آموزش نصب چوب ترمووود برای اجرای پروژه‌ها

چوب ترمووود توسط فرآیند ترموسازی تولید می‌شود. اصلاح حرارتی چوب را می‌توان به طور تقریبی به سه مرحله تقسیم کرد. در مرحله اول دمای چوب افزایش‌یافته و چوب خشک می‌شود. فاز دوم شامل یک اصلاح حرارتی است که در طی آن رطوبت چوب عملاً به صفر می‌رسد و چوب خام در بالاترین حد دمایی قرار می‌گیرد. حداکثر دما و زمان پردازش ترمووود باتوجه‌به خواص موردنظر انتخاب می‌شود. در نهایت چوب ترمووود در کوره‌های مخصوص تا 96 ساعت خشک می‌شود. این متریال جذاب روش‌های نصب متفاوتی دارد که در ادامه به آموزش نصب چوب ترمووود می‌پردازیم.

مزایای نصب چوب ترمووود در پروژه‌های ساختمانی

چوب ترمووود باتوجه‌به خواص و مزایای بی‌شمار آن در انواع پروژه‌های ساختمانی کاربرد دارد. این متریال نسبت به رقبای خود از برتری زیادی برخوردار است. نصب چوب ترمووود در سازه‌های مختلف می‌تواند مزایای زیادی را برای سازندگان و مالکان در پی داشته باشد که در ادامه به معرفی و بررسی این مزایا می‌پردازیم.

دوام بالا در برابر عوامل محیطی

چوب ترمووود یک چوب معمولی نیست. این چوب تحت دمای بالا تمام معایب خود را ازدست‌داده و تبدیل به یک متریال مقاوم برای ساخت انواع پروژه‌ها می‌شود. به‌تازگی کارشناسان کشف کرده‌اند که در عملیات ترموسازی ساختار درونی چوب به طور کامل تغییر کرده و محصول نهایی بسیار مقاوم‌تر از شکل اولیه آن است.

جذب پایین رطوبت ترمووود

همان‌طور که اشاره شد، طی فرایند ترموسازی بر اثر حرارت و دمای بالا تمام آب و رطوبت داخل چوب از بین می‌رود، این عامل باعث می‌شود که هنگام استفاده از این چوب در مناطق مختلف آب‌وهوایی جای هیچ نگرانی نباشد. کسانی که آموزش نصب چوب ترمووود را می‌بینند، می‌دانند که این چوب رطوبت محیط اطراف خود را به‌اندازه دیگر چوب‌ها جذب نمی‌کند. حداکثر میزان رطوبت دریافتی ترمووود حدود 13 درصد خواهد بود.

زمستان‌های مرطوب و سرد که به تابستان‌های گرم‌تر تبدیل می‌شوند، باعث می‌شوند که تخته‌های چوبی معمولی منحنی شوند، خم شوند و ترک بخورند و یک پوشش در تأخیرانداختن آن کمک می‌کند. بااین‌حال، چوب ترمووود حتی بدون پوشش‌های رنگی، به طور قابل‌توجهی پایدارتر و آب‌گریز است.

مقاومت بالای ترمووود در برابر پوسیدگی

برای درک نکات آموزش نصب ترمووود و مراحل نصب آن باید مزایا و ویژگی‌های این متریال پرکاربرد را بشناسیم. چوب ترمووود هرگز تاب نمی‌خورد و متورم یا منقبض نمی‌شود. حتی در سخت‌ترین شرایط آب‌و‌هوایی یا زمانی که در سازه‌های مختلف مانند سونا یا دکینگ یا نمای ساختمان استفاده می‌شود، مقاومت خوبی از خود نشان خواهد داد. همچنین این متریال در برابر پوسیدگی نیز مقاوم است و به خانه حشرات یا قارچ‌ها تبدیل نمی‌شود.

مستحکم در برابر اشعه فرابنفش خورشید

اشعه ماورا بنفش‌رنگ تمام گونه‌های چوب را بدون توجه به تغییر آن‌ها محو می‌کند. پوشش‌دادن ترمووود در مراحل اولیه تولید باعث شده است که نسبت به این عامل مخرب بسیار مستحکم و مقاوم باشد. این چوب چون در برابر دمای بالای 200 درجه تولید می‌شود پس از مراحل خنک‌سازی بر روی آن پوششی طبیعی ایجاد می‌شود تا در مقابل اشعه UV استحکام و ماندگاری خود را حفظ کند.

مراحل نصب چوب ترمووود

نصب ترمووود معمولاً نیازمند تثبیت یک تکیه‌گاه به چوب‌ها و سپس اتصال قطعات ترمووود به آن است. پیچ‌های فولادی که برای نصب ترمووود به کار می‌روند باید ضدزنگ باشند؛ زیرا این پیچ‌ها در برابر تغییرات آب‌و‌هوا و رطوبت مقاوم‌تر هستند. آموزش نصب چوب ترمووود برای کسانی که اقدام به نصب این متریال می‌کنند امری ضروری است. در ادامه به معرفی مراحل نصب چوب ترمووود می‌پردازیم.

اتصالات زبانه و شیار

چوب‌های ترمووود را می‌توان با انتهای زبانه و شیار همسان سفارش داد. انتهای زبانه و شیار همسان باعث می‌شود که تخته‌هایی با طول‌های مختلف بدون نیاز به‌قرار دادن آن‌ها روی تیرچه‌ها، نصب شوند. این عمل ایجاد ضایعات کم‌تر، کاهش هزینه‌های نیروی کار و کوتاه‌شدن زمان نصب را درپی دارد.

نصب اتصال‌دهنده‌ها

یکی دیگر از مراحل آموزش نصب چوب ترمووود استفاده از اتصال‌دهنده‌ها است. هنگام کار با ترمووود، برای جلوگیری از خوردگی، هر بست باید از فولاد ضدزنگ یا مواد مقاوم ساخته شده باشد. دلیل این امر این است که این محصولات دارای pH بالایی هستند. هنگام کار با ترمووود می‌توانید از بست‌های مقاوم در برابر اسید نیز استفاده کنید. سایر اتصال‌دهنده‌ها در مقابل عوامل آسیب‌زا واکنش نشان می‌دهند و باعث ایجاد لکه بر روی چوب می‌شوند.

ایجاد مفاصل برای سازه

مفاصل کاربردی برای چوب به‌گونه‌ای ساخته شده است که از ورود آب به الوار از طریق سطوح بریده شده جلوگیری می‌کند. باید اطمینان حاصل کنید که تکیه‌گاه در محل اتصال به‌اندازه کافی گسترده است که مفاصل به‌اندازه لازم از انتهای آن فاصله داشته باشند. در صورت لزوم از دو تکیه‌گاه مجزا در محل اتصال استفاده می‌شود. همچنین اگر از تفنگ میخکوبی برای ساخت روکش بیرونی یا ساخت دکینگ استفاده می‌کنید، دستگاه باید مکانیزم کنترل عمق داشته باشد تا مطمئن شوید که سر میخ هم سطح با سطح چوب است. این نکته نه‌تنها برای کیفیت بصری مهم است، بلکه برای جلوگیری از ورود آب به چوب از طریق مفاصل نیز مهم می‌باشد.

با پارس آرای کوهستان طول عمر پروژه‌های ترموودی خود را افزایش دهید

کسانی که اقدام به آموزش نصب چوب ترمووود می‌کنند باید این نکته را در نظر داشته باشند که علاوه بر آموزش روش نصب باید به مجریان این حوزه یادآوری کنند که ترمووودی که تهیه می‎شود باید از نوع مرغوب آن باشد وگرنه با هر روش و متدی که این متریال نصب شود در مدت کوتاهی آسیب می‌بیند.

مجموعه پارس آرای کوهستان پیش‌گام در واردات انواع چوب ترمووود است. ما در این مجموعه با همکاری کشور استونی مرغوب‌ترین نوع چوب ترمووود را در اختیار مشتریان قرار می‌دهیم. شما می‌توانید با مراجعه به بخش فروشگاه وب‌سایت ما یا تماس با کارشناسان بهترین ترموودها را خریداری کنید.

سؤالات متداول

آیا چوب ترمووود در مقابل ضربه و فشار مقاوم است؟

بله این متریال باتوجه‌به افزایش مقاومت فیزیکی و درونی آن نسبت به ضربات و انواع فشارهای محیطی مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد.

آیا به‌جای میخ فولادی از میخ‌های دیگر نیز می‌توان استفاده کرد؟

بهترین میخ‌ها و پیچ‌ها برای این منظور از متریال فولاد ساخته شده‌اند.

 

برچسب ها: