت‌چوب کاربرد زیادی دارند. درختان نرم‌چوب مانند کاج و صنوبر دارای چوب بسیار باکیفیت و با انعطاف‌پذیری بالایی هستند. چنین ویژگی در ساخت نمای چوب برای ویلا بسیار مهم است. از سوی دیگر چوب درختان سخت‌چوب مانند زبان‌گنجشک یا ون استحکام و ماندگاری بالایی دارد که آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای ساخت نمای چوبی ویلا تبدیل می‌کند.

چرا ترموود بهترین متریال برای ساخت نمای ویلا است؟

ترموود که نوعی چوب فراوری شده به شمار می‌رود، در برابر عوامل محیطی مختلف مانند رطوبت و حرارت بسیار مقاوم است. این نوع چوب می‌تواند در هر شرایطی بدون هیچ مشکلی ظاهر خود را حفظ کند و طول عمر بالایی داشته باشد. باید بدانید زمانی که چوب درختانی مانند کاج و زبان‌گنجشک در معرض حرارت بسیار بالا قرار می‌گیرد، برخی از ویژگی‌های خود را از دست می‌دهد.

چوب طی فرایند اصلاح حرارتی رطوبت داخلی خود را ازدست‌داده و مواد مغذی داخل آن از بین می‌روند. با وجود ازدست‌دادن این ویژگی‌ها، چوب ترمو شده خصوصیات جدید پیدا می‌کند. در واقع استحکام چوب ترمو شده و مقاومت آن در برابر تغییرات دما و رطوبت افزایش می‌یابد. به‌این‌ترتیب عوامل محیطی مانند تابش نور خورشید، رطوبت ناشی از بارش برف یا باران، سایش و ضربه کمترین تأثیر را روی چوب ترمو خواهند داشت.

اشعه فرابنفش موجود در پرتوهای نور خورشید چوب معمولی را فرسوده می‌کند؛ اما ترموود به دلیل قرارگرفتن در فرایند اصلاح حرارتی در برابر این اشعه خطرناک مقاومت بالایی دارد. از سوی دیگر ابعاد و حجم چوب معمولی در اثر عواملی مانند رطوبت و حرارت تغییر کرده و برآمدگی یا تورفتگی‌هایی روی آن ایجاد می‌شود. اما چوب ترمو در برابر چنین عواملی مقاومت می‌کند و ابعاد آن ثبات بالایی دارند.

نکات مهم ساخت نمای چوبی برای ویلا که باید بدانید

در هنگام ساخت نمای چوب برای ویلا باید چند نکته مهم را مدنظر قرار دهید تا یک سازه بسیار باکیفیت و عالی داشته باشید. اولین نکته انتخاب بهترین نوع چوب برای انجام این کار است که در قبل اشاره کردیم ترموود می‌تواند بهترین گزینه باشد. باید بدانید که به‌طورکلی هیچ‌گونه متریالی مانند چوب، ظاهر نما را جذاب نمی‌کند. شما باید پس از مشورت با استادکار نصب نمای چوبی، بهترین نوع چوب ترمو شده با ابعاد و ضخامت مناسب را تهیه کرده و در اختیار استادکار قرار دهید.

از جمله سایر نکات ساخت نمای چوب برای ویلا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد یک نقطه کانونی برای نمای ویلا
  • ایجاد کنتراست رنگی میان‌نمای بیرون و داخل ویلا
  • ایجاد یک ورودی هماهنگ با نمای چوبی برای ویلا

نقطه کانونی نما؛ ویژگی منحصربه‌فرد هر ویلا

یکی از نکات مهم در ساخت نمای چوب برای ویلا تعیین یک نقطه کانونی برای آن است. به‌عنوان‌مثال در طراحی نمای بیرونی ویلا، برای چهارچوب پنجره‌ها، سایبان قرار دهید تا بتوانید یک ویژگی اضافی برای نما مشخص کنید. همچنین می‌توانید فضایی خاص مانند تراس یا بالکن با دکوراسیون جذاب در طراحی نمای ویلا قرار دهید. به‌این‌ترتیب چنین سازه‌ای از فاصله دور به‌راحتی قابل رویت خواهد بود.

بزرگ‌تر دیده‌شدن ویلا با ایجاد کنتراست رنگی نمای بیرونی و داخلی

ایجاد کنتراست رنگی میان‌نمای بیرونی و داخلی ویلا اهمیت بسیار زیادی در ساخت نمای چوب برای ویلا دارد. شما می‌توانید برای هر دو نمای داخلی و بیرونی از چوب ترمو استفاده کنید. به‌طورکلی بهتر است که نمای بیرونی و داخلی با یکدیگر کنتراست داشته باشند تا ویلا بزرگ‌تر دیده شود. به‌منظور ایجاد کنتراست، شما می‌توانید برای نمای داخلی از ترموود با رنگ روشن‌تری نسبت به نمای بیرونی استفاده کنید.

ایجاد فضایی چشم‌نواز با ساخت ورودی هماهنگ با نمای چوبی ویلا

با ساخت یک ورودی بسیار جذاب با متریال چوب برای ویلا شما می‌توانید فضایی بسیار چشم‌نواز و جذاب ایجاد کنید. در واقع این کار می‌تواند جذابیت نمای چوب برای ویلا را به شکل چشمگیری افزایش دهد. شما می‌توانید ورودی را به شکل یک دروازه بزرگ با ستون‌ها و سقف چوبی بسازید. به‌این‌ترتیب نمای ورودی با نمای ویلا از نظر تم و رنگ هماهنگ شده و به‌نوعی مکمل نمای ویلا می‌شود.

پارس آرای کوهستان؛ برترین عرضه‌کننده ترموود برای ساخت نمای ویلا

با انتخاب یک متریال مناسب برای ساخت نمای چوبی ویلا و رعایت نکاتی که در این مطلب عنوان شد، شما می‌توانید یک ویلا با نمای بسیار جذاب داشته باشید. برای تهیه چوب ترمو و ساخت نما بهتر است به یک مرجع مطمئن عرضه‌کننده چوب‌های صنعتی مراجعه کنید. مجموعه پارس آرای کوهستان به‌عنوان یکی از برترین عرضه‌کنندگان چوب‌های صنعتی در ایران، سابقه درخشانی در زمینه واردات باکیفیت‌ترین ترموود دارد. شما می‌توانید بهترین چوب‌های ترمو را به‌منظور ساخت نمای چوب برای ویلای خود از مجموعه ما خریداری کنید.

برچسب ها: