با ساخت نمای چوبی مدرن، ساختمانی جذاب داشته باشید

درگذشته برای ساخت نمای ساختمان‌ها از آجر و سنگ به‌عنوان متریال اصلی استفاده می‌شد. اما در چند سال گذشته استفاده از چوب‌های فراوری شده در ساخت نما رواج پیدا کرده است. در حال حاضر بسیاری از ساختمان‌های مدرن با نمای چوبی ساخته می‌شوند؛ چرا که چوب ظاهری بسیار جذاب دارد و نسبت به سایر متریال‌ها سبک‌تر است. چوب‌های مورداستفاده در ساخت نماهای مدرن معمولاً طی یک فرایند اصلاح حرارتی به‌نوعی چوب بسیار مقاوم در برابر عوامل محیطی مانند رطوبت و حرارت زیاد، تبدیل می‌شوند. این نوع چوب‌ها دوام بسیار بالایی دارند و گزینه‌ای عالی برای ساخت نمای چوبی هستند. با ما همراه باشید تا با نمای چوبی مدرن و متریال مورداستفاده در آن آشنا شویم.

در نماهای چوبی مدرن از چه نوع چوبی استفاده می‌شود؟

نمای چوبی مدرن ظاهری بسیار خاص و جذاب به ساختمان می‌دهد. به دلیل وجود چوب در این نوع نما، فضای ساختمان حس طبیعت را به افراد القا می‌کند. باید بدانید که به دلیل عوامل محیطی مانند تابش نور خورشید و شرایط آب‌وهوایی مختلف، این امکان وجود دارد که چوب استفاده شده در نما خراب شود؛ بنابراین لازم است که از نوعی چوب استفاده شود که در برابر عوامل محیطی مقاوم باشد و بتواند ظاهر خود را در هر شرایطی حفظ کند.

بهترین نوع چوب برای ساخت نماهای مدرن، چوب فراوری شده است. این نوع چوب‌ها در یک فرایند اصلاح حرارتی قرار می‌گیرند که توسط روغن داغ یا بخار آب انجام می‌شود. در واقع چوب را در معرض بخار داغ آب یا روغن داغ قرار می‌دهند تا رطوبت داخلی و مواد مغذی آن کاملاً از بین برود. به‌این‌ترتیب مقاومت چوب در برابر حرارت و رطوبت افزایش‌یافته و با حمله حشرات موذی، کپک و قارچ مواجه نمی‌شود.

بهترین نوع چوب فراوری شده برای نمای مدرن، ترموود است. ترموود از مقاوم‌ترین و بادوام‌ترین انواع چوب صنعتی به شمار می‌رود. چوب ترمو معمولاً در یک فرایند اصلاح حرارتی در معرض حرارت بخار آب تولید می‌شود. نکته مهمی که درباره فرایند ترمو شدن وجود دارد این است که طی آن هیچ ماده شیمیایی به چوب اضافه نشده و به‌صورت کاملاً طبیعی فراوری می‌شود.

افزایش دوام در برابر عوامل محیطی در نمای چوبی ساختمان

عوامل محیطی می‌توانند تأثیرات منفی زیادی روی نمای چوبی مدرن بگذراند. این عوامل که شامل مواردی مانند تابش نور خورشید، آب‌وهوای مختلف، حمله حشرات قارچ و کپک می‌شوند که می‌توانند چوب را به شکل‌های مختلفی خراب کنند. پرتوهای نور خورشید حاوی اشعه فرابنفش هستند؛ از همین رو تابش نور خورشید باعث پوسیده‌شدن چوب می‌شود.

شرایط آب‌وهوایی مختلف بارش برف یا باران رطوبت محیط را افزایش می‌دهند؛ رطوبت بیش از حد می‌تواند ابعاد چوب را تغییر دهد. به عبارتی دیگر رطوبت زیاد باعث افزایش حجم چوب و ایجاد برآمدگی‌ها و تورفتگی‌هایی روی سطح آن می‌شود.

در صورت استفاده از ترموود برای ساخت نمای چوبی مدرن ساختمان، مشکلات ذکر شده در اثر عوامل محیطی به حداقل خواهند رسید. چرا که چوب ترمو در برابر تمام این عوامل مقاوم است؛ البته روش‌هایی برای افزایش مقاومت ترموود در برابر عوامل محیطی وجود دارد. باید بدانید که در بازار نوعی روغن و رنگ مخصوص چوب ترمو موجود است که با استفاده از آن می‌توانید ترموود به‌کاررفته در ساخت نما را تقویت کنید. با اعمال روغن یا رنگ مخصوص روی سطح ترموود، در واقع یک‌لایه عایق حرارت و رطوبت ایجاد می‌شود که از چوب ترمو در برابر اشعه فرابنفش خورشید و رطوبت زیاد محافظ می‌کند.

عوامل تعیین‌کننده کیفیت ترموود در نمای چوبی ساختمان

مرغوب‌ترین نوع ترموود متعلق به کشور فنلاند است که با استفاده از چوب درخت کاج تولید می‌شود. باید بدانید که عوامل مختلفی می‌توانند روی کیفیت چوب ترمو تأثیر داشته باشند. از جمله این عوامل می‌توان به مواد اولیه، میزان حرارت و انجام استاندارد فرایند ترمو کردن چوب اشاره کرد. در واقع نوع چوب مورداستفاده برای تولید ترموود می‌تواند کیفیت آن را تعیین کند؛ به‌عنوان‌مثال باکیفیت‌ترین نوع چوب برای ترموود متعلق به درخت کاج و زبان‌گنجشک است.

میزان حرارتی که در فرایند ترمو شدن به چوب داده می‌شود، میزان کیفیت آن را تعیین می‌کند؛ هرچه چوب بیشتر حرارت ببینید مقاومت آن افزایش پیدا می‌یابد. مدت‌زمان حرارت دادن و میزان افزایش و کاهش حرارت در طول فرایند ترمو کردن، می‌تواند روی کیفیت چوب ترمو مؤثر باشند. باید اشاره کرد که هر چه عملیات ترمو کردن طبق استانداردهای تأیید شده انجمن فنلاند انجام شود، چوب ترمو کیفیت بالاتری خواهد داشت.

نکات مهم در اجرای نمای چوبی مدرن

در اجرای نمای چوبی مدرن باید نکات بسیار مهمی را در نظر بگیرید تا نمای به بهترین شکل ساخته شود. یکی از این نکات نوع برش چوب است که هر چه دقیق‌تر انجام شود، کیفیت نما افزایش پیدا می‌کند. باید بدانید که نوع پیچ‌کردن قطعات چوب به یکدیگر و کارگذاشتن آن‌ها روی نما اهمیت بسیار زیادی دارد. لازم است که قطعات چوب ترمو به‌گونه‌ای پیچ شوند که بافت آن‌ها باز نشده و به شکل درستی در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

در هنگام اجرای نمای چوبی مدرن باید فاصله استاندارد پیچ‌ها را رعایت کنید و برای این کار پیچ‌هایی با جنس مناسب به کار ببرید. باید اشاره کرد که حتماً قبل از کار گذاشت چوب ترمو در نما، عملیات زیرسازی را انجام دهید. با انجام عملیات زیرسازی دوام و ماندگاری چوب ترمو کار گذاشته شده در نما افزایش می‌یابد. چرا که با وجود زیرسازی، در زمان بارش برف یا باران، آب در پشت ترموود باقی نمی‌ماند و عبور می‌کند. به‌این‌ترتیب رطوبت زیاد باعث خراب‌شدن ترموود نخواهد شد.

تهیه باکیفیت‌ترین متریال برای ساخت نمای چوبی مدرن از کوهستان

چوب‌های فراوری شده بهترین نوع چوب برای ساخت نما هستند؛ به همین دلیل از این نوع چوب‌ها در ساخت نمای چوبی مدرن به استفاده می‌شود. ترموود یا همان چوب ترمو یکی از بهترین متریال‌ها برای ساخت نما به شمار می‌رود؛ چرا که مقاومت بسیار بالایی در برابر عوامل محیطی دارد. مجموعه کوهستان یکی از برترین عرضه‌کنندگان چوب‌های صنعتی و فراوری شده است. شما می‌توانید به‌منظور ساخت نمای چوبی مدرن برای ساختمان خود به وب‌سایت مجموعه ما مراجعه کرده و باکیفیت‌ترین چوب‌های صنعتی را خریداری کنید.

برچسب ها: