نصب نمای ترمووود باید به‌صورت اصولی انجام شود

استفاده از چوب در طراحی دکوراسیون داخلی و بیرونی همواره رایج بوده است. چوب خام به‌عنوان متریال ساختمانی مقاومت کافی در برابر عوامل محیطی را ندارد. به همین دلیل محصولی به نام ترمووود تولید شده است که مقاومت بسیار بیشتری نسبت به چوب خام دارد. پس از گذشت زمان کوتاهی از معرفی ترمووود به‌عنوان یکی از مقاوم‌ترین متریال‌ها، فروش این محصول به‌سرعت افزایش پیدا کرد. از سوی دیگر همچنان کاربردهای این متریال در حال افزایش است. از این متریال در نمای بیرونی ساختمان نیز استفاده می‌شود و بهترین عملکرد را دارد. مقاومت و زیبایی نمای ترمووود فقط با نصب اصولی و صحیح آن ایجاد می‌شود. در این مطلب نکات نصب نمای ترمووود را بررسی می‌کنیم.

قبل از نصب نمای ترمووود باید به چه نکاتی توجه داشت؟

اولین مرحله برای حفظ کیفیت و کارایی ترمووود، توجه به برخی نکات پیش از نصب است. اگر به این نکات توجه نکنید، احتمال دارد که ترمووود مقاومت حقیقی خود را نداشته باشد؛ بنابراین برای بهره‌مندی از مزایای پرشمار ترمووود پیش از هر چیزی باید به نکات مهم نصب آن توجه داشته باشید. چرا که عدم توجه به این نکات باعث واردشدن آسیب‌های جدی در مرور زمان به الوارهای ترمووود می‌شود.

در ادامه با نکات مهم قبل نصب نمای ترمووود آشنا می‌شویم:

  • در زمان بارگیری ترمووود، تحویل، حمل و تخلیه آن‌ها دقت کنید تا آسیبی به الوارها وارد نشود
  • در صورت استفاده از متریال‌های دیگر در کنار ترمووود برای طراحی نمای ساختمان، مانند سنگ، آجر و… توصیه می‌کنیم که قبل از اجرای عملیات جدید، مرحله اجرای نمای ترمووود به پایان رسیده باشد
  • برای انبارکردن الوارهای ترمووود محلی را در نظر بگیرید که سطح زیر آن‌ها صاف و هموار باشد. چرا که تراز نبودن سطح زیرین الوارها باعث ایجاد تاب در پروفیل‌ها می‌شود
  • در صورت بسته‌بندی الوارهای ترمووود به‌صورت پالت، بهتر است برای قراردادن پالت‌های روی یکدیگر، 6 تا 10 سانتی‌متر بین آن‌ها فاصله قرار دهید
  • پس از رعایت نکات انبار الوارهای ترمووود، روی پروفیل‌ها را با یک پوشش پلاستیکی بپوشانید تا از نفوذ گردوغبار و رطوبت به الوارها جلوگیری شود

نکات نصب و اجرای نمای ساختمان با ترمووود

برای ایجاد نتیجه مطلوب از نصب نمای ترمووود بهتر است تمام مراحل طراحی و اجرا را به متخصصان این حوزه بسپرید. به‌طورکلی نصب‌کردن ترمووود نسبت به سایر متریال‌ها آسان‌تر است؛ اما به دلیل حساس‌بودن پروفیل‌ها پیشنهاد می‌شود که برای پیشگیری از هرگونه مشکلی از نصابان حرفه‌ای کمک بگیرید. اهمیت نصب اصولی و دقیق نمای ترمووود از اهمیت نصب ترمووود در سایر بخش‌ها بیشتر است. زیرا نمای ساختمان جلوه کل ساختمان را ایجاد می‌کند و اگر ترمووود به بهترین شکل نصب نشود، زیبایی الوارها خود را نشان نمی‌دهند. در ادامه مراحل نصب اصولی و دقیق که متخصصان به آن‌ها مسلط هستند را مرور می‌کنیم.

زیرسازی ترمووود برای نصب در نمای ساختمان

مهم‌ترین نکته که در همان ابتدا باید به آن توجه داشت، تراز بودن سطح نصب نمای ترمووود است. سطح باید در دو جهت عرض و طول صاف و هموار باشد تا در حین نصب پروفیل‌ها دچار هیچ مشکلی نشوید. لازم به ذکر است که تراز نبودن سطح نصب، باعث به‌هم‌ریختگی چوب‌ها و ازبین‌رفتن نظم فواصل بین الوارها و در نتیجه کاهش استقامت ترمووود می‌شود. همچنین ابعاد و متریال استفاده‌شده برای زیرسازی ترمووود باید مطابق با وزن و تعداد الوارها باشد؛ بنابراین حتماً برای

صب نمای ترمووود به نصابان حرفه‌ای مراجعه کنید. علاوه بر این نکات مهمی وجود دارد که باید هنگام زیرسازی رعایت شوند. مثلاً برای تبادل هوای مطلوب و بهبود مقاومت ترمووود در برابر رطوبت، باید فاصله 3 سانتی‌متری پشت زیرسازی در نظر گرفته شود.

برای نصب زیرسازی نمای ترمووود با فلز و سیمان باید از پیچ‌های استیل با رول‌پلاک 6 سانتی‌متری استفاده شود. استفاده از رول‌پلاک همراه با پیچ‌های مخصوص موجب جلوگیری از لق شدن الوارها کنار یکدیگر می‌شود. همچنین زیرسازی نمای ترمووود از چند پروفیل قوطی فلزی 40 در 40 تشکیل شده است؛ بهتر است فاصله بین پروفیل‌ها حدود 60 سانتی‌متر در نظر گرفته شود.

شروع فرایند نصب نمای ترمووود

مرحله بعد از زیرسازی، اجرای ترمووود روی سطح زیرساخت است. به‌طورکلی نصب ترمووود در تمام بخش‌های ساختمان و دکوراسیون، به سه روش پیچ از رو، فاق و زبانه و کلیپس اجرا می‌شود. در روش پیچ از رو، پیش از واردکردن پیچ‌های استیل به فرایند نصب ترمووود، باید الوارها را سوراخ و خزینه کرد. چرا که در صورت واردکردن مستقیم پیچ به چوب، احتمال ترک‌خوردگی وجود دارد. روش کلیپس نیز برای مواقعی مناسب است که زیرسازی با پروفیل‌های گالوانیزه انجام شده باشد. در این روش چوب‌ها به‌وسیله کلیپس‌ها به زیرسازی متصل می‌شوند. از دلایل رواج نصب با این روش، می‌توان به پنهان بودن و مشخص نبودن پیچ‌ها در سازه‌ها اشاره کرد. روش‌های رایج دیگر نیز با استفاده از پروفیل‌های مخصوص و سفارشی انجام می‌شوند.

رنگ‌کاری ترمووود

استفاده از رنگ مخصوص ترمووود بهترین روش برای افزایش زیبایی و مقاومت این متریال است. ترمووود در برابر انواع شرایط محیطی مقاومت بالایی دارد. اشعه UV خورشید از معدود مواردی است که لازم است مقاومت ترمووود را در برابر آن افزایش دهیم. چرا اشعه UV در مرور زمان باعث ازبین‌رفتن رنگ‌دانه‌های ترمووود نمای ساختمان می‌شود و شما می‌توانید با استفاده از رنگ ترمووود از این مشکل جلوگیری کنید.

افزایش زیبایی و استحکام نمای ساختمان با ترمووود

ترمووود از مقاوم‌ترین و بادوام‌ترین متریال‌ها در طراحی دکوراسیون داخلی و بیرونی است. ویژگی‌های برتر ترمووود نسبت به سایر متریال‌های مرسوم، باعث شده است که کاربردهای این متریال در کنار محبوبیت آن افزایش پیدا کند. امروزه از ترمووود در اجرای نمای ساختمان نیز استفاده می‌شود که با نصب اصولی باعث افزایش استقامت کل ساختمان نیز می‌شود.

مجموعه پارس آرای کوهستان واردکننده و عرضه‌کننده ترمووود باکیفیت خارجی است. همچنین نصابان و متخصصان حرفه‌‌ای در مجموعه ما تحت آموزش‌های بین‌المللی قرار گرفته‌اند و به روش‌های به‌روز نصب نمای ترمووود مسلط هستند. شما همین‌الان می‌توانید با مراجعه به سایت، سفارش خود را ثبت کنید.

سؤالات متداول

برای نصب زیرسازی با سیمان و فلز از چه پیچ‌هایی استفاده می‌شود؟

برای این کار از پیچ‌های استیل 5 یا 7 سانتی‌متری همراه با رول‌پلاک مخصوص استفاده می‌شود.

ضخامت مناسب سیمان برای اجرای زیرسازی نمای ترمووود باید چقدر باشد؟

بهتر است به‌صورت دقیق با ضخامت حداقل 4 سانتی‌متر سیمان، زیرسازی ترمووود را اجرا کنید.

مزایا و معایب روش کلیپس در اجرای نمای ترمووود چیست؟

مزایای این روش پنهان بودن پیچ‌ها و زیبایی بیشتر است. از بزرگ‌ترین معایب این روش نیز می‌توان به هزینه بالای آن اشاره کرد.

 

برچسب ها: