نحوه کارکرد دستگاه ترموود بسیار پیچیده است

اگر به دنبال متریالی زیبا برای طراحی دکوراسیون داخلی یا خارجی ساختمان خود هستید، حتماً با ترموود آشنایی کافی دارید. چوب ترمو را می‌توان از زیباترین، بادوام‌ترین و لوکس‌ترین متریال‌های کاربردی در دکوراسیون داخلی و خارجی دانست. اما احتمالا برای شما این سؤال پیش‌آمده که چوب ترمو با چه ابزاری تولید شده که در برابر رطوبت و پوسیدگی چنین مقاومت بالایی دارد؟ برای پاسخ به این سؤال مهم، در این مطلب از پارس آرای کوهستان با نحوه کارکرد دستگاه ترموود به‌صورت کامل آشنا می‌شویم.

ترموود چیست و چرا برای تولید آن به دستگاه مخصوص نیاز است؟

چوب ترمو یا ترموود به‌نوعی از چوب فراوری شده گفته می‌شود که مقاومت بالایی در برابر رطوبت، حرارت، پوسیدگی، نور خورشید و دیگر عوامل محیطی دارد. به همین خاطر می‌توان از چوب ترمو در محیط‌های بیرونی ساختمان مانند نمای چوبی یا حتی ساخت سازه‌هایی مانند آلاچیق یا دکینگ استفاده کرد. اما چرا برای ساخت این متریال باید از دستگاه مخصوص استفاده کرد؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که مراحل فراوری ترموود بسیار پیچیده هستند و باید بادقت بسیار زیادی طی شوند تا کیفیت محصول نهایی در سطح بالایی قرار داشته باشد. دقیقاً به همین خاطر است که نحوه کارکرد دستگاه ترموود نیز اهمیت بالایی دارد و باید این دستگاه در ایده‌آل‌ترین شرایط، فرایند ترمو کردن چوب را انجام دهد.

نحوه کارکرد دستگاه ترموود طی مراحل مختلف

به‌طورکلی برای بررسی نحوه کارکرد دستگاه ترموود، باید فرایند ترمو کردن چوب را بررسی کرد. درواقع، مراحل ترمو کردن چوب با نحوه کارکرد دستگاه ترموود یکسان است. چوب ترمو طی چهار مرحله اصلی تولید می‌شود که هر یک از مراحل آن خود شامل بخش‌های کوچک‌تری هستند. تمام این مراحل اهمیت بالایی دارند و باید به شکلی دقیق طی شوند. در ادامه نحوه کارکرد دستگاه ترموود را طی مراحل مختلف بررسی می‌کنیم تا متوجه شویم که این متریال کاربردی و زیبا چگونه تولید می‌شود.

ازبین‌بردن رطوبت و افزایش دمای داخلی چوب

اولین و مهم‌ترین مرحله عملکرد دستگاه ترموود، خشک‌کردن چوب است. در این مرحله، چوب خام روسی یا فنلاندی تحت‌فشار و دمای بسیار زیادی قرار می‌گیرد. درواقع دمای چوب در یک کوره مخصوص به 100 درجه سانتی‌گراد رسیده و تا 130 درجه سانتی‌گراد نیز افزایش پیدا می‌کند. با افزایش دما، رطوبت داخلی چوب به‌شدت کاهش‌یافته و در نتیجه، ترموود در آینده دچار ترک‌خوردگی نمی‌شود. کاهش رطوبت داخلی چوب ترمو از پوسیدگی آن بر اثر نفوذ رطوبت یا فعالیت حشرات نیز جلوگیری می‌کند. اما در بررسی نحوه کارکرد دستگاه ترموود باید گفت که مراحل مهم دیگری نیز وجود دارند که باید به آن‌ها توجه کرد.

هوادهی برای جلوگیری از ترک‌خوردن ترموود

در مرحله دوم روش کار دستگاه ترموود، از بخار آب برای افزایش دمای چوب ترمو استفاده می‌شود. در این مرحله دمای داخلی چوب به 180 تا 215 درجه سانتی‌گراد می‌رسد که فرایندی 2 تا 3 ساعته است. بعد از پایان این فرایند و ازبین‌رفتن تمام رطوبت چوب، چوب ترمو هوادهی می‌شود تا دمای آن کاهش پیدا کند. البته باید اشاره کرد که رطوبت درونی چوب ترمو صفر نیست. بلکه طی مرحله سوم، رطوبت آن به میزان مشخصی افزایش می‌یابد.

کاهش دمای چوب ترمو با رطوبت‌دهی

در مرحله سوم بررسی نحوه کارکرد دستگاه ترموود، چوب ترمو برای کاهش دما و افزایش رطوبت داخلی تحت فرایند هوادهی قرار می‌گیرد. در این مرحله، رطوبت چوب ترمو به 5 تا 7 درصد می‌رسد. اما چرا پس ازبین‌بردن رطوبت، دوباره رطوبت ترموود را در دستگاه افزایش می‌دهند؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم در مرحله اول، رطوبت ناشی از صمغ درخت و موارد مشابه از بین می‌رود. در مرحله سوم، رطوبت به چوب افزوده شده تا در زمان نصب، برش و خم، قطعات ترموود دچار ترک‌خوردگی و شکستگی نشوند. مرحله هوادهی بین 5 تا 15 ساعت به زمان نیاز دارد و طولانی‌ترین مرحله نحوه کارکرد دستگاه ترموود به شمار می‌آید.

برش چوب ترمو به ابعاد مختلف

در مرحله چهارم و آخر تولید ترموود توسط دستگاه مخصوص، قطعاً چوبی به ابعاد دلخواه برش داده می‌شوند. ابعاد پروفیل‌های ترموود به سفارش مشتریان بستگی دارد و دستگاه‌های تولید ترموود می‌توانند چوب ترمو را با برش‌های مختلفی به بازار عرضه کنند.

جزئیاتی درباره دستگاه‌های ترموود رایج در بازار

بعد از بررسی نحوه کارکرد دستگاه ترموود، بهتر است کمی با دستگاه‌های رایج بازار در این حوزه نیز آشنا شویم. در ابتدا باید بگوییم که دستگاه‌های ترموود از نظر حجم خروجی در مدل‌های 6، 12  و 18 مترمکعب دسته‌بندی می‌شوند. برند تولیدکننده، ابعاد و موارد این چنینی از جمله پارامترهایی هستند که روی قیمت دستگاه‌های ترموود رایج بازار تأثیر می‌گذارند.

برخی از مهم‌ترین اجزای دستگاه‌های تولید ترموود عبارت‌اند از:

  • فشارسنج
  • دماسنج
  • لوله مانیسمان
  • لوله آتش‌خوار
  • شیر اطمینان
  • تابلو برق
  • مشعل

نحوه کارکرد دستگاه ترموود روی کیفیت نهایی چوب ترمو تأثیر دارد

بسته به نحوه کارکرد دستگاه ترموود، کیفیت محصول تولیدی نیز متغیر خواهد بود. هرچه دستگاه عملکرد بهتر و دقیق‌تری داشته باشد، چوب ترمو نهایی نیز کیفیت بیشتری خواهد داشت. خرید ترموود باکیفیت به یکی از دغدغه‌های اصلی طراحان دکوراسیون و کارفرمایان حوزه ساختمان تبدیل شده است. چرا که تنها یک مرجع معتبر می‌تواند ترموودهای باکیفیت و وارداتی اورجینال را به مشتریان خود عرضه کند. خبر خوب این است که مجموعه پارس آرای کوهستان به‌عنوان یکی از خاص‌ترین فروشندگان ترموودهای وارداتی در ایران فعالیت می‌کند. شما می‌توانید باکیفیت‌ترین ترموودهای بازار را از مجموعه ما خریداری کرده و پروژه‌های ساختمانی خود را با بهترین متریال اجرا کنید.

سؤالات متداول

دستگاه ترموود این متریال را در چند مرحله تولید می‌کند؟

این دستگاه چوب ترمو را در 4 مرحله اصلی تولید می‌کند. این مراحل شامل افزایش حرارت، ازبین‌بردن رطوبت، هوادهی و خنک‌سازی و در نهایت برش هستند که هر یک اهمیت بالایی دارند.

قیمت دستگاه ترموود چقدر است؟

قیمت دستگاه تولید چوب ترمو به عوامل مختلفی مانند برند تولیدکننده، حجم خروجی دستگاه و کیفیت ساخت آن بستگی دارد. به همین خاطر نمی‌توان قیمت دقیقی برای این دستگاه مشخص کرد.

آیا نحوه کارکرد دستگاه ترموود روی کیفیت نهایی محصول تأثیرگذار است؟

بله. هرچه دستگاه تولید ترموود پیشرفته‌تر باشد، چوب ترمو تولید شده نیز کیفیت بالاتری خواهد داشت. چرا که تمام مراحل تولید ترموود باید با بالاترین دقت ممکن طی شوند. در غیر این صورت، چوب ترمو از کیفیت کافی برخوردار نخواهد بود.

برچسب ها: