هر آنچه باید درباره نصب پارکت چوبی برای پله بدانید!

یک‌خانه امن و آرام علاوه بر اینکه باید ساختار خوبی داشته باشد، باید به زیبایی‌های طراحی داخلی هم مزین شود. نصب پارکت چوبی برای پله‌ یکی از بهترین تصمیماتی است که می‌توانید برای چشم‌نوازتر کردن ظاهر خانه خود بگیرد؛ مخصوصاً اگر سازه به‌صورت دوبلکس یا تریبلکس باشد.

به‌راحتی می‌توان با هماهنگ‌کردن شکل پارکت چوبی برای پله‌ها، یک هارمونی بی‌نظیر به اجزای خانه بخشید و روح را در پیکره خانه دمید. استفاده و نصب پارکت چوبی برای پله جزئیات و ریزه‌کاری‌هایی دارد که اطلاع از آن‌ها شما را در انتخاب بهترین پارکت یاری می‌کند. در این مقاله از پارس آرای کوهستان قصد داریم شما را با جزئیات نحوه نصب پارکت چوبی برای پله‌ها آشنا کنیم؛ پس همراه ما باشید.

 

هر آنچه باید درباره نصب پارکت چوبی برای پله بدانید!

نحوه نصب پارکت چوبی برای پله

عموماً پیشنهاد می‌کنیم برای نصب پارکت چوبی برای پله از یک متخصص باتجربه کمک بگیرید تا پارکت شما بدون مشکل نصب شود؛ اما اگر دوست دارید خودتان این کار را امتحان کنید، با کمی تجربه در کارهای فنی و با اطاعت از دستورالعمل قادرید به‌راحتی پارکت چوبی برای پله‌هایتان را نصب و استفاده کنید.

  • اندازه‌گیری راه‌پله برای پارکت

پله‌های خانه خود را به‌درستی اندازه‌گیری کنید تا با به‌دست‌آوردن مساحت ، پارکت را به‌اندازه بخرید. برای اندازه‌گیری باید اول کف پله (جایی که بر روی آن می‌ایستیم) و سپس پیشانی پله (قسمت عمودی پله که در زمان نگاه از رو‌به‌رو مشخص است) را اندازه‌گیری کنید. استاندارد پله‌ها به شرح زیر است و اندازه‌های شما باید در این محدوده باشند:

  1. عرض پله: در ساختمان‌های بزرگ  110 سانتی‌متر/ در ساختمان‌های کوچک 90 سانتی‌متر
  2. طول پله: در صورت داشتن پاگرد 120 سانتی‌متر / در غیر این صورت 100 سانتی‌متر
  3. ارتفاع پله: بین 17 الی 19 سانتی‌متر
  4. کف پله: 30 الی 33 سانتی‌متر

اندازه‌گیری راه‌پله برای پارکت

  • انتخاب بهترین پارکت چوبی برای پله

حالا باید به نسبت نیاز و فاکتورهایی که برای خانه مهم است، اقدام به خرید کنید. میزان رفت‌وآمد، دمای محیط و دکوراسیون خود را در انتخاب در نظر بگیرید. گاهی حتی قیمت پارکت چوبی برای پله‌ها تبدیل به عامل تعیین‌کننده‌ای می‌شود. توصیه می‌کنیم از پارکت‌های با استحکام بالا و لغزندگی پایین استفاده کنید و در نهایت بهتر است همیشه کمی بیشتر از ابعاد موردنیاز خود پارکت تهیه نمایید.

بعد از اینکه پارکت چوبی برای پله را تهیه کردید، قبل از نصب آن‌ها را بازکرده و به‌صورت شبکه‌ای در کنار هم قرار دهید. این کار کمک می‌کند تا هوای میان پارکت‌ها خارج شود و در زمان نصب به‌خاطر سازگارشدن با دمای محیط و تغییر ابعاد به مشکل نخورید. فراموش نکنید که گاهی انقباض و انبساط بعد از نصب موجب لقی پارکت می‌شود.

  • تمیزکردن و هموارکردن راه‌پله‌ برای نصب پارکت

در زمان به تعادل رسیدن پارکت‌ها با محیط بهتر است، به پاک‌سازی کف و مکان نصب بپردازید. مهم است سطح موردنظر بدون هیچ پستی‌وبلندی باشد؛ بنابراین با استفاده از سمباده سطح را صاف و هموار کنید. اگر در مکان موردنظر قبلاً پارکت استفاده شده، سعی کنید چسب یا باقی‌مانده پارکت را به‌خوبی جدا کنید.

این کار باید بادقت هرچه‌تمام‌تر انجام شود؛ چون وجود هر نوع لکه یا کثیفی دارای حجم در زیر پارکت چوبی برای پله، باعث می‌شود شکلی نامرتب با چسبندگی ضعیف به خود بگیرد. همچنین بعد از سمباده کشی و مسطح‌سازی، مکان را از هر گونه گردوغبار و کثیفی عاری سازید.

تمیزکردن و هموارکردن راه‌پله‌ برای نصب پارکت

  • نصب پارکت چوبی برای پله

برای نصب پارکت چوبی روی پله باید از کف پله‌ها شروع کنید. سعی کنید از چسب مرغوب استفاده کنید تا بعداً مجبور به تمدید نصب نشوید. به نسبت سایز و مساحت پله، پشت چوب‌ها را چسب بزنید و آغشته کنید، سپس روی سطح قرار دهید. کمی فشار بیاورید و نگه دارید تا پارکت به‌خوبی بچسبد. پارکت چوبی برای پله را از بالابه‌پایین بچسبانید.

حالا نوبت چسباندن پیشانی پله‌هاست. در این قسمت می‌توانید از میخ و چسب مرغوب استفاده کنید. مشابه قسمت قبل برای این کار باید پشت چوب‌ها را با چسب آغشته کنید و بادقت در محل بچسبانید. ممکن است به‌خاطر عمودی بودن محل کمی سخت باشد. همچنین اگر برای استحکام بیشتر دوست دارید از میخ استفاده کنید، باید روی آن‌ها را با نبشی بپوشانید تا زیبایی پله از بین نرود.

برای اینکه نبشی را به‌درستی نصب کنید، نیاز است ابتدا با یک نوارچسب نازک و شفاف روی آن را بپوشانید تا آسیب نبیند. سپس کف پله را به چسب آغشته کنید و نبشی را در محل نصب گذاشته و فشار دهید تا به‌خوبی سفت شود. حالا باید قسمت بالای نبشی را با کمک پیچ در جای خودش سفت کنید. با قراردادن رول‌پلاک در فاصله‌ای 20 سانتی‌متری از مرکز نبشی، پیچ‌های چوبی را در آن قرار داده و ببندید.

در نصب پارکت چوبی برای پله‌ لازم است منافذ مربوط به پیچ‌ها را هم بپوشانید. برای این کار می‌توانید از موادی مانند بتونه یا چسب کمک بگیرید. ماده را روی منافذ بریزید و اگر بتونه استفاده می‌کنید، با یک لیسه پلاستیکی سطح را به‌خوبی بپوشانید. در نهایت می‌توانید نوار چسبی که روی نبشی قرار داده بودید را به‌آرامی جدا کنید.

نصب پارکت چوبی برای پله

پارکت چوبی برای پله‌ها، نمایی زیبا به‌ظاهر خانه شما می‌بخشد!

پارکت چوبی برای پله‌ها یکی از بهترین انتخاب‌هایی است که می‌توانید برای خانه خود داشته باشید؛ مخصوصاً اگر دیزاین شما کمی کلاسیک و مینیمال است. فاکتورهای زیادی در انتخاب بهترین پارکت چوبی برای پله وجود دارد که باید آن را در زمان خرید و حتی نصب موردتوجه قرار دهید.

نصب پارکت چوبی برای پله‌ کار آسانی است و ممکن است با کمی دانش فنی بتوانید آن را انجام دهید؛ هرچند پیشنهاد می‌شود انجام این کار را به تیمی متخصص بسپارید. درنهایت اگر همچنان در خصوص خرید و نصب پارکت برای پله‌های خود با سؤال و مشکلاتی مواجه هستید، می‌توانید با مشاوران پارس آرای کوهستان از طریق بخش تماس با ما ارتباط برقرار نمایید.

 

برچسب ها: